Ik heb een nogal vreemde ervaring gehad.
Als ik een poging doe tot overblowen, lijkt de toon naar omhoog te gaan.
Maar, ten 1ste - lijkt hij niet genoeg naar omhoog te gaan en ten 2de - lijkt het me te makkelijk te gaan. Ik snap het niet goed hoe deze overgang ineens komt. Ik heb nu een guitar tuner gedownload om zo ongeveer te zien naar welke noten ik buig enzo maar ik geraak er niet echt veel uit.
Als ik blaas op gaatje 6 krijg ik A5 +5cents (geen idee wat dit wil zeggen al) en als ik dan poging doe gaat de toon inderdaad een beetje naar omhoog maar nog steeds maar A5 +15cents. Dit lijkt me niet genoeg dus als iemand hier meer over weet, deel het me mee!
Vervolgens probeerde ik eens een overdraw, maar toen ik deze probeerde bleek dat deze omhoog ging terwijl ik altijd dacht dat deze naar beneden ging. Dus hier komt mijn volgende vraag: Kan je gaatje 7-10 terwijl je zuigt naar omhoog én beneden benden? En nog een logische vraag die ik nadien kreeg: kan je wanneer je van gaatje 1-6 blaast, deze noot naar beneden buigen?
Ik weet het, nogal een lange post, maar ik heb ook nogal veel vragen over dit kleine instrumentje

.
Dus, wie ook antwoord, op voorhand al bedankt!