Auteur Topic: Overblow/overdraw  (gelezen 1273 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Overblow/overdraw
« Gepost op: 22 mei, 2010, 17:36:09 »
Ik heb een nogal vreemde ervaring gehad.

Als ik een poging doe tot overblowen, lijkt de toon naar omhoog te gaan.
Maar, ten 1ste - lijkt hij niet genoeg naar omhoog te gaan en ten 2de - lijkt het me te makkelijk te gaan. Ik snap het niet goed hoe deze overgang ineens komt. Ik heb nu een guitar tuner gedownload om zo ongeveer te zien naar welke noten ik buig enzo maar ik geraak er niet echt veel uit.

Als ik blaas op gaatje 6 krijg ik A5 +5cents (geen idee wat dit wil zeggen al) en als ik dan poging doe gaat de toon inderdaad een beetje naar omhoog maar nog steeds maar A5 +15cents. Dit lijkt me niet genoeg dus als iemand hier meer over weet, deel het me mee!

Vervolgens probeerde ik eens een overdraw, maar toen ik deze probeerde bleek dat deze omhoog ging terwijl ik altijd dacht dat deze naar beneden ging. Dus hier komt mijn volgende vraag: Kan je gaatje 7-10 terwijl je zuigt naar omhoog én beneden benden? En nog een logische vraag die ik nadien kreeg: kan je wanneer je van gaatje 1-6 blaast, deze noot naar beneden buigen?

Ik weet het, nogal een lange post, maar ik heb ook nogal veel vragen over dit kleine instrumentje  ;).

Dus, wie ook antwoord, op voorhand al bedankt!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
Re:Overblow/overdraw
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei, 2010, 19:23:17 »
wat je niet mag doen is een overblow of overdraw verwarren met een blowbend of een drawbend.

op gaatje 1-6 kun je:
bij het inademen (draw) de toon naar beneden trekken. dat heet drawbenden
bij het uitademen (blow) de toon naar omhoog doen springen. dat heet overblowen

op gaatje 7-10 kun je:
bij het inademen (draw) de toon naar omhoog doen springen. dat heet overdrawen
bij het uitademen (blow) de toon naar beneden trekken. dat heet blowbenden

Een bend gaat over het algemeen heel geleidelijk (een soort glissando).  het vergt al vrij wat oefening om een bend in staccato juist te raken. Een overblow/-draw daarentegen 'springt'. plots heb je door het 'poppen' van de rieten een andere toon gevonden (een kleine terts hoger als ik eventjes juist veralgemeen). dus wanneer jij zegt dat je door te blazen je toon een aantal hertz (ik veronderstel toch dat die uitdrukking daarvoor staat, maar ik ken het programma niet) omhoog gaat, dan vrees ik dat je iets verkeerd doet ;D waarschijnlijk vernauw je gewoon je ademstroom en wordt je klank wat ieler en hoger.

hopelijk heb je hier iets aan..
Thijs

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei, 2010, 19:36:07 »
Oké, bedankt, terug opnieuw beginnen oefenen dan. Trouwens, het programma is een gitaar tuner (AP tuner) wel maar het leek me goed genoeg om te oefenen op bends/overblows ;)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei, 2010, 23:20:55 »
Je kan inderdaad op gaatje 1-6 de blaasnoot omlaag buigen. Op een gegeven moment slaat de blaasnoot dan vast en komt de overblow eruit, die is dan inderdaad hoger. En dat hoeft niet veel moeite te kosten, overblowen is iets dat je heel relaxed moet doen. Overdrawen werkt hetzelfde. Eerst buig je de zuignoot omlaag tot ie vastslaat en dan komt er een hogere toon uit.

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei, 2010, 09:51:39 »
Ik kan hem altijd zover krijgen tot hij vastlaat. Maar dan ga ik verder en gaat hij maar een paar "cents" naar omhoog.. Heb je enige raad, Tinusk? Naar jouw beschrijving lijkt het wel dat ik het begin goed doe, maar op het einde iets misgaat waardoor de juiste klank verloren gaat..

:geenidee:

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei, 2010, 10:57:36 »
dat hij weer een beetje omhoog gaat is waarschijnlijk omdat je verder buigt dan het riet aankan, dan verlies je de controle over het riet en gaat hij weer terug omhoog.
Om te leren om de overblow te spelen zou ik aanraden om de harmonica open te maken en het blaasriet dicht te houden zodat je alleen de overblow kan spelen. Dat is ff zoeken maar als je hem hebt dan wordt het een stuk makkelijker.

het moet zo gaan klinken uiteindelijk: http://overblow.com/server/files/mp3/old/blow_to_choke_to_overblow_456.mp3

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei, 2010, 11:26:08 »
Ik ga eerst zo nog wat proberen, maar als het echt niet lukt zal ik hem maar opendoen. Ben er wat bang voor dat ik hem sloop  :-\. Alweer erg bedankt, TinusK!