Auteur Topic: welke gaatjes kan je spelen voor V en IV akkoord (blues)  (gelezen 700 keer)

Offline K_O_E_N_J

• Newbie
  • *
welke gaatjes kan je spelen voor V en IV akkoord (blues)
« Gepost op: 25 mei, 2010, 13:37:56 »
Hallo

ik ben nu ongeveer 2 maanden bezig met mondharmonica spelen en ik kom even niet verder.
Om in het I akkoord te spelen lukt mij aardig, alleen als ik in het V en IV akkoord wil spelen weet ik niet hellemaal welke gaatjes ik allemaal kan gebruiken.

Ik ben bekent met het 12 bar blues schema en weet wel dat je in het IV akkoord +1 +2 +3 -3' en +4 +5 +6 -7 kan spelen als veilige noten.
maar moet je deze gaatjes altijd als eerste toon paken van je "lick" ?  of kan je ook in een ander gaatje beginnen en halvewegen een veilige toon spelen?

Wat zijn de gaatjes die je allemaal kan spelen in de eerste tel van het V en IV akkoord?

En kan je in het IV akkoord als je niet op de eerste tel speelt maar bv de 2de tel   de zelfde gaatjes spelen als het I akkoord?

hopelijk is de vraagstelling een beetje duidelijk, anders hoor ik het wel

gr koen

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re:welke gaatjes kan je spelen voor V en IV akkoord (blues)
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei, 2010, 15:17:18 »
Tja dat is een lastige vraag.

Als je in 2e positie speelt dan kan je op het IV akkoord heel goed +1 +2 -2 -3' en +4 +5 +6 +6ob  en +7 +8 +9 +10'' en +10 spelen.

Tonen die heel slecht werken zijn tonen die een halve toon af liggen van een akkoordtoon.
Voor de IV zijn dat vooral -2'' -3 -5 en -9.

Uiteindelijk kan je alle tonen spelen als je ze niet teveel benadrukt.
Het is vooral een kwestie van luisteren.
Het is daarbij makkelijk als je begint met de akkoordtonen zodat je het akkoord goed hoort en vooral als je de overgang van het ene akkoord naar het andere akkoord speelt.

Als je bijvoorbeeld bij de beweging van I naar IV juist van -3 naar -3' speelt of van -5 naar +5.

Als je de klank van de overgangen en de akkoorden in je hoofd hebt zitten kan je gaan experimenteren met andere tonen die je als overgangs tonen gebruikt naar akkoordtonen toe.

Offline flipsidesteph

• Newbie
  • *
Re:welke gaatjes kan je spelen voor V en IV akkoord (blues)
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni, 2010, 12:12:32 »
Je kan natuurlijk altijd combinaties spelen waarbij een tweetal tonen van de V hoorbaar zijn ; bvb -4 -5 en -6 wanneer je je V'de graad in mineur zou nemen ( vermeid dan wel -7 ). Je gaat dan wel wat hoger en dus geef je als begeleider plots weinig ondersteuning. Het is zo een betje als een bassist die in zijn enthousiasme allerlei noten gaat liggen neuken en daardoor de ondersteuning uit de muziek haalt. Bovendien moet je niet altijd meegaan met de volledige akkoordenprogressie. Als je dit wel wil doen, raad ik je aan gewoon -1 te gebruiken, dat geeft fond en er van uitgaande dat er nog andere instrumenten meespelen, doen die de rest van het akkoord wel. Da's trouwens één grote misvatting in muziek spelen : wanneer een akkoord op een schema staat wil elke instrumentalist die akkoorden speelt ( gitaar, piano, evt harmonica, ... ) dit volledige akkoord spelen. Het is vaak mooier en sterker de noten onder de muzikanten te verdelen, zodat de totaliteit dit akkoord uitstralt en niet iedereen individueel. Probeer ook eens een gewone ritmische rif te maken met zuigen nderaan als basis, ritmisch afgewisseld met blazen ( maar zuigen altijd de basis en ook gaatje -1 gebruiken ). Speel die rif over het ganse schema ( zowel bij I, IV en V dus ) en je gaat zien dat dit soms nog het beste werkt. En wat het gevoel van de akkoordwisselingen betreft, laat dat maar aan de anderen over, je zal zien dat dit het meest bluesy overkomt.

Wanneer je je eens wil onderdompelen in het spelen van de mondharmonica, kan je steeds een clinic volgen. Toevallig geef ik er zelf één nav het festival Brosella te Brussel van 5 tot 9 juli. Ik geef je alvast deze link mee : http://www.brosella.be/nl/clinics-workshops/clinic-mondharmonica

greetz,
steph van uytvanck