Auteur Topic: Toonaard nieuwe MH  (gelezen 948 keer)

Offline kristalklear

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Toonaard nieuwe MH
« Gepost op: 30 mei, 2010, 12:41:11 »
Hey,

Momenteel heb ik een:
 - hohner special 20 in C
 - hohner bluesharp ms in A
ik speel meestal op de special 20 aangezien deze in C is en ideaal voor op te oefenen,
de bluesharp speel ik minder op en vind ik ook een beetje minder vlot spelen
Ik zou nu graag een nieuwe harp willen aanschaffen en heb via je de referenties op dit forum mijn oog laten vallen op een Suzuki Bluesmaster.
Ik geraak er echter niet uit in welke toonaard ik deze zal nemen....
Enige tips?

grtjs
anywhere my harp blows

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
Re:Toonaard nieuwe MH
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei, 2010, 13:02:54 »
Een Suzuki Bluesmaster is naar mijn mening een goede keus,

Voor de toonaard zo ik voor een G of een A gaan,

Als je voor een A gaat zul je merken dat deze stuk makkelijker en fijner is dan de Hohner Bluesharp (mijn ervaring)

grt, Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei, 2010, 13:06:54 »
Persoonlijk zou ik een Bes pakken , maar een G is ook lekker , wellicht als je de Suzuki in A pakt dat je die wel vlot vind spelen !!
Ehhhh ...... niet echt behulpzaam zo hč , hahahaha
Het is gewoon een persoonlijk iets wil je lager , wil je hoger , wat wil je het liefst nu gaan oefenen , enz. ,enz.

Niet te lang over nadenken voor die 25,- , als je doorgaat met spelen dan zullen er nog vele volgen !

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline kristalklear

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei, 2010, 13:15:17 »
hehe,
ik vind de C nogal hoog klinken dus zou ik zowieso voor een lagere toonaard gaan
ooit wil ik blues gericht spelen en improvisatie samenspelen met gitaar maar daar ga ik eerst nog een lange tijd voor moeten oefenen.....
aangezien ik toch al een A heb, alhoewel het maar een hohner bluesharp is, denk ik dat ik voor de G ga gaan.

ik heb ook nogal wat andere modellen in gedachten die ooit wel nog eens in mijn verzameling moeten terecht komen :)

merci voor de tips!!!
anywhere my harp blows

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei, 2010, 14:14:46 »
Niet te lang over nadenken voor die 25,- , als je doorgaat met spelen dan zullen er nog vele volgen!

Helemaal waar!

Offline kristalklear

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni, 2010, 14:38:18 »
ik heb de bluesmaster in G in bezit en ik moet zeggen dat hij lekker speelt,
ligt vlot in de hand en geeft een volle en warme klank....
de eerste drie gaatjes blazen/zuigen nog ietwat moeilijk maar dat wordt er na verloop van tijd wel uitgespeeld.....

grtjs
anywhere my harp blows

Offline flipsidesteph

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni, 2010, 11:46:10 »
de vetse sound krijg je idd uit de g harp, aangezien deze normaal gezien de laagste toonaard is ( er zijn uitzonderlijk lagere, maar binnen het gangbare gamma is dit toch wel de laagste). Aangeizien heel wat blues in toonaard van E en A is geschreven, lijken de harmonica's D (om makkelijk blues in A te kunnen spelen ) en A ( om makkelijk in E te kunnen meespelen )geen onbelangrijke keuzes.

Wanneer je je eens wil onderdompelen in het spelen van de mondharmonica, kan je steeds een clinic volgen. Toevallig geef ik er zelf één nav het festival Brosella te Brussel van 5 tot 9 juli. Ik geef je alvast deze link mee : http://www.brosella.be/nl/clinics-workshops/clinic-mondharmonica

greetz,
steph van uytvanck

Offline kristalklear

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni, 2010, 18:46:53 »
Hey steph,

Ikzelf woon in het brussels en ik was al uitgekomen op de clinic georganiseerd door Brosella. Een zeer mooi initiatief maar jammer genoeg moet ik die week van maandag tot woensdag werken...
Worden er nog gelijksoortige initiatieven georganiseerd in de toekomst?

Wat de Bluesmaster betreft ben ik nog steed heel tevreden, speelt al iets vlotter en de eerste bendings zijn gelukt :-)
Ik merk wel dat er verschil tussen de special 20 en de bluesmaster.
Denk er dus nu over om de bluesmaster in A en C aan te schaffen en me dus enkel te beperken van het bespelen op de suzuki's....

grtjs
anywhere my harp blows