Auteur Topic: Beginnen - Hoeveel tijd steek je in oefenen?  (gelezen 1242 keer)

Offline janv-

• Newbie!
  • *
Beginnen - Hoeveel tijd steek je in oefenen?
« Gepost op: 02 juni, 2010, 10:46:11 »

EVen voorstellen :

Ik ben Jan, 40-er, Woon op de grens van provincie antwerpen en vlaams-brabant.

Vroeger heb ik een beetje gitaar gespeeld, vorig jaar ben ik er weer mee begonnen. Ik volg nu lessen bij een muziekvereniging in de buurt.
Als afsluiter van dit jaar geeft onze leraar nu een initiatie mondharmonica erbij. In een woord : geweldig, zeker zo plezant als gitaarspelen. Ik ben dan ook van plan me er een beetje in te verdiepen.
Zal eens beginnen met dit forum te doorzoeken, een goed boek te halen en dan zien we wel verder. Mijn doel is echt niet om een virtuoos te worden, maar wil het wel gewoon goed kunnen spelen.
Ik heb gewoon een Hohner setje bluesband gekocht.

Toch nog even een vraagje : hoeveel oefentijd per dag is er nodig om vooruitgang te maken?

Groetjes,

Jan

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re:Beginnen - Hoeveel tijd steek je in oefenen?
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni, 2010, 12:36:05 »
Hey Jan, om vooruitgang te boeken is vooral regelmatig oefenen van belang. Hoe veel je doet is minder van belang. Als je elke dag 20 minuten iets oefent kan je al rap vooruitgang maken.
Meer oefenen helpt natuurlijk altijd, maar dan kan je beter een paar keer op een dag even oefenen dan aan een stuk door.

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
  • Harmonica spelert wannabee
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni, 2010, 12:41:20 »
Geen flauw idee hoe lang je moet oefenen. Als de rust hier wat is terug gekeerd (m.a.w. de kinderen te bed zijn!) begin ik wat te blazen. Ben meestal toch al snel zo'n drie kwartier bezig.

Dan leg ik hem weg, kijk wat tv en voor je het weet zit ik al weer op dat ding te puffen... Kan er nog geen fluit van overigens! Maar het houdt je van de straat...  :thumps:
---
Hier had iets heel leuks kunnen staan! Helaas...

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni, 2010, 22:43:12 »
@janv_: Welkom op dit forum. Klein advies voor wat het waard is: gebrui je "bluesbands"gerust om single notes te leren spelen. Als je (wat) later aan "benden" toekomt, doe jezelf dan een plezier en schaf jezelf een Hohner Special 20 in C of een Suzuki Bluesmaster aan. Zal je een hoop frustratie schelen.
@ Baltasar: oefen zolang je het leuk vind.  ;) Beter elke dag 5 minuten, dan eens in de vier weken 3 uur.  :)
Vooral: ontspan!!! Als je een half uurtje tot een uurtje oefent per dag zul je snel flink vooruit gaan.  :thumps:
Suck6 en grtjs, Bob'ke

Offline janv-

• Newbie!
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni, 2010, 23:14:00 »
Hey,

Allemaal bedankt voor de reacties!

Een uur per dag ga ik er niet in kunnen investeren vrees ik, maar regelmaat dat moet wel lukken.

Als het me verder bevalt zal ik inderdaad wel wat betere toestelletjes moeten kopen,
maar dat komt later wel.

Groetjes en tot hoors.

Jan

Offline J'roen

• Newbie!
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni, 2010, 23:48:11 »
ik ben begonnen met een leraar en ben zelf toch wel een 20 min. per dag aan het oefenen.
die ene toon zonder valse lucht
heb zelf een oster C

Offline flipsidesteph

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni, 2010, 11:51:28 »
hoi,

oefentijd is zeer afhankelijk van hoe snel je opschiet en hoe vlug je die 'plotse' momenten ervaart waarbij plots iets lukt ( zoals het spelen van een zuivere noot, je eerste bending, etc ) Een gouden tip : wanneer je plots iets ontdekt dat je wel aanstaat in je spel : tracht er achterte komen wat aan de basis ligt van dit kleine succesje ( inzake tongstand, lippen, ademhaling ) en probeer het zo traag mogelijk te kunnen herhalen. Je moet als het ware alles wat je snel lukt ook in 'slow motion' kunnen spelen, dan pas beheers je die techniek ook echt. En wat het oefenen betreft ; jouw oren zijn de beste waardemeter om te vertellen of je tijdens een oefensessie al dan niet progressie gemaakt hebt. Je kan ook je repetiie opnemen en weken later luisteren of je ten opzichte van toen al wat vooruitgang gemaakt hebt.

Wanneer je je eens wil onderdompelen in het spelen van de mondharmonica, kan je steeds een clinic volgen. Toevallig geef ik er zelf één nav het festival Brosella te Brussel van 5 tot 9 juli. Ik geef je alvast deze link mee : http://www.brosella.be/nl/clinics-workshops/clinic-mondharmonica

greetz,
steph van uytvanck

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni, 2010, 23:14:53 »
Heb net een Lee Oskar in A erbij gehaald en moet zeggen dat een nieuw harpje (en een andere toonsoort) ook helpt om het oefenen leuk te maken. Leuk om te merken hoe verschillende harpjes zo verschillend reageren op dezelfde 'handelingen'!
---

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli, 2010, 01:00:23 »
Heb net een Lee Oskar in A erbij gehaald en moet zeggen dat een nieuw harpje (en een andere toonsoort) ook helpt om het oefenen leuk te maken. Leuk om te merken hoe verschillende harpjes zo verschillend reageren op dezelfde 'handelingen'!

Ja, gelijk heb je... en een Lee Oskar reageert helemaal niet:--))

(sorry, kon het ff niet laten)

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli, 2010, 09:26:29 »
Ja, gelijk heb je... en een Lee Oskar reageert helemaal niet:--))

(sorry, kon het ff niet laten)

Grtz, Marijn.

Je hebt bijna gelijk Marijn, maar je bedoelt natuurlijk een Hohner SP20   :angel: ;D :Lachen: :Lachen:

grt. Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 01 juli, 2010, 12:39:26 »
Geen ruzie jongens! Hierom heb ik nu speciaal een Lee Oskar en een special 20 gekocht. Moet zeggen dat de special 20 minder luchtverlies heeft, maar dat ik de Oskar lichter vindt blazen. Ach, het zijn allebei geinige harpjes! Ben er in ieder geval blij mee...  O0
---

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli, 2010, 12:46:17 »
Geen ruzie jongens! Hierom heb ik nu speciaal een Lee Oskar en een special 20 gekocht. Moet zeggen dat de special 20 minder luchtverlies heeft, maar dat ik de Oskar lichter vindt blazen. Ach, het zijn allebei geinige harpjes! Ben er in ieder geval blij mee...  O0

Nee dz is geen ruzie  >:D

Ik weet hoe Marijn over Lee Oskar denkt, en Marijn weet hoe ik over de SP20 denk  :Clown:
Zijn maar gewoon plaag stootjes  ;D
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !