Poll

Welke Harp?

Hohner Special 20
5 (50%)
Hohner Marine Band Deluxe
0 (0%)
Hohner Marine Band Crossover
2 (20%)
Iets anders, namelijk...
3 (30%)

Totaal aantal stemmen: 10

Auteur Topic: Welke harp kies ik?  (gelezen 2169 keer)

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
Welke harp kies ik?
« Gepost op: 14 juni, 2010, 14:48:35 »
Beste mensen van Blues Harp Forum.
ik heb een vraag over welke van de volgende harmonica's het best kan kiezen (niet kijkend naar de prijs).

-Hohner Special 20
-Hohner Marine Band Deluxe
-Hohner Marine Band Crossover

ik zou graag even uw mening horen over de kwaliteit en verschil in kwaliteit van het geluid,  en eventueel het uiterlijk en andere kwaliteiten (voordelen + nadelen) (en wat het lekkerst speelt).

Mocht u nog een andere aanraden dan zou ik dan graag horen.

Alvast bedankt!

Sam

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
Re:Welke harp kies ik?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni, 2010, 15:03:04 »
Hey Sam,

Welkom op het fotum  :thumps:

Dat is een moeilijke vraag om een harp te kiezen voor een ander, ieder heeft zijn merk / type waar hij dol op is.

Maar van jou 3 zou ik de Hohner Special 20 nemen.
Mag ik zelf kiezen dan neem ik een Lee Oskar of een Suzuki Bluesmaster (ben geen Hohner man)

Maar het blijft erg lastig voor een ander kiezen  :-\

grz, Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni, 2010, 15:12:29 »
en de Seydel's zijn die aan te raden?
en (als ik vragen mag) gaat jou voorkeur naar de SP20. van de zojuist genoemde is dat namelijk de goedkoopste, ik hoor veel mensen die er goede ervaring mee hebben dat wel. Maar wat maakt hem nou het beste :)

dank je voor je reactie ;)

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni, 2010, 15:20:39 »
Het is trouwens meer voor Blues + Jazz. misschien dat dat je meer in de juiste richting stuurt waar ik naar opzoek ben. :) en gewoon in C. De prijs is van geen belang, je hebt een instrument nou eenmaal voor het leven.  :thumps: en ze kosten niets vergeleken met de meeste gitaren (ook ervaring mee)

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni, 2010, 15:26:53 »
Ik zeg als ik uit jou 3 kies dan een SP20, het is echt niet mijn persoonlijke voorkeur,

De SP20's zijn echt goed en goedkoop maar het is niet mijn ding, dat bedoel ik te zeggen met ieder zijn merk / type.

Ik heb een Seydel Big Six die bevalt mij ook goed, maar andere types van Seydel ken ik niet  :geenidee:

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni, 2010, 15:27:24 »
Iets anders nl: Seydel 1847 van ben bouman, die heb je idd voor het leven.
Als je toch iets goedkopers wilt susuki harpmaster, maar sp 20 is ookeen goed harpje.

Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni, 2010, 16:40:05 »
Seydel 1847 van "ben bouman" kan ik niet vinden. kun je anders een linkje sturen.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni, 2010, 17:14:45 »
Een harpje voor het leven , nou...... die van 20,- / 30,-  :-\  , ik geef je weinig hoop , ze zijn prima hoor , sommige doen er een paar jaar mee , andere een paar maanden , een enkeling een paar weken , maar niet voor het leven .

Het linkje van Ben Bouman : http://www.customharmonicashop.nl/ deze spelen geweldig , de service is uitstekend en je doet er stukken langer mee maar of deze wel een leven lang mee gaan ...... ?

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni, 2010, 17:45:16 »
seydel 1847 gaat ook geen heel leven mee hoor. Ik heb er eentje waar ččn tong stuk is en ken nog anderen die er ook al stuk hebben. Je zit nu eenmaal met een vibrerend materiaal en dit gaat vroeg of laat stuk.Ik beging al te twijfelen of ze veel langer meegaan dan een gemiddeld prijsharpje (30 euro). Ben bouman kan er dan wel aan werken maar metaalmoeheid kan hij niets aan doen . Ik heb nog steeds een hohner silverstar en die gaat dan weer al heel lang mee. En dat voor enkele eurotjes.

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni, 2010, 17:57:02 »
ik bedoelde een leven lang mee meer als uitdrukking  :) dat moet je niet al te letterlijk nemen. Gewoon de meest aan te raden harp gaat het mij om (afzonderlijk van de prijs dus, zolang het maar onder 150 euro zit, hoewel mijn voorkeur toch meer naar rond de 80 gaat, vind ik verder alles best). de levensduur is een extratje, over een paar jaar ben ik waarschijnlijk toch weer van plan een (paar misschien) nieuwe te kopen.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni, 2010, 19:11:35 »
met wat kleine gereedschapjes en een online cursus op harponline.de leer je zelf stemtongen vervangen.
dat is een rete goede investering kan ik je wel vertellen  ;D ;D
ik kies dasn wel meestal hohner classic (marineband, crossover, marineband de luxe; special 20; golden melody)modellen, omdat alleen de hohner stemtongen erg makkelijk te verkrijgen zijn...(ook bij www.harponline.de)
een stemtong kost 50 eurocent, reken uit je winst :thumps:

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni, 2010, 20:53:35 »
Tot nu toe spreekt de Seydel 1847 Classic mij wel aan. klinkt dat als een goede keuze? of heeft iemand nog desnoods een ander model mij aan te raden. Ik zal later voor een G of A (of andere toon) harp wel gaan kijken naar een Lee Oskar of Hohner Special 20. maar voor mijn "hoofd" harp C mag ik wel wat meer centen wegleggen aangezien ik daar het meest op zal spelen  :thumps:

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni, 2010, 21:04:14 »
Tot nu toe spreekt de Seydel 1847 Classic mij wel aan. klinkt dat als een goede keuze? of heeft iemand nog desnoods een ander model mij aan te raden. Ik zal later voor een G of A (of andere toon) harp wel gaan kijken naar een Lee Oskar of Hohner Special 20. maar voor mijn "hoofd" harp C mag ik wel wat meer centen wegleggen aangezien ik daar het meest op zal spelen  :thumps:

Je moet het zelf weten maar dan denk ik voor 1 Seydel 1847 heb je ook 3 andere goede harpjes.
En daar bij voor die prijs kun je ook 3 andere merken / typen uit proberen.

Ik wil niets ontmoedigen of je iets af- of aan- raden, dit is alleen even mijn mening

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni, 2010, 21:27:00 »
met wat kleine gereedschapjes en een online cursus op harponline.de leer je zelf stemtongen vervangen.
dat is een rete goede investering kan ik je wel vertellen  ;D ;D
ik kies dasn wel meestal hohner classic (marineband, crossover, marineband de luxe; special 20; golden melody)modellen, omdat alleen de hohner stemtongen erg makkelijk te verkrijgen zijn...(ook bij www.harponline.de)
een stemtong kost 50 eurocent, reken uit je winst :thumps:
Ik kan de stemtongen niet vinden op harponline. En is het voor elk model de juiste tong of is het 1soort die ze verkopen voor zowel de marineband , crossover , special20 ? Of zitten er standaard al dezelfde stemtongen in ?
Ik heb hier in Belgie de crossover nog nergens kunnen bestellen.
Luc.

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni, 2010, 21:45:42 »
Je moet het zelf weten maar dan denk ik voor 1 Seydel 1847 heb je ook 3 andere goede harpjes.
En daar bij voor die prijs kun je ook 3 andere merken / typen uit proberen.

Ik wil niets ontmoedigen of je iets af- of aan- raden, dit is alleen even mijn mening

Dan zou ik gaan voor Lee Oskar, Een Hohner Special 20 (die waarschijnlijk in C), en nog een andere (moet ik nog even uitzoeken welke, ik hoor inderdaad wel positieve dingen over de Suzuki Bluemaster)
Bij wijze van spreken zeg jij dat er geen groot verschil zit tussen een Seydel 1847 en de zojuist genoemde harpjes (dus van rond de 30/20 Euro)