Poll

Welke Harp?

Hohner Special 20
5 (50%)
Hohner Marine Band Deluxe
0 (0%)
Hohner Marine Band Crossover
2 (20%)
Iets anders, namelijk...
3 (30%)

Totaal aantal stemmen: 10

Auteur Topic: Welke harp kies ik?  (gelezen 2179 keer)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re:Welke harp kies ik?
« Reactie #15 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:05:59 »
bij harponline kun je de stemtongen kopen die op de classicmodellen passen, deze zijn hetzelfde...
als je bij b.v. de special 20 kijkt, dan kun je extra opties indrukken waaronder ook de stemtongen, deze kun je kopen per setje van 5 (2,50euro) of een blad met b.v. alle stemtongen van een c harp (drie stemtongen per toon), oftwel genoeg stemtongen voor drie hele harpjes.
Ik zelf doe dat nooit, want meestal gaan dsezelfde stemtongen stuk, (meestal 4 draw, 5 draw)
bij workshops boven in beeld vind je info. over hoe de stemtongen te vervangen.

kleine investering in gereedschapjes, even oefenen op oude harpjes, en de rest van je leven veel minder $$$ aan harpjes kwijt....

Ik kan de stemtongen niet vinden op harponline. En is het voor elk model de juiste tong of is het 1soort die ze verkopen voor zowel de marineband , crossover , special20 ? Of zitten er standaard al dezelfde stemtongen in ?
Ik heb hier in Belgie de crossover nog nergens kunnen bestellen.
Luc.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:18:02 »
Nou er zit wel degelijk verschil tussen een harp van 120,- en een harp van 30,- , alleen al de luchtdichtheid , de afstelling , maar ook het materiaal van de Beta Seydel ( RVS ) t.o.v. messing of fosfor bronze  .
Wat niet wil zeggen dat een 30,- harpje slecht is , ik speel ze allebei en ik vind de Bluesmasters en de Blues Sessions lekker spelen maar ik vind mijn beta's ( 1847 & Manji ) toch écht wel fijner  :Jam:!!

O ja , ik heb in 2 jaar behoorlijk intensief spelen ( incl. leren benden , overblowen , blowbenden en nu aan het leren overdrawen ) nog geenéén harpje kapot , dus levensduur  ??? .

Léke  8)

Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:19:18 »
Ik heb al wel enkele stemtongen vernieuwd maar alleen van seydel en van hohner onderling stemtongen verwisseld van hetzelfde model. Gereedschap heb ik van seydel. Ik heb alleen nog geen stemtongen van hohner gekocht . Daarom mijn interesse. Het werk op zich steldt niet veel voor . Een 10 tal minuutjes en het is klaar . Ik kan het ook alleen maar aanraden aan anderen . Je leert je instrumentje er alleen maar beter door kennen en begrijpt beter wat er mis is als een klank niet doet als jij het wil.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:28:49 »
op de website van harponline zie je onder het plaatje vd harp een grijs balkje met daarop "stimmzungen" daarop drukken en je kunt per toonsoort stemtongen bestellen.
ik heb ook seydel stemtongen via Ben Bouman, verder zou ik niet weten hoe je aan seydel stemtongen kunt komen, bij seydel zelf verkopen ze ze niet...

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:46:17 »
Ik de tongen op harponline gevonden. Ik heb mijn seydel stemtongen net zoals de vijsjes en het gereedschap bij de invoerder van seydel in Belgie. En ik heb de stemtongen die ik nu heb niet moeten betalen. Een kleine service van zijn kant geweest . Dus ik heb ook geen idee wat ze normaal kosten. Het zijn wel de tongen van de solist pro die ik vervangen heb. De 1847 stemtongen kon ik de laatste keer nog niet krijgen bij hem. Ik zal nog eens moeten gaan informeren want ik kan er wel eentje gebruiken.

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:48:24 »
Nou er zit wel degelijk verschil tussen een harp van 120,- en een harp van 30,- , alleen al de luchtdichtheid , de afstelling , maar ook het materiaal van de Beta Seydel ( RVS ) t.o.v. messing of fosfor bronze  .
Wat niet wil zeggen dat een 30,- harpje slecht is , ik speel ze allebei en ik vind de Bluesmasters en de Blues Sessions lekker spelen maar ik vind mijn beta's ( 1847 & Manji ) toch écht wel fijner  :Jam:!!

O ja , ik heb in 2 jaar behoorlijk intensief spelen ( incl. leren benden , overblowen , blowbenden en nu aan het leren overdrawen ) nog geenéén harpje kapot , dus levensduur  ??? .

Léke  8)

OK, Tussen 30,- euro en 120 euro kan ik me het nog wel voorstellen dat er een groot verschil in zit, maar bijvoorbeeld bij de Seydel's (70 Euro) en de Lee Oskar's/Hohners. (van +/- 30 Euro), zit daar een groot verschil tussen?

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:56:25 »
Naar mijn mening wel , de enige die wat spelen in de buurt komt van de 1847 is de Suzuki Bluesmaster , maar zoals gezegd dit is mijn mening / ervaring .
Iedereen heeft toch zijn / haar eigen voorkeur , wat ik gedaan heb is : elke keer als ik een harpje koop is het weer een ander merk of type , zo kom je er achter wat je fijn vind en dat maakt het uitzoeken van een harpje leuker en makkelijker .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #22 Gepost op: 14 juni, 2010, 22:59:24 »
wat ik mij afvraag is waar de meesters zoals Kim Wilson , musselwhite en anderen op spelen. En dat het geen standaard harpjes zijn weet ik ook wel maar van welke basis vertrekken zij. En van welk materiaal zijn die stemtongen . Vertrekken zij bv van een marine band met de originele stemtongen die ze beter afstellen of laten ze de tongen ook eens appart maken. Ik stond enkele weken geleden pal voor jason ricci en kon zijn koffertje bijna ruiken maar ik heb geen idee op wat hij speelt.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #23 Gepost op: 14 juni, 2010, 23:11:07 »
Jason Ricci heeft nu de B-Radical , voorheen gecustomise-de Hohners geloof ik .
Charley Musselwhite speelt Seydel 1874 , Kim Wilson weet ik niet .

Léke  8)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #24 Gepost op: 14 juni, 2010, 23:43:53 »
Jason Ricci heeft nu de B-Radical , voorheen gecustomise-de Hohners geloof ik .
Charley Musselwhite speelt Seydel 1874 , Kim Wilson weet ik niet .

Léke  8)

En op ouwe foto's hebben ze allemaal een Marine Band (Duh!!)

Grtz, M.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni, 2010, 10:46:43 »
Hoi Samzwemmer,

Als je een "beginner" bent: DÉ mh voor de rest van je leven?: vergeet het maar!  ;)
Koop er één van een goede kwaliteit en speel/probeer/oefen eerst eens een jaartje. Daarna zul je zelf al een hoop eigen voorkeuren en en eventuele beperkingen van dat ene merk/model door ervaring hebben uitgevonden.
De ideale mh voor iedereen bestaat helaas NIET. :angel:

Mijn advies (voor wat het waard is): koop een Hohner Special 20 in de toonsoort C.
Is een goed instrument, niet te duur, goed om "single notes", accoorden en "benden"op te leren. Daarnaast heeft deze nog enkele voordelen als niet uitstekende reedplates, kunststof kam zodat er geen hout is dat kan opzwellen, makkelijk af te ronden hoeken, geschroefd dus eenvoudig schoon te maken en evt. af te stellen, ontstemd niet te gauw en heeft een voldoende lange levensduur.

Er zijn nog zat andere merken en types die je kan overwegen (lees hiervoor dit forum maar eens rustig door).  Mijn 2e advies: besteed niet teveel tijd aan het zoeken van het beste instrument. Kies er één en begin te spelen en heb er veel plezier mee. De rest komt vanzelf wel. :thumps:
(Als je een Ferrari koopt is dat geen garantie dat je ook kunt (leren) autorijden... :Lachen:)

Suck6 en grtjs, Bob'ke

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni, 2010, 12:25:07 »
Hoi Samzwemmer,

Als je een "beginner" bent: DÉ mh voor de rest van je leven?: vergeet het maar!  ;)
Koop er één van een goede kwaliteit en speel/probeer/oefen eerst eens een jaartje. Daarna zul je zelf al een hoop eigen voorkeuren en en eventuele beperkingen van dat ene merk/model door ervaring hebben uitgevonden.
De ideale mh voor iedereen bestaat helaas NIET. :angel:

Mijn advies (voor wat het waard is): koop een Hohner Special 20 in de toonsoort C.
Is een goed instrument, niet te duur, goed om "single notes", accoorden en "benden"op te leren. Daarnaast heeft deze nog enkele voordelen als niet uitstekende reedplates, kunststof kam zodat er geen hout is dat kan opzwellen, makkelijk af te ronden hoeken, geschroefd dus eenvoudig schoon te maken en evt. af te stellen, ontstemd niet te gauw en heeft een voldoende lange levensduur.

Er zijn nog zat andere merken en types die je kan overwegen (lees hiervoor dit forum maar eens rustig door).  Mijn 2e advies: besteed niet teveel tijd aan het zoeken van het beste instrument. Kies er één en begin te spelen en heb er veel plezier mee. De rest komt vanzelf wel. :thumps:
(Als je een Ferrari koopt is dat geen garantie dat je ook kunt (leren) autorijden... :Lachen:)

Suck6 en grtjs, Bob'ke

Hoi Bob'ke, ik had er even over gedacht en die conclusie ook getrokken. ;)

Ik ga nu een Hohner Special 20 kopen, een suzuki Bluesmaster en een Lee Oskar (alle drie in andere toonsoort).
Alle drie niet prijzig, en ik raak dan al wat bekend met 3 verschillende merken.

Welke toonsoorten raden jullie me aan bij welke harp.

sowieso wil ik een C, welke tonen zou ik nog meer moeten ( ik wil vooral blues, country, rock, etc spelen. en een beetje de stijl die Toots thielemans speelt)

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni, 2010, 12:29:47 »
Hoi Bob'ke, ik had er even over gedacht en die conclusie ook getrokken. ;)

Ik ga nu een Hohner Special 20 kopen, een suzuki Bluesmaster en een Lee Oskar (alle drie in andere toonsoort).
Alle drie niet prijzig, en ik raak dan al wat bekend met 3 verschillende merken.

Welke toonsoorten raden jullie me aan bij welke harp.

sowieso wil ik een C, welke tonen zou ik nog meer moeten ( ik wil vooral blues, country, rock, etc spelen. en een beetje de stijl die Toots thielemans speelt)

Dan denk ik aan een G, A en C
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline samzwemmer

• Newbie
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 15 juni, 2010, 12:45:12 »
Dan denk ik aan een G, A en C

En welke toon bij welke harp raad je dan aan? of maakt dat echt totaal niets uit.
+ Allemaal in Majeur/groot? of ook 1 in mineur?
is Harry's trading om ze te kopen een beetje aan te raden (i.v.m. levertijd, etc)

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #29 Gepost op: 15 juni, 2010, 13:28:32 »
En welke toon bij welke harp raad je dan aan? of maakt dat echt totaal niets uit.
+ Allemaal in Majeur/groot? of ook 1 in mineur?
Zou iemand trouwens een (web)winkel weten waar ik ze waarschijnlijk alle 3 kan kopen (of het best kan kopen)

*ik vind de Suzuki blues session wel iets mooier dan de blues master  :angel:)

Ik bestel ze meestal hier :
http://www.accordeontheek.nl/library/modules/shop/categorie.asp?HID=1&IID=77

Dan neem je toch gewoon een Blues Session neem aan dat je de Seydel BS bedoeld ?
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !