Auteur Topic: Ampje...  (gelezen 1812 keer)

Offline R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • 50 !!!
    • Ramblin' Mind
Re:Ampje...
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus, 2010, 17:27:14 »
@cluseau;
In de mic is geen aanpassing en die doet 't op een andere versterker ook goed.
Dus daar is niks mis mee.
De kabel heb ik al vervangen voor (dikker) speakerdraad.
Een andere audiobron was in dit geval mijn stratocaster die ik eraan gehangen heb.
Volgens het filmpje boven aan deze pagina, creeer je distirtion door de volumeknop steeds meer open te draaien.Zo zie je dat ie begint op 9 uur, vervolgens naar 12 uur en dan 3 uur. Steeds verder open en steeds meer kabaal.Dit alles met ook een electrische gitaar.Maar bij mij gebeurt er gewoon niets, hij gaat harder, maar ik krijg niet die vervorming zoals in dat filmpje.
Music is what feelings sound like...

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline cluseau

• Newbie
  • *
    • Reparatie / restauratie buizen en transistorversterkers
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus, 2010, 18:02:50 »
bij mij gebeurt er gewoon niets, hij gaat harder, maar ik krijg niet die vervorming zoals in dat filmpje.

De vraag is wat voor pickups in het filmpje worden gebruikt. Als die gitaar een veel hogere output heeft dan jouw mic is het logisch dat jij hem niet tot overdrive krijgt. Maar kan het mis hebben hoor. Kan het zo moeilijk beoordelen. Het is mogelijk dat je eerste trap bv te weinig gain heeft.

Offline R-O-N

• Super Hero
  • *
  • 50 !!!
    • Ramblin' Mind
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus, 2010, 18:22:56 »
Dat is natuurlijk ook waar; wat voor pickups worden er gebruikt?
Ik heb even teruggekeken en het betreft hier een Telecaster met 1 single coil in brugpositie, die volgens de gitarist ook nog eens "weak" is.
Mijn Stratocaster heeft drie single coils.

Nou ja, het projectje staat even stil.Zal binnenkort even een andere speaker proberen en wellicht een ander buisje.
Music is what feelings sound like...

Offline cluseau

• Newbie
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus, 2010, 21:42:33 »
Zal binnenkort even een andere speaker proberen en wellicht een ander buisje.

Wil je niet ontmoedigen maar de overdrive ontstaat in de amp, dus absoluut niet in de speaker. Ik geef je meer kans met buisje wisselen. Probeer dan wel een 12AX7 / ECC83 als je dat nog niet gedaan had. Overigens hoort deze erin. Berijk je dan nog niet het beoogde doel  dan is er misschien iets mis met de instelling van de buis.

Bij nader inzien vraag ik me af of de junior uit het filmpje wel stock is en niet een gemodificeerd ding. Het komt mij namelijk nogal vreemd over dat je met slechts één preamp buisje al zo'n overdrive krijgt. De stock junior is nix bijzonders en heeft gewone vervormingsvrije versterkertrapjes. Normaal gesproken zul je hem knoerthard moeten zetten voor een beetje overdrive. Ik kan het altijd mis hebben hoor maar een fender bv heeft daar een paar meer buisjes voor nodig.

In de mic is geen aanpassing en die doet 't op een andere versterker ook goed.
Dus daar is niks mis mee.

Ja ik begrijp de verwarring, ik ben ook niet duidelijk.

Met aanpassing bedoel ik de impedantie (de match) van de versterker en de mic. Het zou kunnen dat de junior helemaal niet geschikt om een mic op aan te sluiten. De ingangs impedantie is namelijk nogal laag. Ergens rond de 120kOhm waar normaal zo'n 1Meg normaal is, tien keer zo hoog dus. Dit is heel waarschijnlijk nadelig voor de afgifte van je mic signaal. Vergelijk het maar met het aansluiten van een 0,4Ohm speaker op een 4Ohm uitgang. Dat is zo goed als een kortsluiting. Neemt niet weg dat het met een gitaar wel moet kunnen dus blijft de conclusie dat de junior in het filmpje misschien ook gemod is.

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
« Reactie #19 Gepost op: 20 augustus, 2010, 10:15:32 »
Heb het filmpje nog eens bekeken en beluisterd (eerste 30 sec):

Het is een ...."stock"... dus geen modificaties.
Het cabinet is een 4*10" Marshall voor 125 of 135 Watt.

Dus geen papier/speaker distortion van de speakers. Die drive komt dus wel degelijk enkel en alleen uit het versterkertje.

Is het geheim van het succes van die Valve-juniors (sterker nog Epiphone gebruikt het als verkooppunt): weer terug naar het pre-pedalen tijdperk waar de overdrive en toonkleur enkel en alleen werd geregeld met volume- en toneregeling: Kleine versterkertjes op hun max draaien.

Offline cluseau

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus, 2010, 13:42:13 »
Het is een ...."stock"... dus geen modificaties.
Ja, heb het ook gehoord, volledig standaard.

Is het geheim van het succes van die Valve-juniors (sterker nog Epiphone gebruikt het als verkooppunt):
In de schakeling zitten geen grote geheimen hoor, gewoon recht toe recht an. Nix bijzonders, kan eigenlijk niet eenvoudiger. Zal je toch aan de buisjes moeten meten, kortom....aan de monitor met dat ding.  ;) Kan nooit veel zijn.

Offline simonbull1

• Newbie
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 09 november, 2010, 17:38:26 »
Hoi ik heb een epiphone junior laten ombouwen door   AJ Volkerts  van marble amps

die gelijk richter ( solid state uigehaald  en een door AJ zelf gewikkeled  laten inzetten   plus een 5y3 GT 
+ een  weber blues speaker en een en  ander mods  voor tone enz   ) en nu is het een echt mooi goedkope amp met echt blues tone )