Auteur Topic: beste beginnersharmonica ?  (gelezen 6357 keer)

Offline michielbangels

• Newbie!
  • *
beste beginnersharmonica ?
« Gepost op: 29 juni, 2010, 23:39:33 »
Hey harmonisten  ;),

nu de vakantie steeds dichterbij komt, begint het bij mij steeds meer en meer te kriebelen om eindelijk eens mondharmonica te leren. Ik speel reeds gitaar en piano en een alternative rockband (extra-systole), maar ik wil ook wel eens wat singer-song-writer muziek maken met mijn akoestische gitaar. En een mondharmonica zou daar dus geweldig goed bij passen  :thumps:

Nu heb ik al wat rond gezocht en veel gelezen op dit forum voor een goede blues harp op de kop te kunnen tikken. Maar zit nog met wat vraagjes, en hoop dat jullie me wat wegwijs kunnen maken.

nu allereerst is de beginnersset van hohner wat ? lijkt me handig om al direct een compleet setje te hebben, zeker voor al meteen te componeren met gitaar. Maar zijn ze ook redelijk goed van kwaliteit en bespeelbaarheid ? Of moet ik toch beter kijken naar een semi-professionele ?

(http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Blaasinstrumenten/Other-harmonicas/Hohner-7er-Blues-Harm.-Sarter-Set-7-x-Blues-Band-im-Etui/art-BLA0000202-000)

zo ja welke (2 misschien?) ? Heb al veel goede dingen over de special 20 gehoord ? Zijn die correct ? Of kan ik toch beter voor een bluesharp gaan of een ander merk ? Lee oskar ?

en ik heb ook gelezen dat voor gitaar meestal een D toonladder van mondharmonica wordt genomen ? is dat waar ? Of toch beter een c nemen waarvoor veel lesmateriaal geschreven is ?

oh ja, wat is volgens jullie een goed boek om uit te leren ?

sorry voor de vele vragen in eens  ::) maar hoop dat jullie me kunnen helpen.

alvast erg bedankt

Michiel Bangels

l

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:beste beginnersharmonica ?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:03:21 »
Hey Michiel ,

welkom op het forum .

Toch heb je nog niet goed de zoekfunktie gebruikt , de harmonicaset van Hohner wordt hier in het algemeen vervloekt , het is gewoon bagger .
Verder : ER IS GEEN BESTE BEGINNERSHARP !! helaas , hier heeft het al zo ontzettend vaak over gegaan , maar goed , beknopt komt het hier op neer :

Koop een harpje van 20,- ŕ 30,- Euro maar géén MS model van Hohner .
een Seydel , een Suzuki , een Hohner SP 20 , een Lee Oskar , zijn het gangbaarste .

De voorkeur gaat uit naar een C stemming , die heeft de voorkeur i.v.m. lesmateriaal .
Een A is geweldig voor de blues , en als je zanglijnen wilt spelen pak dan de stemming van de liedjes die jij op je gitaar speelt ( wellicht een E of een G )

Lesboeken , hmm , daar is ook al veel over gezegd , ik ben zelf simpel begonnen met een beginnersboek van Hank Dussen , later heb ik het boek van Peter Gelling gekocht en les gaan nemen .
Dat laatste had ik véél eerder moeten doen .

Probeer de zoekfunktie maar eens .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline michielbangels

• Newbie!
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:08:11 »
dus geen blues harp van hohner ?

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:10:03 »
Geen Hohner Bluesharp en geen Hohner Bluesband , de Special 20 van Hohner is wel goed .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline michielbangels

• Newbie!
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:10:52 »
probleem is wel dat ik graag een setje zou willen, zodat ik direct wat kan proberen met mijn gitaar. Maar dat zal er dan niet inzitten ...?

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:16:47 »
We leven in een vrij land , als jij het wilt moet je het doen , ik denk alleen dat je erg vlug geen plezier meer hebt in het harmonicaspel ....

7 instrumenten voor 38,-  dat is 5,40 per stuk , wat denk je zelf dat je krijgt ?
Zeg eens eerlijk ......

Léke  8)

Offline michielbangels

• Newbie!
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:19:28 »
ja idd, vond het ook al verdacht goedkoop. Maar ja weet maar nooit hé ... :angel:

met het googlen ben ik ook nog een paar goede kritieken van Tombo tegen gekomen. Zijn die wat ?

En zou ik dan best voor een c en a gaan, als ik er twee zou kopen ? budget is namelijk rond de 50 euro.

sorry voor de vele noob-vagen  :P

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:25:59 »
Tombo = Lee Oskar , niks mis mee !

Mijn advies zou zijn Suzuki Bluesmaster , of van ieder 1 ( een Suzuki in C en een Tombo in A bijv.) dan heb je al 2 merken / type's , je zult zelf op zoek moeten gaan naar jouw favoriete model .

Zoals gezegd , zoek in de 20,- tot 30,- klasse dan zit je goed , je hoeft niet perse op een harpje te beginnen van 140,- maar 5,40 is weer een ander uiterste .

Suck6

Léke  8)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni, 2010, 00:51:44 »
dus geen blues harp van hohner ?
NEEEEEEE, die heel zeker NIET (is een MS, Modular System model).

Als je graag met een setje wilt beginnen: Suzuki Bluesmaster!! Heel leuke set en heel erg bespeelbaar zo uit de doos... kost wel iets meer dan een Bluesband setje, maar van dit setje krijg je dan gelukkig geen spijt :-))

€ 152,95 bij http://www.accordeontheek.nl

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline michielbangels

• Newbie!
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni, 2010, 21:21:35 »

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni, 2010, 21:48:38 »
Ik heb zelf geen ervaring met Hering , van wat ik gehoord heb zijn de chromatische harmonica´s erg goed maar de bluesharpjes schijnen kwalitatief niet zo goed te zijn en de smaak moet ook slecht zijn ....

Offline Baltasar

• Newbie
  • *
  • Harmonica spelert wannabee
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni, 2010, 23:12:17 »
...en de smaak moet ook slecht zijn ....

Eerst in bier dopen?!  ;)
---
Hier had iets heel leuks kunnen staan! Helaas...

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli, 2010, 00:54:28 »
en is dit iets mannen ?
http://www.harrystrading.nl/catalog/product_info.php/cPath/21_32/products_id/428
Ongeveer 10 euro per harpje... verwacht je voor die prijs een goed instrument?? Dacht ut niet...

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli, 2010, 09:43:38 »
Welkom op het forum Michiel  :thumps:

Het enige waar je geen spijt van krijgt als je een Hohner Bluesband set aan schaft is het koffertje, maar dan is het wel een duur koffertje  8)

grt. Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli, 2010, 10:10:27 »
Ik ben bang dat je af moet van het idee om meteen een compleet setje te kopen, Michiel.
Boven de €20,00 beginnen de knappe harmonica's; Onder de €20,00 wordt het bedenkelijk.

Maar wees nou eens eerlijk... wat kostte je piano?
En ik vermoed dat je je gita(a)r(en) ook niet bij de Intertoys of de Bart Smit gekocht hebt?

Mijn advies is om het advies van Léke te volgen... :Clown: oftewel, koop 2 verschillende harps van elk rond de €25,00.
Daar zul je met veel meer plezier op (blijven) spelen, dan op die 'knakedingen'.
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl