Auteur Topic: welke noot?  (gelezen 1599 keer)

Pete

• Gast
welke noot?
« Gepost op: 07 november, 2005, 22:55:27 »
Goedendag beste harpspelers,
dit is de eerste keer dat ik hier iets post, en ook is de mondharmonica mij geheel nieuw. En daarom heb ik een vraag:
Ik ben van plan om mijzelf een mondharmonica aan te schaffen, maar nu weet ik niet welke ik zou moet kiezen. Of? een in C of een noot die mij aanstaat (E). Ik heb gelezen dat C beter is voor het leren omdat veel lessen e.d. in C zijn.
Nu zou ik graag willen vragen hoe jullie er over denken? Jullie zijn meer ervaren, en op deze manier koop ik niet iets waar ik later spijt van zal krijgen.
Bedankt, Peter.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Frank

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Nooit te oud om te leren
Re: welke noot?
« Reactie #1 Gepost op: 12 november, 2005, 20:26:43 »
Ik zelf was begonnen op  een F-harpje, want als je die crossharp bespeelt dan speel je het bluesschema in C. Ik dacht dat dat handig was....NOT.
Nu heb ik een harpje in C, want er is inderdaad mee lemateriaal in C beschikbaar.  Ik heb ook al enkel boeken gekocht. Boek 1 is voor C-harp. Boek 2 is voor .........D-harp. Zelfde uitgever, zelfde schrijver, zelfde serie....

Let wel op welk lesmateriaal je besteld...

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #2 Gepost op: 13 november, 2005, 20:02:51 »
Hellow Pete,

In feite maakt het voor het lesmateriaal niet zo heel veel uit met welke toonhoogte je speelt, de verhoudingen tussen de gaatjes (hetgeen dat telt) blijft toch altijd hetzelfde. m.a.w. de liedjes klinken altijd op alle harpjes, alleen zullen ze hoger of lager zijn. Voor het beginnen zelf is het andere koek, aangezien niet elke toonhoogte even soepel speelt. Hoger toonhoogtes zijn subtieler en luister veel preciezer naar de   kracht waarmee je blaast. Lager toonsoorten vergen dan weer juist meer kracht en een grotere longinhoud. Daarom zou ik je aanraden om een beetje in 't midden te beginnen (Bb, B, C, C#, D). Een tweede raad betreft de muziek die je zou willen spelen. Oefenboekjes zijn bijvoorbeeld vaak in C en blues wordt vaak gespeeld op harpjes in Bb, C en D. Dus de beste beginnerskeuze is C, maar ook D of Bb is een goeie keuze. C# is dat minder, omdat slechts weinig artiesten deze toonhoogte gebruiken.

Offline Mackenzie

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart, 2006, 11:38:54 »
Hallo,

ik zou ook graag beginnen met een mondharmonica...
nu heb ik gezien op dit forum dat de:

- Lee Oscar Major Diatonic
- Hohner Classic Special 20

al tot de favoriete beginners toestelletjes behoren...
nu is mijn vraag zijn beide mondharmonica's ook in verschillende toonbalkjes verkrijgbaar of is dit ??n toonbalk?

Mack

Offline Maarten

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart, 2006, 11:57:42 »
Ik denk dat beide in 14 sleutels/toonbalken te krijgen zijn.

For the record: low F, G, Ab, A, Bb, B, C, C#, D, Eb, E, F, F#, high G

Offline Mackenzie

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart, 2006, 12:07:02 »
Hoi Maarten...

zoals ik een beetje heb kunnen volgen is het aan te raden om ??ntje in C aan te schaffen wil je zo een beetje met alle deuntjes (of de meeste toch) mee kunnen spelen?

Mack

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart, 2006, 14:56:07 »
Als je met de meeste deuntjes mee wil kunnen spelen moet je de meeste harmonica's hebben ;). Met elke bluesharp kun je dezelfde melodie?n spelen, alleen krijg je ze dan dus steeds in een andere toonsoort te horen.

Een harmonica in toonsoort C zit overal een beetje tussenin en is dus niet extreem hoog of extreem laag. Dat maakt het makkelijk om op de C harmonica te leren spelen. Je kunt dan makkelijker overschakelen op andere toonsoorten.

Ben zelf lee Oskar fan, maar als ik jou was zou ik de twee harps in de loop van de tijd allebei kopen, dan kan je vergelijken welke je het lekkerst vind spelen!

Veel succes in ieder geval!

Offline Maarten

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart, 2006, 17:39:57 »
Als je solo speelt, zonder enige vorm van begeleiding, maakt het niet uit in welke sleutel je speelt. De meeste lesboeken zijn in C, maar ook dat maakt eigenlijk niet uit. Moeilijker wordt het wanneer je wil meespelen met een cd of met iemand anders. Dan moet je je wel aanpassen aan de ander. Bij lesboeken zitten regelmatig cd's. Als je deze wil meespelen is het wel beter als je een C-tje hebt. Voor blues wordt erg veel gespeeld op harmonica's in A, F, C, G, Bb en D. Rock houdt het ook meestal bij deze sleutels.