Auteur Topic: Blazen  (gelezen 1001 keer)

Offline Gestreepte koe

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Allaboutmusic
Blazen
« Gepost op: 15 juli, 2010, 18:29:46 »
Ik begin net met mondharmonica spelen en heb een boekje gekocht. Wat daar niet in staat is een bepaalde manier van blazen. Wel wordt er na het eerste liedje al geleerd om te benden. Wat ik me nou afvraag is of je op een bepaalde manier moet blazen of je lippen op de harmonica moet zetten om verder te kunnen met andere technieken. Ik wil er namelijk niet later achter komen dat ik het allemaal verkeerd heb gedaan.:P Kan iemand me helpen?

Lianne
Hey ik mag een handtekening invullen van 300 tekens. Dat is best wel veel. Normaal zou ik gewoon een handtekening nemen waar alleen maar "Lianne" op staat, maar wat maakt het uit. TRALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALA!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re:Blazen
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli, 2010, 18:53:30 »
Eigenlijk blaas je nooit op een harmonica, je ademt er doorheen. Je kan op verschillende manieren je lippen op de harmonica zetten. Wat vooral van belang is is dat je het ontspannen doet. Als je 1 enkele toon wil spelen kan je dat doen door te 'tong blocken' of door te 'lip blocken'. Zoek maar even op deze site dan vind je vast enorm lange verhalen over wat men daarvan vindt.

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli, 2010, 19:23:35 »
De eerste les al direct benden? Hm snelle cursus.
Probeer bij een goede leraar(es) enkele lessen te volgen voor de beginselen.

Succes
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli, 2010, 23:30:42 »
Begin ik ook altijd meteen mee, anders halen ze het overblowen niet voor les 7 :)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli, 2010, 23:50:05 »
Begin ik ook altijd meteen mee, anders halen ze het overblowen niet voor les 7 :)

LOL  :laugh:
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli, 2010, 13:59:49 »
Hoi Lianne,

Vergeet het "benden" maar voor nu.  Leer eerst om "enkele noten" (single notes) te spelen. Dat heb je eerst nodig om later het "benden" makkelijker te kunnen leren.
Om je vraag te beantwoorden:
kijk maar eens op deze website www.freeharmonicalessons.com

Oh ja, nog even dit: je schrijft niet wat voor een mondharmonica je hebt. Er zijn veel verschillende soorten en merken. Voor de meeste vragen en antwoorden die je op dit forum vindt, wordt met mondharmonica (of ook (blues)harp genoemd) een diatonische mondharmonica met 10 gaatjes bedoeld. Mocht je iets anders hebben dan zou je kunnen overwegen om er zo een aan te schaffen, want als je iets anders hebt  (bv een met twee gaatjes boven elkaar of er zit een schuifknop aan een zijkant) dan speelt/klinkt het meestal toch wel even anders.  :Clown:
Voor het geval dat je dan wilt weten wat voor een?...aan een een Hohner Special 20 of een Suzuki Bluesmaster of Lee Oskar (allemaal in de toonsoort C -die letter staat op de mondharmonica-) heb je dan een goeie en niet te dure.  :thumps:

Verder welkom op dit forum, groetjes en suck6,
Bob'ke

Offline Gestreepte koe

• Newbie
  • *
    • Allaboutmusic
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli, 2010, 14:26:12 »
Ik heb wel een bluesharp, maar hij is merkloos en is aardig vies geworden doordat hij heel lang in een bak met allemaal andere spullen heeft gelegen.:bedroefd: Ik weet tenminste dat mijn opa die ook mondharmonica speelde er een keer op gespeeld heeft dus hij werkt wel gewoon. Nou ben ik pas net 14 en wil ik niet in 1 keer teveel geld uitgeven dus toen heb ik in Groningen (waar ik dus vlakbij woon) bij een muziekwinkel een gevonden. http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=HRM20C . Zou dit een goede kunnen zijn? Ik hoor het graag. Bedankt trouwens voor de tips. Ik ga nou echt even goed oefenen met tong blocken.  :P Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom. ;D
Hey ik mag een handtekening invullen van 300 tekens. Dat is best wel veel. Normaal zou ik gewoon een handtekening nemen waar alleen maar "Lianne" op staat, maar wat maakt het uit. TRALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALALA!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli, 2010, 10:50:33 »
Ik ken het merk niet, lijkt me wel niet veel soeps.

Zoals Bob'ke al zei, koop een Hohner special 20, dat is in mijn ogen de best verkrijgbare/bespeelbare beginnersharp voor een lage prijs. Je gaat hem sowieso nog een tijdje gebruiken dus voor die +- 25 euro vind ik het een goede investering.

Als je wil leren benden, probeer dan eens te zuigen en 'yow' te zeggen. Welk boek gebruik je trouwens? Want beginnen met benden is niet altijd zo evident.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli, 2010, 12:05:13 »
Geen Belkanto :dasniks:

Een Hohner Special 20 of een Suzuki Bluesmaster is veel verstandiger ,of nog iets goedkoper de Harpmaster van Suzuki bij de Kijkshop .
http://www.kijkshop.nl/product/5310/5068-5088-5090/vrije-tijd/muziekinstrumenten/blaasinstrumenten/suzuki-mondharmonica/

Prima dingetje om mee te beginnen  :thumps:

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Gestreepte koe

• Newbie
  • *
    • Allaboutmusic
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli, 2010, 12:16:35 »
Het benden is me inmiddels al (zo ongeveer) gelukt :applaus:. Nou moet ik het nog onder controle zien te krijgen. Ik speel nou namelijk volgens mij altijd een gebendde noot als ik inadem. mijn oude mondharmonica speelt nou al een stuk beter doordat ik hem heb doorgespoeld en in een bak water heb gelegd.  :thumps:

Maar wat is eigenlijk heet verschil met een merkharmonica en eentje zonder merk. Het lijkt mij tenminste dat ze bij een professionele muziekwinkel geen rommel verkopen   :-\. Ik denk gewoon dat ik het voorlopig met mijn oude moet doen. Als ik dan echt een beetje kan spelen wil ik wel graag een nieuwe, maar ik ben bang dat het ineens nix blijkt en ik voor niets een heb gekocht. :dasniks:

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli, 2010, 12:22:19 »
Het is jouw geld natuurlijk, al denk ik dat wanneer het niets blijkt te zijn dat ook door een slechte MH kan komen.

Het is maar mijn mening, je doet er natuurlijk mee wat je wil.  ;)

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli, 2010, 13:09:47 »

Maar wat is eigenlijk heet verschil met een merkharmonica en eentje zonder merk. Het lijkt mij tenminste dat ze bij een professionele muziekwinkel geen rommel verkopen   :-\.

Dat doen ze dus wél !!
De mondharmonica wordt in de meeste muziekwinkels niet serieus genomen als instrument , daar plaatsen ze de bluesharp onder de catagorie " kazoo en ander speelgoed ".
Bij 98 van de 100 muziekwinkels hebben ze er trouwens ook écht geen verstand van !!

Helaas ....

Maar goed , daar is een forum als dit dan weer goed voor  ;D

Een gemiddeld instrument kost honderden zoniet duizenden Euro's
Een harmonica gelukkig niet , maar voor 4 , 5 of 6 Euro kun je natuurlijk geen kwaliteit verwachten , je gaat ook niet piano leren op een model van Fisher Price ( en zelfs die is duurder dan een goede bluesharp )  ;D.

Als jij graag een instrument wilt leren bespelen zullen je ouders er dan ook vast geen moeite mee hebben om voor jou een degelijk instrument voor slechts 30,- te kopen .
Tennis , dansen , voetballen , piano spelen , gitaar spelen , enz. , enz. is vele malen duurder , met de harp komen ze er goedkoop van af !!
Maar ook zij moeten wel eerst inzien dat het een echt instrument is en geen hebbeding !

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli, 2010, 14:56:08 »
Sluit ik me volledig bij aan Léke, sterk antwoord  :thumps:

Offline Gestreepte koe

• Newbie
  • *
    • Allaboutmusic
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli, 2010, 17:40:49 »
De mondharmonica wordt in de meeste muziekwinkels niet serieus genomen als instrument , daar plaatsen ze de bluesharp onder de catagorie " kazoo en ander speelgoed ".

Dat had ik ook al door. Ik heb op Ebay gekeken en daar stonden gewone  (wel van die hele goedkope natuurlijk) als "leuke traktatie voor kinderfeestjes". Maar ik hoop5te sowieso op een beetje een flutding te kijken of het leuk was. Het lukt ook al. Ik kan al benden op gat 3. Alleen weet ik niet of het klopt dat hij dan zwaarder gaat spelen of dat ik gewoon wat meer moet oefenen. Ik vond de link naar de mondharmonica van de Kijkshop wel een goeie. Dat heb ik er wel voor over.  :D.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli, 2010, 22:24:16 »
Hoi Lianne,

Met 14 jaar is je financiele positie (waarschijnlijk   ;)) nog niet zo, dat je meteen een wat betere (en duurdere) kan/wil kopen. Geen probleem hoor. Gewoon lekker spelen en oefenen op je Belcanto.  :thumps:

Wat de andere forumleden en ik alleen bedoelen is, dat als je oefent met een mh van wat lagere kwaliteit (en onder de 10 euro is dat helaas meestal het geval  :dasniks:), dat het dan lastiger is (kan zijn) om te weten of je zelf het (al) goed doet. B.v. het "zwaarder" spelen wat je zelf al noemt. In de beginfase kost (goed) benden in het begin wat meer kracht/moeite. Maar dat kan ook aan je mh liggen. Met een mh van een bepaalde kwaliteit, zoals de eerder voorgestelde, kun je er normaal gesproken tamelijk zeker van zijn dat je instrument goed is en dat als je vreemde geluiden prduceert of een bepaalde toon in/uit een bepaald gaatje (2 en 3 zuigen/draw zijn daarvoor berucht) niet wil,  dat het dan aan je eigen (nog te verbeteren) techniek ligt en niet aan je mh. Als het namelijk aan je mh ligt, dan weet je natuurlijk niet (als beginner in ieder geval) waarom het niet gaat. Kost een hoop (verspilde) tijd en zal je frustreren. Ook gebruik je als beginner vaak veel te veel kracht (ademkracht) en zal je mh hierdoor sneller ontstemmen (en het is de vraag of je dat als beginner zal horen. Je eventuele toehoorders/huisdieren in ieder geval wel...   :Lachen:)

Nog even terugkomend op je vaardigheid in het benden,  al na zo'n korte tijd van oefenen: als je niet met de juiste techniek zuigt/drawt op de lagere tonen (met name de gaatjes 1, 2 en 3) dan zal je geen zuivere toon maken, maar wordt de toon al "gebend". Dit is eigenlijk niet de bedoeling. Probeer eerst een zuivere toon te maken. Later als je dat goed en altijd kunt ga je dan bewust de toon buigen/benden naar een andere noot.  Als je niet eerst leert om een zuivere noot te spelen zul je later wel "klinken alsof je bent", maar zul je niet de techniek ontwikkelen om een zuivere noot te buigen/benden naar een naar de noot die je voor je te spelen lied nodig hebt. Misschien wat moeilijk uitgelegd voor nu, maar het gaat er om dat je techniek zodanig is/wordt dat je bewust kunt benden  en vooral unbenden.

Voor nu gewoon lekker genieten en plezier hebben met je belcanto en inderdaad gaat benden wat zwaarder nu. Zeker met deze belcanto. Dit is normaal. Maar als je het hier goed mee kunt leren, dan zal het je later met een betere kwaliteit mh alleen maar makkelijker afgaan.
En verder: om met een goedkope te beginnen was een heel goed idee van je, vind ik.  :thumps: Je kunt hiermee lekker van alles uitproberen en als je later daarna uit eigen ervaring  weet waaraan een betere voor jou (!) aan moet voldoen, dan kun je ook beter kiezen. Het zal zeker niet je laatste zijn.  ;D

Hoop dat je hier wat aan hebt.  :icdans:
Groetjes en suck6,
Bob'ke