Auteur Topic: Een gaatje spelen  (gelezen 844 keer)

Offline Ricky

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Een gaatje spelen
« Gepost op: 27 juli, 2010, 00:35:16 »
Hoe lang duurt het ongeer om zuiver één gaatje te laten klinken? Soms lukt wel en dan weer niet, maar ik ga gewoon door hoor.

Grtz. Ricky

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Een gaatje spelen
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli, 2010, 01:13:50 »
Hoe lang duurt het ongeer om zuiver één gaatje te laten klinken? Soms lukt wel en dan weer niet, maar ik ga gewoon door hoor.
Grtz. Ricky

Ik was vandaag, na een week vakantie zonder harmonica, weer ijverig aan het oefenen... en zat er weer eens geregeld langs!!! ^%$#^%$#^%$#%$#

Na 4 jaar jaar is het dus nog steeds geen garantie dat het altijd lukt! (Gelukkig meestal wel :--))

Grtz, marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli, 2010, 01:14:46 »
Dat verschilt sommige mensen doen daar een paar weken over anderen een paar maanden. Ligt er een beetje aan hoe veel je erop oefent en of je voldoende ontspant. Hoe gespannener je speelt hoe moeilijker het wordt.

Offline Ricky

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli, 2010, 23:48:37 »
Bedankt Tinus, het lukt al steeds beter! Ik probeer nu dus ook zo ontspannen mogelijk te spelen.

Grtz. Ricky

Offline Basman

• Newbie
  • *
  • Playing the Big Bass and the Bluesharp GREAT
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli, 2010, 07:41:27 »
Erg makkelijk is om je bovenlip gewoon losjes op het bovenste deel van de mondharmonica te leggen.
Dus daar doe je even niets mee dan schuiven. De onderlip kan je veel makkelijker vervormen. Net als je fluit, dan maak je een klein gaatje om de fluittoon te creeeren. Dat kan je ook op de mondharmonica doen. Je kan den het beste de mondharmonica iets neer beneden vasthouden dus eigenlijk schuin. Probeer je altijd te ontspannen. Nog een andere techniek is om je mond te tuiten alsof je een liedje wil gaan fluiten, blaas nu rustig en breng langzaam je mondharmonica naar je mond totdat deze tegen je lippen aandrukt. Je hoeft niet hard te drukken. Let in het begin ook niet hoe je je handen hoed, dat komt later wel weer aan de orde. Ik wet niet in welke toonaard je harpje is maar ik ga er even vanuit dat het een C is. Begin dan met gaatje 4 en schuif langzaam door maar het 7de gaatje. Dan krijg je dus al 4 noten die heel bekend voorkomen, ook bij zangoefeningen. Oefen eerst de blaasnoten tot 1 gaatje zuiver kan raken. Begin dan weer bij gaatje 4 maar nu met zuigen (halen) en ga weer door tot gaatje 7. Als ook dit goed lukt dan kan je gaan afwisselen om een toonladderhe te spelen. Dat gaat als volgt, gaatje 4 blazen, gaatje 4 halen, gaatje 5 blazen, gaatje 5 halen, gaatje 6 blazen, gaatje 6 halen, gaatje 7 halen en gaatje 7 blazen. lukt dat dan heb je een toonladder gespeeld in c. Dus om het even simpel te houden dan speel je Do, Re, Mie, Fa, Sol, La, Sie, Do. Heel soms heb je dit snel onder de knie, zoniet, dan toch blijven oefenen. Het aanspreken van de tonen komt daarnaa ter sprake.
Ben eigenlijk een rasechte Basspeler. Als hobby speel ik ook de bluesharp. En heel speciaal, de Akai EWI

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli, 2010, 11:04:10 »
Je kan ook altijd tong blocking gebruiken. Persoonlijk haat ik tongblocking, maar sommigen houden er ook van :).

Tong blocking is in het kort gezegd je tong voor de gaatjes houden die je niet wil bespelen. Er staat waarschijnlijk wel wat meer over op dit forum moest je geďnteresseerd zijn  ;).

Offline Ricky

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli, 2010, 17:58:39 »
Bedankt Basman voor je zeer heldere uitleg, daar kan ik echt wat mee!! Captain P. ook bedankt, maar met die techniek wacht ik maar ff, vindt het met gewoon tuiten al lastig genoeg hahaha!

Grtz. Ricky

Offline Basman

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli, 2010, 18:14:09 »
Nog een voordeel van tuiten is dat je ook goed de noten aan kan zetten. Dus zet elke noot aan door als het ware gewoon, T te zeggen. Dus op een gaatje doe je, Tuh Dan klinkt je toon ook met een t en niet zo ddods gebonden. Succes met oefenen.

Ben eigenlijk een rasechte Basspeler. Als hobby speel ik ook de bluesharp. En heel speciaal, de Akai EWI

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli, 2010, 00:51:13 »
Ik kan iedereen aanraden om vanaf het begin zowel lipblocking (gootje in je onderlip) als tongblocking (begin eens met 3 gaatjes aan te blazen, waarbij je de 2 aan de linkerkant afdekt met je tong en in je rechtermondhoek één gaatje open houdt). De ene techniek is niet moeilijker dan de andere, en je zult er profijt van hebben als je beide leert spelen.

Met tongblock je overigens net zo goed de noten aanzetten, hoor.

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli, 2010, 19:24:33 »
Om een single note te leren spelen zou ik je aanraden om met je vingers de rest af te dekken zodat dat ene gaatje wat je wilt spelen "open" is. Het is ff ruk om dan met je mond erover heen te komen maar zo kan je goed horen hoe die note moet klinken. Daarna haal je ze weg en ga je je mond dusdanig tuiten totdat je die note hetzelfde hebt als toen je je vingers erbij had. Ga je alstublieft nog niet bezig houden met lip/tongueblocking, dit is weer een niveautje hoger. Leer eerst single notes spelen door je lippen dusdanig te tuiten alsof je door een rietje limonade drinkt. Lip en tongueblocking komt later wel (sorry Teade :) ) Zo heb ik het mezelf destijds aangeleerd.
Home is where my harp is.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli, 2010, 19:47:07 »
Sorry, Robin :) maar ik zou juist niemand willen aanraden om met getuite lippen te gaan spelen.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli, 2010, 19:52:39 »
Mee eens Teade , foute dingen afleren is moeilijker dan goeie dingen aanleren .
Dus of tongblok ( meerdere gaatjes tegelijk in de mondholte maar dan slechts 1 open omdat je tong de rest blokkeerd )
of lipblok ( met de zijkanten van je onderlip de gaatjes dichthouden op 1 na )
Of natuurlijk allebei vanaf het begin aanleren  ;)

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Basman

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli, 2010, 22:44:40 »
Ricky, zoals je ziet, keuze genoeg, kijk en voel zelf wat je het makkelijkste vind.
Ga dus op jou eigen gevoel af en leer dan wat simpele liedjes via tabs of notenschrift. Dan kan je altijd de blaas/haal techniek nog aangepast worden. Let wel op de zuiverheid van de muziek (noten).
Ricky, succes en doorzetten.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli, 2010, 22:45:04 »
Om een single note te leren spelen zou ik je aanraden om met je vingers de rest af te dekken zodat dat ene gaatje wat je wilt spelen "open" is. Het is ff ruk om dan met je mond erover heen te komen maar zo kan je goed horen hoe die note moet klinken. Daarna haal je ze weg en ga je je mond dusdanig tuiten totdat je die note hetzelfde hebt als toen je je vingers erbij had. Ga je alstublieft nog niet bezig houden met lip/tongueblocking, dit is weer een niveautje hoger. Leer eerst single notes spelen door je lippen dusdanig te tuiten alsof je door een rietje limonade drinkt. Lip en tongueblocking komt later wel (sorry Teade :) ) Zo heb ik het mezelf destijds aangeleerd.

Lipblock en tongblock  kun je het best meteen goed aanleren !!!! Mond tuiten als bij een rietje is een manier waarbij je geen mooie toonvorming krijgt in de mond/keelholte, je speelt dan de harmonica voor in je mond ipv zover mogelijk in je mond.
Helaas wordt er in vele lesboeken erg weinig aandacht geschonken aan deze basistechniek...

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli, 2010, 14:28:48 »
hehe

Je moet toch ergens mee beginnen. Met getuitte lippen bedoelde ik meer dat je in het begin dan aanvoelt hoe de toon moet klinken als een single note. Ik bedoelde niet dat je zo moet blijven spelen. Dat de mh verder je mond in moet leek me overbodig om te vermelden. Ik heb het mezelf toen zo aangeleerd en ben later pas aan mijn toon gaan werken. Ik ben van mening dat je eerst single notes en loopjes moet leren spelen. Eén worden met je mh en daarna pas aan je toon werken. Het hangt denk ik ook een beetje af wat je wilt. Als beginner ben je meer gebaat denk ik met melodietjes dan met een mooie toon. Je moet je laadjes vullen met loopjes zodat je wat te vertellen hebt met je mh. Toon is iets wat jaren duurt om te perfectioneren.
Home is where my harp is.