Auteur Topic: Mijn Harmonica Blog  (gelezen 3105 keer)

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Mijn Harmonica Blog
« Gepost op: 06 augustus, 2010, 08:43:52 »
Hallo Forum Leden,

In het topic http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,7773.0.html stelde ik mezelf reeds voor dus daar kan je iets meer info vinden over mijn doen en laten.

Zoals u in dit topic zal kunnen lezen ben ik een "kersverse" bluesharp speler, alhoewel "speler" is misschien een beetje overdreven, ik ben reeds in het bezit van twee harpjes, kan ze al uit het doosje halen, weet al hoe ik de "spuug" eruit moet tikken en daar houdt het voorlopig wel op.

Toch heb ik grote ambities, ooit, hopelijk voor mijn pensionering, wil ik kunnen meespelen met enkele bluesnummers.

Dat de weg lang, heel lang, zal zijn besef ik nu al. Het broodje, zoals onze Belgische Toots het noemt, ziet er met zijn tien gaatjes eenvoudig uit maar uit mijn eerste ervaring blijkt echter het tegendeel. (jaja, ik weet het, Toots speelt op eentje met 16 gaatjes..... ;-))

En van deze lange weg wou ik een wegenkaart maken in de vorm van een Blog, zodat ik later "als ik de bluesharp een beetje beheers" eens kan terugblikken op het afgelegde traject.
Het wordt allicht een kaart met ontelbare dalen en bergen, de legende zal niet altijd even duidelijk zijn en af en toe zal het "terug naar af" zijn maar, mede door de steun van dit forum, ga ik toch proberen de eindmeet te behalen.

Mijn Blog kan je vinden op www.bloggen.be/bitchkoemer maar met toestemming van het moderatorteam (waarvoor dank) zal ik ook de inhoud van de Blog, zij het dan in pure tekstvorm, in dit topic posten.

Als je geen berichten meer ziet verschijnen in dit topic ben ik ofwel zo ver gevorderd dat ik op wereldtournee ben vertrokken, maar de kans is groter dat ik uiteindelijk toch heb afgehaakt..... we zien wel.......

Veel leesplezier

Michel aka Bitchkoemer
Volg mijn vorderingen op: http://www.bloggen.be/bitchkoemer/

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Enige Achtergrond Informatie
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus, 2010, 08:49:42 »
18 juli 2010

Ik ben eigenlijk al van kindsbeen af geïnteresseerd in muziek, een muziek opleiding zat er "van thuis uit" echter niet in.
Niet dat ik streng ben opgevoed, helemaal niet, maar muzikant was geen echte "stiel", dat bracht geen brood op de plank.
Bij de jeugdbeweging, het Rode Kruis, allemaal geen probleem voor mijn ouders waar ik trouwens nog steeds veel respect voor heb, maar liefst geen muziek........

Ik was nog vrij jong toen ik interesse kreeg in elektrotechniek en alles wat er mee te maken had, het duurde dan ook niet lang of mijn eerste "discobar" was een feit. Enkele afgedankte "pickup's"s, een versleten bandopnemer en enkele aftandse boxen waren voldoende om deejee'tje te spelen. Al snel had ik een vrij uitgebreide muziekcollectie op vinyl en magneetband waarmee ik tot enkele jaartjes terug bruilofts- en andere feesten opluisterde..

Zoals zovelen leerde ik bij de scouts enkele basis akkoorden op de gitaar en kan dus wel enkele kampvuurliedjes tokkelen, tijdens mijn humaniora kreeg ik blokfluit les en ook daar kan ik aardig mee uit de voeten.

Later kocht ik een eenvoudig Casio keyboard en dwong mezelf hierop enkele "goude oude meezingers" te leren spelen, wat via de vereenvoudigde Casio-akkoorden redelijk lukte.

Uiteindelijk kwam er nog een elektrische gitaar en enkele andere kleine instrumenten bij maar andere bezigheden weerhielden me ervan om één van deze instrumenten op een redelijk niveau te leren bespelen.

En dan nu op 49 jarige leeftijd besluit ik om mondharmonica te leren spelen, waarom, ja waarom eigenlijk ik weet het ook niet....

Eén van de redenen is dat ik het gezeul met de gitaar een beetje beu ben, ik nam ze steevast mee als we op reis waren met de motorhome (en we zijn er bijna ieder weekend mee op stap) maar het was steeds zo'n gedoe, alles uitpakken, stemmen, enkele deuntje spelen, terug inpakken, en dan nog de beperkte ruimte in het motorhome......., terwijl ik (probeerde) een liedje in te studeren zat mijn echtgenote in een hoekje weggeduwd, ze heeft me steeds gesteund, ook al tokkelde ik duizendmaal dezelfde maat uit een stuk, maar toch het werd een beetje teveel.......

Bovendien vind ik het een leuk instrument, gemakkelijk mee te nemen en toch kan je er oneindig veel prachtige dingen mee doen, en ooit, binnen héél lange tijd, hoop ik dat ook te kunnen, mijn doelstelling is dan ook ooit te kunnen mee spelen tijdens blues jam-sessies.

Toch nog even vermelden dat ik, ondanks ik geen muzikale opleiding heb, kan genieten van een bron aan theoretische kennis.
Ik gaf mijn zoon wel de kans om zich muzikaal te engageren en hij volgt momenteel een master opleiding jazz drums aan het conservatorium van Antwerpen, bij hem kan ik dus zeker terecht voor de theoretische kant van de zaak.

De blows, draws, bends, overblows en al de rest zal ik echter zelf onder de knie moeten krijgen, genoeg geschreven nu, het wordt tijd dat ik mij een beetje oriënteer op de markt en het internet zodat ik eindelijk kan beginnen aan de lange weg........

Michel

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
De Doorbraak
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus, 2010, 08:53:27 »
19 juli 2010

Ik vertrek helemaal alleen met de motorhome voor enkele dagen naar Les Hemmes in Frankrijk om te kite buggiën, ik verklaar mij even nader....

Ik rij met zo een karretje tegen hoge snelheden over het strand, voortbewogen door een grote parachute-achtige vlieger, enkel aangedreven door de wind.....

En daar zit het hem nu juist, als er geen wind is of het regent kan ik niet rijden en zit ik daar maar alleen, te niksen, geen dorpje in de buurt, geen gezellig kroegje, neen enkel de motorhome, de zee, de duinen, mijn gitaar en ik.

Het is tijdens deze momenten dat ik mij kan toe leggen op het leren spelen van bluesharp, snel enkele oefeningetjes blazen (en zuigen uiteraard), gee gedoe met stemmen, uitpakken enz., neen gewoon blazen op dat ding....

Ik stuur snel een mailtje naar mijn zoon, die van een welverdiende zomer vakantie geniet, met de vraag of hij voor mij geen 2 mondharmonicaatjes kan gaan halen in de muziekwinkel waar hij veel van zijn drum- en ander muziek materiaal koopt.

Tegen 's avonds liggen er twee harpjes klaar, een C'tje en een A'tje van Höhner (uit de Höhner Blues Harp MS reeks), ik weet niet of dit degelijke dingetjes zijn maar dat ondervinden we wel, voor een beginner voldoen ze allicht.
Bovendien heeft hij volgend beginners leerboek meegebracht:

FastTrack Harmonica Method - Book 1
For Diatonic Harmonica
Series: Fast Track Music Instruction
Format: Softcover with CD
Author: Blake Neely
Author: Doug Downing

Uiteraard kan ik het niet laten om even op het C'tje te blazen, een poging om "Broeder Jacob" te spelen mislukt echter schromelijk, 'k zal morgen maar beginnen te oefenen en studeren zekers......

Michel

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Mijn eerste stapjes
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus, 2010, 08:59:26 »
20 juli 2010

Vanavond naar Frankrijk vertrokken, omstreeks 21.30u aangekomen op een lege parking tussen de duinen, hier kan ik alvast niemand hoofdpijn bezorgen met mijn eerste poging bluesharp......
Ondanks het redelijk late uur is het nog een prachtig weertje, het is dan ook midden zomer.
Ik installeer me languit in mijn strandstoeltje voor de motorhome, geflankeerd door een lekker Jupilerke, twee harpjes en het splinternieuwe, nu nog kreukvrije FastTrack Harmonica Method boek.

Enkele nieuwsgierige mussen, die komen smullen van achtergebleven broodresten, zullen blijkbaar mijn eerste publiek vormen, hopelijk bezorg ik hen geen bluesharp trauma, applaudiseren met hun vleugels, zoals pinguins wel eens doen, zal ook nog niet voor dit optreden zijn.

Na enkele bladzijden over de werking en opbouw van de mondharmonica kom ik bij het hoofdstuk "Embouchure".
Al snel zit ik allerlei verschillende "bekken" te trekken, gelukkig kan niemand me hier bezig zien, ik voel me net een puber die voor de spiegel zijn eerste zoen repeteert, als ik koortsachtig mijn tong van links naar rechts beweeg om een idee te krijgen van "Tongue Blocking" moet ik onmiddelijk denken aan de "French Kiss", allicht omdat ik, zonder vrouwtje, meer dan 200 km van huis ben.

Theorie is leuk maar enkele Jupilerkes later besluit ik toch om mijn eerste toonladdertje in "do" te proberen met de "puckering" methode. Valt dit even tegen, de lucht komt langs alle kanten uit de harmonica, behalve waar hij hoort te zijn natuurlijk, dit wordt nog een lange weg van blazen en zuigen............
Als het morgen windstil is probeer ik het wel terug...........

Michel

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:Mijn Harmonica Blog
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus, 2010, 15:08:47 »
Geweldige schrijfstijl Michel  :thumps: !!
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Twee weekjes verder
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus, 2010, 08:17:39 »
9 augustus 2010

We zijn ondertussen twee weekjes verder en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik nog niet veel verder ben gekomen.
'k Heb dan ook niet echt veel tijd gehad, vrij drukke weken achter de rug, toch heb ik elke dag wel een tiental minuutjes gespeeld maar ik weet verdomd goed dat dit veel te weinig is.

Ik kan op mijn C'tje ondertussen alle tonen netjes na elkaar "single" spelen maar als er wat sprongetjes tussen zitten gaat het meestal mis, dan kruipt de lucht weer naar alle kanten.

Verder heb ik me wat bezig gehouden met de "sideline things", ik heb alle nummertjes van de CD die bij het studieboek hoort omgezet naar mp3'tjes en op mijn iPod gekopiëerd zodat ik ze steeds bij de hand heb.
Ik heb het net afgeschuimd naar allerhande informatie betreffende bluesharp, heb een reeks filmpjes bekeken op YouTube en heb enkele tabs verzameld van liedjes die ik ooit zou willen spelen.

Elke keer dat mijn zoon, die wel een degelijke theoretische muziekkennis bezit, een blad met tab's ziet liggen legt hij er steevast een papiertje bij met de tekst "Ge moet met noten leren spelen !!!!".
En ergens snap ik hem wel, tab's zijn een prachtig hulpmiddel maar uiteindelijk weet je toch niet echt wat je speelt. (oei oei, voor deze uitspraak ga ik aan de schandpaal genageld worden ;-)

Voorlopig houden we vol, en ooit, als ik groot ben, ga ik mee blues jammen.......

Michel

Offline Jord

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus, 2010, 08:28:25 »
Leuke schrijfstijl, en ook erg leuk om te volgen gezien ik ook net ben begonnen met spelen.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus, 2010, 11:00:25 »

Voorlopig houden we vol, en ooit, als ik groot ben, ga ik mee blues jammen.......

Michel

Als je dat maar blijft doen Michel dan kom je der wel :thumps:....de meest haken af op het punt waar je nu zit.
en door je mooie storytelling hebben anderen toch een stukje meer inzicht in hoe het vaak gaat in de begin/leerfase :)

Neem als het kan en als je wilt zo af en toe een les bij een MHleraar, weet je zeker dat je goed gaat en dit kan je extra stimuleren, kijk of er meetings bij je in de buurt zijn.

Dank je en groetjes

Ron

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Twee weekjes verder
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus, 2010, 11:32:12 »
En ergens snap ik hem wel, tab's zijn een prachtig hulpmiddel maar uiteindelijk weet je toch niet echt wat je speelt. (oei oei, voor deze uitspraak ga ik aan de schandpaal genageld worden ;-)

Hij heeft gelijk. Tabs werken wel maar je houdt jezelf er mee tegen. Op de lange termijn maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Je kan beter leren op gehoor de dingen na te spelen of net als de andere muzikanten in de wereld leren lezen.

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Pffffffffffff, waaraan ben ik begonnen.....
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus, 2010, 13:09:42 »
11 augustus 2010

Al enkele dagen probeer ik Broeder Jacob foutloos te spelen, wat een ellende man, zelfs op een "Limburgs" tempo gaat het nog regelmatig mis ;-)
De CDEFGABC tonen kan ik, netjes na elkaar, allemaal vrij zuiver spelen, maar zodra ik ze moet combineren tot een liedje gaat het helemaal mis, na enkele tonen zit ik er volledig naast.

Bijkomend probleem is dat ik na enkele tonen reeds bekaf ben, het is niet zozeer dat ik lucht te kort kom, neen, mijn longen lopen tijdens de "draws" lanzaam voller en voller.
Mijn borstkas voelt dan als "99 luftballons", ééntje van Nena dat ik ooit wel zo willen meetoeteren, maar als mijn vorderingen echter niet sneller gaan zal het eerder een doorprikte ballon worden.

Dit is zo een moment waarop ik zou willen opgeven, 'k weet het, 'k ben nog geen maand bezig en moet dus niet denken dat ik me zou kunnen meten met de besten, maar ik vermoed dat er in de kleuterschool beter "geharmonicaat" wordt dan hier.

Ergens heeft de mondharmonica wel een voordeel, als je op dit punt komt bij het leren gitaar spelen gaat het instrument terug in de koffer of de zak, die blijft enkele dagen rondslingeren totdat de zeurende, stofzuigende echtgenote je voor de keuze stelt, die gitaar uit mijn woonplaats of jij slaapt op de sofa........
De gitaar verdwijnt dan voorgoed naar de donkere zolderkamer en je geeft je grote "muzikanten" droom, vol met stijlvolle hotelkamers, sloten vol champagne en niet te vergeten, rondborstige vrouwelijk fans op omdat je toch zo graag in je eigen bedje slaapt naast je vrouwtje......

De mondharmonica blijft echter rondslingeren op het salontafeltje, de keukentafel, het toilet, in mijn linker broekzak, in mijn rechterbroekzak, tussen mijn broekzakken, oeps neen dat is iets anders... :-)
Maar ondanks het feit dat ik het toch een beetje beu ben pak ik ze regelmatig ter hand en probeer steeds opnieuw, slechts enkele tonen tot ik opgeblazen ben als een zeppelin.
En telkens denk ik, dit was precies beter dan de vorige keer, ik ga blijkbaar, zij het met een slakkengangetje, toch vooruit.

Zoals ik al schreef we zien wel maar het lijkt toch stukken moeilijker dan ik dacht......

Groetjes,

Michel (die in een bluesharp dipje zit ;-)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus, 2010, 13:16:20 »
ik heb 2 tips:

let op dat je bij het inademen niet mee ademt door je neus en let erop dat je bij het uitademen wel mee ademt door je neus.

Zorg ervoor dat je bij het spelen van een melodie niet loskomt van de harmonica. Hou je lippen steeds tegen de harmonica en voel als je opschuift met de punt van je tong even waar het gaatje zit.

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Alblasserdam, Rotterdam en Venetië
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus, 2010, 15:16:36 »
17 augustus 2010

Wat hebben deze steden met elkaar gemeen, wel ze liggen alle drie aan het water, zijn bereikbaar per boot en bezitten een pracht aan cultureel erfgoed.
Maar wat heeft dit met mijn harmonica spel (lees beter niet spelen) te maken, ik vertel..........

Op 15 augustus is het bij ons in België "moederkesdag", ontstaan uit een katholieke feestdag maar door de commercie omgedoopt tot "koop zoveel mogelijk cadeautjes voor je moeder " dag, een doorwinterde econoom leest natuurlijk "geef zo veel mogelijk geld uit" dag......
Omdat deze dag dit jaar op zondag valt moet mijn vrouwtje ook maandag niet werken en besluit ik haar, vanwege het eindeloos geduld dat ze toont tijdens mijn "getoeter", te belonen met een lang weekendje Rotterdam.

Omdat het oefenen op de Höhner BluesHarp toch wat stroef gaat en ik op Bluesharp.nl goede commentaren lees betreffende de Lee Oskar reeks had ik stiekem wat internet onderzoek gedaan naar muziekwinkels in Rotterdam, misschien kan ik er ginder wel eentje aanschaffen.... ;-)
Bovendien heb ik wat beginners filmpjes van Adam Gussow bekeken en dat heeft me toch terug wat "drive" gegeven, heb terug alle moed bijeen geraapt en ga tijdens het weekendje Rotterdam 's avond stevig oefenen, althans dat is de bedoeling...

Vrijdag avond vertrekken we, vrij laat, met de camper richting Alblasserdam, uiteraard reizen de harpjes, de chromatische gitaartuner (die ik gebruik om te zien welke toon ik exact speel) en het cursusboek ook mee.
Als we op de officiële camperplaats arriveren blijkt deze overvol te staan met Italianen, het lijkt hier wel Venetië in Zuid Holland, omdat het vrij laat en al donker is stoppen we ons ergens, een beetje illegaal, weg in een hoekje.

Zaterdag voormiddag gaan we met de "Waterbus" over de Nieuwe Maas naar Rotterdam, we besluiten de wandeling "een rondje Rotterdam" te volgen.
Uiteraard heb ik al snel even gechecked of deze wandelroute in de buurt van mijn twee "geheime muziekwinkel adresjes" komt.... Yes, een beetje zogezegd "verkeerd" lopen en mijn vrouwtje zal van mijn snode plan niets merken ;-))

Al snel passeren we "Speelonk" in de Mauritsstraat maar deze blijkt met vakantie te zijn, mèrde plan A is mislukt, over naar plan B.
Keymusic, dat volgens internet langsheen de Groenendaal moet liggen is van de aardbodem verdwenen.
Allicht is dit mijn welverdiende straf, op deze feestdag hoor je cadeautjes te kopen voor je moeder of de moeder van je kinderen, mijn echtgenote dus, neen deze Pipo wou stiekem een bluesharpje voor zichzelf.........., de klein mannen zouden zeggen eigen schuld dikken bult... ;-)

En alsof God er zich hoogstpersoonlijk mee bemoeid, als we 's avonds, moe maar voldaan, terug arriveren aan de camper staan er nog meer, meestal spaghetti of andere pasta etende, EU inwoners.
Ik besef dat ik zou moeten oefenen, veel oefenen, maar ik kan deze mensen uit het zuiden, die speciaal naar Nederland komen om te proeven van de cultuur, toch niet opzadelen met mijn onkundig harmonicaspel, welke slechte muzikale indruk zouden deze, meesters van de opera en klassieke muziek, niet krijgen van de Zuid-Hollanders..... Neen dat kan ik als Belg niet maken......

Dus een heel weekend geen harpje ter hand genomen, slecht bezig Michel, ik schrijf wel steeds we zien wel, maar op deze manier gaan we allicht volledig de mist in............

maar toch, we zien wel...... ;-)

Michel

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
We zijn weer op weg....., hopelijk voor lange tijd nu......
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus, 2010, 11:42:02 »
19 augustus 2010

Nadat ikzelf het laatste bericht op mijn Blog nog eens had nagelezen drong het tot mij door dat ik op deze manier nooit mijn doelstelling zou halen, je bent volledig verkeerd bezig ventje....., op deze manier kan je pas de blues meespelen op je eigen begrafenis.....

En ergens ben ik het de mensen die toffe reacties schrijven en me aanmoedigen via mijn Blog en Bluesharp.nl ook een beetje verschuldigd om niet zo snel op te geven.

Dus gisterenavond me samen met de harmonica, de gitaar tuner, en het lesboek neergevleid in de sofa. Mijn vrouwtje was geconcentreerd één of andere ziekenhuisserie aan het volgen, en vermits ikzelf al meer dan dertig jaar in een ziekenhuis werk ben ik daar ondertussen wel op uitgekeken.

Op een rustig tempo de toonladder spelen lukt me toch wel vrij aardig, ook “Broeder Jacob” komt zonder al te veel tegenstribbelen uit de harmonica gekropen, en na wat zoeken achter de noten van “in een klein stationneke” lukt het me ook vrij aardig om “‘s ochtends in de vroegte” de zeven wagentjes netjes op een rij te zetten.

Vanwaar die plotse ommekeer, dingen die ik voorheen zelfs niet met de beste wil van de wereld uit het harpje kon persen lukken me nu redelijk goed.

En daar zit het hem juist denk ik, ik oefen nu veel minder geconcentreerd, het gaat allemaal losser, minder gestresseerd als ik er eens een gaatje naast zit, gewoon snel even corrigeren en verder toeteren. Het is tenslotte niet het publiek uit de Antwerpse schouwburg maar het artsenteam van “ER” op televisie waarvoor ik speel.

Het is allicht ook wel raadzaam om het handboek te volgen maar door zelf de tonen te zoeken van “‘t klein stationneke” en later ook van “oan de oevers van de Schelde” heb ik de indruk dat ik veel beter leer waar welke toon ergens op de harp ligt.

Tijdens mijn middagpauze had ik even vluchtig enkele lessen van Jason Ricci bekeken, waaronder ook de uitleg over het benden.
Vooral de truk met de teeeeee - tooooo klanken leken me interessant, ondanks dat ik hier nog bij lange na niet aan toe ben wou ik dat als afsluiter toch even proberen.

Tiens tiens, Teeeee -Toooo klanken produceren tijdens het uitademen lukt me, zoals bij elk normaal mens, maar tijdens het inademen gaat het niet. Ook praten tijdens het inademen blijkt niet te gaan, is dit weer zo een eigenaardigheidje van mij...?

Blijkbaar maak ik tijdens deze pogingen vreemde, angstaanjagende geluiden want mijn echtgenote verlaat haar “met bloed besmeurde operatietafel met er rond allemaal om ter knapste TV-dokters in het groen” om te komen kijken of ik mijn laatste adem aan het uitblazen ben.........

En toch, je gaat het niet geloven, is het me gelukt, het eerste gaatje laat zich benden, de toon zakt een beetje, samen met mijn onderkaak, zoals beschreven in de YouTube filmpjes.

Wat is nog leuker, ik kan dit zelfs keer op keer, de klank is niet echt zuiver maar dat is op dit moment het minste van mijn zorgen.

Snel de chromatische gitaar tuner er even naast leggen en inderdaad, de toon zakt naar beneden, het wijzertje daalt netjes vanaf de “D” richting “C#”, het is wel niet makkelijk om deze “do kruis” perfect aan te houden, ze “zweeft” wel een beetje, geen probleem echter, dat komt wel goed.

Het ging niet vanzelf, het was zeker geen ”hole in one” maar vanaf nu kan ik de “one hole” benden,....... joepieeeee

En dit was nu net de “boost” die ik nodig had, ik zie het weer helemaal zitten.

Bovendien ga ik zaterdag deelnemen aan de “meetup” te Delft die uitgaat van de Harmonica meetupgroep Zuid-Holland, en hier zal ik allicht veel leuke “tips en tricks” kunnen meepikken.

En voor wie het liedje kent van diene kikker op de oever van de Schelde, awel, diene ooievaar zijn bakkes doet nog altijd even zeer.... ;-)

Tot de volgende,

Michel

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Schroevendraaiers, improviseren over akkoordenschema’s, overblowen ppppppfffffff
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus, 2010, 12:18:54 »
17 augustus 2010

Ergens las ik ooit op het net “Mondharmonica is één van de eenvoudigste insrumenten om te bespelen maar één van de moeilijkste om volledig te beheersen”.
Hij die dit schreef was een wijs man, dat mocht ik aan de lijve ondervinden tijdens de meetup die uitging van de Harmonica meetupgroep Zuid-Holland en waar Tinus Koorn een harmonica workshop gaf. http://www.tinuskoorn.nl/

Mijn relaas van deze leuke ervaring.......

Ik had net mijn TomTommeke bedacht met de laatste nieuwe kaart update, dus de weg vinden naar studio Nyama in Delft zou geen probleem mogen zijn, ware het niet dat de studio is ondergebracht in een gloednieuw gebouw. De bakker om de hoek, noch het slagers-hulpje dat achteraan de winkel in record tempo een sigaretje stond te roken, kunnen ons de weg tonen. De postbode weet het uiteraard wel.

Snel even mijn C harpje en enkele blaadjes papier in mijn rugzakske gestopt en dan, met toch wel klamme handjes, naar het zaaltje.

Voor de deur staan enkele stoere “rockers” een toch wel ietwat speciale zijspan te bewonderen en het eerste dat in me opkomt is “en Tinus op zen BSA”, eentje van Normaal dat ook nog op mijn “to study” playlist staat.

Ik voel mij toch wel wat onwennig in mijn korte broek tussen deze doorwinterde blues fanaten maar ik word zonder probleem betrokken in hun gesprek, net of ik al jaren met hen alle bluespodia afschuim. En dat is nou die typisch Nederlandse mentaliteit waar ik zo van hou, lekker spontaan, vriendelijk en niet zo “gespeeld beleefd” als de Belgen.

Zachtjes aan sijpelen er nog enkele harmonica spelers binnen, een lekker allegaartje van persoonlijkheden met uiteraard allemaal dezelfde interesse, dat kleine blinkende ding waar ze uren op sabbelen.

De eerste opdracht die Tinus ons geeft, sloop jullie harpje, een wel wat destructieve manier van les geven, maar toch gaat iedereen aan de slag met schroevendraaiertjes, moertjes en schroefjes. Het lijkt wel  de biologie les waar we onze eerste kikker mochten dissecteren, neen niet die kikker aan de oever van de Schelde......

Omdat ik nog in het “broeder jacob” stadium zit zijn de volgende oefeningen veel te hoog gegrepen voor mij, met de vingertjes de rietjes blokkeren, en dan met een blow bend proberen overblow tonen te produceren, als Tinus het doet lijkt het poepsimpel maar voor ik dit kan zal ik nog vele uurtjes moeten blazen en zuigen op dat ding....

Het volgende item, improvisatie over een akkoordenschema spreekt me uiteraard wel aan, dit is wat ik uiteindelijk wil kunnen, improviseren over een bluesschema. Het feit dat we bij deze oefeningetjes live begeleid worden door twee getalenteerde muzikanten geeft het toch net iets extra. Oefenen met een backingtrack is leuk maar samen spelen met een lieftallige dame op de double bass en een toffe kerel op de jazz gitaar maakt het allemaal wat “echter”.

Ik heb wel een beetje achtergrond in verband met akkoordenschema’s, ‘k heb op de gitaar wel geëxperimenteerd met 12 bar blues en andere schema’s en improvisatie en snap dus wel wat ongeveer kan en absoluut niet kan om het geheel een beetje aanhoorbaar te houden.
Toch mis ik ook hier weer, net zoals bij mijn gitaarspel, het fundamentele, je moet alle tonen op de harmonica onmiddellijk weten liggen en ze dan bovendien ook nog bliksemsnel en zuiver kunnen spelen, en hopelijk gaat “Broeder Jacob” me dat leren.
Samenspelen op het viermaats schema zag ik wel zitten, dan verdwijnen je fouten in de massa, maar voor het stukje “soleren” pas ik voorlopig nog even, allicht dat ik volgend jaar wel mee kan.

Het zouden geen muzikanten zijn moesten ze na de les niet aan het jammen gaan, genieten man, prachtig wat deze mensen uit hun harpjes toveren.

Nog even nakaarten, afspreken voor volgende ontmoetingen en ik keer helemaal voldaan terug richting motorhome.

Bij deze wil ik alvast Tinus en de begeleidende muzikanten nog eens deftig bedanken voor deze leuke workshop, ik probeer er zo vlug mogelijk weer bij te zijn en beloof op mijn communiezieltje veel, heel veel te oefenen.

Uiteraard had ik ‘s avonds veel te vertellen aan mijn echtgenote, maar hoe heten die kerels nu toch allemaal weer?
Ondanks dat ik iedereen handjes heb geschud en ieder zich heeft voorgesteld ging het allemaal zo snel, bovendien kwam er op korte tijd zoveel informatie op me af , het ene oor in, het andere uit zeg maar.

Uiteindelijk heb ik dan maar verteld over de man met de hoed, de man met de tattoo, hij met de zijspan, nog een moedige in korte broek, de chromaat-man enz.
Dus mannen, moesten jullie dit lezen, mail me even jullie naam door, dat praat volgende keer toch iets makkelijker.

Om dit lange verhaal af te sluiten, ik was aanvankelijk een beetje bang om deel te nemen, zeker vanwege het feit dat ik nog een echte beginner ben, maar achteraf bekeken had ik het zeker niet willen missen, ik ben er zo vlug mogelijk weer bij...... Het motiveert je om door te gaan......

En zoals steeds, we zien wel

Michel

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus, 2010, 13:07:52 »
Hey Michel ,
leuk je ontmoet te hebben!! Het antwoord op je vragen :

De man met de tattoo = Marcel
De man met de hoed = Marijn ( Blackcat )
De man met de chromaat = Edward
De man met de korte broek = Theo
De man met het zijspan ben ik .

Greetz ,
Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!