28 oktober 2010
Met klamme handjes richting Deurne, de kilometers file maken het allemaal nog wat erger, uiteindelijk arriveer ik redelijk gestressed.
Wat mag ik verwachten van zo een privéles, welke oefeningetjes ga ik krijgen, heb ik mezelf al iets foutief aangeleerd, ga ik het ooit wel kunnen, ga ik me niet belachelijk maken, kortom een hele resem vragen die door mijn hoofd spoken waar ik niet echt rustig bij word.
Dan toch maar aanbellen, Marc doet de deur open, begroet mij en laat me dan ontelbare treden naar boven lopen, als ik in het kleine maar gezellige les-lokaaltje arriveer ben ik al buiten adem, hopelijk moet ik niet direct beginnen blazen......
Gelukkig kan ik wat recupereren, Marc legt me haarfijn uit welke weg hij wil bewandelen om resultaat te boeken, allicht kan hij dat traject op zijn geitenwollen sokken afleggen maar ik zal stevige stapschoenen moeten aantrekken om over al deze denkbeeldige bergen te klauteren.
Aanvankelijk vind ik het plan, zoals hij het voorstelt, een beetje “eigenaardig”, maar achteraf beschouwt kan dit echt wel lukken.
Alles komt er op neer, als ik hem goed begrepen heb tenminste, dat we beginnen met eenvoudige ademhalingsoefeningen en deze steeds uitbreiden met trucjes en technieken om uiteindelijk tot de blues te komen, hier kan ik me wel in vinden.
Ook al valt het woord “embouchure” niet, toch leert Marc me hoe ik de harmonica tussen mijn lippen moet duwen. ‘k Had hierover al heel wat info gevonden dankzij de Gussow/Ricci/Berthon filmpjes maar het “live” voorgeschoteld krijgen is toch wel veel duidelijker.
Uiteindelijk laat Marc me drie minuten ademen door de harmonica, de lucht wordt enigszins belemmert en daar gaan onze hersenen op reageren.
Het klokje dat hij nauwgezet in de gaten houdt staat strategisch opgesteld zodat ik niet mee kan gluren, maar ik vermoed dat ik na ongeveer twee minuten sterretjes begon te zien, ook bij deze manier van “blowen” word je high.
Dus voorlopig geen Broeder Jacob meer, maar leren ademen door de harmonica en mijn “luchtvolume” opkrikken en zo optimaal mogelijk leren benutten. Hier zal mijn bierbuikje, opgebouwd door jarenlang in donkere bluescafés te vertoeven, me zeker niet bij helpen.
Kortom, het was een leuke ervaring, ‘k heb me dan maar meteen aangemeld voor de volgende les, en voorlopig, blijven ademen door dat ding.........
Tot de volgende, en weet je wat, we zien wel........
Michel