19 augustus 2010
Het is ondertussen al even geleden dat ik nog iets schreef over mijn vorderingen, op zich geen slecht nieuws, ik ben redelijk druk bezig geweest met oefenen maar heb daarbij geen reuzesprongen gemaakt.
Tot enkele dagen terug, zij het dan echter een stapje achteruit......, ik loop blijkbaar mee in de processie van Echternach, niet met één of ander religieus icoon maar met een bluesharpje tussen mijn lippen.
Op aanraden van Jason Ricci, neen niet persoonlijk natuurlijk, hij is momenteel mijn “YouTubevriendje :-)), heb ik mij voornamelijk toegelegd op het spelen van “toonladder oefeningetjes” op mijn C’tje.
Do re mi fa sol do, Do re mi re mi fa mi fa sol fa sol la enzovoort zijn momenteel mijn favorieten, hiermee gesel ik elke avond heel de familie, alhoewel mijn zoon, die buiten pinda- ook muzieknoten heeft gegeten, wel snapt dat dit de beste manier is om in de toekomst foutloos te kunnen spelen.
En ja hoor het begint te vlotten, de majeure toonladder van links naar rechts, van rechts naar links, averechts en zelfs een beetje door elkaar geschud, als ik het op slakken of schildpadden snelheid doe lukt dit vrij goed, zachtjes het tempo opvoeren lukt ook al aardig, bij hoge snelheden vergallopeer ik mij nog wel eens.
Man wat ben ik gelukkig, iets meer dan een maand geleden lukte me het amper om, na veel mikken en tuiten trekken, een zuivere noot te vormen, nu dans ik lekker van laag naar hoog en omgekeerd, alhoewel ik tijdens de “quickstep” nog dikwijls op mijn partner haar tenen trap.
Alles ging dus goed tot ik een tweetal dagen terug problemen kreeg met gaatje 7, mijn hoge si en do lukken plots niet meer, regelmatig lijkt het of het riet vast zit of klinkt er een hoge scherpe pieptoon, als ik dan toch halsstarrig blijf zuigen of blazen hoor ik een heel zachte “plop” en komt de toon er “trillerig” uit.
Mijn eerste idee is dat er iets mis is met de harmonica, temeer omdat het voordien wel lukte om uit dit gaatje zowel nette zuig als blaas tonen te toveren.
‘k Heb uiteindelijk het harpje dan maar gedemonteerd en geprobeerd om het te reinigen, misschien heb ik er in al mijn enthousiasme toch een stukje biefstuk, ribbekes of mosselen van de chef doorheen geblazen....
Na deze poetsbeurt gaat het terug iets beter maar toch nog niet zoals het hoort.
Gelukkig heb ik nog een “A” harpje liggen dat ik bitter weinig gebruik, hierop lukt het mij in eerste instantie wel om gaatje 7 netjes te laten klinken maar na enkele toonladdertjes laat dit het ook afweten. Enkel met uiterste concentratie betreffende “embouchure” lukt het me, zij het ook moeizaam, om zuivere tonen te spelen.
Rara, wat is er aan de hand, zou het kunnen dat mijn “mond en lipvorming” gewijzigd is door het vele toonladdertjes oefenen, hier zal mijn vrouwtje niet mee tevreden zijn ;-)
Ik vertrek volgende week voor 2 weekjes Zuid Engeland, hier ga ik proberen te achterhalen wat er mis gaat, hopelijk vind ik ginder een goede musicstore waar ik een C’tje van een ander merk kan aanschaffen, zodat ik een beetje kan vergelijken welk fabrikaat me het best ligt.
Ik hou jullie wel op de hoogte van mijn bevindingen, en zoals steeds, we zien wel.
Michel