Auteur Topic: Mijn Harmonica Blog  (gelezen 3107 keer)

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Re:Mijn Harmonica Blog
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus, 2010, 14:03:13 »
Hey Michel ,
leuk je ontmoet te hebben!! Het antwoord op je vragen :

De man met de tattoo = Marcel
De man met de hoed = Marijn ( Blackcat )
De man met de chromaat = Edward
De man met de korte broek = Theo
De man met het zijspan ben ik .

Greetz ,
Léke  8)

Hoi Léke,

Insgelijks, ook al was het misschien niet echt merkbaar toch heb ik er enorm van genoten, leuke bende, leuke sfeer....

Ik probeer er zo snel mogelijk weer bij te zijn, dit maal in "spijkerbroek en T-shirt", staat iets meer bluesy dan in korte broek (alhoewel Angus van AC-DC er beroemd mee werd.....)

Groetjes,

Michel

PS heeft "de man met de hoed", aka Marijn al iets kunnen doen met het filmpje waarvan hij een mp3'tje ging maken, 'k heb hierin wel interesse.

'k Heb ondertussen zelf iets gemaakt in "CFGC" met "Guitar Pro" en probeer zo de oefening te herhalen, maar het mp3'tje klinkt alvast echter.
Volg mijn vorderingen op: http://www.bloggen.be/bitchkoemer/

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus, 2010, 14:27:52 »
PS heeft "de man met de hoed", aka Marijn al iets kunnen doen met het filmpje waarvan hij een mp3'tje
Ja... en al eerder gepost, dus lees hier verder:

http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,7794.msg46719.html#msg46719

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus, 2010, 15:48:19 »
Ja... en al eerder gepost, dus lees hier verder:

http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,7794.msg46719.html#msg46719

Grtz, Marijn.

Ok, heb het gevonden, hier ga ik nog vele avondjes moeten op "knauwen"

Tot ziens,

Michel

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ook in 2012 schr(b)ikkelen we lekker door!
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus, 2010, 21:39:05 »
Michel, fijn dat ik dit verslagje even lees. Het maakt dat ook ik de zin en moed krijg een meetupje te bezoeken....maar voor mij, als lady van net 50 is helemaal alleen naar een groep mannen gaan, al dan niet met hoed, tattoo of zijspan, toch verdomd spannend!
En ik ben nog minder ver dan jij.....ik heb mijn harpje nog nooit uit elkaar geschroefd!

Zonder bluesharp ist nie wat!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #19 Gepost op: 24 augustus, 2010, 21:50:23 »
Michel, fijn dat ik dit verslagje even lees. Het maakt dat ook ik de zin en moed krijg een meetupje te bezoeken....maar voor mij, als lady van net 50 is helemaal alleen naar een groep mannen gaan, al dan niet met hoed, tattoo of zijspan, toch verdomd spannend!
En ik ben nog minder ver dan jij.....ik heb mijn harpje nog nooit uit elkaar geschroefd!

er komen meer vrouwen op de meetupjes  hoor....
Ricky, Michelle, noem maar op ! ;)

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 25 augustus, 2010, 07:55:07 »
maar voor mij, als lady van net 50 is helemaal alleen naar een groep mannen gaan, al dan niet met hoed, tattoo of zijspan, toch verdomd spannend!

Zoals meestal hebben ook deze "stoere" mannen een hart van goud en zit er onder die "ruige look" een zalige persoonlijkheid.....

Dus allicht zien we je binnenkort.....

Michel

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ook in 2012 schr(b)ikkelen we lekker door!
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus, 2010, 11:19:22 »
ik verheug me er op! Wanneer zijn jullie op welke meetup?

Enne, Arnoud, ik wil wel zo'n CD van Sweetportblues voor 10 euro. Laat me even weten waar ik het geld naar toe over kan maken en hoe we dit verder afwikkelen?

Zonder bluesharp ist nie wat!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #22 Gepost op: 25 augustus, 2010, 14:24:05 »
Heerlijke rubriek deze mondharmonica leerfases, blijf van alle verhalen genieten. Michel :thumps:

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Hoe meer ik oefen, tegen hoe meer problemen ik aanloop
« Reactie #23 Gepost op: 01 september, 2010, 09:11:43 »
19 augustus 2010

Het is ondertussen al even geleden dat ik nog iets schreef over mijn vorderingen, op zich geen slecht nieuws, ik ben redelijk druk bezig geweest met oefenen maar heb daarbij geen reuzesprongen gemaakt.

Tot enkele dagen terug, zij het dan echter een stapje achteruit......, ik loop blijkbaar mee in de processie van Echternach, niet met één of ander religieus icoon maar met een bluesharpje tussen mijn lippen.

Op aanraden van Jason Ricci, neen niet persoonlijk natuurlijk, hij is momenteel mijn “YouTubevriendje :-)), heb ik mij voornamelijk toegelegd op het spelen van “toonladder oefeningetjes” op mijn C’tje.

Do re mi fa sol do, Do re mi re mi fa mi fa sol fa sol la enzovoort zijn momenteel mijn favorieten, hiermee gesel ik elke avond heel de familie, alhoewel mijn zoon, die buiten pinda- ook muzieknoten heeft gegeten, wel snapt dat dit de beste manier is om in de toekomst foutloos te kunnen spelen.

En ja hoor het begint te vlotten, de majeure toonladder van links naar rechts, van rechts naar links, averechts en zelfs een beetje door elkaar geschud, als ik het op slakken of schildpadden snelheid doe lukt dit vrij goed, zachtjes het tempo opvoeren lukt ook al aardig, bij hoge snelheden vergallopeer ik mij nog wel eens.

Man wat ben ik gelukkig, iets meer dan een maand geleden lukte me het amper om, na veel mikken en tuiten trekken, een zuivere noot te vormen, nu dans ik lekker van laag naar hoog en omgekeerd, alhoewel ik tijdens de “quickstep” nog dikwijls op mijn partner haar tenen trap.

Alles ging dus goed tot ik een tweetal dagen terug problemen kreeg met gaatje 7, mijn hoge si en do lukken plots niet meer, regelmatig lijkt het of het riet vast zit of klinkt er een hoge scherpe pieptoon, als ik dan toch halsstarrig blijf zuigen of blazen hoor ik een heel zachte “plop” en komt de toon er “trillerig” uit.
Mijn eerste idee is dat er iets mis is met de harmonica, temeer omdat  het voordien wel lukte om uit dit gaatje zowel nette zuig als blaas tonen te toveren.

‘k Heb uiteindelijk het harpje dan maar gedemonteerd en geprobeerd om het te reinigen, misschien heb ik er in al mijn enthousiasme toch een stukje biefstuk, ribbekes of mosselen van de chef doorheen geblazen....
Na deze poetsbeurt gaat het terug iets beter maar toch nog niet zoals het hoort.
Gelukkig heb ik nog een “A” harpje liggen dat ik bitter weinig gebruik, hierop lukt het mij in eerste instantie wel om gaatje 7 netjes te laten klinken maar na enkele toonladdertjes laat dit het ook afweten. Enkel met uiterste concentratie betreffende “embouchure” lukt het me, zij het ook moeizaam, om zuivere tonen te spelen.

Rara, wat is er aan de hand, zou het kunnen dat mijn “mond en lipvorming” gewijzigd is door het vele toonladdertjes oefenen, hier zal mijn vrouwtje niet mee tevreden zijn ;-)

Ik vertrek volgende week voor 2 weekjes Zuid Engeland, hier ga ik proberen te achterhalen wat er mis gaat, hopelijk vind ik ginder een goede musicstore waar ik een C’tje van een ander merk kan aanschaffen, zodat ik een beetje kan vergelijken welk fabrikaat me het best ligt.

Ik hou jullie wel op de hoogte van mijn bevindingen, en zoals steeds, we zien wel.

Michel

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #24 Gepost op: 01 september, 2010, 10:31:59 »
Hey Michel,

Waarschijnlijk ben te krampachtig bezig als je last hebt/krijgt met de hogere gaatjes. Lees dit eens ff door:

http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,4521.msg26148.html#msg26148

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #25 Gepost op: 01 september, 2010, 10:34:35 »
Het kan best zo zijn dat door het vele oefenen en door misschien te hard aanzetten het harpje al stuk is op die gaatjes. Dit had ik in het begin zelf ook nl.
Home is where my harp is.

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #26 Gepost op: 01 september, 2010, 11:56:50 »
Waarschijnlijk heb je last van het syndroom van Cabals.

Pablo Cabals denk ik. Z'n broer Pedro was vroeger Zwarte Piet
maar zit nu ook in de harmoniek. Pablo omschreef het syndroom
als 'cu'alla berta di bloza, d'harmonica constante triadare
ladra di tona. (Ladra di tona = toonladder). Het kan aan de
harmonica liggen, maar misschien ook niet. De plotselinge
ontwikkeling van de spieren door overmatige studie belem-
mert de doorstroom van juist die luchtstromen die het op de
ti en de la en de do zo goed doen. Een andere interpretatie
van het syndroom wijst in tegengestelde richting, de student
zou in dat geval met de gaten van het instrument naar vóren
hebben geoefend, wat ik hier natuurlijk niet kan nagaan.
In een voetnoot van het syndroom is nog sprake van dekseldruk.
Dekseldruk, een niet te onderschatten, maar vaak ondergesneeuwde
technische vaardigheid, die toch altijd correct onderwezen
zou moet worden. Bij te hoge druk van de vingers op de cover-
platen, komen juist op de plekken van de la en ti en zo,
die noten zwaar onder de plak te zitten. Een wat mindere
druk helpt ook meteen bij de preventie van een andere bekende
harmonikwaal: de cupkramp. Voorgestelde therapieën van het
Cabalssyndroom zijn nogal hardhandig van aard. In het geboorte-
land van Pablo keek men niet op een tandje meer of minder,
maar toch, het uit de bek slaan van de beide bovenste
voortanden bleek in alle gevallen de la en de ti weer in de
juiste dynamiek en met het juiste timbre te herstellen.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus vervoeg u
eerstvolgende zaterdagnacht onder wildplassende stappers,
maak daar wat vermanende opmerkingen over, en het komt
vanzelf helemaal goed.

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 01 september, 2010, 15:52:21 »
Waarschijnlijk heb je last van het syndroom van Cabals.

Oei, oei dat ziet er niet goed uit, dit klinkt nog erger dan allerhande SOA’s zoals syfilis (vroeger 'de gesel van Venus' genoemd).

Misschien maar goed ook dat ik mijn C’ harpje gereinigd heb, wie weet welke bacteriën ik al naar binnen heb gezogen tijden het oefenen van die drawbends.

De naam klonk zo verschrikkelijk dat ik daarstraks tijdens mijn kwartale checkup bij de huisarts niet kon laten om hierover informatie te vragen......

De dokter fronste zijn wenkbrouwen en met een serieus gezicht vertelde hij me op rustige toon: uw pilletjes tegen te hoge bloeddruk doen goed hun werk dus dat is allemaal ok, ook je goede en slechte cholesterol waarden zijn net binnen de grenzen, zoals steeds is het bloedgehalte in uw alcohol wat aan de lage kant en heeft je hart enige moeite om die citroenjenever rond te pompen door uw stevig uit de kluiten gewassen horecatumor.

Hij gaat op doordringende toon verder: Waar ik me echt zorgen om maak zijn die stijve kaak- en mondspieren, ben je zeker dat je die blauwe pilletjes wel ineens doorslikt en niet gebruikt als zuigtablet..........

Neen alle gekheid op een stokje, het zou kunnen, ik heb wel wat geoefend maar ben me zeker niet aan het voorbereiden op een zoenmarathon hoor, een half uurtje continue “suck- en blowjobben” op dat harpje per dag is toch wel het maximale. Bovendien heeft mijn echtgenote nog niet anders gereageerd tijdens onze......... (dacht je nu echt dat ik dat hier uit de doeken ging doen, ...... :-)

Ik ga vanavond het harpje nog eens openmaken en goed kijken of het “reed” netjes uitgelijnd is en zeker niet erg is vervuild.

Ik hou jullie op de hoogte.

Michel

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Eindelijk nog eens tijd gevonden om wat neer te pennen
« Reactie #28 Gepost op: 19 oktober, 2010, 10:07:36 »
19 oktober 2010

Ik kreeg enkele mailtjes van mensen die dachten dat ik mijn harmonica aan de haak had gehangen, niets is echter minder waar, ‘k heb het gewoonweg te druk gehad om deze blog te onderhouden....., altijd maar blazen en zuigen laat zijn sporen na.......

Wat is de stand van zaken, ik vind momenteel nog niet het juiste “oefenritme”, soms blaas ik een uurtje, soms enkele maal een kwartiertje per dag maar af en toe voel ik me niet in de juiste “mood” en dan blijft de harmonica enkele dagen na elkaar in het doosje, ‘k weet dat het niet ideaal is maar ja, soms heb ik gewoon de “puf” niet meer om te oefenen.

Ik heb me dan ook nog niet echt toegelegd op bepaalde oefeningen, ik blaas nog wel steeds toonladdertjes en verder heb ik al een redelijk repertoire kinder- en beginnersliedjes uit mijn duim gezogen, af en toe met tabs, dan weer met muziekschrift of gewoon op het gehoor.

Na een tijdje spelen krijg ik steevast problemen met hole 7, ik moet hier dan redelijk hard blazen/zuigen voor het riet in beweging komt (met een klein plopje).
Ligt het aan mij of aan de harmonica, ‘k weet het niet.

Wat ligt er in het verschiet, nu zaterdag ga ik naar een workshop met Ben Bouman (georganiseerd door de Antwerpse Meetupgroep), Ben brengt voor mij een door hem “getunde” Suziku Manji mee, hopelijk  lost dit het “7 hole problem” op.

In december ben ik uiteraard aanwezig op de workshop met Adam Gussow (georganiseerd door meetup Zuid Nederland)

Verder ben ik contacten aan het leggen voor het volgen van privéles in het Antwerpse.

Dus zoals jullie zien, nog plannen genoeg maar het zal iets van lange duur worden.

En zoals steeds, we zien wel......

Michel

Offline bitchkoemer

• Newbie
  • *
Back to Basics
« Reactie #29 Gepost op: 26 oktober, 2010, 09:03:27 »
26 oktober 2010

Ik ben vorige zaterdag naar een workshop met Ben Bouman geweest, georganiseerd door de meetupgroep Antwerpen.

Gewoonweg zalig, Ben is een rustige man die op een leuke manier een workshop kan leiden. Het thema was improviseren/soleren, iets waar ik met slechts 3 maand ervaring nog niets van ken, maar op de manier dat Ben de oefeningen aanpakte lukte het me toch, zij het zeer summier, twaalf maten lang te improviseren op een eenvoudige backing track in G (dus 2de positie gespeeld....)

Na een reeks eenvoudige oefeningetjes werd al snel duidelijk dat de basis technieken heel belangrijk zijn, tijdens het afwisselend 1 blazen, 4 blazen ging het zelfs bij de deelnemers met een beetje ervaring toch regelmatig mis.

Liedjes proberen spelen is leuk, veel leuker dan uren afwisselend op 2 gaatjes blazen maar het is me nu wel duidelijk geworden, eerst kruipen dan lopen en uiteindelijk ooit sprinten.......

Vanaf nu ga ik steevast tijdens mijn middagpauze een half uurtje uitsluitend oefeningetjes doen, ik heb bendometer op een pc’tje gezet en ga zo controleren of mijn “gaatjes sprongetjes” correct zijn.

Langs deze weg wil ik ook Ben Bouman, de organisators en de andere deelnemers bedanken voor deze toffe avond.

Hoe moet het verder, vanaf vanavond ga ik les volgen bij Marc Van De Velde, ik hoop dat ik hierdoor wat sneller zal opschieten.

Het zal wel moeten, in maart volgend jaar wordt ik 50, jaja al 50......, om deze halve eeuw af te sluiten geef ik een familiefeestje, opgeluisterd door het Frank De Wolf Trio (waarbij mijn zoon drumt) en uiteraard wil ik met die mannen een eenvoudig bluesnummertje meespelen.......

Dus plannen genoeg....

Zoals steeds, we zien wel

Michel