Auteur Topic: Buigen en in ademen door neus?  (gelezen 1333 keer)

Offline Laurens

• Newbie!
  • *
Buigen en in ademen door neus?
« Gepost op: 14 augustus, 2010, 00:32:08 »
Goede avond iedereen,

Ik ben hier terecht gekomen na veel gegoogle, omdat ik redelijk wanhopig ben...
Groot bluesfan als ik ben zit ik al een tijdje te puzzelen hoe ik mijn blues kan uiten.
Bluesharp is het geworden.

Alles ging voorspoedig, tot ik bij het buigen van gaatje twee en drie kwam. (hohner bluesharp in c.)
Een hele tijd lukte het uberhaupt niet, tot ik erachter kwam dat als ik ipv te tongue blocken(ik weet de nederlandse term niet) door mijn neus inadem ik de bend moeiteloos haal.
Nu schijnt dat niet de te prefereren techniek te zijn, en ik moet zeggen, ik begrijp waarom.
In een mum van tijd zitten mijn longen vol.

Dus nu de vraag, hoe krijg ik die bend voor elkaar zonder door mijn neus te ademen... want ik schijn zonder dat te doen mijn tong niet ver genoeg naar beneden te krijgen..

Dus bij deze: Help! Frustratie, ergernis, e.d.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Buigen en in ademen door neus?
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus, 2010, 00:55:05 »
Hoi Laurens,

Om te beginnen: welkom op ons gezellige forum! Je gaat hier veel leren en vooral veel gezellig zwetsen over ons geliefde instrumentje.

Over je "vollopen" met de bends, dat is een kwestie van veel oefenen. Voor een goede bend heb bijna geen lucht nodig. "Vollopen" is dus absoluut niet nodig. Je zult door oefening moeten leren om de bends zuiver te maken met slechts heel weinig lucht. Een veelgemaakte fout is om bij benden heel hard te gaan zuigen om zo de juiste noot te produceren, maar dat is dus helemaal fout. De juiste noot maak je door ruimte te creeren in je mond en keel, en niet door kracht te zetten.

Neem een paar lessen van iemand die het je goed kan uitleggen (voor mij was dat Ben Bouman) en er gaat een wereld voor je open :-))

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Laurens

• Newbie!
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus, 2010, 00:59:17 »
Ten eerste: Dank voor het warme welkom!

En ten tweede: het veel oefenen gedeelte doe ik al. Zoveel ik kan in ieder geval.
En ja.. bijvoorbeeld gaatje vier lukt wel zonder problemen, daarbij hoef ik niet door mijn neus te ademen, en kan ik heel lang volhouden zuiver en zonder problemen.. maar hoe lager ik kom, hoe moeilijker het wordt...

En ja.. lessen, heb ik naar gekeken... want die tip heb ik eerder gekregen. Maar het is verdomd lastig om in Alphen aan den Rijn aan leraren te komen... Ze zijn erg gewoon niet...
Dus mochten jullie nog iemand weten in mijn omgeving, ik hoor het graag!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus, 2010, 01:39:18 »
En ja.. lessen, heb ik naar gekeken... want die tip heb ik eerder gekregen. Maar het is verdomd lastig om in Alphen aan den Rijn aan leraren te komen... Ze zijn erg gewoon niet...
Als lessen een probleem is, GA NAAR DE BIJEENKOMSTEN! Er zijn mensen genoeg die je tips kunnen geven waar je weer een hele tijd mee vooruit kunt!

http://www.harmonicaheaven.nl
http://www.meetup.com/zuid-nederland/
http://www.meetup.com/Amsterdam-Harmonica-Meetup-Group/
http://www.harmonicavrienden.nl/

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus, 2010, 09:46:54 »
Zoals Marijn aangeeft is er weining lucht nodig.
Het feit dat je door je neus ademt geeft dat er dan via de mond minder lucht gaat.
Ergo neus dicht en nog minder lucht gebruiken.
Overigens zelf lukte het mij pas na bijna 1 1/2 jaar om te benden op gaatje drie en nog gaat het niet altijd goed.

Ontspannen blijven oefenen.
Succes.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus, 2010, 11:35:46 »
Overigens zelf lukte het mij pas na bijna 1 1/2 jaar om te benden op gaatje drie en nog gaat het niet altijd goed.

Ontspannen blijven oefenen.
Succes.

Wilde eigenlijk precies hetzelfde zeggen, in het begin wil je vaak te snel, was in mijn geval ook.. daarom moet je eigenlijk je denken veranderen in van ik wil genieten van muziek maken, zelf muziek maken  en je doel alles zo vlug mogelijk te leren wat meer naar de achtergrond.

Dus probeer bwust je denkwijze iets bij te sturen en ga gewoon door maar zet jezelf niet teveel onder druk van dit wil ik dan en dan kunnen.

Als je trouw en soms iets minder trouw je oefening doet , komt het echt ook met jouw goed en ga je je eigen doel bereiken.

Hou het leuk, zet jezelf niet teveel onder druk, probeer jouw weg te vinden die jouw voldoening geeft om door te gaan en vol te houden....soms is kun je er bv beter iets langer over doen en toch je doel bereiken , dan je doel helemaal niet bereiken. ;)

Offline Laurens

• Newbie!
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus, 2010, 17:19:55 »
Nou, wat betreft mentaliteit zit het wel goed gelukkig. Jammen met vrienden e.d. (hoe falend ik ook ben nog) is ontzettend gaaf, zeker als de ander the blues feeling heeft zegmaar^^
En ja, niet stressen. Anders raak ik alleen maar gefrustreerd.

Maar dat neemt niet weg dat iets bereiken een ontzettende motivatie boost geeft^^
Dus hebben jullie nog concrete tips & tricks omtrent buigen? en vooral het buigen zonder door mijn neus te ademen. want dat lukt wel, zonder problemen bij de hogere gaatjes. Alleen 3 en 2 zijn zo verdomd eigenwijs :P
Hoe doen jullie het bijvoorbeeld?

goed, dank in ieder geval voor alle tips tot nu toe!
Ik ben benieuwd^^

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus, 2010, 20:56:43 »
Hoe lang speel je al?

In het begin dacht ik namelijk dat ik kon benden, maar achteraf bleek dat wat ik deed helemaal geen bend was. Mijn tip is om bendometer te gebruiken om de juiste pitch te krijgen.

Nog een tip die mij zeer geholpen heeft is 'yow' te zeggen terwijl je zuigt. Achteraf moet je dit niet meer doen omdat je de juiste spieren in je mond zonder hulpwoord weet aan te spreken.

succes verder :)

Offline Laurens

• Newbie!
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus, 2010, 01:14:17 »
Inmiddels een maand of twee.

En wat betreft het buigen.. ik weet wat het is, kan het herkennen in muziek en kan het in beperkte mate toepassen. (gaatje 4 en hoger. Zonder probleem en strak zegmaar.)
Maar het probleem ligt bij twee en drie.. ik krijg het niet voor elkaar zonder door mijn neus te ademen, wat voorzich sprekende problemen oplevert... vandaar mijn 'cry for help'.

En ik weet: Geduld is een schone zaak. Maar hopen op een gouden tip kan nooit kwaad toch? bovendien acht ik elke tip omtrent blues harp spelen nuttig.

En de yow, of oe ah, of fluit tip werkt niet bij gaatje twee en drie. niet bij mij althans... bij de hogere gaatjes wel overigens.. maargoed, dat kan ik al(gelukkig).

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus, 2010, 03:17:30 »
De goude tip(s) staat al beschreven.

Geduld, plezier in spelen en volhouden.

Over een tijdje lukt het en vraag jej jezelf af waar jej je zo druk over gemaakt hebt.
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)