Omdat ik nog steeds spelers op les krijg die bij een andere leraar( lees in dit geval: beginner) les hebben gehad en deze spelers zijn vastgelopen door gebrek aan kennis/inzicht van hun leraar , heb ik deze " oude " discussie van stal gehaald.
Ik doe dit om teleurstellingen bij de talloze nieuwkomers te voorkomen.....

kopie bericht:
In nederland bestaat geen opleiding tot mondharmonicaleraar en toch zijn er steeds meer spelers die zich aanbieden als "leraar".
Het lijkt mij zinvol om een lijst te maken met spelers die lesgeven en hun competenties. Dit lijkt mij nodig omdat een beginner niet weet op welke gronden hij een leraar of lerares zal kiezen.
Natuurlijk zijn er beweegredenen die een keuze inperken zoals prijs per les, te rijden afstand, beschikbaarheid. Maar ik denk dat dit regelmatig tot teleurstelling leidt want een lesgever moet naar mijn mening aan een aantal basisvoorwaarden voldoen.
Deze voorwaarden zijn:
1. Alle noodzakelijke technieken beheersen op een bluesharp : zuiver enkele noten spelen,gecontroleerde drawbendings, blowbendings, pucker-embouchure, tongblok spel, gecontroleerd vibrato, tongslag, octaven spelen, splits spelen, tongueslaps, trills, tremolo en akkoordenspel.
2. Alle ademhalingstechnieken beheersen en kunnen uitleggen met de bijbehorende oefeningen
3. Basiskennis van theorie zoals akkoordenkennis, verschillende toonladders beheersen in verschillende posities en deze kunnen verklaren en uitleggen.
4. Didactisch onderlegd zijn om de kennnis op een verantwoorde manier te kunnen overbrengen.
5. Voldoende ervaring hebben in diverse muziekstijlen.
6. Beschikken over een aantoonbaar ruime praktijkervaring om daardoor in staat te zijn een leerling voor te bereiden op de praktijksituatie zoals een jamsession of in een band gaan spelen.
7.Voldoende kennis van de technische aspecten van een mondharmonica i.v.m. onderhoud, reparatie, werking
Ik hoop dat alle lesgevers aan deze oproep voldoen om zodoende een zuiver beeld te verkrijgen over wie wat doet in nederland.
vriendelijke groet
Ben Bouman