Auteur Topic: Bram95 zoekt les (afgesplitst van "Mijn harmonica story")  (gelezen 1569 keer)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Bram95 zoekt les (afgesplitst van "Mijn harmonica story")
« Gepost op: 17 augustus, 2010, 11:25:15 »
Ik geef nog steeds ( en steeds vaker..) on-line les via Skype ( webcam en mic benodigd.

Ook lopen er momenteel biginnerscursussen op diverse plaatsen in Nederland. Na de zomer worden weer nieuwe cursussen gestart.
Daarvoor kun je contact opnemen met Viola Barends.
viola@harmonicainstituut.nl

Ben Bouman
www.customharmonicashop.nl
www.harmonicainstituut.nl

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Hohner!
Re:Mijn harmonica story
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus, 2010, 12:33:02 »
Uw Skype lessen had ik al overwogen, maar ik heb geen webcam ( zijn m'n ouders fel tegen ) en ik vind je uurtarief erg duur....   
Stel ik nam lessen, dan moet ik eerst 1 uur in de auto. Dan moet ik van m'n ouders waarschijnlijk wat meebetalen, ik verdien 20 euro per week dan moet ik ongeveer 10 betalen en m'n ouders 20. 

Al met al vind ik dat teveel, sorry

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus, 2010, 13:01:14 »
Ja Bram, les kost nu eenmaal geld. Ongeacht bij welke leraar je terecht komt zal je je portemonnee moeten trekken :)

Heb je niet zoveel te besteden dan zou ik gewoon beginnen met youtube filmpjes te kijken met harmonica lessen. Er zijn ook mensen op dit forum met websites met handige tips. Kijk of je daar iets mee verder komt.

En je kan natuurlijk ook gewoon op dit forum vragen stellen als je sommige swahili uitgelegd wilt krijgen :)
Home is where my harp is.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus, 2010, 13:50:13 »
Bram, als ik jou was zou ik eens beginnen met de filmpjes van Adam Gussow op YouTube te bekijken.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel, dat je engels kunt verstaan/begrijpen.

Sommige tutorials zijn mogelijk (nog) wat te moeilijk, maar je steekt er allicht het één en ander van op.

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Hohner!
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus, 2010, 14:52:20 »
Ten eerste allemaal bedankt voor de tips!

@Robin. Ik snap dat lessen geld kosten, maar 30 vind ik toch erg veel, en nog belangrijker, de reistijd naar Ben is veel te lang.

@Teade. Engels is geen probleem, ik heb net nog een half uur met een engels gezin stam lullen.Maar op YouTube word het niet gzegd als je iets fout doet.  En in Turkije is YouTube geblokeerd...

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • SwampBluesTed
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus, 2010, 16:14:08 »
op YouTube word het niet gzegd als je iets fout doet

Daar heb je helemaal gelijk in. Er gaat niets boven échte (1-op-1) les van een ervaren bluesharpspeler.
Maar ja, als je alles moet doen van een schamel (bij)baantje, dan is YouTube wel een uitkomst.

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Hohner!
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus, 2010, 16:33:18 »
Daarom heb ik RO ook benaderd, die woont dichtbij , en is een jonge student Miss goedkoper?  :D
En leke kwam ook nog in me op maar die heeft geen advertentie staan voor lessen...,

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus, 2010, 17:03:18 »
Omdat ik nog steeds spelers op les krijg die bij een andere leraar( lees in dit geval: beginner) les hebben gehad en deze spelers zijn vastgelopen door gebrek aan kennis/inzicht van hun leraar , heb ik deze " oude " discussie van stal gehaald.
Ik doe dit om teleurstellingen bij de talloze nieuwkomers te voorkomen..... >:D

kopie bericht:

In nederland bestaat geen opleiding tot mondharmonicaleraar en toch zijn er steeds meer spelers die zich aanbieden als "leraar".
Het lijkt mij zinvol om een lijst te maken met spelers die lesgeven en hun competenties. Dit lijkt mij nodig omdat een beginner niet weet op welke gronden hij een leraar of lerares zal kiezen.

Natuurlijk zijn er beweegredenen die een keuze inperken zoals prijs per les, te rijden afstand, beschikbaarheid. Maar ik denk dat dit regelmatig tot teleurstelling leidt want een lesgever moet naar mijn mening aan een aantal basisvoorwaarden voldoen.

Deze voorwaarden zijn:
1. Alle noodzakelijke technieken beheersen op een bluesharp : zuiver enkele noten spelen,gecontroleerde drawbendings, blowbendings, pucker-embouchure, tongblok spel, gecontroleerd vibrato, tongslag, octaven spelen, splits spelen, tongueslaps, trills, tremolo en akkoordenspel.

2. Alle ademhalingstechnieken beheersen en kunnen uitleggen met de bijbehorende oefeningen

3. Basiskennis van theorie zoals akkoordenkennis, verschillende toonladders beheersen in verschillende posities en deze kunnen verklaren en uitleggen.

4. Didactisch onderlegd zijn om de kennnis op een verantwoorde manier te kunnen overbrengen.

5. Voldoende ervaring hebben in diverse muziekstijlen.

6. Beschikken over een aantoonbaar  ruime praktijkervaring om daardoor in staat te zijn een leerling voor te bereiden op de praktijksituatie zoals een jamsession of in een band gaan spelen.

7.Voldoende kennis van de technische aspecten van een mondharmonica i.v.m. onderhoud, reparatie, werking

Ik hoop dat alle lesgevers aan deze oproep voldoen om zodoende een zuiver beeld te verkrijgen over wie wat doet in nederland.

vriendelijke groet
Ben Bouman

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Hohner!
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus, 2010, 17:52:26 »
Dit had ik al een keer gelezen, en daar ben ik het ook helemal mee eens.  
Zie:

Voor beginners

De basis technieken pucking, tongue-block/split/slap, benden

Meespelen met backingtracks/cd's

Akoestisch/elektrisch  

Blues/folk/kinderliedjes

Improviseren

Theorie pentatonische/majeur/mineur toonladders

En...in Nijmegen      

Stuur maar een PM of e-mail roderik_rodermans@hotmail.com (ja zo heet ik echt)

Groeten  

Ro

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Hohner!
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus, 2010, 17:55:47 »
http://www.youtube.com/infraro

Dit is een filmpje van RO

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus, 2010, 18:02:44 »
Heren, het is handiger om deze topic te plaatsen bij 'docenten' i.p.v. bij 'je eigen harmonica leerfase', dit i.v.m. de leesbaarheid vh forum op de langere termijn.

Teade, kunnen we de discussie afsplitsen ?

Groet Arnoud

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • SwampBluesTed
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus, 2010, 19:13:00 »
Teade, kunnen we de discussie afsplitsen?

Done. :)

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
Re:Bram95 zoekt les (afgesplitst van "Mijn harmonica story")
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus, 2010, 19:54:17 »
Ja wat Ben zegt is een geweldige guideline. Ik kan alleen oordelen over blues. Wat dat betreft zijn de punten 3, 5 en 7 niet noodzakelijk vind ik.
Home is where my harp is.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
Re:Bram95 zoekt les (afgesplitst van "Mijn harmonica story")
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus, 2010, 20:46:25 »
Wat Ben zegt is een prima idee, ik vind echter niet dat je op alle punten een '10' hoeft te scoren, Ben Bouman is nu eenmaal een autoriteit op het gebied vd bluesharp, zelfs internationaal.
Er zullen dus weinig docenten zijn die zich aan hem kunnen meten. ;)

Drie aanvullingen:

1  harmonica docenten die voor hun lessen reclame maken op dit forum doen actief mee in het beantwoorden van vragen van bluesharpers vh forum. (gelukkig doen de meesten dit :thumps:)

2  Leerlingen moeten zich zelf goed kunnen uitspreken bij dit topic mbt hun persoonlijke ervaringen met 'hun' harmonica docent. (recensies)

3  Wat ook goed kan zijn is het bekijken van you tube filmpjes van docenten, welke door hun zelf geplaatst worden, of door andere bluesharpers vh forum.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus, 2010, 20:53:45 »
1. Alle noodzakelijke technieken beheersen op een bluesharp : zuiver enkele noten spelen,gecontroleerde drawbendings, blowbendings, pucker-embouchure, tongblok spel, gecontroleerd vibrato, tongslag, octaven spelen, splits spelen, tongueslaps, trills, tremolo en akkoordenspel.

Overblowen lijkt mij ook een vereiste basis techniek.