Waar het eigenlijk een beetje aan schort op dit forum is dat sommige elementen langs elkaar heenlopen. Ons instrument leent zich voor een hoop muziekstijlen. Dat is mooi, maar ook een valkuil voor degene die het wilt leren. De een wilt blues leren, de ander Blue Grass en die wilt weer met zijn favoriete liedje meespelen.
Wat mij opgevallen is dat sommige mensen adviezen geven en een docent van ons instrument zijn die gewoon goede adviezen geven waar je wat aan hebt. Maar een aantal zaken zijn gewoon niet nodig om goed de bluesharp leren te spelen.
Wat heb ik nou in godsnaam aan kennis over kwintetten, toonladders wanneer ik met jamsessies mee wil spelen als ze een blues uit A spelen. Ik wil mijn ding kunnen doen, ik wil iets vertellen op dat podium, ook al is het een sessie. Dat had ik tenminste in het begin.
En ik ben van mening dat mensen die mondharmonica willen leren spelen zich na een aantal weken zichzelf moeten afvragen: "What the F**k ga ik met dit instrument doen". En kies dan je docent, mocht je die nodig hebben.
Wat heb ik er aan als ik 4 weken aan mijn toon moet werken als ik net begin met mondharmonica spelen wanneer de sessie lekker doorloopt, ik kan niks meespelen maar ik heb wel 4 weken aan mijn toon gewerkt. Voor mij persoonlijk zou dat niet gewerkt hebben.
Wat ik hiermee allemaal wil zeggen is dit:
Staar je niet blind op zaken waar je je toch nooit zal begeven. Kwintetten, toonladders, harpjes customizen. Speel met je hart en f**k it als het niet lukt in het begin. 2 dingen zijn belangrijk om goed blues mondharmonica te leren spelen , een gezond stel oren aan je hoofd en de hart op de juiste plek. De rest komt dan echt wel goed. Kies dan een mondharmonica leraar die wat voor jou iets kan betekenen. En het is natuurlijk allemaal wat romantisch beschreven qua blues gevoel, maar iemand die blues speelt snapt wat ik bedoel.
Dit gelezen hebbende kan ik me voorstellen dat je denkt wie ben jij dan? En waarom schrijf je zo'n lang stuk? Ik heb nog meer te doen

. Ik ben pas rond de 9 a 10 jaar bezig maar ik speel en oefen elke dag, luisteren, luisteren, luisteren en naspelen en je eigen draai eraan geven. Het kost tijd, nog meer dan dat het geld kost.
Bepaal eerst
wat je wilt leren en ga dan naar de professionals.