Auteur Topic: Bram95 zoekt les (afgesplitst van "Mijn harmonica story")  (gelezen 1570 keer)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re:Mijn harmonica story
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus, 2010, 23:03:30 »
Overblowen lijkt mij ook een vereiste basis techniek.

dat is toch maar net wat je wilt ?
Steve Baker heeft volgens mij ook pas na jaren spelen overblows in zijn spel....
en volgens mij zijn er zat proffesionele bluesharpspelers die geen overblows gebruiken. (bv Brendan Power)

Als je wilt leren spelen zoals Sonny Terry, Sonny boy Williamson e.a. dan lijken overblows mij geen vereiste...

Ondanks dat overblows al in 1927(!) opgenomen zijn, zijn er veertig jaar lang bijna geen overblows gehoord op platen, aldus: http://www.patmissin.com/ffaq/q40.html

Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik vind overblows heel boeiend, en ik gebruik zelf de 6 overblow steeds vaker, maar ik vind niet dat het beheersen van overblows een maatstaaf moet zijn voor goed spelen in elke muziekstijl...

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
Re:Bram95 zoekt les (afgesplitst van "Mijn harmonica story")
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus, 2010, 23:40:23 »
Ik kan de uitleg van arnoud wat overblows betreft helemaal volgen.
Ik heb hier trouwens enkele boeken basis bluesharp liggen en nergens kom ik overblows tegen. Ik denk ook dat velen de overblow willen kunnen alleen maar om te kunnen zeggen dat ze ze kunnen spelen. Tot als ze een song spelen dan hoor ik er geen. En natuurlijk zijn er uitzonderingen . Voor mij persoonlijk , kan ik ze ? Neen
                                                                                                                      Mis ik ze ? Neen
Ik blijf het in de meeste gevallen een geforceerde noot klinken.
Luc

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus, 2010, 23:58:34 »
De vraag was niet of iedereen overblows wil spelen, maar wat een goeie leraar moet kunnen. Als je een leerling krijgt die wil leren overblowen... wat doe je dan?

Ofwel je zegt dat een leraar alle technieken moet beheersen of niet.
Zeggen dat je alleen maar de dingen hoeft te kunnen die in de jaren 50 werden gespeeld is dan een beetje kort door de bocht he.

Het lijkt mij zelf heel onpractisch om te eisen dat iedereen alles kan, maar daar ging het in deze topic wel over.

Volgens Ben zijn regels ben ik ondanks dat ik wel gediplomeerd ben geen acceptabele  harmonica leraar omdat ik geen behoorlijke trills kan spelen.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus, 2010, 00:15:05 »
De vraag was niet of iedereen overblows wil spelen, maar wat een goeie leraar moet kunnen. Als je een leerling krijgt die wil leren overblowen... wat doe je dan?

hmmmmm die zou ik meteen door sturen naar jou ;)
of geef ze in ieder geval www.overblow.com door...

Ik vind dat je overkunt brengen wat je kunt en niet meer dan dat,  het gaat uiteindelijk om het plezier van muziek maken.
Afijn, ik geef soms wat beginners les op mijn zolder, ik wil dat niet gaan vergelijken met docenten die profesioneel les geven.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus, 2010, 00:22:54 »
Ik vind dat je overkunt brengen wat je kunt en niet meer dan dat,  het gaat uiteindelijk om het plezier van muziek maken.

Helemaal mee eens.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus, 2010, 00:45:23 »
Yep, vaak denk ik moet ik wel les geven, maar zo af en toe is dat gewoon echt leuk om te doen.
1) Laten zien waarom je zoveel aan dat instrument gehecht bent,
2)Dat als iemand bij komt je hij/zij het gevoel en idee geven dat ze het ook kunnen leren.
3)Het op een onspannende en leuke manier te brengen.
4)Dat je niet te gefixed bent om het allemaal gelijk goed te willen doen, dus geen examen  gevoel als je les geeft, maar het samenspelen gevoel.
Het plezier en de lol erin houden mag van mij een veel belangrijkere factor krijgen, ook kwa oefeningen, zodat er minder afvallers zullen zijn.

Natuurlijk weten we dat, maar denk dat het toch vaak vergeten wordt, natuurlijk heb ik in mijn geval mijn beperkingen maar in dat geval stuur ik leerlingen gelijk door!

Merk of doorzie de laatste tijd steeds beter als een leerling verkrampt aan de toon die hij/zij produceert, of een verkrampte houding en even een slappe lach door wat schouderbewegingen en kaak/gekke bekken trekken oefeningen te doen werkt dan echt ontspannend ;D, maar denk dat ook ik hier in doorgroei.

Maar mischien babbel ik ook maar wat!

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #21 Gepost op: 18 augustus, 2010, 01:13:04 »
Waar het eigenlijk een beetje aan schort op dit forum is dat sommige elementen langs elkaar heenlopen. Ons instrument leent zich voor een hoop muziekstijlen. Dat is mooi, maar ook een valkuil voor degene die het wilt leren. De een wilt blues leren, de ander Blue Grass en die wilt weer met zijn favoriete liedje meespelen.

Wat mij opgevallen is dat sommige mensen adviezen geven en een docent van ons instrument zijn die gewoon goede adviezen geven waar je wat aan hebt. Maar een aantal zaken zijn gewoon niet nodig om goed de bluesharp leren te spelen.

Wat heb ik nou in godsnaam aan kennis over kwintetten, toonladders wanneer ik met jamsessies mee wil spelen als ze een blues uit A spelen. Ik wil mijn ding kunnen doen, ik wil iets vertellen op dat podium, ook al is het een sessie. Dat had ik tenminste in het begin.

En ik ben van mening dat mensen die mondharmonica willen leren spelen zich na een aantal weken zichzelf moeten afvragen: "What the F**k ga ik met dit instrument doen". En kies dan je docent, mocht je die nodig hebben.

Wat heb ik er aan als ik 4 weken aan mijn toon moet werken als ik net begin met mondharmonica spelen wanneer de sessie lekker doorloopt, ik kan niks meespelen maar ik heb wel 4 weken aan mijn toon gewerkt. Voor mij persoonlijk zou dat niet gewerkt hebben.

Wat ik hiermee allemaal wil zeggen is dit:

Staar je niet blind op zaken waar je je toch nooit zal begeven. Kwintetten, toonladders, harpjes customizen. Speel met je hart en f**k it als het niet lukt in het begin.  2 dingen zijn belangrijk om goed blues mondharmonica te leren spelen , een gezond stel oren aan je hoofd en de hart op de juiste plek. De rest komt dan echt wel goed. Kies dan een mondharmonica leraar die wat voor jou iets kan betekenen. En het is natuurlijk allemaal wat romantisch beschreven qua blues gevoel, maar iemand die blues speelt snapt wat ik bedoel.

Dit gelezen hebbende kan ik me voorstellen dat je denkt wie ben jij dan? En waarom schrijf je zo'n lang stuk? Ik heb nog meer te doen  :). Ik ben pas rond de 9 a 10 jaar bezig maar ik speel en oefen elke dag, luisteren, luisteren, luisteren en naspelen en je eigen draai eraan geven. Het kost tijd, nog meer dan dat het geld kost.

Bepaal eerst wat je wilt leren en ga dan naar de professionals.

Home is where my harp is.

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Hohner!
« Reactie #22 Gepost op: 18 augustus, 2010, 08:39:32 »
Ik vind dat Robin daar helemal gelijk mee heeft, ik was meer aan het zoeken naar een leraar met de beste recensies , onzin eigenlijk.... Ookal is een leraar zelf ook nog in de leer wil dat niet zeggen dat het dan geen goede leraar is.

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
Re:Mijn harmonica story
« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus, 2010, 09:41:18 »
Bram, als ik jou was zou ik eens beginnen met de filmpjes van Adam Gussow op YouTube te bekijken.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel, dat je engels kunt verstaan/begrijpen.

Sommige tutorials zijn mogelijk (nog) wat te moeilijk, maar je steekt er allicht het één en ander van op.

Het gaat nu al enkele posts over "wat is goed lesgeven".  (belanrijke discusie, vind ik)
Maar om deze jonge man te helpen nog een tip. Ik heb ook veel aan de lessen van Dan Gage (youtube), hij legt vooral voor de beginner goed uit.
Lessen zijn belangrijk en noodzakelijk maar laat je door deze antwoorden niet demotiveren. Er zijn miljoenen mensen die dit instrument zichzelf hebben aan geleerd. Ik denk dat je in de komende tijd vanzelf iemand tegenkomt die je verder kan helpen.
succes
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus, 2010, 10:34:59 »
Mijn zoontje volgt gitaarles in een gitaarschool en daar kunnen de leraars ook niet alles .Wat ze wel kunnen is de leerlingen bijbrengen wat de leraar zelf kan .En daar hebben ze zo een beetje een systeem . De leerlingen die reeks 5 goed beheersen geven les aan reeks 1. Iemand die reeks 10 goed beheerst geeft les aan reeks 5. En dit werkt perfect.  Dus kom nu niet af dat een leraar alles moet kunnen. Dan zit belgie en nederland morgen zonder muzikanten.
Wil je alles kunnen moet je volgens mij eerst naar het concervatorium gaan en notenleer er ook bij nemen. Maar volgens mij hebben we de discutie over lesgeven al eens gehad en blijven de meningen hierover verdeeld (en dezelfde).
Ik zal deze week nog eens lesgeven aan iemand die mij dat gevraagd heeft en waar ik aan uitgelegd heb dat ik zelf niet alles kan . En tevreden dat die kerel is dat ik hem op weg wil helpen.  En onbezoldigd maar met veel plezier.

Offline Bram95

• Newbie
  • *
  • Hohner!
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus, 2010, 12:56:35 »
Ik heb YouTube al een paar keer geraadpleegd, en dat werkt prima voor de simpele dingetjes.
Maar als je echt technieken wilt leren, dan word ik toch graag verbeterd als ik iets fout doe, niet dat ik straks met allemaal verkeerd aangeleerde diNgen loop te worstelen.

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus, 2010, 17:42:45 »
Zoek een mh leraar die je iets wilt leren en niet alleen bezig is met geld verdienen.
Home is where my harp is.