Auteur Topic: Bluesschema  (gelezen 2075 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re:Bluesschema
« Reactie #15 Gepost op: 23 augustus, 2010, 13:27:12 »
Bedankt Arnold,

ik snap wat je bedoelt, geloof het of niet maar het komt door de 'regeltjes' van het boek 'Improvising Blues Harmonica'. Alle mogelijkheden worden tot in de puntjes uitgelegd met behulp van geluidsfragmenten.

Niet dat ik er een superspeler door geworden ben, maar nu weet ik wel wat de blues ongeveer is in theorie :).

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #16 Gepost op: 16 september, 2010, 18:42:47 »
hier:
http://www.box.net/shared/pq6fhddzfo

kun je horen hoe ik alle 3 akkoorden in een 12bar blues in G op een C harp benadruk door de akkoordtonen van G7/C7 en D7 te spelen.
Dit is slechts een deel van een nummer dat ik in mijn blues 1 cursus gebruik.
G7:G-B-D-F
C7: C-E-G-Bb
D7: D-F#-A- C

Ben Bouman

Had eigenlijk nog een klein vraagje hierover:

Dus je hebt je bluesschema:

G G G G
C C G G
D C G G

Mag ik nu altijd kiezen welke noot ik neem uit het akkoord of zit er toch een structuur in als:

Als ik bij mijn G-akkoord een B speel, moet ik bij mijn C-akkoord een E spelen en bij mijn D-akkoord een F#.

Of is het echt gewoon kiezen van: hier neem ik even een G, daar zet ik even een E en daarna even een C. Ik vroeg me dit af want anders kan je bvb in de eerste 4 maten een G spelen, en in de 5-6de maat kan je als je wil dan weer een G spelen - dit leek mij even raar, maar als het de normaalste zaak van de wereld is hoor ik het graag :).

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #17 Gepost op: 16 september, 2010, 19:46:48 »
Ik zou zeggen , probeer het dan hoor je toch of het klinkt ?
Of zeg ik nu iets doms  :geenidee:

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #18 Gepost op: 16 september, 2010, 20:14:21 »
Bij improvisaties mag je spelen wat je wil. Je mag ook hele andere tonen spelen. Je mag bijvoorbeeld ook de hele tijd alle tonen uit de blues ladder spelen, of de hele myxolydische ladder. Het maakt niet uit wat je doet maar de kans dat het klinkt alsof je weet wat je doet neemt aanzienlijk toe naarmate je vaker de akkoordtonen raakt. Welke akkoordtonen maakt dus inderdaad niet uit.

En zoals Leke al opmerkt; het is niet iets dat je al te theoretisch moet opvatten, probeer vooral van alles uit en luister dan naar hoe het klinkt.

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #19 Gepost op: 16 september, 2010, 21:20:20 »
Citaat van: Captain Planet
kan je bvb in de eerste 4 maten een G spelen, en in de 5-6de maat kan je als je wil dan weer een G spelen

Ajje wil kejje 12 mate lang een G speule!
Maor dan mojjem wel lekka rake!

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: 16 september, 2010, 21:37:06 »
Owkay, bedankt.

Sorry voor de theoretische vragen, mss moet ik het idd iets minder theoretisch opvatten. Maar toch, ik doe het liever op de juiste manier en ik weet graag hoe het in elkaar zit.  :D

Offline Gerard IJkema

• Newbie
  • *
  • Schatje hé, alleen die koffer
« Reactie #21 Gepost op: 16 september, 2010, 23:53:46 »
Zo werkt het bij mij ook, ik moet iets meer van de theorie weten om ut te kunnen gebruiken, iig bij het gitarspelen en ik heb gemerkt dat dit mij een drempel doet slechten en zo speel ik (soms) de sterren  (lees lampen) van de hemel.