Auteur Topic: Wil beginnen met HM  (gelezen 966 keer)

Offline Maurits

• Newbie!
  • *
Wil beginnen met HM
« Gepost op: 22 augustus, 2010, 08:25:25 »
Hallo,

Ik zou graag beginnen met het bespelen van mondharmonica. Maar ik weet niet welk type ik zou moeten kiezen. Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, maar ik denk dat je rond de 40/50 euro al een degelijk type hebt?
Dus mijn vraag is welke mondharmonica ik best zou aanschaffen. Als ik zo rondkijk op het net en dergelijke vind je de meeste informatie terug van harmonica in 'C'. En dan zou ik ook nog willen weten of er goede boeken of DVD's zijn waarmee je op jezelf de techniek kan leren van mondharmonica.
Is het ook echt van belang dat je noten kan lezen of leer je dat vanzelf zodra je oefent?

Alvast bedankt voor de hulp!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Otto

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
Re:Wil beginnen met HM
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus, 2010, 09:43:33 »
Idd en c-harp. Als je dit hele forum doorspit kom je er vanzelf achter dat de suzuki harpmaster en de hohner special 20 door vrijwel iedereen als een fijne harp beschouwd word. Online kosten deze harpen tussen de €20 en €30.
http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,1230.0.html
Het lesmatriaal van Peter gelling wordt ook aan geraden. Dan heb je weer de keuze tussen verschillen de boeken van hem.
http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/board,12.0.html
Oja, noten lezen is niet van belang en wordt in veel boeken niet als noodzakelijk beschouwd.
Volgens mij zijn er op dit forum meer mensen die geen noten kunnen lezen als die wel noten kunnen lezen. ???
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Maurits

• Newbie!
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus, 2010, 10:54:24 »
Hey,

Bedankt voor je reactie! Nou ik kan wel noten lezen, maar dat is al 10 jaar geleden eer ik dat nog heb gedaan dus dan zal wel wat verroest zijn :p. Die link wat je doorstuurde staat de hohner special 20 op de eerste plaats, dus dan denk ik dat ik die zal aanschaffen.
Dan is het alleen nog zoeken naar een goed boek, bedankt!

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus, 2010, 12:33:07 »
Hallo Maurits,

Een goeie conclusie (de beste moet nog worden uitgevonden, want die is voor iedereen verschillend  ;)).
Hohner Special 20 in C aanschaffen, boek van Peter Gelling (ken het zelf niet, maar er zijn veel leden die er een goed commentaar op geven -er zijn er echter twee van: 1 normaal en 1 speciaal voor blues ---zie de zoekfunctie op dit forum). Om alvast wat goeie basistechnieken te oefenen en meteen al wat goed klinkende geluiden voort te brengen: kijk maar eens op www.freeharmonicalessons.com van de amerikaan JP Allen.
Als je het engels een beetje machtig bent zijn de boeken "Harmonica Americana"en "Rock 'n Blues Harmonica" van Jon Gindick (via Ebay voor niet al te veel) ook erg goed.

Welkom op het forum, veel plezier en suck6.  :thumps:
Grtjs, Bob'ke