Auteur Topic: Lee Brilleaux  (gelezen 1232 keer)

Offline wvdp

• Full Member
  • Geslacht: Man
Lee Brilleaux
« Gepost op: 30 augustus, 2010, 18:55:32 »
Hallo allemaal

Wie weet wat voor mic en versterker Lee brilleaux van dr Feelgood gebruikte, zo te zien speelt hij direct over de PA maar het klinkt niet echt clean. 

Groeten Willem

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
Re:Lee Brilleaux
« Reactie #1 Gepost op: 15 september, 2010, 20:32:19 »
Hoi Willem,

Ik heb Dr'Feelgood in de jaren '80 verschillende malen live mogen bewonderen.
Met mijn toenmalige bandje; Blind Alex& The Creeps speelde veel Feelgood covers, en we waren erg weg van die puntige snelle Pub blues.
Lee had volgens mij een pedaaltje tussen een SM 58 waarmee hij kon schakelen tussen een clean (zang) en een overdrive (harmonica).
Ik zal dit nog eens navragen bij andere Feelgood kenners.
Blind Alex

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 16 september, 2010, 00:05:20 »
Ben echt benieuwd ! 

Groeten Willem

Offline EddR

• Sr. Member
  • Slide and harp to keep the blues alive
    • www.eddierowland.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16 september, 2010, 22:30:19 »
Laten we eerst even kijken waar we het over hebben:
Hier in de originele bezetting met Lee Brilleaux, Wilco Johnson, Sparko en The Big Figure:

Ik heb de Feelgoods destijds meerdere malen gezien eind jaren zeventig en nog 3 LP's in de kast staan.
Natuurlijk lette je toen totaal niet op het feit of Lee nu wel of niet een pedaaltje er tussen had. In dit filmpje zie ik nergens pedaaltjes ingedrukt worden of staan en zie ik ook geen SM58, maar waarschijnlijk een toevallig voorhanden zijnde PA microfoon.
Ik denk dat je in die tijd als band al blij was dat er een PA met microfoons stond. ;D
Ook de hoes van het live album Stupidity uit 1975 laat heel iets anders zien dan een SM58
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://thehelplessdancer.files.wordpress.com/2009/04/stupidity.jpg&imgrefurl=http://thehelplessdancer.wordpress.com/2009/04/18/&usg=__Eyqgpxp3mGiLkkETcKUnZ3CWhVM=&h=320&w=320&sz=19&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=CSeYWRsGaKbj3M:&tbnh=145&tbnw=145&prev=/images%3Fq%3Ddr%2Bfeelgood%2Bstupidity%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:nl:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLR_en%26biw%3D949%26bih%3D587%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=454&ei=EX2STLL6AYbGswb9uoGGCQ&oei=EX2STLL6AYbGswb9uoGGCQ&esq=1&page=1&ndsp=13&ved=1t:429,r:9,s:0&tx=86&ty=56
Mijn aandacht ging overigens destijds toch echt het meest uit naar die prettig gestoorde gitarist Wilco Johnson.
Maar altijd leuk om Dr. Feelgood weer even in de spotlights te zetten.
Groet Ed

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 18 september, 2010, 08:35:19 »
ik weet nog niks , maar al veel geleerd , het blijft een geweldige band , met een geweldige bezetting !! :Jam: :Gitaar:

ik denk toch in de richting van een super cardioid mic  uit die tijd als dat tenminste bestond, ik heb bij filmpjes etc nooit feedback gehoord op bij zijn harmonica spel 

groeten willem

Offline EddR

• Sr. Member
    • www.eddierowland.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19 september, 2010, 09:28:31 »
In het volgende stukje gaat het over de Audio Research LS 17 Pre Amp die gebruikt is om het MONO album Down by the Jetty op te pimpen.
Hetgeen aangeeft dat er in de studio nog wel het e.e.a geschaaft werd aan het Feelgood geluid:
http://hometheaterreview.com/audio-research-ls17-preamp-reviewed/
"Enhancing this experience, a midband so lifelike as to beg a diet of unplugged material, are rapid transients and deep, rich bass able to flatter the hard, tight lower octaves of modern funk, as well as acoustic bass and percussion. Wilko Johnson's guitar fusillade on the remastered edition of Dr. Feelgood's Down by The Jetty borders on the vicious, with all the attack that his chopping style should embody. In the same tracks, the late Lee Brilleaux's harp both punctuates and challenges the guitar, and the bass/drum rhythm section has such sheer mass that the mono disc sounds almost as visceral as the fuller stereo bonus CD. "

Maar ook dit is niet het antwoord wat je zoekt :)

Groeten Ed

Offline EddR

• Sr. Member
    • www.eddierowland.nl
« Reactie #6 Gepost op: 19 september, 2010, 16:27:58 »
Het volgende (zelfde) filmpje is van betere kwaliteit en geeft voor kenners misschien
een duidelijker beeld van de mic.

Het filmpje is trouwens van het optreden waar ook de live LP Stupidity van getrokken is. Southend Kursaal 1975

Groet Ed

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 20 september, 2010, 08:02:53 »
Hoi,

los van het feit of ik er ooit achter ga komen wat Brilleaux gebruikte aan apparatuur , ga ik alles van de man downloaden, kopen etc etc , wat een briljante zanger en effectieve speler. :Gitaar:

Groeten Willem

Offline EddR

• Sr. Member
    • www.eddierowland.nl
« Reactie #8 Gepost op: 21 september, 2010, 14:51:35 »
Hier nog eentje dan.
Zonder mondharmonica, maar toch op 1.27 voor iedere harper een leerzaam moment:
Hoe speel ik een vette solo met 1 noot !
Moet je ook eens proberen over een bluesschema, het werkt echt !

Have fun !
Ed

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 22 september, 2010, 07:42:37 »
waanzinnige podiumpresentatie !  >:D

Maar eh  solo ?  niet gehoord  of gezien.

Groetn Willem

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 22 september, 2010, 07:47:33 »
Was nog niet wakker dus

Inderdaad die Wilco is ook briljant !! :Gitaar:

ik ga nog even terug , en vanavond is met de harp uitproberen met mijn eigen orkest.

Groeten Willem

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
« Reactie #11 Gepost op: 24 september, 2010, 19:56:32 »
Hoi Willem & Ed

Bij navraag kreeg ik van Adrie Matheussen, de zanger harpist van The Soto, een Eindhoven e.o bandje die ook veel Brits georienteerde R&B speelde, in de jaren 80-90:

* Lee Collinson (want zo heette Brilleaux voordat hij zijn naam veranderde) blies op Hohners gewoon over de zangmicrofoon, zonder gebruik van een versterker of effect (dat heb ik wel meerdere keren zelf vastgesteld)
* Recent heb ik Mark Feltham (van Nine Below Zero) zien spelen op alleen maar Lee Oskar's, met een Shure SM 58 over een Fender Bassman "59 RI en jawel.. een DD3. (laatste even als extra info)
Ik dacht zelf hem een keertje gezien te hebben met een pedaaltje. Is denk ik zo wie zo een handige benadering, als je als zanger niet al te veel werk wil steken in je harmonica gebeuren
Blind Alex

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 26 september, 2010, 11:16:12 »
Allemaal bedankt voor de bijdragen in de zoektocht, Het is me duidelijk Lee gebruikte z'n zang microfoon gewoon over de PA , hij gebruikte zo te zien verschillende mic's . Geen geheimen geen fratsen gewoon Rock & Roll  dus  .  Geweldig! :Jam: 

Met vriendelijke groeten,

Willem