Auteur Topic: Niet rechtstreeks mondharmonica..  (gelezen 1060 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Niet rechtstreeks mondharmonica..
« Gepost op: 30 augustus, 2010, 19:09:29 »
Deze vraag gaat niet rechtstreeks over mondharmonica spelen, maar het is misschien wel een gevolg dat ik beter muziek zou kunnen begrijpen/spelen.

Ik ben van plan muziekschool te volgen vanaf dit jaar. Maar uiteraard kan men geen mondharmonica kiezen als instrument. Dus ben ik wat op zoek wat me het meest leerzame zou zijn, ook voor de mondharmonica.

De keuze ligt tussen 3 instrumenten (4 als men basgitaar zou kunnen volgen, maar dat is niet het geval geloof ik).

Piano -> geen huurinstrumenten
Saxofoon -> wel huurinstrumenten
Viool -> geloof dat er huurinstrumenten zijn maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen :).

Dit zijn de drie instrumenten die mijn aandacht trekken op dit moment. Misschien dat degene met meer ervaring mij kunnen zeggen welk ik het beste neem.

Om nog even samen te vatten: de bedoeling van de muziekschool is zowel voor de lol van een nieuw instrument te bespelen, maar zeker ook om deze kennis naar de mondharmonica te verzetten.

Reeds bedankt voor het antwoord! :)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
Re:Niet rechtstreeks mondharmonica..
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus, 2010, 21:17:52 »
Je moet wel even navragen of het echt niet kan, harmonica spelen. Misschien si er wel een leraar die het goed vind als je harmonica speelt. Ik dacht ook dat het niet kon maar uiteindelijk kon ik wel gewoon harmonica studeren aan het conservatorium.
Ik heb les gehad van saxofonisten en van trompettisten.

Als het niet kan dan is piano het instrument. Met piano leer je het meeste over muziek. Dan speel je en bas en akkoorden en melodien. Op het conservatorium moet iedereen ook verplicht piano leren spelen en dat is niet voor niets. Als je een akkoorden schema op de piano door kan spelen en weet je veel beter wat er gebeurt dan als je het op de viool of saxofoon doorspeelt.

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus, 2010, 22:09:13 »
Ik ga donderdag een proefles meevolgen en dan zal ik eens navragen of mondharmonica écht niet kan. Maar als het niet kan en ik zou piano leren spelen.

Dan heb ik nog het probleem dat ik geen piano heb thuis, dus ook niet kan oefenen. Dat is het enige wat me doet denken om sax te nemen ipv piano.

Ik ga er nog een keer goed over nadenken en misschien een elektrische piano in huis te halen om te oefenen denk ik dan. Erg bedankt voor het antwoord, Tinus!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus, 2010, 00:13:45 »
Misschien is er ook ergens een centrum waar je kan oefenen. Hier in Delft kan je op de universiteit elke dag 2 uur een oefenruimte met piano krijgen voor 65 euro per jaar, das allicht een stuk goedkoper dan een electrische piano.

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus, 2010, 06:49:25 »
Een keybordje koop je bij de lidl voor €70. (ongeveer) En dan heb je nog maarktplaats.
Dit zijn volgens mij prima instrumenten om mee te oefenen.
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt, ik zit hier ook wel eens aan te denken. Volgens mij als je meer van theorie afweet kun je makkelijker een vreemd instrument leren bespelen.
Laat maar eens horen hoe de proefles bevallen is? :icbat:
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus, 2010, 11:51:01 »
Als je echt een beetje leuk wilt leren pianospelen
heb je niks aan een keyboardje van 70 euro. Dat zal
geen serieuze leraar aanraden. Om een goede aanslag
te leren heb je een echt pianotoetsenbord nodig.

Goeie digitale piano's hebben die wel, maar overleg
dat met je/een docent.

Viool en saxofoon zijn natuurlijk prachtige instru-
menten, maar voordat je daar een mooie klank op kan
maken ben je zo een paar jaar hard werken verder.

Wat dat betreft is piano ook 'makkelijker'. Dan pingel
je na een half jaar al een aardig eind weg.

Succes met je keuze,

Arnold

Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline -peter-

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus, 2010, 16:48:49 »
Ik heb me ook e paar jaar geleden met zo'n 100 euro-achtig keybord bezig gehouden.  Nu mijn vriendin hier ook terug mee begonnen is, heeft al enige jaren ervaring, hebben we een elek. piano gekocht. 

En tja, zoals alle instrumenten kan je iets wat zoveel verschilt in prijs, niet vergelijken.

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus, 2010, 17:01:00 »
Om een goede aanslag te leren heb je een echt pianotoetsenbord nodig.
Goeie digitale piano's hebben die wel,
Alweer wat geleerd! ;D

El Mano

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus, 2010, 17:56:47 »
wat niet wil zeggen dat je niet kunt dansen ook al is het niet met de bruid. Oke de kwaliteiet van de goedkope keyboards is niet toppie maar je kunt je akkoordenleer er wel mee bestuderen. Ook al kan ik er nauwelijks op spelen Ik heb zo'n ding gekregen van een kennis en is helemaal niets waard maar toch heb ik er ontzettend veel meer inzicht door gekregen over de opbouw van de akkoorden de logica van de kwinten cirkel enz Het is volgens mij best te doen om de muziek school er mee te bezoeken en de basis mee te verkennen zonder een berg kosten te maken. Daarnaast is een electronisch kwaliteits orgel zo gratis af te halen bij veel adressen en dan heb je een top instrument gratis Kijk maar eens op Marktplaats ook piano,s zat

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus, 2010, 18:08:06 »

Laat maar eens horen hoe de proefles bevallen is? :icbat:

Zal ik zeker doen!

Ik ga ook nog een keer navragen voor oefenruimte te 'huren', zoals Tinus zei. Erg bedankt voor de antwoorden mensen ;)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 01 september, 2010, 19:09:54 »
Even een update in mijn keuze: viool is een uitgesloten keuze geworden en basgitaar is helaas onmogelijk. Gewoon het feit dat piano enorm moeilijk zal worden omdat ik er geen heb en het budget niets toelaat om te kopen. Denk ik dat sax de tweede keus zal worden.

Is dit een goede keus volgens jullie of moet ik wat anders vinden? Waar ik ook steeds aan denk ik slagwerk of eventueel zang. De keuze is natuurlijk niet aan jullie, maar ik wil wel even jullie mening weten - wat het beste aan te raden is   ;)

Bedankt!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #11 Gepost op: 01 september, 2010, 21:41:19 »
Even een update in mijn keuze: viool is een uitgesloten keuze geworden en basgitaar is helaas onmogelijk. Gewoon het feit dat piano enorm moeilijk zal worden omdat ik er geen heb en het budget niets toelaat om te kopen. Denk ik dat sax de tweede keus zal worden.

Is dit een goede keus volgens jullie of moet ik wat anders vinden? Waar ik ook steeds aan denk ik slagwerk of eventueel zang. De keuze is natuurlijk niet aan jullie, maar ik wil wel even jullie mening weten - wat het beste aan te raden is   ;)

Bedankt!

Kwee nie hoor, maar ik vind instrument keuze iets persoonlijks.
Hoe kan iemand anders nou daar over oordelen ???
Je moet gewoon verschillende instrumenten proberen en kijken wat het beste bij je past !
Valt het tegen dan probeer je gewoon iets anders :)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 01 september, 2010, 22:52:02 »
Kwee nie hoor, maar ik vind instrument keuze iets persoonlijks.
Hoe kan iemand anders nou daar over oordelen ???
Je moet gewoon verschillende instrumenten proberen en kijken wat het beste bij je past !
Valt het tegen dan probeer je gewoon iets anders :)

Ja, ik weet het, daarom dat ik een selectie had gemaakt en de vraag stelde wat de meest leerzame is qua theorie dat ook handig kan zijn voor de MH. :)

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #13 Gepost op: 02 september, 2010, 06:44:27 »
Gewoon het feit dat piano enorm moeilijk zal worden omdat ik er geen heb en het budget niets toelaat om te kopen. Denk ik dat sax de tweede keus zal worden.
Een sax is toch ook hardstikke duur?

Offline 10MRon

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 02 september, 2010, 07:56:10 »
 Theorie kan je denk ik leren en toepassen met ieder instrument. Maar als ik kijk naar t doel wat je beoogt met een extra instrument te gaan leren, lijkt me de piano het meest geschikt. Voordeel is dat je je akkoorden compleet kan spelen, je hoort meteen de volledige klank en dus de vershillen. Je ziet ook op je klavier hoe een en ander is opgebouwd. Als echter alleen ' de theorie begrijpen' je doel is, kan een keyboard ook voldoende zijn.
Als saxofonist zou ik de sax voor je moeten kiezen, maar zoals eerder aangegeven ben je daar eerst veel tijd kwijt aan basistechniek en toonvorming, laat ik juist intoneren nog even buiten beschoywing.

Ben t met arnoud eens dat een ander niet voor je kan kiezen, maar gezien je leerdoel zou toetsen mn voorkeur hebben ivm snellere resultaten.

En Otto, ja saxen kunnen redelijk aan de prijs zijn. Zeker een kwalitatief goed instrument. En voor een doosje rietjes word ook de hoofdprijs gevraagd.

Succes met je keuze, persoonlijk en best lastig.