Auteur Topic: Stemming van harmonica's  (gelezen 432 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Stemming van harmonica's
« Gepost op: 09 september, 2010, 18:24:33 »
Ik speelde net even op mijn A harpje een toonladder in C spelen om te zien of ik 'echt' geen geluidsverschil merkte tussen houten en kunststof kammen (ik heb enkel C-harpjes met een houten kam).

Maar, nu merkte ik een geheel geluidsverschil op. Maar het was niet echt verschil in klankkleur dacht ik dus haalde ik hem even door de tuner.

Nu weet ik niet of mijn 5blow slecht is of niet. Ik krijg een C#, maar ik dacht altijd dat 5blow een C moest geven? Op mijn C harp geeft hij ook namelijk een E aan. Nu heb ik net alle gaatjes eens door de tuner gehaald en nu blijkt dat ik wel meerdere kruisen en mollen zag op plaatsen waar op mijn C harp diatonische noten moet krijgen(ik hoop dat ik het goed zeg?).

Op mijn D-harp heb ik het ook dus ik heb volgens mij gewoon een volledig verkeerd beeld van de stemming van een mondharmonica. Ik dacht altijd dat het er als dit uitzag (C):

C   E   G   C   E   G   C   E   G   C
D   G   B   D   F   A   B   D   F   A

als ik dit in nummers zou voorstellen zou ik dit zo voorstellen

1   3   5   1   3   5   1   3   5   1
2   5   7   2   4   6   7   2   4   6

Ik weet niet of ik mijn vraag erg goed formuleer maar het is ook erg verwarrend voor mij nu. Ik heb al wat geleerd over intervallen tussen noten, dus ik dacht dat het daarmee iets te maken zou hebben? Aangezien er tussen mi&fa (E&F) en si&do (B&C) maar een halve toonhoogte verschil zit en tussen al de rest een hele toon?

Als mijn vraag niet geheel duidelijk is begrijp ik het helemaal en zal ik mijn best doen hem wat te verduidelijken als jullie me zeggen wat er niet duidelijk is.

Erg bedankt voor de antwoorden!  :)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Re:Stemming van harmonica's
« Reactie #1 Gepost op: 09 september, 2010, 18:50:22 »
Op een A mh is 5 blazen inderdaad een C#..
want:
4 blazen = A
4 halen =  B
5 blazen = C#

Je speelt een A majeur toonladder en dan zit er tussen de 1e en 2e, en  de 2e en 3e,  een hele noot ( 2 halve noten)
dus bijv C majeur toonladder
C-D-E-F-G-A-B-C  dan is van c naar d een hele noot en van D naar E ook.
De A majeur toonladder begint met:
A-B-C# en het moet dus C# zijn want de hele toon afstand moet gehandhaafd worden en van B naar C is slechts een halve noot ( op de piano zit daar geen zwarte toets tussen)

Neem nu als voorbeeld een andere toonladder .. de majeur toonladder van Bb:
Bb-C-D-Eb-F-G-A-Bb ... in toonafstanden is dat volgens majeur toonladder heel-heel-half-heel-heel-heel-half

en zo kun je elke majeur toonladder samenstellen.

Andere toonladders hebben weer andere afstanden en als je die kent kun je ze makkelijk samenstellen.
Ben Bouman

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #2 Gepost op: 09 september, 2010, 20:07:40 »
Oké, ik heb hem door denk ik. Dus even voor te controleren:

in D zou het dit zijn: D E F# G A B C# D

correct?

Dus de stemming van mondharmonica's is eigenlijk gedaan naargelang de majeur toonladder van de toonsoort? Juist? Dan ben ik opnieuw mee, dankjewel!

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09 september, 2010, 21:18:43 »
Ja, dat klopt helemaal.
 :applaus:
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #4 Gepost op: 09 september, 2010, 23:54:16 »
Klopt. De
Major diatonic mh heeft de Richter stemming en daarmee kun je akkoorden in combinatie een melodie lijn of solo spelen . Deze stemming is gebaseerd op de majeur toonladder dus vandaar de naam van dit type mh.
Ben Bouman

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #5 Gepost op: 10 september, 2010, 02:06:30 »
OMG ik moet nog zooooo veel leren  :bedroefd:
Started out with nothing but i still got most of it left.

S.B. Bradley