Ik speelde net even op mijn A harpje een toonladder in C spelen om te zien of ik 'echt' geen geluidsverschil merkte tussen houten en kunststof kammen (ik heb enkel C-harpjes met een houten kam).
Maar, nu merkte ik een geheel geluidsverschil op. Maar het was niet echt verschil in klankkleur dacht ik dus haalde ik hem even door de tuner.
Nu weet ik niet of mijn 5blow slecht is of niet. Ik krijg een C#, maar ik dacht altijd dat 5blow een C moest geven? Op mijn C harp geeft hij ook namelijk een E aan. Nu heb ik net alle gaatjes eens door de tuner gehaald en nu blijkt dat ik wel meerdere kruisen en mollen zag op plaatsen waar op mijn C harp diatonische noten moet krijgen(ik hoop dat ik het goed zeg?).
Op mijn D-harp heb ik het ook dus ik heb volgens mij gewoon een volledig verkeerd beeld van de stemming van een mondharmonica. Ik dacht altijd dat het er als dit uitzag (C):
C E G C E G C E G C
D G B D F A B D F A
als ik dit in nummers zou voorstellen zou ik dit zo voorstellen
1 3 5 1 3 5 1 3 5 1
2 5 7 2 4 6 7 2 4 6
Ik weet niet of ik mijn vraag erg goed formuleer maar het is ook erg verwarrend voor mij nu. Ik heb al wat geleerd over intervallen tussen noten, dus ik dacht dat het daarmee iets te maken zou hebben? Aangezien er tussen mi&fa (E&F) en si&do (B&C) maar een halve toonhoogte verschil zit en tussen al de rest een hele toon?
Als mijn vraag niet geheel duidelijk is begrijp ik het helemaal en zal ik mijn best doen hem wat te verduidelijken als jullie me zeggen wat er niet duidelijk is.
Erg bedankt voor de antwoorden!