Auteur Topic: Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??  (gelezen 14977 keer)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Sinds ik op mijn 1847 beta-harps met roestvrijstalen stemtongen  speel ( inmiddels al vanaf 2005 ) heb ik 4 tot 5 stemtongen kapot gespeeld.
Of dat een bewijs is dat mijn speltechniek perfect is of dat het een bewijs is dat deze stalen stemtongen langer meegaan weet ik niet..
Maar in mijn beginjaren en eigenlijk later ook nog steeds, speelde ik mijn harpjes na  tot 3 maanden vals /gingen stemtongen kapot.

Gelukkig is er tegenwoordig veel meer bekend over de duurzaamheid, welk merk/type etc.. en je kunt overal adviezen inwinnen, lessen volgen, aan cursussen deelnemen.
Het probleem van stemtongbreuk llijkt minder vaak voor te komen dan vroeger.

En zoals Robin terecht opmerkte, snaren gaan kapot, drumsticks breken en stemtongen gaan kapot..
Na verloop van tijd, als je techniek beter wordt, gaat dat steeds minder vaak voorkomen. Misschien is dan het tijdstip aangebroken voor de aanschaf van een duurdere/custom mondharmonica.....?

Dan toch maar even een stelling:
EEN BEGINNER KAN BETER OP EEN GOED INSTRUMENT BEGINNEN.....??

Ik ben benieuwd naar jullie mening.(Moderator: moet dit een noieuw topic worden?)

Ben Bouman
www.customharmonicashop.nl

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re:EEN BEGINNER KAN BETER OP EEN GOED INSTRUMENT BEGINNEN.....??
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober, 2010, 14:38:56 »
Denk dat het gewoon komt door te geforceerd spelen, in en uitblazen, vooral in het begin zijn veel beginners geneigd te hard te blazen, of te wel in en uitademen, als je deze techniek nog niet goed beheerst, ga je een combinatie maken van in en uitademen en te hard blazen en zuigen.

Probeer eerst de noten zuiver te pakken en met een minimale luchtverplaatsing, in en uitademen, daar zijn ook de bekende harpjes erg goed voor...denk dat maar weinig mondharmonicas tegen een verkeerd gebruik kunnen.

O ja heb er zelf de afgelopen 5 1/2 jaar met het begin meegerekent,  2 stuk geademt,1 met een rietbreuk en de ander ontstemd, mag ik toch een beetje trots op zijn ;D

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
Re:Gemengde gevoelens
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober, 2010, 14:57:23 »
toevallig heb ik dit weekend de 5draw  van mn beta harp in C stuk gespeeld, deze harp heb ik v.a. maart 2008 zeer intensief gebruikt en heeft het dus 2 en een half jaar volgehouden !! Dat is een stuk langer dan de gemiddelde harp ;D

Wat betreft stelling in nieuw topic: mijn voorstel is om dit te laten staan en de stelling in een nieuw topic te starten, Ben wil jij dit doen ?
Greetz Arnoud

Sinds ik op mijn 1847 beta-harps met roestvrijstalen stemtongen  speel ( inmiddels al vanaf 2005 ) heb ik 4 tot 5 stemtongen kapot gespeeld.
Of dat een bewijs is dat mijn speltechniek perfect is of dat het een bewijs is dat deze stalen stemtongen langer meegaan weet ik niet..
Maar in mijn beginjaren en eigenlijk later ook nog steeds, speelde ik mijn harpjes na  tot 3 maanden vals /gingen stemtongen kapot.

Gelukkig is er tegenwoordig veel meer bekend over de duurzaamheid, welk merk/type etc.. en je kunt overal adviezen inwinnen, lessen volgen, aan cursussen deelnemen.
Het probleem van stemtongbreuk llijkt minder vaak voor te komen dan vroeger.

En zoals Robin terecht opmerkte, snaren gaan kapot, drumsticks breken en stemtongen gaan kapot..
Na verloop van tijd, als je techniek beter wordt, gaat dat steeds minder vaak voorkomen. Misschien is dan het tijdstip aangebroken voor de aanschaf van een duurdere/custom mondharmonica.....?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.(Moderator: moet dit een noieuw topic worden?)

Ben Bouman

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober, 2010, 15:02:28 »
ik maak nog al wat los ment mn kapotte 4draw

en ik was er nog zo trots op  :'(

OK NIEUW TOPIC

ik ben benieuwd

Ik had een beta harp kunnen winnen ...... Als ik als NOOB wist waar de prijsvraag over ging :laugh:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Robin van Roon

• Sr. Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober, 2010, 15:02:52 »
@ Ben.

Ik ga als ik thuis ben vanavond een Seydel 1847 beta-harp bij je bestellen.  Lukt niet op mijn werk namelijk (beveiligingstechnisch) anders had ik hem net besteld.

Als jij zegt dat je er zo lang mee doet dan geloof ik dat en ben dus benieuwd hoe hij speelt :)
Home is where my harp is.

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober, 2010, 16:12:03 »
Ik ben benieuwd naar jullie mening. (Moderator: moet dit een nieuw topic worden?)

Ben Bouman

Helemaal eens met de stelling. Als ik als beginner ergens moeite mee hebt, dan wil ik zeker weten dat het aan mezelf ligt en niet aan het instrument. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je moeilijke technieken sneller onder de knie krijgt op een goed instrument en dus is het ook nog eens leuker. Dit geldt overigens niet alleen voor mondharmonica's.

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober, 2010, 19:23:59 »
@ Captain Planet, als je er nog nooit één kapot geblazen hebt speel je of te weinig of je gaat er te lief mee om :)

Ik speel elk moment dat ik even vrij heb als ik voor de pc zit - of even tussen het studeren door - op de harmonica. En te lief zal ik er wel niet mee omgaan, alleen tijdens overblows probeer ik niet té luid te spelen omdat Tinus ooit eens heeft verteld dat dat de reden is dat reeds breken tijdens het oefenen :).

Dus ik denk dat ik gewoon geluk heb, ik ga proberen rond nieuwjaar een versterker met microfoon te kopen en dan zal ik eens wat posten op het forum om te tonen hoe lief ik er mee omga :D. Nu gaat het niet aangezien ik geen microfoon in de webcam ingebouwd heb  :-[ .

Ben Bouman

Ik wil helemaal je custom harpjes naar beneden halen, ik zou er zelfs heel graag eens één proberen moest ik het geld kunnen vrijmaken.

Maar mijn standpunt hierin is wel anders. Ik denk dat je een gemiddeld instrument nodig hebt al beginner. Iets dat goed genoeg is om de basis techniek op te leren, op een slechte harmonica verlies je snel de moed en dit zal de leercurve ook niet bevorderen. Maar als je op een gemiddelde harmonica kan leren benden en overblowen zonder problemen, stel je dan het gemak dat hij als geavanceerde speler zal hebben voor van het benden en overblowen op één van jouw customs?

Offline Robin van Roon

• Sr. Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober, 2010, 20:18:00 »
Nou Ben, ik heb er 1 besteld :)

Maar ja, ik ben geen beginner. We hebben  eerder hierover gediscussieerd. Ik ben van mening dat het niet nodig is voor een beginner om een Custom Seydel 1847 aan te schaffen. (ik ben een bluesharp speler dus praat alleen over blues, niet over andere muziekstijlen)

Een beginnend bluesharp speler kan het voorlopig met een Special 20 af of een Hohner bluesharp (die houten) voor 25 euro.
Er zijn mensen die beweren dat die houten "zeer" doen. Ik heb 1x gehad dat een houten harp iets uitgezet was. Volgens mij is dit een overgenomen bewering die niet staaft met de werkelijkheid. En natuurlijk komen er reacties van : "Nou bij mij wel hoor!" (Net zoals de harpjes die maar niet kapot gaan :) ) Nou bij mij zetten ze nooit overdreven uit :P

Kijk heb je genoeg geld en boeit het je niet dat je in het begin een harp kapot blaast prima, maar dat is een enkeling.

Ga lekker later pas aan de slag met custom duurdere harmonicas. Meen me te herinneren dat Ben die vraag stelde aan Jason Ricci in dat ene interview. Moet een beginner out of the box of een custom hebben. Jason vond ook dat je dat pas later moet doen. Maar ja het is natuurlijk voor iedereen iets om voor zichzelf te bepalen :)

En er is natuurlijk een groot verschil tussen een harp van 3 euro of 25 euro.
Home is where my harp is.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober, 2010, 20:37:09 »
Allereerst: ik heb de topic naam aangepast en de topic gesplitst.  Wel een beetje rommelig nu, maar v.a. nu kan er vooral op de stelling worden gereageerd ;D

Even een tip:
Let er zo ie zo aub op dat de naam die je een topic geeft goed de lading dekt, zodat iedereen weet waar het ongeveer over gaat.

Wat betreft de stelling:
mijn mening: koop zo ie zo geen rotzooi: bluesband; victory harp etc, al die super goedkope harpjes zijn rommel.
Echter de harpjes v.a rond de twintig euro kunnen heel goed zijn.
Special 20: bv Tom Ball en John Popper spelen hier op.
Vele profs spelen nog steeds op de marinebands classic.
Als je deze harpjes een beetje beter afstelt heb je dus een 'professionele' harp.

Als je het geld hebt, en je weet zeker dat je harmonica blijft spelen dan is een Beta harp wel  een hele mooie aanwinst in je verzameling.
Mijn C is net kaputski dus ik ga zeker weer 'ns een nieuwe bestellen.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober, 2010, 09:38:33 »
Hier is al veel discussie over geweest in het verleden , wat ik wel mooi vind is dat na al die tijd iedereen ongeveer dezelfde mening heeft ( al zullen er altijd uitzonderingen zijn ).

* Een harpje van 10,- of minder is bagger , en kan er toe bijdragen dat mensen vroegtijdig stoppen .
*Om te beginnen is een harpje van 20,- tot 30,- uitstekend , ook voor het geval je er niet mee doorgaat is dat geen weggegooid geld .
*Een goed / duurder instrument is wel degelijk geschikt om op te leren en is niet uitsluitend voor de "profs", alleen het omslagpunt is voor iedereen anders .
* Het is geen must , maar een vrije keuze .

Ik speel zelf op goedkopere & op de duurdere en ik leer het het beste en snelste op een goed afgestelde harmonica , als ik eenmaal de techniek beheers ga ik het toepassen op de goedkopere modellen , da's goed voor je leerproces en je komt erachter dat je op sommige harpjes bijvoorbeeld helemaal geen overblow kúnt doen omdat de reeds te hoog staan afgesteld .
Wat een frustratie moet het dan zijn als je het was gaan leren op een instrument waar het zo goed als onmogelijk is om die techniek toe te passen , en jij denkt dat het allemaal aan jezelf ligt .....

Léke  8)

Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober, 2010, 11:48:09 »
Precies!

Daarbij is er gewoon geen kont aan om te spelen op een lekke, dof klinkende harp. :(

Een aloude discussie die zogenaamd dure harpjes. Kijk eens wat een beginners-piano of beginners-viool of -saxofoon of wat dan ook voor beginners-instrument kost... Waar praten we dan over met "dure" bluesharps? :geenidee:
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl

Online R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Ludo harmonica et emergere
    • Ramblin' Mind
« Reactie #11 Gepost op: 02 oktober, 2010, 11:53:16 »

* Een harpje van 10,- of minder is bagger , en kan er toe bijdragen dat mensen vroegtijdig stoppen .
*Om te beginnen is een harpje van 20,- tot 30,- uitstekend , ook voor het geval je er niet mee doorgaat is dat geen weggegooid geld .
*Een goed / duurder instrument is wel degelijk geschikt om op te leren en is niet uitsluitend voor de "profs", alleen het omslagpunt is voor iedereen anders .
* Het is geen must , maar een vrije keuze .

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Eigenlijk is dat met alle instrumenten.
Ik ben ooit met gitaarspelen begonnen op een starters-setje van de Wehkamp.
(Aldi, Lidl, Kijkshop, whatever........hebben dit spul ook allemaal in de verkoop gehad)
Heel leuk om de allereerste grondbeginselen te leren.Al snel kom je tot de conclusie dat je bagger in je handen hebt en uiteindelijk naar wat beters/duurders gaat kijken.
Je raakt snel in een dip, met de gedachte dat je het nooit gaat leren.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat een beginner het beste de gulden middenweg kan zoeken.
Goedkoop is uiteindelijk duurkoop.
Een harpje van drie euries is natuurlijk bagger.Leuk om Vader Jacob op te spelen op een verjaardag...
Ik denk dat de gulden middenweg de harpjes zijn van  -wat Léke al aangaf- 20 tot 30 euries.
Die doen het prima en leren makkelijker dan een goedkoop harpje.
Music is what feelings sound like...

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #12 Gepost op: 02 oktober, 2010, 14:49:51 »
op zich best leuk deze discussie over harpjes van 3 euro en 160 euro ???

Maar het topic ging oorspronkelijk over een SP20 en niet over harpjes van onder de 10 euro
Natuurlijk snapt iedereen best dat harpjes van 3 euro bagger zijn dat is logies
En dat ik als NOOB met een half jaar ervaring en zon ding in m'n muil totaal geen techniek bezit en dus te geforceerd speel klopt zeker.

Maar ik ben van mening en dat is dan mijn NOOB mening, dus brand mij gerust af.... :icbat:

Dat alle harpisten van weleer het allemaal klaar hebben gespeelt op een simpele Marineband, een beetje getweekt mischien maar embossing stalen reeds gapping curving poetsen sealen en dergelijke in de Mississippi delta geloof ik persoonlijk niet zo in.
Nu weet ik ook dat er in "weleer" geen overblows en overdraws gespeeld werden en dus heute wel... :Jam:

Maar dat wil weer niet zeggen dat je geen goed harpist kan worden zonder een harp van 165 euro... wederom met alle respect voor de BBB Seydell en de mannen die daar op blazen.

Mischien dat ik na een aantal jaren spelen drastisch van mening veranderd ben en inmiddels een collectie aan BETA"S heb liggen........... dan laat ik het jullie weten  :D

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Lazy Resi

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • WWW = Wild Wild Woman = I
    • Facebook
« Reactie #13 Gepost op: 02 oktober, 2010, 15:55:29 »
Nou, het ligt er toch aan wat je wilt.

A. Gewoon wat toeteren en daarna zien we wel
B. Huiskamerblazer, eventueel met wat vrienden (of je man/vrouw)
C. Lekker in een bandje af en toe wat blazen.
D. Amateur muzikant
E. Proffesioneel muzikant

A = genoeg aan een chineesje van een knaak, en als je toch de smaak te pakken krijgt,
1 goeie uit de doos van een gerenomeerd mondharmonicabedrijf (Seydel/Hohner etc etc etc)

B, C, D & E = 1 goeie uit de doos van een gerenomeerd mondharmonicabedrijf (Seydel/Hohner etc)
en misschien voor de totale kick (of misschien ben je wel iemand die superhard blaast in zijn/haar mondharmonica)
1 (of meerdere) Costummondharp(s) bij de man/vrouw van jouw vertrouwen.

Maar dat is mijn mening.

En alles is natuurlijk een kwestie van of je wel interesse in een Costumharp hebt en de
nodige poen.  :angel:
Only man and fools, play by the rulezz

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #14 Gepost op: 02 oktober, 2010, 18:05:42 »
Maar het topic ging oorspronkelijk over een SP20 en niet over harpjes van onder de 10 euro

vandaar dat de topic gesplitst is in tweee onderwerpen ;D