Auteur Topic: Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??  (gelezen 14977 keer)

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
Re:Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??
« Reactie #15 Gepost op: 02 oktober, 2010, 19:29:27 »
Denk dat er een nuance in zit:

je eerste harmonica hoeft geen ding van €150 te zijn. Maar als je op een gewone Special 20 behept wordt met het virus dan zou ik zeker snel overstappen.En dan blijft het nog gewoon oefenen, oefenen, oefenen.

Komt er eigenlijk op neer: hoe graag wil je het?
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #16 Gepost op: 02 oktober, 2010, 20:25:49 »
Klopt Aart, je moet inderdaad wel eerst zeker weten dat je het leuk genoeg vindt en er veel tijd in gaat stoppen. Mijn eerste harpje was een Hohner van 8 euro. Daar heb ik het 2 maanden mee volgehouden. Toen begon ik erop te  :icbat: (overigens hoeft een custom harpje geen 150 euro te kosten, voor 80 euro heb je ook hele acceptabele instrumentjes  :angel:  )

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #17 Gepost op: 03 oktober, 2010, 02:28:54 »
Klopt Aart, je moet inderdaad wel eerst zeker weten dat je het leuk genoeg vindt en er veel tijd in gaat stoppen. Mijn eerste harpje was een Hohner van 8 euro. Daar heb ik het 2 maanden mee volgehouden. Toen begon ik erop te  :icbat: (overigens hoeft een custom harpje geen 150 euro te kosten, voor 80 euro heb je ook hele acceptabele instrumentjes  :angel:  )

als je het uitrekend is, en blijft, de smoelschuif "the Poor Man's Saxophone" (and ain't we proud of it?):

-5 toonsoorten Special 20: €135,- Een beetje Epiphone Les Paul: €300,-
-5 toonsoorten "bewerkte" Seydels 1847: €425,- Een Gibson Les Paul: €1200,-
-1 "Top-off-the-line" Custom Seydel 1847 om te proberen of harmonica iets voor je is: €140,- Een startpakket Epiphone+versterkertje om te beginnen: €280,-

(Kom maar naar beneden en sla je slag!)

Nu kan en wil ik ook niet in het budget van mensen kijken, maar een setje ChapChoys van een tientje is weggegooid geld. Kan je net zo goed door een rietje blazen en zuigen. Om serieus te beginnen minimaal Marineband/Special 20/Lee Oskar/Suzuki Bluesmaster etc etc (zeg maar van €25 tot €45 per stuk) omdat een instrument leren bespelen geen strijd tegen troep moet zijn.
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober, 2010, 06:27:20 »
Ok maar dan is mijn vraag fijne harpvrienden:

Als de toleranties van een Suzuki Manji zo laser precies zijn en het embossen eigenlijk niet meer nodig is. Dat is wat ik zo her en der lees op forums en harpsites.

Wat is dan het verschil met een Seydell Betaharp, zijn dat dan alleen de RVS reeds, tweaken en embossen wat bij een Manji dus nauwelijks nodig is.

Want als ik lees wat er met een Seydell allemaal gebeurt wil hij een beetje overblowen en overdrawen (nieuw woord OVERDRAWEN)

Terwijl de Manji out of the box volgens berichten, met minimale tweaks overblowd en (komt ie weer) overdrawd

Dat de Seydell out of the box maar 15 euro verschil heeft met de goedkopere Manji maar daartegen 90 euro verschilt met een Seydell Beta

Nogmaals het is niet om iemand op z'n tenen te trappen, vooral Ben niet de beste man  ;D

Maar voor ik een Ferrari op Schiermonnikoog heb.
Wil ik graag de info of de harp de waarde heeft.
En niet een waarde die men er door populariteit aan verbind.

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober, 2010, 11:51:58 »
ik heb beide harpjes ;D
ik vind de Manji wat 'dunner' klinken en minder hard.
Overblows out of the box: ik ben er niet goed in, maar merk ook daarin veel verschil....
De deksels zijn niet bepaald stevig,
verder mooi harpje.
De Beta Seydel 1847 is in mijn ogen zekers een beter harp

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: 03 oktober, 2010, 13:18:14 »
Met een betere (duurdere) harp is het makkelijker om je doel te bereiken. Goed gereedschap is het halve werk.
Maar of je nu een goedkope fiets hebt of een dure je zal zelf moeten trappen (ja,ja, behalve bij een elektrische).

Manji of 1847, Manji heeft dunnere deksels. Voor mij een 1847 voor de veelgebruikte harpjes (C, A ,G) en de Blues Session voor de andere keys.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #21 Gepost op: 03 oktober, 2010, 14:19:12 »
[...] omdat een instrument leren bespelen geen strijd tegen troep moet zijn.

Inderdaad!
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |

• Super Hero
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 03 oktober, 2010, 14:43:33 »
Ok dan ben ik er een beetje uit  :icdans:

Ik zou dus voorlopig prima uit de voeten kunnen met een Manji en een paar SP20

Op dit moment is een Seydel Beta voor mij nog een beetje als wat ik al eerder stelde, een Ferrari op Schiermonnikoog.

dat wil zeggen het is exclusief, mooi, snel, duur, en gaat als de brandweer maar ik heb er NOG geen fuk aan, tot ik van dat eiland afkom met dat ding en ik de volle potentie kan gaan benutten.

Maar nu weet ik dat ze er zijn.... En werken zo als beloofd

Eerst maar eens verder oefenen oefenen

bedankt voor jullie aller geduld  :thumps:

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.

S.B. Bradley

Offline Robin van Roon

• Sr. Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #23 Gepost op: 03 oktober, 2010, 15:00:31 »
Precies, je kan voorlopig aan de slag met wat je hebt.

Denk je dat iemand die swingende jazz wilt gaan leren spelen op een gitaar aangeraden krijgt om een Gretsch ala Brian Setzer te kopen? Natuurlijk speelt hij fijner en heeft een veel mooiere sound  dan een instapmodelletje van Fender.

Nu zijn de prijzen van gitaren niet vergelijkbaar met mh maar je snapt mijn punt.

Leer het op goede  harmonicas en stap later over op customs mocht je dat willen.
Home is where my harp is.

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #24 Gepost op: 03 oktober, 2010, 17:41:25 »
Ik ben een echte europeaan, oftewel een matrialist. Volgens mij kent iedereen de uitspraak wel "een hobby mag geld kosten". Ik heb vrienden die vissen, wielrennen, gitaar spelen of motorrijden ..........en een matriaal dat die mannen hebben hengels van €1500,- , fietsen €3000,- versterker setjes €5000,-  of motorpakken, helmen enz.

Wat ik wil zeggen: als je het kunt betalen en je vind het leuk mag je best een duur harpje kopen hoor.
Hobby mag geld kosten  ;D
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Robin van Roon

• Sr. Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #25 Gepost op: 03 oktober, 2010, 20:13:39 »
Ow ja natuurlijk. Elke hobby kost geld, zonder meer. Maar we hebben het hier over een advies voor een beginner :)
Home is where my harp is.

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #26 Gepost op: 03 oktober, 2010, 20:35:02 »
Klopt. En wat dat betreft ben ik het met de opmerkingen van jullie eens. Begin op een "gewoon" harpje zodat je kan uitvinden of je het leuk vind. Daarna moet je gewoon doen wat je wilt.  ;)
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline wvdp

• Full Member
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober, 2010, 08:24:53 »
Ik ben begonnen met een suzuki harpmaster in C , deze kostte destijds 17,50 inclusief een instructie boekje, later ben ik overgegaan op Lee oskar, de suzuki heb ik nog , ik heb een aantal keren de tuning op moeten halen met een vijltje wat ook leuk en leerzaam is.Het grote beginners voordeel is dat een suzuki zich  m.i. makkelijk laat buigen .    Het is natuurlijk maar net waar je voor kiest maar het is mij goed bevallen.

groeten Willem

• Super Hero
  • *
Re: Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari, 2011, 01:54:23 »
OK ik heb inmiddels mijn eerste BB Beta in huis  >:D

Mijn reden om er eens een te bestellen was dat ik nu wel eens wilde weten waar alle bombarie nou over was
Of het net zo iets als de i-phone is.... Iedereen moet hem hebben omdat er een plaatje van een klokhuis op staat!!
Ik heb een standaard seydell 1847 en een prima setje vergrootglazen, opgeleid in de kleinmetaal dus dacht ik das een duur vergelijk maar kritish als ik ben de moeite waard.

Ok deksels er af:
(persoonlijk had ik gedacht dat ik het lederen etui-tje voor die prijs er ook bij zou krijgen maar helaas alleen het doosje..)
Ik zei dus deksels er af:
Het eerste wat mij opvalt is dat de deksels aan de binnenzijde net zo scherp zijn als bij een standaard SP20 of een out of box 1847.. vind ik jammer want met een waterproofje is dat zo opgelost..

De garantie gravering van mijn naam en nog wat nummers op de rietplaat
De reedplates er maar eens af.... en onder een vergrootglasje..

Op de kam zijn de gaten wat uitgeboord voor een betere passing van de plates en er missen in mijn leken optiek nog een aantal schroefjes die de plates tegen de kam aan houden.
De kam verder is onbewerkt, (wat ik wel had verwacht) er zit nog al wat lak op de boven en onderzijde van de kam wat de luchtdichtheid niet ten goede komt.

Ik moet erbij zeggen ik heb een Beta2. Mischien is dat met een Beta3 allemaal anders ;D

Onder de LOEP:  :P
De reeds zijn getuned met een dremel oid en zitten moet ik zeggen kaarsrecht in de plaat..
Iets wat bij mijn out of the box 1847 niet het geval is. Toeval of tuning? We gaan uit van de hand van de meester :Jam:

De ruimte tussen reedplate en reed kan strakker. De Suzuki Manji is out of box strakker.
De Beta verschilt ook niet heel veel met mijn out of the box 1847 qua toleranties. Dit had ik wel verwacht.

De gleufjes in de reedplate waar de coverplates aan de voorkant inliggen zijn ook wat scherp op de hoeken, een kleine moeite met een dremel om dat net even gladder te maken..

Tunning volgens mijn "Strobo soft" I-phone tuner (tip van Tinus)
Kan niet anders zeggen, daar is aandacht aan besteed.............. Right on the money   :thumps:
Bij de out of box 1847 ligt het allemaal net wat ruimer.

Speelbaarheid:
De speelbaarheid van de nieuwe aanwinst is opmerkelijk soepel
Bij het kleinste briesje komt er toon
Bends gaan soepel en naadloos van onder naar boven en vice versa
Het is natuurlijk voor een ieder verschillend maar een stuntelige en voorzichtige poging tot een overblow lukt op mijn Golden melody vreemdgenoeg makkelijker dan op de Beta2 (beiden Bb)
Laten we het houden op toeval of het nog moeten inspelen  :geenidee:

Website:
Op de website staan een aantal zaken vermeld die bij mijn hapje niet geregeld zijn.(scherpe kantjes)
De Beta 1, 2, 3 verschillen ondeling niet zo van elkaar als wel in prijs
voor 85 euries heb je een beta 1 Waar volgens de site meer aan gedaan is als wat ik kan zien en voelen aan mijn 25 euries duurdere Beta2
Dan ga ik mij in dat geval toch ernstig zorgen maken over de Beta 3

De website komt mij een beetje over als.
Ik doe mn best op uw harmonica alleen bij de Beta 3 doe ik echt mn best
Mischien een checklist erbij leveren zodat mensen kunnen zien wat er gedaan is het is nu allemaal nog iet wat onduidelijk wat een Beta 3 nu verschilt van een Beta 2 of 1
Kosten van een printje 3 ct

Tips
Ik zou op de site zeggen er is maar een Beta harp "PUNT" en dat is de beste die er is die kost een X bedrag en deze gaat een bijgeleverde checklist af zodat elke micron van de harp aan bod komt.
Bling Bling aan de zijkant is geil maar de lol is er af als je met bebloede vingers de scherpe coverplates er weer op wilt schroeven............... Blood diamonds :'(
Dat lederen hoesje zijn de kosten niet, dat je ook op reis je exclusieve BBB netjes beschermt want die vierkante Seydell hutkoffer in je zak schiet niet op natuurlijk...

Duurzaamheid: volgt nader.......... :-X

Hoop niet dat ik ruzie krijg met Ben en het volledige forum om mijn recentie als leek :icbat:
Maar dit zijn gewoon even de dingen die mij opvallen...

Ben als ik iets verkeerd heb Rectificeer ik de hele handel graag hoor. :police:

S.B. Bradley

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
Re: Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari, 2011, 10:31:56 »
Ik zou niet weten waarom je ruzie met iemand van ons zou moeten krijgen. Je bent (onderbouwd) kritisch en geeft gewoon eerlijk je mening, daar lijkt me niks mee.
Daarbij ben je veels te groot om ruzie mee te willen.... :-X

Ik heb laatst een MB DeLuxe als Beta-1 [key G] gekocht. Dat is (na een Seydel Silver) mijn tweede Beta-harp en ik ben opnieuw erg tevreden.
Nou heb ik die niet zo goed onder de loep genomen als jij, maar puur beoordeeld op bespeelbaarheid en dan vind ik het zeker de extra kosten waard t.o.v. out-of-the-box harps.

Ik gebruik sinds kort de 6ob, die ik op mijn SP20 [G] bijna niet voor elkaar kan krijgen, maar op die MB DeLuxe lukt het zonder problemen. Daarbij vind ik de klank zoveel 'brighter'.
Meningen blijven meningen en het is gewoon de vraag wat je iets waard vindt en wat niet.
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |