Auteur Topic: Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??  (gelezen 14977 keer)

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re: Kan een beginner maar beter op een goed (duurder) instrument beginnen...??
« Reactie #30 Gepost op: 27 januari, 2011, 11:16:09 »
Je verhaal rammelt aan alle kanten Ray , zomaar wat puntjes uit jouw verhaal ;

Een 1847 zit altijd in een doosje , de goedkope modellen als de Bluessession zitten in een lederen etuitje ( maar Ben heeft talloze van die etuitjes liggen en je hoeft er maar om te vragen en je krijgt ze )

Je hebt het over "inspelen" , da's zowiezo onzin .

Je spreekt jezelf tegen nl. eerst zeg je : "De kam is onbehandeld en dat komt de luchtdichtheid niet ten goede" vervolgens : "De speelbaarheid van de nieuwe aanwinst is opmerkelijk soepel . Bij het kleinste briesje komt er toon ".

Een harp kun je zo afstellen dat je er erg gemakkelijk op kunt overblowen ( mits je de techniek beheerst ) maar dat gaat weer ten koste van andere eigenschappen ( heb je als het goed is geleerd van Tinus ).

Je zegt : "Mijn reden om er eens een te bestellen was dat ik nu wel eens wilde weten waar alle bombarie nou over was
Of het net zo iets als de i-phone is.... Iedereen moet hem hebben omdat er een plaatje van een klokhuis op staat!!"

Was je niet een beetje té bevooroordeelt , op mij komt het eerder over als een heksenjacht i.p.v. een recentie .

Uiteindelijk blijkt uit jouw schrijven dat de Beta geweldig speelt en precies goed getuned is , toch moet er gezeken worden .
Je mag best kritisch zijn en je mag ook commentaar hebben maar op deze manier ..... sorry !

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #31 Gepost op: 27 januari, 2011, 11:32:24 »
Was je niet een beetje té bevooroordeelt , op mij komt het eerder over als een heksenjacht i.p.v. een recentie .

Ik vond het wel een gebalanceerd, informatieve en duidelijke recentie.

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari, 2011, 12:33:24 »
Ik heb ook een BB Beta 1 besteld (nog niet binnen) uit nieuwsgierigheid hoe deze speelt.
We zullen het binnen kort meemaken   8)

Vind dit wel leuk stukje :

OK ik heb inmiddels mijn eerste BB Beta in huis  >:D

Mijn reden om er eens een te bestellen was dat ik nu wel eens wilde weten waar alle bombarie nou over was

Naar mijn bescheiden mening onzin (teminste ik kan het mij niet voorstellen dat dat de reden is om iets aan teschaven)
Als mijn buurman een nieuwe auto koopt en er met veel bombarie over verteld, koop ik toch ook geen nieuwe auto om te kijken of al die bombarie wel klopt !!

Of het net zo iets als de i-phone is.... Iedereen moet hem hebben omdat er een plaatje van een klokhuis op staat!!

Ik krijg hier de indruk van, als ik geen i-Phone of een BB Beta Harp heb hoor ik er niet bij, dus moet ik het ook maar in huis halen.
Mijn buurman heeft laats een nieuwe auto gekocht (prachtig voor hem), moet je toch niet menen dat ik er ook een koop, echt niet.

Verder over de BB Beta Harp heb ik nog geen oordeel (heb hem nog niet), als ik er bij had willen horen, had ik deze wel 2 jaar eerder gekocht.

Dit is even een bescheiden mening van mij.

grt. Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari, 2011, 12:56:53 »
moderator functie :"klik" uit

Luitjes,
Ik wil hier even reageren...
Ray geeft een mening over een custemized harmonica.
Daar is nix mis mee.
Iemand die een specifieke harmonica koopt omdat daar binnen een forum veel over wordt gesproken lijkt mij een goede insteek.
Uiteindelijk is Ray ook nog eens heel positief over de aangeschafte harmonica.

Reacties als:  'bullshit' en 'verhaal rammelt' vind ik onnodig, maar goed ook dat moet kunnen, (hoewel het wellicht een aanzet is tot een eindloze discussie met alle vervelende gevolgen vandien. :geenidee:)
Was er ook zo gereageerd als het een custemized harpje van een hier onbekende custemizer zou zijn ?
Ik denk dat Ben zelf prima instaat is om hier, indien hij dat nodig vind, te reageren op de recensie.

Tot slot zou ik willen zeggen:
Om de discussie een beetje leuk te houden, reageer niet op de man, hou het een beetje leuk ;D
Ik zou het zonde vinden als er een slot op moet e.d. :police: :bedroefd:

Afijn, my two cents....

moderator functie :"klik" aan

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari, 2011, 13:05:33 »
Nu iedereen hier zowat verzamelt is over de Beta Seydels. Heeft er iemand toevallig een Beta 3? Ik wil namelijk graag een harp waar alle overblows/draws mogelijk zijn. Heb al wat geprobeert om wat slechte harpjes open te halen en wat uit te proberen. Momenteel met weinig succes  :-\.

Maar dus, nu gooi ik er af en toe eens een ob6 tussen mijn spel. Maar ik zou er zeer graag eens een od7 in kunnen gooien of een od9 in 3de positie.

Dus: kan je op een Beta 3 alle ob's/od's krijgen? Of ga ik mijn eigen customizing skills wat beter moeten ontwikkelen hiervoor?

Een harp kun je zo afstellen dat je er erg gemakkelijk op kunt overblowen ( mits je de techniek beheerst ) maar dat gaat weer ten koste van andere eigenschappen ( heb je als het goed is geleerd van Tinus ).

Even tussen haakjes: welke eigenschappen verlies je dan?

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #35 Gepost op: 27 januari, 2011, 13:06:40 »
Heb je gelijk in Arnoud,

Wat ik schreef is ook niet op Ray persoonlijk gericht, maar op de mensen die gevoelig zijn om wat een ander heeft ook te moeten hebben.

Heb het "Bullsit" aangepast !

grt. Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari, 2011, 13:33:06 »
Dus: kan je op een Beta 3 alle ob's/od's krijgen? Of ga ik mijn eigen customizing skills wat beter moeten ontwikkelen hiervoor?
Even tussen haakjes: welke eigenschappen verlies je dan?

Je kan op de meeste seydel harmonicas alle ob's en od's krijgen, op een beta 3 zijn ze waarschijnlijk stabieler te spelen en piepen minder. Desalniettemin denk ik dat het bijzonder nuttig is om zelf aanpassingen te kunnen maken. De afstelling is namelijk heel persoonlijk en afhankelijk van hoe je speelt en de ontwikkeling van je techniek.

over vraag 2:
Hoe makkelijker de overblow/overdraw wordt hoe minder marge je hebt op de normale noot. Je moet dan steeds precieser de normale blaas/haal noot resoneren om hem te laten klinken. Er is dus ergens een optimum en dat is afhankelijk van hoe goed je kan resoneren met de normale noten. Naarmate je beter wordt in het resoneren kan je de rieten dus strakker afstellen.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari, 2011, 13:39:04 »
Hey Arnoud , het heeft niks met Ben te maken , Ben is zelf mans genoeg om zich te verdedigen/verantwoorden , het gaat mij meer om de toon , de manier waarop .
Op mij komt het erg aanvallend over , kan best aan mij liggen maar op aktie volgt reaktie en ik denk dat Ray ook wel tegen een stootje kan .

Wat mij betreft hoeft hier geen slotje op te komen , we zijn tenslotte volwassen , beschaafde mensen , toch ?

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari, 2011, 14:03:22 »
Je kan op de meeste seydel harmonicas alle ob's en od's krijgen, op een beta 3 zijn ze waarschijnlijk stabieler te spelen en piepen minder. Desalniettemin denk ik dat het bijzonder nuttig is om zelf aanpassingen te kunnen maken. De afstelling is namelijk heel persoonlijk en afhankelijk van hoe je speelt en de ontwikkeling van je techniek.

over vraag 2:
Hoe makkelijker de overblow/overdraw wordt hoe minder marge je hebt op de normale noot. Je moet dan steeds precieser de normale blaas/haal noot resoneren om hem te laten klinken. Er is dus ergens een optimum en dat is afhankelijk van hoe goed je kan resoneren met de normale noten. Naarmate je beter wordt in het resoneren kan je de rieten dus strakker afstellen.

Aha, thanks!

Vroeger haalde ik wat meer een slecht harpje open om het te oefenen. Maar heb het een tijdje geleden opgegeven omdat ik maar geen resultaten boekte. Ik moet terug maar eens wat gaan uitproberen denk ik, ik wou dat ik je workshop kon bijwonen, maar het is iets te ver voor iemand zonder auto om uit het centrum van België naar Delft te komen.  :dasniks:

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #39 Gepost op: 27 januari, 2011, 14:08:18 »
ik wou dat ik je workshop kon bijwonen, maar het is iets te ver voor iemand zonder auto om uit het centrum van België naar Delft te komen.  :dasniks:

Misschien moeten we een keer iets in Belgie organiseren :)

Offline Boyen

• Full Member
« Reactie #40 Gepost op: 27 januari, 2011, 14:10:57 »
Naar mijn bescheiden mening onzin (teminste ik kan het mij niet voorstellen dat dat de reden is om iets aan teschaven)
Als mijn buurman een nieuwe auto koopt en er met veel bombarie over verteld, koop ik toch ook geen nieuwe auto om te kijken of al die bombarie wel klopt !!
Wat een onzin.

Als een product waarin je interesse in hebt uitsluitend positieve recensies krijgt dan is het niets minder dan normaal dat je liever dat product koopt dan een product dat geen positieve recensies heeft gehad.

Ben's Beta Harps zijn goed.

Maar waar Ray naar verwijst is een eventueel placebo effect. Hoewel Ben's harmonica's ontzettend goed reageren en mooi klinken is het een valide vraag hoeveel er nou eigenlijk verbeterd is.
Wat mij betreft (ik heb slechts een beta 1) is er voor de meerprijs die ik heb betaald meer dan genoeg verbetering. Maar het is terecht dat Ray hier naar kijkt en onderzoekt.

Ik heb uiteindelijk een beta harp gekocht omdat ik er zeker van wil zijn dat haperingen met benden of overblowen niet aan mijn instrument liggen maar aan mij. En daarvoor moet je een top-of-the-line model hebben.

Als ik eerlijk ben is de beta ook mijn beste harmonica, maar hoeveel beter hij is dan mijn Special 20 vind ik zelf eigenlijk meevallen. Je wordt van een nieuwe harmonica niet meteen een sterspeler, dat moge duidelijke zijn. De SP20 heeft meer luchtverlies maar alsnog komen ze erg dicht bij elkaar in speelbaarheid.

Mijn conclusie was dan ook; zeker het beste instrument wat ik kan kopen, maar het is geen revolutie of iets dergelijks.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari, 2011, 14:39:09 »
Ik ben blij met elk commentaar, elke suggestie want daar kan ik van leren. Dus wat mij betreft hoeft er niet verder gereageerd te worden want het is zonde als zoiets escaleert.
Op een beta3 kan een een redelijk ervaren speler alle OB/OD's makkelijk spelen. Daarbij blijven alle technieken mogelijk. Ook hard aanblazen/tongblok/tongslaps etc geven geen problemen.

Woensdag 6 april geef ik in Helmond een 2-uurs workshop over onderhoud/afstelling/reparatie van mh's van 19.00-21.00. Details staan ik de komende nieuwsbrief van het Harmonica  Instituut en op de website: http://www.violaharmonica.com/  zie cursussen...

Ben Bouman

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari, 2011, 15:02:12 »
6 april is de foutieve datum, het moet zijn 13 april !!
Ben Bouman

Offline Frans.

• Full Member
« Reactie #43 Gepost op: 27 januari, 2011, 16:35:10 »
13-04-2011 19.00 uur is genoteerd..
Grt Frans

Offline Captain Planet

• Sr. Member
« Reactie #44 Gepost op: 27 januari, 2011, 17:52:15 »
Misschien moeten we een keer iets in Belgie organiseren :)

Dan ben ik 100% aanwezig, maakt niet uit waar in België het is  :thumps: