Auteur Topic: metronoom  (gelezen 1382 keer)

Offline sjaar

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
    • www.peelrunners.nl
metronoom
« Gepost op: 23 november, 2005, 20:12:30 »
harp liefhebbers, ::)
Mij ritme gevoel is naar mijn idee aller belabberst nu denk ik zelf om een metronoom aan te schaffen om het ritme bij te leren.
Wie heeft hier ervaring mee of heeft iemand andere oplossingen

sraar. ;D ::)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: metronoom
« Reactie #1 Gepost op: 24 november, 2005, 09:52:27 »
Dat ligt eraan wat precies je "probleem" is. Ik ben een redelijk ritmische speler, maar met een metronoom merk ik dat ik de neiging heb om steeds sneller te spelen dan de maat. Een metronoom (of een meedogenloze drummer) confronteert je daarmee, en je leert in de maat te blijven.
Maar soms (en zeker in de blues) is het a-ritmische aspect van spelen (om de maat heen, soms vertragen, soms versnellen) nou juist de sjeu van de muziek die de boel laat leven. Hoe je dat zou moeten leren? Vooral een kwestie van jezelf durven laten gaan terwijl je blijft luisteren naar de maat en de rest van de muziek.
Met een metronoom leer je de strakke danspassen (da's goed) maar dat alleen maakt nog geen swingende cha-cha-cha.....

Offline sjaar

• Jr. Member
  • **
    • www.peelrunners.nl
« Reactie #2 Gepost op: 24 november, 2005, 23:10:03 »
Maar als de basis  of de fundering  niet goed is, om  in technische termen te blijven.  Je moet toch een ritmisch gevoel aanleren. Of is het gewoon een kwestie vaak samenspelen met bv een gitarist zodat je gedwongen wordt te luisteren.
Ik volg sinds kort lessen en het ritme gevoel is verrekkes lastig.

Sraar

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 26 november, 2005, 11:49:37 »
Het is natuurlijk heel erg generaliseren en ook psychologie van de koude grond, maar mijn stelling is dat iedereen die zegt geen ritmegevoel te hebben, vooral niet luistert naar wat er muzikaal om hen heen gebeurt.
Ze zijn helemaal in hun eigen wereld, druk bezig om "het goed te doen". Als je zo afgesloten bent, maak je je eigen ritme en dat spoort vaak niet met de rest van de muziek. Op het moment dat ze even luisteren naar wat er om hen heen gebeurt, hebben ze plotseling door dat er iets niet klopt en gaan ze nog meer "hun best doen" of ze schieten gelijk in "zie je wel, ik heb geen ritmegevoel" waardoor de boel helemaal stokt.
De remedie: genieten van samen muziek maken i.p.v. je best doen om het helemaal perfect te spelen. Leg je hand op je hart en geniet van je hartslag, ga je geen zorgen maken over een hartaanval. Ga luisteren naar de hartslag van de muziek (zoek de bassist op).
Harp-llelujah!

Offline sjaar

• Jr. Member
  • **
    • www.peelrunners.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28 november, 2005, 17:53:40 »
Jervis als we  jouw niet hadden wat ....
Deze uitspraak heb ik niet lang geleden nog eens ergens gehoord.
Op een BHV training  - probeer geen 100% goed te doen  - als 80% ook goed is -  Luister naar de andere partij wat het ook mogen zijn.

sjaar

Offline sjaar

• Jr. Member
  • **
    • www.peelrunners.nl
« Reactie #5 Gepost op: 04 april, 2006, 17:16:34 »
beste MH ers,
Problemen met tempo gevoel.
Bij mijn muziekleraar heb ik klap oefeningen gekregen ( 2 kwarts maat en 3 kwarts maat) en verdorie dit  heeft zeer goed geholpen.
Je gaat er rustiger van spelen.
Doei