Auteur Topic: Misschien toch te oud of al te veel hersencellen afgebroken?  (gelezen 1674 keer)

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
Misschien toch te oud of al te veel hersencellen afgebroken?
« Gepost op: 07 november, 2010, 13:44:37 »
Zoals jullie wel weten ben ik sinds augustus een enthousiast lid van dit forum.  :Lachen: En vastberaden om de bluesharp te leren bespelen :P. En sinds 3 weken pas echt serieus begonnen nadat het gelukt is om Ben en Viola naar Amersfoort te lokken met een boel andere enthousiaste starters. A.s. donderdag heb ik mijn 2e officiele les.

Ik ben druk aan de slag met het oefenmateriaal van de eerste les. Ieder die de beginnerscursus heeft gedaan weet dan dat Vader Jacob, You got to move, the bomb, de huppel bluesbegeleiding en de Pawnshop bound in het bluesschema gespeeld moeten worden.
Je zou toch denken als je deze dingen elke dag oefent dat je dan verdikkeme Vader Jacob wel een keer uit je hoofd kent? Ik heb toch regelmatig dat ik blaas als het zuig moet zijn en vice versa. En dat valt me tegen van mezelf.  nonono. Ik zoek dus geruststelling!
Gaat dit op een gegeven moment wel een keer automatisch of instinctief? Want als ik een maand over Vader Jacob doe, dan zie ik het nog niet gebeuren dat ik ooit een keer improviseer met een mooie bend, tongblok over overdraw..... >:(
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
Re:Misschien toch te oud of al te veel hersencellen afgebroken?
« Reactie #1 Gepost op: 07 november, 2010, 14:08:08 »
PATIENCE jonge dame......... patience!!!

Its not a job
Its an ADVENTURE ! !
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #2 Gepost op: 07 november, 2010, 14:18:40 »
Maak je geen zorgen Trudy , gewoon trouw je oefeningen blijven doen dan neemt je spiergeheugen het vanzelf over .
Wissel het ook af , soms écht serieus je oefeningen doen en soms zomaar wat geluid maken zonder er bij na te denken , je zult zien dat de dingen die je vaak oefend dan vanzelf eruit komen  ;)

Je zegt het zelf al , je 2e les moet nog komen en je bent net een paar weekjes aan de gang , het is een instrument , net als alle instrumenten heeft dit ook tijd nodig ...

Ennehh over hersencellen ...... die heb je meer dan genoeg , maar dat wist je al  ;)

Suck6

Lé  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Online R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Ludo harmonica et emergere
    • Ramblin' Mind
« Reactie #3 Gepost op: 07 november, 2010, 14:34:09 »
Een blik in jouw profiel leert mij dat je de 21 al ruimschoots gepasseerd bent.
In een ander topic heb ik ook al beschreven dat je hersencellen stoppen met groeien na je 21e.
Onder je 21e pak je alles veel beter en sneller op.
Na je 21e gaat het allemaal wat langzamer.
Dit houdt in dat je ten alle tijden iets kan leren op latere leeftijd.
Het zal alleen wat moeilijker gaan.
Je weet hoe het moet, maar je mond (in dit geval)  wil niet doen wat je hersenen zeggen.
Uiteindelijk valt alles op zijn plaats, maar het zal even duren.

Ik ga met Ray mee; PATIENCE jonge dame......... patience!!!

Music is what feelings sound like...

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07 november, 2010, 15:02:52 »
En ik dacht nog wel dat we je vaak genoeg hadden gewaarschuwd. Je gaat toch niet opgeven hé.
Het heeft gewoon véél tijd nodig. Wat zijn nou 3 weken. Wat kun je leren in 3 weken. Het gaat bij niemand makkelijk. Gewoon blijven oefenen en als je terug wilt kijken moet een half jaar terug kijken. Dus nou niet meer denken dat het niet gaat. Vertel ons over een half jaar maar wat je bereikt hebt. NIET opgeven hé... :police:

Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
    • Facebook
« Reactie #5 Gepost op: 07 november, 2010, 15:50:11 »
:'(
dank jullie. tis al zo lief dat ik jonge dame genoemd ben....

Kwas net een uurtje in het bos (vlak nadat ik dit topic gepost had vertrokken) met mijn hond en draag in mijn binnenzak een ouwe bluesharp die ik gebruik voor in de auto en het bos (ga natuurlijk niet mijn prachtige Seydel meenemen, stel dat tie in de bagger valt) en heb net foutloos Vader Jacob gespeeld. Niet single notes trouwens, het lijkt wel of de gaatjes van deze harp kleiner zijn, maar ik was toch blij, net of ik het eindelijk vasthou....pfff.  ::)

Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden!
Léke, ik denk nog vaak over je verhaal van ongebruikte hersencellen, ik moet je eerlijk zeggen dat dat me wel gesteund heeft de afgelopen frustrerende periode.  :Lachen:

En Ray, waarom is je headshot verwisseld?
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!

Offline Big Six Ton

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 07 november, 2010, 15:54:53 »
Trudy, mij lukt het met veel moeite om af en toe een liedje uit het hoofd te leren die van tabs komen.
Wat ik merk is dat liedjes die ik zelf uitdokter niet uit mn hoofd hoef te leren die staan er gewoon in.
Vraag me niet wat ik speel dat weet ik niet maar het gaat automatisch.

Ergo, probeer de tabs snel weg te doen en probeer gewoon de goede noten te raken.
Als ik het niet weet zijn er genoeg anderen die het wel weten.

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #7 Gepost op: 07 november, 2010, 18:52:32 »
Hoi Trudy,

Voor Vader Jacob kun je ook de mh "Vater Jakob Vario" van Hohner kopen. Niet te duur, mooi model en toonvast. ............. :Clown:

Maar inderdaad het gaat om geduld en oefenen (tig maal).
Je kunt het nummer dus echt wel in een paar dagen oefenen foutloos leren spelen.
Doe het maar eens 3 dagen (wel 100 keer achter elkaar)!  :thumps:

Suck6 en grtjs,
Bob'ke

Offline Sugarwilly

• Sr. Member
  • harping my hair off
« Reactie #8 Gepost op: 07 november, 2010, 19:52:03 »
Meisje  ;)

Door de jaren heen neemt de reactiesnelheid en de snelheid om iets te leren af. Alleen als je ouder wordt, zou het geduld en de kalmte moeten toenemen. Maar dat lees ik niet....je blijft dus stiekem toch een meisje  ;D
Wat Léke schrijft, is helemaal waar. Over een jaartje of zo gaat het spiergeheugen de zaak overnemen en zullen dingen verzelf gaan. En om 't nu gelijk ingewikkelder te maken...dat spiergeheugen probeer ik nu juist af te leren. Want wat gebeurt er dan....Onder spanning en nervositeit (zoals bij mij vrijdagavond toen ik voor 400 man moet spelen) ga je in herhaling vallen omdat je op vertrouwde patronen terugvalt. En dat wil ik dus afleren om te zorgen dat ik wel origineel blijf.
En voor de rest is 't zoals Ray zegt. It's not a job, it's an adventure   :icdans:

Wilfred
Blues ain't nothing but a good man feeling bad

Offline CarolusB

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 09 november, 2010, 00:05:21 »
Met de viering van  mijn 50-jarig bestaan, twee maanden geleden, ben ik de gelukkige bezitter van een mondharmonica geworden. Ik oefen bijna iedere dag een halfuurtje. Ook vader Jacob zit in mijn repertoire. Heel af en toe lukt het me om dit lied foutloos te spelen. En dan bedoel ik slechts het raken van de enkele tonen in de juiste volgorde. Ik merk ook dat de juiste volgorde soms automatisch begint te gaan. Vanavond ging het erg goed, vond ik zelf, maar mijn kinderen die noodgedwongen door slechte isolatie enigszins mee moeten luisteren verweten me dat ik geen ritmegevoel heb! (Ik laat ze nu maar even, onterven kan altijd nog).
Wat ik wil zeggen is dat ik na twee maanden het gevoel ken wat jij beschrijft. Toch ben ik vastbesloten om vol te houden, minimaal een jaar ofzo voordat ik voor mezelf de conclusie eventueel ga trekken dat muziek maken niets voor mij is.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #10 Gepost op: 09 november, 2010, 00:33:20 »
Met de viering van  mijn 50-jarig bestaan, twee maanden geleden, ben ik de gelukkige bezitter van een mondharmonica geworden. Ik oefen bijna iedere dag een halfuurtje. Ook vader Jacob zit in mijn repertoire. Heel af en toe lukt het me om dit lied foutloos te spelen. En dan bedoel ik slechts het raken van de enkele tonen in de juiste volgorde. Ik merk ook dat de juiste volgorde soms automatisch begint te gaan. Vanavond ging het erg goed, vond ik zelf, maar mijn kinderen die noodgedwongen door slechte isolatie enigszins mee moeten luisteren verweten me dat ik geen ritmegevoel heb! (Ik laat ze nu maar even, onterven kan altijd nog).
Wat ik wil zeggen is dat ik na twee maanden het gevoel ken wat jij beschrijft. Toch ben ik vastbesloten om vol te houden, minimaal een jaar ofzo voordat ik voor mezelf de conclusie eventueel ga trekken dat muziek maken niets voor mij is.

Mooi man! En als je Vader Jacob eenmaal goed onder de knie hebt... ga de melodie dan een octaaf lager spelen op dezelfde harmonica! Niet makkelijk, wel leerzaam!!

Grtz, Marijn
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
    • Facebook
« Reactie #11 Gepost op: 09 november, 2010, 00:36:02 »
Meisje  ;)

Door de jaren heen neemt de reactiesnelheid en de snelheid om iets te leren af. Alleen als je ouder wordt, zou het geduld en de kalmte moeten toenemen. Maar dat lees ik niet....je blijft dus stiekem toch een meisje  ;D
Wat Léke schrijft, is helemaal waar. Over een jaartje of zo gaat het spiergeheugen de zaak overnemen en zullen dingen verzelf gaan. En om 't nu gelijk ingewikkelder te maken...dat spiergeheugen probeer ik nu juist af te leren. Want wat gebeurt er dan....Onder spanning en nervositeit (zoals bij mij vrijdagavond toen ik voor 400 man moet spelen) ga je in herhaling vallen omdat je op vertrouwde patronen terugvalt. En dat wil ik dus afleren om te zorgen dat ik wel origineel blijf.
En voor de rest is 't zoals Ray zegt. It's not a job, it's an adventure   :icdans:

Wilfred

SugarWilly  ;D, omdat je bijna net zo oud bent als ik (en mij meisje hebt genoemd) vind ik je verhaal geloofwaardig klinken. Ik hou dus nog maar even vol. Hoe lang speel jij al? Ik wou dat ik last had van een vals spiergeheugen zeg. Ik heb van de schrik een geheugentest online ingevuld gisteravond (bij omroep Max kwam ik potver... uit) en het viel gelukkig mee, ik scoorde een 7. Ik verwachtte een 3, dus dit resultaat, opgeteld bij het feit dat ij mij meisje noemde, maakt mijn dag weer goed!  :-*

Offline CarolusB

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 09 november, 2010, 01:06:27 »
@blackcat marijn
Mooi dat je dat tegen me zegt! Toevallig ben ik er van de week achter gekomen hoe ik de C-majeur een octaaf lager moet spelen. Ik vind mezelf nu erg stoer dat ik dit (als complete newbie op muziekgebied en na studie) kan schrijven. Het zal echter nog wel even duren voordat ik zover ben maar dat geeft niet. Ik blijf gewoon oefenen en ooit zal ik de blues spelen, toch?! (copyright Balkenende)

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #13 Gepost op: 09 november, 2010, 08:21:06 »
Citaat
verweten me dat ik geen ritmegevoel heb
Elke muziek leraar zal je adviseren om met een metronoom :applaus: te spelen.
Google maar even op metronome online. In het begin zal dit dan weer verrekte moeilijk zijn. Dus dan weer oefenen oefenen......  :thumps:
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Sugarwilly

• Sr. Member
  • harping my hair off
« Reactie #14 Gepost op: 09 november, 2010, 08:28:56 »
@mrslimepop
Ja, ben ook bijna 50. En misschien denk je dat mijn optimistische woorden inhouden dat ik geen moeite heb met mijn leeftijd maar 't tegenovergestelde is waar. Ik vind de lichamelijk onttakeling weer verschrikkelijk (stijve rug, krakende knieën). Heb zelfs anderhalfjaar geleden het boksen weer opgepakt om terug te vechten tegen de midlife crisis. Toen werd ik ook keihard  op de feiten gedrukt dat de reactiesnelheid van de spieren beduidend lager was dan die ventjes van 18-25jr. waar ik tegenover stond.
Maar goed; we gaan uit van wat we wél kunnen en niet wat we allemaal niet meer kunnen. En harmonica spelen op late leeftijd kan prima. Ik speelde op m'n 17e op de harp. Ben toen gestopt op m'n 25e. Heb 't later weer opgepakt maar altijd als een bij-instrument omdat m'n hart lag bij gitaar (finger pickin’ en slide in div. open stemmingen). Countryblues, dat was ’t voor mij.

Maar die harmonica bleef trekken en door de toevalligheid dat ik werd gevraagd om samen met vier anderen een band te formeren voor een personeelsfeest i.v.m. 30 jarig bestaan van de gemeente Lelystad heb ik de harmonica weer opgepakt. Serieus opgepakt om het niet meer los te laten.
Ik heb natuurlijk wel als een waanzinnige geoefend de afgelopen maanden. Het feest was afgelopen vrijdag en van de 28 nummers werd ca. de helft op de harp begeleid. Het waren zowel jazzy, pop- als bluesrocknummers. En het lukte! Niet perfect maar genoeg om een zaal van ca. 400 man helemaal gek te krijgen.

Het gaat jou dus ook lukken. Het is alleen zo dat het instrument van ons  niet zo makkelijk is als het lijkt. Als ik jou een viool zou geven zou je waarschijnlijk een minder groot verwachtingspatroon hebben. In dat geval is het aardig om de instructiefilmpjes van Adam Gussow te bekijken. Zijn lessen zijn nog wat te vroeg voor je maar de opmerkingen tussendoor over z’n eigen falen, struikelingen en de tijd die hij nodig had, zijn illustratief voor het feit dat je even de tijd moet nemen.

Ik weet niet welke richting je op wilt maar ik kan je enkele cd’s van Muddy Waters aanraden. Daar kun je prima op mee oefenen als je het “benden” al een beetje onder de knie krijgt.
Laat je vooral niet tegenhouden door al de fouten die je maakt. Zo maakte ik afgelopen vrijdag een fout in een lick die op de één of andere manier gunstig uitpakte: er ontstond iets nieuws en zo kopieerde ik die fout later in dat nummer en werd het ineens een geweldig patroon om vier keer achter elkaar te spelen op één akkoord.
Er is volgens mij wel een groot voordeel bij het 50 jaar zijn: je kent veel meer muziek. Je bagage is gewoon groter dan van een meisje van 18. Je zult eerder verbanden leggen en dingen begrijpen. En met dat voordeel kun je de nadelen van 50 jaar weer wat opheffen.

Wilfred
Blues ain't nothing but a good man feeling bad