Auteur Topic: Welke Chromatische voor blues  (gelezen 1718 keer)

Offline K_O_E_N_J

• Newbie
  • *
Welke Chromatische voor blues
« Gepost op: 22 november, 2010, 22:58:15 »
Hallo

Ik heb besloten dat ik een chromatische mondharmonica ga kopen   maar welke????

Ik ben hellemaal gek van william clarke  en het geluid van zijn harmonica is wat ik zoek.
Welke chromatische harmonica is geschikt voor blues? of zijn ze dat vrijwel allemaal

Mijn intresse gaat uit naar de chromatica 64. Die is lekker laag
Is deze ook geschikt voor het spelen van blues? 

iemand ervaring met de chromatica 64? 
Of raden jullie mij een andere aan?

Ik hoor graag jullie ervaring.

Gr koen

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Tuuteretuut
Re:Welke Chromatische voor blues
« Reactie #1 Gepost op: 23 november, 2010, 14:52:15 »
In principe kun je op elke chromaat blues spelen. De chromaat heeft het complete bereik van een pianotoetsenbord dus je kan elke noot maar pakken die je wilt. Daarnaast is hij ook nog eens hetzelfde gestemd als de diatonische harmonica, als je al wat in 3rd position heb zitten prutsen is de overstap naar chromaat niet zo heel groot.

De chromaat met 16 gaatjes (de 64) is evengoed geschikt om blues op te spelen als de 12-gaats.

William Clarke gebruikt vooral één die gestemd is in bes, het ging hem er dus ook om dat hij makkelijk de akkoorden kon pakken in die toonsoort. Je kan ook een  c kopen maar dan moet je dus extra aan de slag om in c te spelen zoals William Clarke dat vooral deed. (de meeste blues chromaat-spelers zitten vooral opgesloten in 3rd position, wat eigenlijk onzin is, je kan met een c in alle toonsoorten spelen)

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #2 Gepost op: 23 november, 2010, 15:46:25 »
William Clarke speelde ook regelmatig in 1e en 3e positie..maar hij gebruikte ook een Bb chromaat en een F chromaat. Chromatische mh kun je in vrijwel alle toonsoorten krijgen.
Voor sommige nummers/toonsoorten handig maar het is ook wel zinvol om op alles op een C te leren.

William Clarke had ( volgens betrouwbare bronnen) zijn chromaten laten stemmen om meer toonzweving te krijgen. Hij speelde veel met tongblok/octaven en daarom liet hij in de octaven 1 van de noten iets lager stemmen. Dus als hij een C speelde op opening 1 en 4 ( 2 en 3 blokkeren met de tong), was een van de twee C's iets ontstemd.
Maar hij was ook meesterlijk goed in het spelen van octaven en daarbij zelf een van de 2 tonen benden...dat geeft een mooi tremolo effect. Je hoort dit al als je op een chromaat vrij hard een octaaf aanzet, met name een blaas-octaaf. Daarbij gaat vaak onbedoeld een noot iets omlaag.

Dit principe geldt ook voor de bluesharp. Zo speel ik zelf regelmatig 2-5 draw octaaf en bend dan de 2 omlaag totdat de gelijk is aan 5 draw. Daarbij kun je een mooi tremolo effect krijgen als je hem dan bewust net niet helemaal gelijk bend. Dat kan ook op 3-6 blow octaaf ( 3 benden vanuit je linker mondhoek).

Voor diegene die dit wil horen kan ik het a.s. zaterdag tijdens Harmonica Heaven wel demonstreren...!

Wat betreft de keuze voor een chromaat...net als bij de bluesharp zijn er eigenlijk geen hele goede " out of the box" chromaten.
Tot nu toe heb ik de beste ervaringen met de Seydel Saxony vanwege de stalen stemtongen en het perfecte nieuwe design van het mondstuk.
Helaas niet te koop in 16 holes uitvoering!
Wel te bestellen bij mij en dus ook te bestellen als een " beta" Saxony ( gecontroleerd/afgesteld/langer garantie/supersnelle service).
Deze staan nog niet in mijn webshop maar ze zijn gewoon te bestellen.

groet
Ben Bouman
www.customharmonicashop.nl

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #3 Gepost op: 23 november, 2010, 17:30:26 »
Mag je dr wel even bij vertellen dat het een chromaat is van 250+ eu plus de Ben tuning kosten

Waar je als beginneling met je eerste chromaat net zo makkelijk kan beginnen op een simpele chrometta en kijken of je het leuk vind.
Als je daar je beperkingen tegen komt of je blaast hem vals of stuk.... Koop je er nog een.
Je zal zien dat je daar langer mee doet...omdat je inmiddels weet waar je mee bezig bent..

Je zaak pluggen op een forum bij de NEWBIES is leuk maar...... This is a bit over the top dont ya think??

Respect voor wat je doet gast maar zie het zo als we jouw morgen een Lamborghini aansmeren zet je hem waarschijnlijk ook binnen 100 meter tegen de vangrail.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #4 Gepost op: 23 november, 2010, 19:37:09 »
Ik heb zelf ook eens een goedkope chromaat gekocht om eens te kijken of het wat voor mij is, dus wat dat betreft ben ik het met Ray eens, als je nog niet zeker weet of je er mee door wilt gaan zijn er goedkope instap modellen te koop.

Maar omdat ik er eigenlijk niets mee doe, omdat het een onding is en veel noten veel te zwaar aanspelen, snap ik Ben ook wel heel erg goed. Als je geen verstand hebt van afstellen en stemmen, dan ben je beter af bij Ben. En ik wil tzt ook zo'n mooie Saxony aanschaffen, maar inderdaad, ze kosten een paar centjes (maar dan heb je ook wat), dus ik moet nog even geduld hebben ;-)

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

• Super Hero
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24 november, 2010, 03:21:31 »
Vind het alleen niet chique / not done dat je als onwetende een vraag stelt op een bluesharp forum, en dat dan door mensen meteen gezien word als KASSA en een manier om centen te verdienen aan onervarenheid.  nonono

Nogmaals alle respect voor wat de beste man doet maar!!!  :angel:
Maak fijn een eigen topic aan in de "Te Koop" sectie met BBB Harps te koop aangeboden links naar je website etc. en wacht beleefd tot er mensen komen met vragen over het verschil in kwaliteit.

Probeer niet nieuwe mensen met simpele vragen meteen OP kosten TE JAGEN (hmmmm rijmt  8) )

Dit is allemaal positief bedoeld om de laagdrempeligheid van het mondharmonica/bluesharp spelen en dit mooie forum in stand te houden.  :thumps:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.

S.B. Bradley

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #6 Gepost op: 24 november, 2010, 08:43:55 »
Hier nog een aanvulling op de gegeven opties:
Ik heb twee Hohner Chromaten, bijna niet bespeeld, van Marktplaats geplukt ! :thumps:
Beide in vrijwel nieuwe staat voor 50 euro p.s.  ;D, wel oppassen dat je geen miskoop doet hoor...
Op dit moment staat er een Hohner Chromaat 64 op Marktplaats, volgens mij vrijwel nieuw...

Nog een aanvulling: op www.accordeontheek.nl staan op dit moment aanbiedingen, ook voor Chromaten.
Tevens op www.harponline.de, links boven staat een link naar aanbiedingen, ook daar enkele chromaten...

Je keuze wordt natuurlijk vooral bepaald door je budget.
Wil je meteen een 'porsche' dan is Ben zijn optie een hele aantrekkelijke optie.
Kijk anders bij de verschillende Hohners; Seydels; Suzuki; of evt. Herings...
Koop in ider geval geen rommel zoals de 'Belcanto' want dan is je lol er snel af.

Wat betreft het specifieke 'William Clark 'geluid: koop dan een 16 gaats vanwege het lage octaaf !

Offline Dingo

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #7 Gepost op: 25 november, 2010, 14:58:53 »
Ik heb besloten dat ik een chromatische mondharmonica ga kopen   maar welke????

Hallo Koen,

Zelf heb ik een Hering 5148 en ben daar héél tevreden van. Hij is van een goede prijs/kwaliteit en geeft een mooie warme sound.

Groeten,

Dingo

Offline Robin van Roon

• Sr. Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26 november, 2010, 11:52:33 »
De chromaat die ik eerder genoemd heb is out of the box ready to play. Hoeft niets aan getweaked te worden.

http://www.thomann.de/nl/hohner_chromonica_ii_m270_c.htm

Heb geen idee hoe die Hering chromaat klinkt. Als hij net zo klinkt en dezelfde kwaliteit heeft als de diatonische Herings, zou ik er met een grote boog omheen lopen.  ;D

Home is where my harp is.

Offline Dingo

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #9 Gepost op: 26 november, 2010, 11:59:11 »
aan m'n chromaat is er niets getweakt. Hij klonk goed, zo out of the box.

Hij heeft maar weinig lucht nodig en geeft een mooie sound. Qua prijs valt hij voor een chromaat goed  mee.

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
« Reactie #10 Gepost op: 28 november, 2010, 16:40:42 »
Vind het alleen niet chique / not done dat je als onwetende een vraag stelt op een bluesharp forum, en dat dan door mensen meteen gezien word als KASSA en een manier om centen te verdienen aan onervarenheid.  nonono

Ray, heb je ook gelezen in Ben's stukje dat hij afgelopen zaterdag in Malden, Harmonica Heaven helemaal gratis en voor niets meer wilde vertellen en voordoen hoe de verschillende klanken op de verschillende chromaten klinken?
Ik heb er moeite mee hoe je hier jouw interpretatie ventileert. Ik vind het altijd prettiger als men wat minder stemmingmakend meepraat op het forum.  :-\
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

• Super Hero
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 28 november, 2010, 17:22:40 »
niets stemmingmakends bij
is een observatie

S.B. Bradley

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
    • Facebook
« Reactie #12 Gepost op: 28 november, 2010, 17:27:00 »
interpretatie, observaties zijn objectief.
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #13 Gepost op: 28 november, 2010, 19:12:58 »
Mocht er behoefte zijn over een discussie of het 'wel of niet done is' om een custemized harmonica aan te bieden dan kan dat bij 'Feedback'.

Het gaat bij deze topic om de vraag "ervaringen / aanraders t.a.v. chromatische harmonica's", of dat nu dure, goedkope, tweedehands, gecustemized; opblaasbare; inklapbare zijn, maakt niet uit.
Alle tips om Koen te helpen zijn welkom, en ik ga er vanuit dat hij zelf wel een keuze kan maken die aansluit bij zijn financiele mogelijkheden. :thumps:

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
    • Facebook
« Reactie #14 Gepost op: 28 november, 2010, 20:03:54 »
Sorry meneer Modder-eter.... ::)