Auteur Topic: Hulp bij beginnen (met een Hohner Bravo)  (gelezen 3929 keer)

Offline Lars

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Hulp bij beginnen (met een Hohner Bravo)
« Gepost op: 30 november, 2005, 18:43:25 »
Hallo,

ik heb vandaag een mondharmonica gekocht. Men zei in de winkel dat ik het beste een hohner Bravo! (in C) kon nemen om mee te beginnen. deze heeft 14 dubbele gaten.
ik betaal dus ?32,- ga naar huis, en probeer erop te spelen... geluid komt eruit, maar ik weet dus bij god niet waar ik voor welke toon moet blazen of zuigen :(. toen ben ik op internet gaan zoeken en kwam hier terecht. ik hoop dat iemand mij een schema of iets dergelijks op kan stellen waarin staat welk gaatje bij welke toon hoort.
Waarschijnlijk kom ik er dan wel uit, zodat ik ook snel met jullie mee kan praten over het "ware leven"

groetjes, Lars

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Hulp bij beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 03 december, 2005, 22:21:38 »
Men zei in de winkel dat ik het beste een hohner Bravo! (in C) kon nemen om mee te beginnen. deze heeft 14 dubbele gaten.

Beste Lars, ik hoop dat ik je niet meteen diep ontmoedig, maar ik vind dat ze in die winkel een raar idee hebben van wat wel en niet "het beste" is.

Op dit forum wordt voornamelijk gesproken over het spelen op zgn. bluesharps. Dat zijn harmonicas met 10 enkele gaten.

De hohner Bravo is een tremolo harmonica.
de layout vind je bijvoorbeeld hier:
http://www.coast2coastmusic.com/double_reed/tuning_charts.shtml

of op mijn site http://overblow.com/?menuid=26 helemaal onderaan (WIENER TREMOLO,? de 20 gaats versie).

De tremolo wordt veel gespeeld in europese volksmuziek en er wordt heel veel op gespeeld in aziatische landen. In de blues worden de tremolo harmonicas voor zover ik weet niet gebruikt.

Het belangrijkste verschil tussen een tremolo harmonica en een bluesharp is dat in een tremolo harmonica voor elke noot 2 rieten zitten (hierdoor ontstaat het tremolo effect) en dat de blaas en zuig rieten elk in een eigen kamer zitten.
In de bluesharp zitten telkens een blaas en een zuigriet samen in een kamer en is er voor elke noot maar 1 riet.

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
Re: Hulp bij beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 04 december, 2005, 12:59:01 »
Ach, met een chromaat kan je ook heel best een bluesje meespelen zonder schuif te gebruiken (Zie onze vriend L. Walter ;)). Met een tremolo is het dus ook best te doen. Je moet wel ff een bluesje zien te vinden waar die sound goed in klinkt. Het is alleen een stuk beperkter dan een bluesharpje, das weer 't nadeel ervan!

Maar dat even terzijde dus, de mogelijkheid tot blues is wel aanwezig!!

Offline maarten92

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: Hulp bij beginnen (met een Hohner Bravo)
« Reactie #3 Gepost op: 27 december, 2007, 20:28:33 »
Hey ik heb voor kerst precies zo'n zelfde harmonica gekregen als jij en ik kwam er al snel achter dat veel tabs gaan over gat 10 etc. en dat kan ik dus niet spelen. Maar ik heb nog wat verder gezocht naar d? blues want en dat kan er wel op:

3 is 3 blazen
-3 is 3 inademen

3 4 -3 3
4 4 -3 4
3 -3 4 -4

het filmpje waarin het wordt uitgelegd:
http://youtube.com/watch?v=tMokseCpNpU&feature=related

Ik heb hier ook nog een tab van Danny Boy:

http://www.volcano.net/~jackmearl/songs/dsongs/danny_boy.html

Groeten,
Maarten

ps. Veel succes!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27 december, 2007, 21:00:20 »
Hey Maarten,

gefeliciteerd met je nieuwe harmonica. Ik begrijp niet helemaal wat voor harmonica je nou hebt gekregen. Het filmpje waar je naar linkte ging over een bluesharp en de tab die je stuurde lijkt ook te werken op een bluesharp, maar aangezien deze thread over een bravo gaat ben ik nu een beetje in de war. Kan je vertellen wat voor harmonica het is?

Offline maarten92

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 28 december, 2007, 14:14:09 »
een hohner bravo key: C en 14 dubbele gaten.
ik denk ook niet dat het er op hoort maar het klonk wel naar de blues dus ik dacht is misschien wel leuk om te spelen als je nogniet weet waar je moet zoeken (wat ik dus ook niet weet omdak hem pas een paar dagen heb);)

Offline maarten92

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 28 december, 2007, 15:49:35 »
zou idd kunnen. iig is wat ik speel zo goed als hetzelfde als die vent die dat in het filmpje speelt (ander geluid alleen idd) maar ik zal eens kijken wat ik dan speel want ik probeer het ook een beetje op gehoor te doen

ik speel dan:
2 3 -3 2

geloof ik...
:P beetje moeilijk om te zien door die dubbele gaten per getal

maar ik ben nog een beetje nieuw met de harmonica (ik speel eigenlijk gitaar) dus ik moet nog veel leren en tips/tabs voor mijn harmonica zijn zeer welkom.

groeten,
Maarten