Auteur Topic: Gitaarversterker vs harmonicaversterker  (gelezen 3603 keer)

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • neen, je benD niet zover...
Gitaarversterker vs harmonicaversterker
« Gepost op: 29 december, 2010, 19:54:17 »
Even een heel korte vraagje: kan een gitaarversterker per definitie ook gebruikt worden als een harmonicaversterker? Wat zijn dan de verschillen tussen die twee? ???

Ik vraag dit omdat ik vaak harmonicaversterker zie die veel prijziger zijn dan gitaarversterkers. Dus dacht ik, wat zijn dan de verschillen die de amps nou opeens zo duur maken :geenidee:

De vraag is gekomen toen ik even op de website van Ron (musicsteps.nl) rondneusde, en deze leuke, goedkope 10 Watts versterker tegenkwam ;)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

El Mano

• Gast
Re: Gitaarversterker vs harmonicaversterker
« Reactie #1 Gepost op: 29 december, 2010, 21:01:26 »
Ik ben nmisschien niet de beste om het aan te vragen, maar Louis (midnight Special) Onze bluesharp trots heeft meermaals op een van mijn gitaarversterkers geblazen en dat ging prima. Misschien is er wat sneller rondzingen of zo maar dat weet ik niet zeker. Wel moet een microfoon op de versterker kunnnen worden gebruikt lijkt mij

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30 december, 2010, 11:01:05 »
[...] Wel moet een microfoon op de versterker kunnnen worden gebruikt lijkt mij [...]
Ik kan nog wel vertellen dat ik in bezit ben van een Dynamic Shaker en binnenkort ook van de Shure "Green Bullet". Misschien dat het een rol speelt? ???

Online R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Ludo harmonica et emergere
    • Ramblin' Mind
« Reactie #3 Gepost op: 30 december, 2010, 12:27:23 »
Uiteraard kan je ook over een gitaarversterker toeteren.
Doe ik ook.
Wat het verschil maakt tussen gitaar- en harmonica-versterkers is dat de hm-versterkers vaak aangepast zijn, specifiek voor hm.En dan moet je denken aan o.a. buisjes en speakers.
Dat is ook wat het duurder maakt.

Maar er zijn hier zat virtuoosen die hier veel beter antwoord op kunnen geven, hoor.
Music is what feelings sound like...

El Mano

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 december, 2010, 13:06:33 »
Waarom ga je niet gewoon even naar een muziekwinkel en probeer zo'n klein versterkertje eens met je microfoon. De signaal afgifte van een microfoon is niet zo heel veel anders dan die van een gitaar element. Maar een microfoon pikt makkelijker omgevings-geluid op dus is de kans op rondzingen groter. Ik weet niet precies of dat ergens mee wordt opgelost in de "voor MH aangepaste " versterkers Ik denk dat voor oefenen om versterkt te spelen het prima zou moeten lukken Of je het geluid dat er uit komt voldoende kan afstellen naar je eigen smaak is iets anders. Ik heb nog nooit een gitarist gesproken die compleet gelukkig was met zijn geluid en dus altijd op zoek om dat "ene"geluid te krijgen. Maar als er een Gain knop op zit kan je eigenlijk al zowat doe wat je graag wil. Naar mate je vorderdt zal ook je "eigen geluid" zoektocht je nog wel langs een aantal versterkers sturen.
Ik denk gewoon proberen.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30 december, 2010, 13:33:50 »
Lijkt me inderdaad een goed plan om even langs een muziekwinkel langs te gaan en een paar uitproberen, zal ik doen! :)

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30 december, 2010, 15:19:24 »
Ik heb er weinig verstand van maar ik heb begrepen dat vóór er harpversterkers bestonden de harpspelers over een bas versterker speelde , dat zou iets met lage tonen te maken hebben , gitaren en gitaarversterkers zijn scheller .
Maar of dat écht waar is .....  :geenidee:

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #7 Gepost op: 30 december, 2010, 17:10:29 »
Het kan wel en niet, je moet echt gaan luisteren, ook per microfoon weer verschillen natuurlijk, voorbuisjes aanpassen als het een buizen is ( wordt het geluid wat warmer)....flipper ik heb nog 1 SX amp staan van je afbeelding, hier heb ik een andere speaker ingezet en klinkt nu zeker voor de centen erg leuk....je kunt natuurlijk geen geluid verwachten van een buizen en 10 tot 15 keer duurdere versterker, maar is zeker acceptabel en compact.

Zonder de speaker upgrade had ik deze niet aangeraden om te gebruiken voor de mondharmonica!!

Heb je al een pb tje gestuurd en een superschappelijk voorstel gedaan

El Mano

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 december, 2010, 18:06:17 »
Ik heb er weinig verstand van maar ik heb begrepen dat vóór er harpversterkers bestonden de harpspelers over een bas versterker speelde , dat zou iets met lage tonen te maken hebben , gitaren en gitaarversterkers zijn scheller .
Maar of dat écht waar is .....  :geenidee:

Léke  8)

Ik moet bekennen nu je het zegt dat Louis ook wel over mijn Peavey TK080 speelde en dat is zonder mijn voorversterker en effecten bak eigenlijk een bas amp met een 15" dus dat zou best kunnen. Wat Ron nu zegt met een aangepaste speaker zou wel werken. Er is ook een bas versie van die Amp heb ik gezien. Prima prijsjes trouwens als ze werken zoals ze er uit zien :Jam:

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #9 Gepost op: 30 december, 2010, 19:34:48 »
Ik moet bekennen nu je het zegt dat Louis ook wel over mijn Peavey TK080 speelde en dat is zonder mijn voorversterker en effecten bak eigenlijk een bas amp met een 15" dus dat zou best kunnen. Wat Ron nu zegt met een aangepaste speaker zou wel werken. Er is ook een bas versie van die Amp heb ik gezien. Prima prijsjes trouwens als ze werken zoals ze er uit zien :Jam:

Had er even overheen gelezen!

Klopt hoor, ik heb vaker transistor versterkers getest ook basversterker en in veel gevallen had de bas versterker meer body en warmte, ook in de crunch het randje zeg maar, kan natuurlijk niet tippen aan een echte goede buizen, maar vaak gezien de centen een prima alternatief, wil me aankomend jaar storten op dit verhaal in de winkel.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #10 Gepost op: 31 december, 2010, 00:36:23 »
Volgens mij zei Siep ook dat je prima op een Fender Bassman kunt spelen.
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 31 december, 2010, 11:08:43 »
Een Fender Bassman is voorlopig nog ietsje té duur voor een studentje ;D

bedankt voor de reacties :thumps:

Offline simonbull1

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari, 2011, 10:39:17 »
Hi  Aller eerste  Happy new year

ik heb deze  versterker aangeschaft voor ofenen en het klinkt super vet    http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-Tube-5-Combo-/art-GIT0013682-000

ook zit er films op youtube  met bluesharp .

kost 79 euro geloof ik .

;D

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01 januari, 2011, 13:16:47 »
Ook beste wensen voor 2011! ;D

De Fame Tube ziet er leuk uit, maar 5 Watt vind ik vrij weinig. Mijn Pignose 7-100 is beter (6 Watt) en de versterker die ik aangeschaft hebt bij Ron heeft een vermogen van 10 Watt en biedt meer mogelijkheden dan de Fame Tube, en bovendien nog goedkoper ook.

Ook zo'n leuke die ik tegenkwam in de muziekwinkel is de Roland Cube 15XL: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Roland-Cube-15X-15-Watt-8-Speaker-2-Kanaele/art-GIT0009038-000
Ik heb het daar even mogen proberen en ik was daar meteen verkocht van, klinkt vet met de bluesharp. Het schijnt ook een populaire versterker te zijn onder de gitaristen.
Alleen, ik vind die webwinkel daar nogal duur uitvallen, in de muziekwinkel waar ik geweest ben kostte het €89,- , een hele goede prijs vind ik, zeker voor studenten :thumps:

grtz
Stijn

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari, 2011, 13:19:28 »
hoi Stijn,

een 5w buizenamp klinkt veel harder dan een 6w pignose hoor ! ;)