Ach ja, toch even een reactie op de posts hier...
Gelukkig zijn er ook versterkerbouwers die niet doorgaan op de uitgekouwde remakes van de champ en bassman.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn "harp amp junior" inderdaad is afgeleid van de Champ.. Maar goed, ieder 5Watt 6V6 versterkers is ergens familie van de Champ....
Mijn "Harp Amp Deluxe" daarentegen lijkt qua uiterlijk nog steeds op een Bassman, maar qua tone totaal niet!
Dit is dus zeker geen "aangepaste" gitaarversterker, maar helemaal uitgebalanceerd voor bluesharp.
Dit geldt overigens ook voor de Roadster Mk-I en de Roadster Mk-II.
De laatste is nog steeds in een proto stadium, maar Aart en Sugar Willy hebben er afgelopen week al even mee kennis gemaakt.
Geen Champ, geen Bassman en ook niet er tussenin.... Deze amps zijn uniek in hun soort!
Overigens, met de stelling dat de "bluesharp sound" uit de 5Y3 gelijkrichter zou komen ben ik het absoluut niet eens...
"Sag" is een effect wat soms wel, soms niet wenselijk is voor harp spelers. Sag geeft een soort van muffigheid aan je toon welke je wel of niet bevalt. In een 4x10 versterker weet ik uit ervaring dat een solid state gelijkrichter meer difinitie geeft aan je sound dat bijv. een GZ34 of 5AR4 buizengelijkrichter welke normaal in een versterker van dit formaat thuis hoort.
In versterkers met een push-pull 6L6 eindtrap zie je overigens nooit een 5Y3 gelijkrichter terug...
Daarnaast zijn de meeste 5Watt 6V6 versterkers in "
klasse A" (zoals de Champ) waar zelfs
nagenoeg geen sag optreedt!
Ook ben ik van mening dat de overdrive welke je uit je voorversterkerbuizen haalt, niet de overdrive is die je zoekt voor een harpversterker. Teveel gain in je voorversterker zorgt voor feedback en alle ellende van dien.
De mooiste drive voor blues harp haal je uit je driver en eindtrap combinatie. Voor gitaar is dit net andersom, daar wil je juist je drive uit de voorversterker halen.
De clue voor een prefecte bluesharp versterker is dus om de voorversterker zo in te richten dat je een goede tone shaping doet. Dit zorgt ook voor een goede feedback reductie en dat je de eindtrap zo afregeld dat deze het meeste werk doet....
Maar goed, dit is "maar" mijn mening en gelukkig mogen meningen verschillen.
Cya,
Marc