Auteur Topic: Gitaarversterker vs harmonicaversterker  (gelezen 3603 keer)

Offline simonbull1

• Newbie
  • *
Re: Gitaarversterker vs harmonicaversterker
« Reactie #30 Gepost op: 02 januari, 2011, 18:02:18 »
Hi

Ik heb geen aanpassingen gedaan en vindt de ding super , wel gebruik ik een impedance transformer en een bbe sonic stomp effect pedaal  ( zie  youtube film van een duitser  die op de zelfde  pedaal speelt als ik )

;D

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline M'eikel

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
    • Weblog
« Reactie #31 Gepost op: 02 januari, 2011, 18:28:40 »
Maar ik blijf erbij dat even orde harmonische vervorming mooier is dan oneven, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn.

Je noemt hier inderdaad een belangrijk punt in de sound die je krijgt. Dat het een kwestie van smaak is ben ik zeker met je eens, zelf durf ik alleen niet aan te geven wat ik mooier vind. Wel kan ik je mede delen dat hogere orde harmonische vies klinken. De 2e, 3e, 4e en misschien 5e gaat nog wel maar daarna is 't afzien.

Een verklaring voor het mooier vinden van even harmonische is dat de 2e harmonische het eerste octaaf is en alle latere (vanaf de 3e) harmonische grotere verschillen opleveren, ook de 4e (maar die is meestal veeeeeeeel zachter dan het onvervormde signaal of de 2e harmonische).

Hmm ik verkeerde in de veronderstelling dat even orde harmonische vervorming juist in triode buizen plaatsvindt en niet in de pentode voorversterker buizen. Volgens mij krijg je van overstuurde voorversterker buizen juist oneven harmonischen en dat is meer iets voor gitaren dan voor harmonica.
Ik ben niet bekend met het gegeven dat even en oneven vervorming in penthode of triode buizen ontstaat. De even of oneven vervorming is vooral hoe (symmetrisch of asymmetrisch) iets wordt veroorzaakt en niet waarmee.

Offline Voske

• Sr. Member
  • What ya'll fuzzin'about, Blues is my middle name
    • Fox Amps
« Reactie #32 Gepost op: 02 januari, 2011, 20:53:03 »
Ach ja, toch even een reactie op de posts hier...

Gelukkig zijn er ook versterkerbouwers die niet doorgaan op de uitgekouwde remakes van de champ en bassman.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn "harp amp junior"  inderdaad is afgeleid van de Champ.. Maar goed, ieder 5Watt 6V6 versterkers is ergens familie van de Champ....

Mijn "Harp Amp Deluxe" daarentegen lijkt qua uiterlijk nog steeds op een Bassman, maar qua tone totaal niet!
Dit is dus zeker geen "aangepaste" gitaarversterker, maar helemaal uitgebalanceerd voor bluesharp.

Dit geldt overigens ook voor de Roadster Mk-I en de Roadster Mk-II.
De laatste is nog steeds in een proto stadium, maar Aart en Sugar Willy hebben er afgelopen week al even mee kennis gemaakt.

Geen Champ, geen Bassman en ook niet er tussenin.... Deze amps zijn uniek in hun soort! :D

Overigens, met de stelling dat de "bluesharp sound" uit de 5Y3 gelijkrichter zou komen ben ik het absoluut niet eens...
"Sag" is een effect wat soms wel, soms niet wenselijk is voor harp spelers. Sag geeft een soort van muffigheid aan je toon welke je wel of niet bevalt. In een 4x10 versterker weet ik uit ervaring dat een solid state gelijkrichter meer difinitie geeft aan je sound dat bijv. een GZ34 of 5AR4 buizengelijkrichter welke normaal in een versterker van dit formaat thuis hoort.
In versterkers met een push-pull 6L6 eindtrap zie je overigens nooit een 5Y3 gelijkrichter terug...
Daarnaast zijn de meeste 5Watt 6V6 versterkers in "klasse A" (zoals de Champ) waar zelfs nagenoeg geen sag optreedt!

Ook ben ik van mening dat de overdrive welke je uit je voorversterkerbuizen haalt, niet de overdrive is die je zoekt voor een harpversterker. Teveel gain in je voorversterker zorgt voor feedback en alle ellende van dien.
De mooiste drive voor blues harp haal je uit je driver en eindtrap combinatie. Voor gitaar is dit net andersom, daar wil je juist je drive uit de voorversterker halen.
De clue voor een prefecte bluesharp versterker is dus om de voorversterker zo in te richten dat je een goede tone shaping doet. Dit zorgt ook voor een goede feedback reductie en dat je de eindtrap zo afregeld dat deze het meeste werk doet....

Maar goed, dit is "maar" mijn mening en gelukkig mogen meningen verschillen.

Cya,
Marc
www.foxamps.com      Dutch hand build harp amplifiers

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #33 Gepost op: 02 januari, 2011, 22:03:53 »
Ik heb naar schatting in mijn harpleven 150 tot 200 verschillende versterkers en microfoons geprobeerd/getest/bespeeld.
En telkens kom ik op hetzelfde gegeven uit: de speler maakt het verschil.

Ik weet dat dit een dooddoener is, erg vaak gezegd enz...  maar toch. Als je vanuit je hobby veel geld wilt uitgeven aan versterkers/mic;s dan is daar niks mis mee. Ik ben alleen van mening dat er te snel/teveel wordt gereageerd door spelers die de broodnodige ervaring missen ( = geen verwijt hoor!).

Luister eens naar deze opname:
http://www.box.net/shared/zn10igvhp3

Wat vinden jullie van het geluid??? Graag ongezouten meningen !!

Vandaag heb ik besloten om op redelijk korte termijn een 2 uurs workshop " VERSTERKT SPELEN " te organiseren. In deze workshop laat ik alle mogelijke handtechnieken zien/proberen, verschillende versterker en mic combinaties, effect apparatuur, podium opstelling en podium tips. Kortom, alles wordt behandeld en dat zou je hobby wat goedkoper kunnen maken. En het is natuurlijk gaaf om op allerlei versterkers en mic's te toeteren!

Aanmelden kan alvast op: ben@harmonicainstituut.nl

Streefdatum: midden/eind februari 2011

Ben Bouman

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #34 Gepost op: 02 januari, 2011, 22:15:54 »
Citaat
Ik vind het dof klinken, mist hoog.
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Voske

• Sr. Member
  • What ya'll fuzzin'about, Blues is my middle name
    • Fox Amps
« Reactie #35 Gepost op: 03 januari, 2011, 08:43:26 »
Hoi Ben,

Ik ben het helemaal met je eens. De speler maakt voor 80-90% de sound, de versterker helpt je bij de rest.
Een speler die een zeer goede acoustische toon heeft zal uit bijna alle versterkers een vette sound krijgen, maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel spelers ken die dat echt kunnen.

Nu heb ik in de laatste jaren redelijk wat mensen over de vloer gehad voor een nieuwe versterker of een modificatie aan hun bestaande spullen dus ik denk dat ik hier over kan meepraten. Ik heb hele goeie spelers gehoord, maar ook minder goede...

Voor de mensen die niet tot deze elitegroep horen zijn dedicated harpversterkers wel een uitkomst. Daarmee beweer ik niet dat ze ineens veel beter gaan spelen, maar je maakt het ze wel iets makkelijker om een gavere (of dikkere) toon te krijgen, of hoe je het ook mag noemen.

Maar kortom, de speler maakt idd het verschil.

Cya,
Marc
www.foxamps.com      Dutch hand build harp amplifiers

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #36 Gepost op: 03 januari, 2011, 10:00:31 »
Ben heeft wel gelijk, maar elke topharpspeler speelt over een Harpgear, Marble, Sonny jr of andere top versterker ;D

Offline simonbull1

• Newbie
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 03 januari, 2011, 10:05:44 »
Dat is abslouut waar en sterkere nog  ik heb 3 keer paul lamb van de kingsnakes live gezien en elke keer heeft hij een ander backline amp  maar dan zonder effecten en alle poespas  speelt hij fantasisch

met een deep creamy throaty tone,

PAUL  ZEGGED ZELF  IK KAN ELKE VERSTERKER GOED LAATEN KLINKEN  !!! ( dit is geen arrogantie maar een absloluut feit )   :Clown:

Offline an

• Jr. Member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 03 januari, 2011, 11:07:09 »
Ben ik heb mij zojuist aangemeld voor de workshop versterkt spelen,ik hoor nog wel wanneer, en wat de kosten zullen zijn.

Offline mic bullet

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
    • micbullet.nl
« Reactie #39 Gepost op: 03 maart, 2011, 11:29:20 »
kan het niet helemaal met jullie eens zijn

uiteraard is je mond je klankkast en blaas je jouw geluid
en als je dat beheerst dan komt je geluid versterkt
niet iedere mic klinkt in combinatie met een versterker hetzelfde
door je blaastechniek en cup techniek en de juist mic over de versterker maakt jouw geluid
dat is uniek als er iemand anders over blaast krijg je zijn geluid en kan het als katte gejank klinken

als je naar het filmpje luister hoor je een schriel iel geluid en dat met een A harp probeer het eens met een F
gillende keukenmeid

wil je goed klinken koop je een versterker met body en probeer je de max er uit te halen
heb pas geleden over een bassman staan spelen waar iemand als 6 jaar mee speelde en hij wist niet dat je hem kon doorlussen

versterker doorgelust anders afgesteld en opeens was er die dikke toon een geluid wat hij van zich zelf nog nooit gehoord had
hij speelt nu met nog meer plezier

versterker en microphone zijn dus zeer belangrijk en deze zijn bepalend in hoe jij gehoort wilt worden

voor mijzelf heb ik een geloso versterkertje en daar aangekoppeld een ampro speaker kast met een dikke 12"speaker van 25 watt
waar door ik luid en duidelijk hoorbaar ben en ik mijn geluid weergeef
mij maakt het niet uit hoe het heet of hoe het er uitziet het gaat om de toon

greetz Mic Bullet
I make the microfones for you  just the way you like to sound

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #40 Gepost op: 03 maart, 2011, 12:01:48 »
Ik heb naar schatting in mijn harpleven 150 tot 200 verschillende versterkers en microfoons geprobeerd/getest/bespeeld.
En telkens kom ik op hetzelfde gegeven uit: de speler maakt het verschil.

Ik weet dat dit een dooddoener is, erg vaak gezegd enz...  maar toch. Als je vanuit je hobby veel geld wilt uitgeven aan versterkers/mic;s dan is daar niks mis mee. Ik ben alleen van mening dat er te snel/teveel wordt gereageerd door spelers die de broodnodige ervaring missen ( = geen verwijt hoor!).

Luister eens naar deze opname:
http://www.box.net/shared/zn10igvhp3

Vandaag heb ik besloten om op redelijk korte termijn een 2 uurs workshop " VERSTERKT SPELEN " te organiseren. In deze workshop laat ik alle mogelijke handtechnieken zien/proberen, verschillende versterker en mic combinaties, effect apparatuur, podium opstelling en podium tips. Kortom, alles wordt behandeld en dat zou je hobby wat goedkoper kunnen maken. En het is natuurlijk gaaf om op allerlei versterkers en mic's te toeteren!

Aanmelden kan alvast op: ben@harmonicainstituut.nl

Streefdatum: midden/eind februari 2011

Ben Bouman

klinkt alsof het direct via de computer is ingespeeld met wat tweaks op de equaliser. Beetje plastic geluid

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart, 2011, 15:31:58 »
Hoi Simon,

Ik gebruik zelf ook de BBE en ik vind het een heel tof apparaatje.  :)
Ik gebruikte hem eerst in combinatie met een Vox AD 15VT, waarbij ik de buis heb aangepast. Dus even aansluitend op de voorgaande discussie; Het is mogelijk om een redelijk goedkope gitaar versterker te gebruiken voor harmonica.
Het blijft wel wenselijk om aanpassingen  te doen op gebied van  buizen en speaker configuratie.
Sinds een half jaar ben ik nu in bezit van een echte veteraan: een Masco 25 watt amp uit begin jaren 50. Hij is door Voske gemodd,
en hij klinkt werkelijk fantastisch.
Het vreemde is echter dat mijn BBE pedaaltje op deze set helemaal niet goed werkt?
Waarom begrijp ik eerlijk gezegd niet zo, maar ik zal dat nog eens een keer aan professor Fox voorleggen.
Deze combi (van het You tube filmpje) klinkt ook lekker mals
Blind Alex

Offline Dzjeck

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
advies voor harp-versterker gevraagd !! En opstellen op een podium.
« Reactie #42 Gepost op: 07 juli, 2011, 15:41:50 »
dag allen,
ik ben al een tijdje aan 't zoeken en experimenteren met versterkers voor podiumgebruik.  in hoeverre is het Wattage van belang? Er zijn tal van leuke kleinere buisversterkers in aanbod maar vaak met laag Wattage zoals 5 tot 15 watt. Ik had een 50 watt buizenversterker van een vaag merk.  Op het podium niets als rondzingen en anders volume te laag.  dus maar via PA gelust waardoor je het buizen[/effect verliest.b]
Kortom,  elke keer geklungel.

wie geeft me goed advies???
thanx,  Dzjeck

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #43 Gepost op: 07 juli, 2011, 17:55:36 »
microfoon voor je kleine versterktje zetten en inpluggen in pa werkt vaak wel....

zijn vast nog meer oplossingen... doorpluggen etc.. maar bovenstaande werkt oké