Bedoeling van deze thread is meer inzicht te krijgen in het gebruik van tabs. Effect zou kunnen zijn dat mensen gaan doorkijgen wat de voordelen en nadelen van spelen met tabs zijn. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn uitgangspunt als mh-docent: tabs is een prima manier om beginnende spelers alvast wat herkenbare muziek te laten spelen. Ik geef mijn beginnende studenten dan ook altijd tabs van 3 a 4 bekende liedjes.
Ik stimuleer ze echter altijd om zo snel mogelijk zelf muziekjes uit te zoeken. Dat is zelfs huiswerk tijdens mijn beginners-workshops: kom de volgende keer met minstens 1 zelf uitgezocht liedje (en niet spieken in een mh-boek, op het bluesharp-forum of e?n van die 1000-en andere plekken op het internet). Op die manier leren mensen hun mh werkelijk kennen.
Je wilt dus leren spelen met tabs, maar zo snel mogelijk uit het hoofd en zelf uitzoeken die hap! Het is zo verleidelijk om te gaan zoeken naar tabs, en om andere mensen daarom te vragen, maar dat is de luie weg. Op die manier raak je nooit vergroeid met je instrument, en wordt je nooit een speler met een eigen stijl.
Het spelen met tabs, hoe nuttig om te beginnen dan ook, doet mij een beetje denken aan je voeten op de juiste plaats zetten en dan denken dat je de cha-cha-cha danst. No way! Waar is de swing? Waar is je eigen lijf?
Ik weet niet of ze nog bestaan: die hobby-pakketten waarin je schilderijen kunt maken door de juiste kleur verf op het bijpassende vakje te smeren. Painting by numbers. Zo wordt het nooit wat met je schilderkunst! Korte termijn succes, maar het heeft niets met kunst te maken.
Mij zal je dan ook niet vaak zien antwoorden op vragen van mensen naar de tabs van liedje X. Het spijt mij, maar ik denk dat je er mee mee gebaat bent om die uren uitzoeken zelf te investeren.
Nou.... dat lucht op! Ongetwijfeld zijn er mensen die het anders zien, en ik hoor graag jullie mening. Ik ben er op uit om iedereen werkelijk aan de mondharmonica te krijgen en plezier te laten ondervinden in het spelen van muziek. En ik leer graag van anderen dus laat maar horen....