Auteur Topic: 'luxe' probleem?  (gelezen 1191 keer)

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
'luxe' probleem?
« Gepost op: 07 januari, 2011, 19:02:34 »
Hallo

sinds een paar maanden had ik het gevoel dat er iets ontbrak in mijn leven ...
en toen ontdekte ik dat het een mondharmonica was  O0

Dus vroeg ik er eentje voor kerstmis zodat ik na de examens meteen zou kunnen beginnen,
probleem is dat ik het zelf niet mee ben gaan kopen en dus nit veel informatie heb kunnen inwinnen, overal lees ik dat je best kan beginnen met een mondharmonica met 10 gaatjes
ik had volgende vragen: 
1) ik heb er een met 14 gaatjes (ik weet zelfs niet juist welk type maar er staat op het doosje: Hohner C echo tremolo 3 oktaven),  is dit dan veel moeilijker of wat houdt dit juist allemaal in?(kan ik er best nog een met 10 hebben voor in 't begin?)
2) ik kan geen noten lezen of iets anders, doe je het dan via gaatjes op het geluid herkennen of?
3) iemand die toevallig weet of er workshops/ lessessies in antwerpen of gent zijn? (lijkt me goed voor de basistechnieken te leren!

Groet & al dank!

Maarten

(ps: echt een handig forum, ik voel dat ik hier nog veel tijd ga spenderen met lezen!  :thumps: )

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re: 'luxe' probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari, 2011, 20:50:54 »
Het valt te zien wat voor soort muziek je eigenlijk wil spelen. Jij hebt namelijk een tremolo harmonica, zelf heb ik er niet veel ervaring mee, maar ik denk dat dit beter was voor country (?).

Wil je eerder blues spelen, dan zou ik gaan voor een diatonische mondharmonica met tien gaatjes in C. De meeste boeken gaan ervan uit dat je een C harmonica gebruikt.

Wil je eerder jazz gaan spelen, zou ik gaan voor een chromatische mondharmonica, dit is er een met meestal 12gaatjes (soms 14, 16 ... ) en hier zit een schuif op om alle mogelijke noten te bereiken die je op een diatonische mondharmonica via bends/overbends bereikt.

Moet je noten kunnen lezen? Het is goed te doen zonder, ik kan noten lezen maar ik gebruik het nooit/amper voor de mondharmonica. Ik ben begonnen met het lezen van tablatuur (+1, -6 etc) maar nu speel ik vooral op het gehoor, daar leer je namelijk het meeste van.

Er is iemand van het harmonica instituut die lessen geeft in Antwerpen, ik wou proberen er zelf lessen te volgen maar het is helaas te ver weg voor mij. Je moet eens googlen.

Verder nog veel succes, als je nog vragen hebt post je maar weer eens of kan je de zoekfunctie gebruiken.  :)

EDIT: als je een diatonische mondharmonica wil kopen kan je een Hohner Special 20 aanraden, velen zeggen ook dat de Suzuki Bluesmaster een goede keus is voor de beginner. En ik wil ook even reclame maken: sinds kort heb ik een custom 150th anniversary  Hohner van de site musicsteps.nl . Ik zou hem aan alle beginners aanraden omdat je voor de prijs echt een mondharmonica krijgt die is gecontroleerd op bespeelbaarheid en bovendien ook goed bend, wat niet te zeggen valt van de niet-custom versies van een mondharmonica.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari, 2011, 21:46:06 »
Hoi Maarten,

Welkom op ons gezellige forum! Dit forum heet bluesharp.nl ... je snapt um al, een bluesharp is een diatonische mondharmonica met 10 gaatjes. Dat betekent niet dat andere mondharmonica spelers niet welkom zijn, integendeel zou ik haast zeggen, maar de meesten spelen hier toch op een bluesharp. Een aantal spelen chromatisch of allebei, maar ik ken hier eigenlijk niemand die (alleen maar) tremelo speelt. De meesten zullen er wel eentje hebben (ik ook, 2 zelfs) maar dat is dan meer voor de heb, de verzameling of voor af en toe eens...

Zoals Bram al zei, het ligt er natuurlijk aan welke muziek je wilt spelen, en dan nog denk ik dat je alle muzieksoorten op elke harmonica kunt spelen als je dat zou willen... maar ik denk toch dat je nog een keertje naar de winkel zult gaan. En welke harp je dan gaat kopen... tja, het forum hier staat vol met tips, je zult het uiteindelijk zelf moeten beslissen.

Grtz, Marijn (ik speel voor 90% op Suzuki Bluesmasters)
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari, 2011, 22:36:13 »
Hallo Maarten,

Eerst en vooral een warme welkom!

Het punt is eigenlijk dat de merkenvoorkeur verschilt van persoon tot persoon, ikzelf verkies de Hohner Special20, omdat ik daar al een heel aantal van heb (wat dus wil zeggen dat ik daar heel tevreden over ben :)). De Suzuki Bluesmaster heb ik ook geprobeerd, de kwaliteit is vergelijkbaar als de special20, alleen zijn ze voor mij nogal lichtvoetig; maar liefst 4 reeds braken af of werden vals (al kan dat natuurlijk aan mijn techniek liggen, maar daar heb ik met de andere harmonica's nog niks van gemerkt). Een ander aanhanger zal dan resoluut voor de (vrij dure) Seydels gaan, een ander zweert het dan weer bij een Hering... (de Seydel klasse zijn vaak wat duurder, maar de kwaliteit ervan is dan ook erg top! :thumps:)

Als je lessen zoekt in omgeving Antwerpen, kijk dan eens naar www.harmonicainstituut.nl, klik dan op "docenten", zijn naam is Marc Van de Velde. Er zijn uiteraard ook nog veel andere harmonicaleraren in de buurt, en dus ook mondharmonicaspelers in België. Er bestaan zogenaamde 'meetups' of verenigingen die op regelmatige basis samenkomen, voor de omgeving Antwerpen (en de rest van Belgie ;D): www.meetup.com/antwerpen-harmonica . Ik ben daar tevens organizer van, onze eerste bijeenkomst is op 19 februari, kom dan eens af, dan kunnen we eens bijpraten. ;)

grtz
Stijn

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari, 2011, 00:13:07 »
Bedankt allemaal al voor de informatie en de welkomsgroeten!
Ik wist zelfs niet dat ik een tremolo had (weten wel maar wat het juist betekent..) dus soms wel handig om wat extra informatie te vragen! :)

& dat harmonica's kunnen breken? ze lijken me echt stevig maar binnen een paar jaar zal ik het waarschijnlijk ook al ontdekt hebben ;)

Ik zal nu dus richting informatie over tremolo's opzoek gaan en anders ga ik ook al ineens voor een 2de naar de winkel om helemaal op en top bij het bluesharp forum te horen!  8)

Groets!

Maarten

Online R-O-N

• Super Hero
  • *
  • Ludo harmonica et emergere
    • Ramblin' Mind
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari, 2011, 10:18:34 »
Hoi Maarten,

Allereerst ook welkom geheten..... :thumps:

Als je al besluit om naar te winkel te rennen om een 2e harp te kopen, dan lijkt het me heel verstandig om een harpje te kopen in de toonsoort C, omdat de meeste lesstof in C geschreven staat.
Wat voor merk/type je wilt gaan kopen, dat kan niemand je vertellen.
Dat is zo persoonsgebonden, de één vindt dit merk lekker spelen en de ander weer dat merk.
Adviezen kunnen er wel gegeven worden, maar ik denk dat je dan door de bomen het bos nier meer ziet. ;D
Ik bijv. heb een stuk of 8 Hohners, twee Lee Oskars en nog een merkloos ding, dat verdacht veel op de Lee Oskar lijkt. En dan nog tremelo en een chromatische.
de Lee Oskars vindt ik toch lekkerder spelen als de Hohner. Hoewel.........mijn laatste aanwinst is een Hohner 150th anniversery (www.musicsteps.nl) speelt gewoon gruwelijk lekker. Maar die is dan ook gecustomized.
Dus nogmaals; een harp is zeer persoonsgebonden.
Succes met je zoektocht.
Music is what feelings sound like...

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari, 2011, 10:37:26 »
...
& dat harmonica's kunnen breken? ze lijken me echt stevig maar binnen een paar jaar zal ik het waarschijnlijk ook al ontdekt hebben ;)
...
De harmonica's zelf breken natuurlijk niet, maar ik heb over de reeds of stemtongen. Als je de deksel van je harmonica openschroeft, dan zie je van die langwerpige, rechthoekige, dunne platen staan die langs één kant vastgemaakt is. Die tongen zorgen voor trillingen die dan het geluid produceert. Die dingen zijn zo gevoelig dat ze wel eerder breken de harmonica zelf denk ik :Clown: ;D

grtz
Stijn

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari, 2011, 18:01:17 »
haha okay die had ik moeten weten!

ik heb nog een extra vraag na een tijdje spelen vanmiddag:
is het normaal dat ik mijn mondspieren stevig voel en dat ze zowat 'stijf' voelen opdenduur + mijn hand dat nadien ook door de houding verwrongen aanvoelt?  :D (omdat ik nog niet gewoon ben)
of heb ik gewoon de foute houding? ik heb ergens in een startersguide gelezen hoe het moest dus ik denk dat nog wel juist is

tussen het leren door afentoe een beetje blazen werkt ontspannend!  :thumps:

Maarten

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari, 2011, 18:10:57 »
Als je op je tremolo speelt: geen idee, misschien zijn de technieken daar anders ofzo, echt geen idee.

Als je op eens of andere manier aan een diatoon bent geraakt: kan zijn - als je lip puckert moet het normaal op het gemak gaan, als je tongblockt moet je misschien nog wat de juiste houding vinden, maar in principe moet je ontspannen kunnen spelen.

En ik speel ook tijdens mijn pauzes, werkt inderdaad zeer ontspannend!  :thumps:

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari, 2011, 18:49:05 »
is het normaal dat ik mijn mondspieren stevig voel en dat ze zowat 'stijf' voelen opdenduur + mijn hand dat nadien ook door de houding verwrongen aanvoelt?  :D (omdat ik nog niet gewoon ben)
of heb ik gewoon de foute houding?

Maarten, je zult het in het begin wel allemaal te krampachtig doen, probeer er op te letten dat alles ontspannen blijft, lekker met losse lippen (niet aanspannen) en je schouders gewoon laten hangen, niet gespannen optrekken, want dat ga je anders zeker voelen!!

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Online R-O-N

• Super Hero
  • *
    • Ramblin' Mind
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari, 2011, 10:36:07 »
Je leest ergens in één of andere guide hoe je houding moet zijn als je harmonica speelt???
Je moet je bedenken dat die guide geschreven is door iemand die een bepaalde houding heeft tijdens het spelen.
Dus zou dat de goede houding moeten zijn, omdat die persoon dat zo vindt!
Dat vindt ik zo een flauwekul!
Ik zou zeggen; ga lekker helemaal op je eigen manier die harmonica te lijf!
Spelen op die manier zoals JIJ dat lekker ontspannen vindt.

Al wil ik bijv. op mijn kop met mijn rechterbeen in mijn linker broekzak de harmonica bespelen, moet ik dat toch zelf weten?Als IK dat nou lekker ontspannen vindt?
Je kunt heel veel leren uit een boek of van internet etc.
Maar een houding......?

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari, 2011, 12:34:40 »
Nou, iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar een goede houding kan wel degelijk invloed hebben op je spel/toonvorm/hoeveelheid lucht, etc.
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl

Offline Aflevering

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari, 2011, 12:41:41 »
Je leest ergens in één of andere guide hoe je houding moet zijn als je harmonica speelt???
Je moet je bedenken dat die guide geschreven is door iemand die een bepaalde houding heeft tijdens het spelen.
Dus zou dat de goede houding moeten zijn, omdat die persoon dat zo vindt!
Dat vindt ik zo een flauwekul!
Ik zou zeggen; ga lekker helemaal op je eigen manier die harmonica te lijf!
Spelen op die manier zoals JIJ dat lekker ontspannen vindt.

Al wil ik bijv. op mijn kop met mijn rechterbeen in mijn linker broekzak de harmonica bespelen, moet ik dat toch zelf weten?Als IK dat nou lekker ontspannen vindt?
Je kunt heel veel leren uit een boek of van internet etc.
Maar een houding......?

Bwa houding, zittend/staand met je neus tegen je schoenen bespelen stond er niet in
ik bedoelde eerder: mondplaatsing (wat me wel vaste techniek lijkt?)+ handplaatsing aangezien dat je geluid blijkbaar kan verbeteren.

ik heb nu wel het idee gekregen om het eens te proberen terwijl ik op mijn hoofd sta  :Jam:

Online R-O-N

• Super Hero
  • *
    • Ramblin' Mind
« Reactie #13 Gepost op: 09 januari, 2011, 14:50:39 »
Mond- en handhouding................................hmmmmm, natuurlijk. :-[

Maar wat een overige houding betreft; gewoon die houding aannemen waarin jij je het gemakkelijkst voelt. (dat bedoelde ik eigenlijk)