Auteur Topic: Onderhoud chromatische mondharmonica  (gelezen 5075 keer)

Offline hardbopper

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik doe het chromatisch
Onderhoud chromatische mondharmonica
« Gepost op: 13 december, 2005, 08:42:48 »
Hallo allemaal,

Ik speel nu een paar maanden op een Hohner chromatische mondharmonica en ik merk de laatste tijd als ik wil gaan spelen en het knopje indruk, dat het schuifregister even blijft kleven. Soms moet ik zelfs flink doordrukken. Er komt natuurlijk steeds vocht tussen de schuifjes en ik vraag me af of het instrument eigenlijk onderhoud nodig heeft. Moeten de schuiven misschien regelmatig worden schoongemaakt en gesmeerd? Kan je dit zelf. Ik ben benieuwd.

Oh ja, ik speel op een Toots Hardbopper

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
Re: Onderhoud chromatische mondharmonica
« Reactie #1 Gepost op: 13 december, 2005, 10:20:37 »
Hoi,
voor deskundig advies:
mail met Henk van "De Muse"
www.accordeonmuseum.nl.
Groet Arnoud

Offline Toots-fan

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 03 juli, 2006, 13:16:31 »
hoi hardbopper,

wat was het antwoord van henk kuik? of heb je hem nog niet gemailt?

ik speel ook op de hardbopper en soms heb ik het zelfde probleem als jouw? en ik weet namelijk ook niet of je de schuif moet onderhouden?

Offline Ad Murck

• Newbie!
  • *
  • Ad Toot's
    • Ad Murck
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli, 2006, 11:12:16 »
als het echt MOET (niet te vaak):
twee schroefjes van de mondplaat losdraaien
schuif schoonwrijven
GEEN olie
terug monteren
voor het spelen altijd beetje zachtjes warmblazen, ook voor condensvorming
tanden poetsen voor het spelen en geen bitterballen eten tijdens het spelen
doet en groet Ad
Muziek HOEFT geen herrie te zijn, maar het KAN natuurlijk wel!
Hohner Super Chromonica 270 in C
Hohner Pro Harp in Es

Offline Buddha01

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
    • itai-doshin.net
« Reactie #4 Gepost op: 30 april, 2007, 00:30:05 »
Mondplaat losmaken
mondstuk en beschemplaatjes en schuif goed reinigen met medicinale alcohol
klein beetje siliconen olie aanbrengen op de schuif
mondstuk, schuif en beschermplaatjes terugmonteren in de volgorde van demonteren.
Van Hohner waren er vroeger speciale onderhoudskits verkrijgbaar. Kijk eens op de site van Hohner of ze nog te krijgen zijn.
Deze raad geldt niet alleen voor de Toots Hard Bopper en Mellow Tone maar voor ALLE Chromatische mondharmonica's. De siliconenolie zorgt ervoor dat je schuif niet zo snel blijft plakken en langer vrij blijft lopen. Als je dit met enige regelmaat doet( eens in de 3 tot 6 maanden) zul je nog jaren plezier hebben van je chromaatje (bopper of andersinds).
Nog een tip. Mocht je schuif een tikkend geluid maken, vervang dan de plastic busjes die om je schroeven zitten door een stukje rubber fietsventielslang. Werkt gegarandeerd!
Goed onderhoud is behoud van je instrument.
Groetjes,
Andr

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober, 2011, 10:01:35 »

Offline Basman

• Newbie
  • *
  • Playing the Big Bass and the Bluesharp GREAT
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari, 2012, 11:11:59 »
Mondplaat losdraaien en inderdaad niet te vaak doen want dan kan de schroefdraad wat gammel gaan worden maar ook dat is weer op te lossen.
Heel erg belangrijk is dat je eigenlijk eerst je tanden zou moeten poetsen zodat je een schone mond hebt.
Hier staat al regelmatig omschreven hoe je het kan reinigen. De plastic busjes kan je ook vervangen door messing busjes.
Het plastic druk je makkelijk in elkaar bij het weer monteren van de mondplaat.
Draai je de schroefjes te vast dan loopt de schuif zwaar, draai je ze te licht aan dan is de kans op lucht lekken meer aanwezig.
Soms word er ook wel eens getuned aan deze harmonica, het veertje vervangen door een iets lichter veertje.
Zo heb je minder druk nodig om de schuif te bedienen, en de schuif zal minder klikken bij het lossen.
Je kan ook de schuifplaat iets dunner maken zodat deze iets meer ruimte krijgt, let wel op want je haalt dan de beschermlaag ook weg.
Op zich niet zon probleem, zelfs met simpel waterproef schuurpapier kan je dat klusje doen.
Let wel op, doe dit op een zeer vlakke ondergrond (glasplaat). En dan weet je niet wat je overkomt, een schuif die een heel stuk soepeler beweegt.

Ben eigenlijk een rasechte Basspeler. Als hobby speel ik ook de bluesharp. En heel speciaal, de Akai EWI