Auteur Topic: Blues op een tremolo harp?  (gelezen 2523 keer)

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Blues op een tremolo harp?
« Gepost op: 02 mei, 2004, 10:23:57 »
Naar aanleiding van een bericht elders op deze site: zijn er mensen die blues spelen op een tremolo harp? En waar kan je dat wel/niet vergelijken met de "gewone" diatonische harp?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
Re:Blues op een tremolo harp?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli, 2004, 20:36:03 »
hoi Jervis,
Wat bedoel je precies met een tremolo harp ?
Ik speel wel een aantal nummers met mijn bandje op een Echo harp.
Is dat ongeveer hetzelfde ?
Arnoud

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli, 2004, 23:47:47 »
Wat ik bedoel met een tremolo harp? Zo'n harp met dubbele gaten, of met slechts ??n blow- of drawtoon per gat. Ik weet niet wat de officiele aanduiding is, maar de Hohner Echo of Hohner Bravo of Hohner Unser Liebling is er zo een die ik bedoel. Ook veel Taiwanese speelgoedharpjes en zo zijn tremolo's. Kijk maar eens naar de verschillende types op www.matth-hohner-ag.de.
Speelt iemand daar de blues op? Arnoud? En heeft iemand een voorbeeldnummer dat op zo'n harp wordt gespeeld?
Groet,
jervis

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli, 2004, 10:35:50 »
Als aanvulling op de vraag: wat is een tremolo harp? het volgende:

bij een tremolo harp klinken door ??n gat niet ??n maar twee stemtongetjes, die n?t niet zuiver op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor gaat het geluid zweven (=tremolo).

De vraag blijft natuurlijk: kan je daar de blues op spelen (en zo ja: wie deed dat dan)?

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli, 2004, 12:05:17 »
hoi Jervis,

ik speel zelf de volgende nummers op een Hohner Echo harp.
Walking cane
Cindy, Cindy
Worried man blues
Down by the riverside

Ik gebruik een 60/120 holes is C/G
en een 48 /96 in A/D

Ik speel 2e positie, net als een blues, maar dan zonder afbuigingen. Het grote bereik en de mooie klank van de Echo  geeft voldoende variatie.

Het is leuk ter afwisseling en  geeft oude nummers een 'cajun' sfeer, omdat het geluid vergelijkbaar is met een accordeon/trekzak.

gr. Arnoud

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli, 2004, 22:55:42 »
Hoi Arnoud,
heb je ergens geluidsfragmenten van je eigen (tremolo)spel? En ken jij "oude meesters" die ook de blues speelden op een tremolo-harp?
Groet,
jervis

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli, 2004, 18:26:47 »
hoi Jervis,
ik heb geen opnames hiervan, helaas ook nog niet van mijzelf. De opnamens op de site van mijn bandje zijn zoiezo achterhaalt, want die zijn 4 jaar oud..
Ik neem m'n Echo wel een keer mee op les of tijdens de 'harmonicaheaven'
gr. Arnoud  

peter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober, 2004, 00:46:34 »
ik meen toots thielemans  maar die heeft ook veel jaz gespeeld....

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #8 Gepost op: 04 december, 2005, 16:11:06 »
ik speel zelf de volgende nummers op een Hohner Echo harp.
Walking cane
Cindy, Cindy
Worried man blues
Down by the riverside
Die reactie is al weer van 1 jaar geleden! Omdat er de laatste tijd nogal wat beginners met een tremolo-harp zijn bijgekomen die zich afvragen of je daar in hemelsnaam de blues op kan spelen, breng ik deze thread maar weer eens onder de aandacht. Wie speelt er lekkere bluesnummers op een tremolo-harp? En welke zijn dat dan?

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
Re: Blues op een tremolo harp?
« Reactie #9 Gepost op: 04 december, 2005, 17:22:52 »
Hoi Jervis, ik gebruik mijn Echo-harmonica's (tremolo's) nog steeds regelmatig. Een C/G en een A/D.
Je kunt er makkelijk 1e en 2e positie op spelen.
De nummers die ik er op meespeel zijn vooral begeleiding en wat solo's die de zanglijn volgen.
Het zijn vooroorlogse countrybluesnummers zoals:
"Franklin 'D"; "No body 's bussines" ; "Walkin cane" e.a.,
Ik weet niet wie deze nummers geschreven heeft, maar ze zijn erg oud.
Maar alle nummers waar bij je niet hoeft te 'benden' zijn te doen met een tremolo,
belangrijk is dat je niet te veel doet, maar meer constant de juiste (begeleidende) tonen, acoorden speelt.
gr. Arnoud

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari, 2006, 19:46:34 »
Deze wil ik de liefhebbers toch niet onthouden! Een bijzonder voorbeeld van de tremolo is de octaaf-gestemde tremolo, en die schijnt in de blues gebruikt te zijn. Voor de geschiedenis-freaks onder ons:

In het boek ?Can?t Be Satisfied?, de biografie van Muddy Waters (auteur: Robert Gordon), lees ik in de notes op pagina 336 het volgende (en ik heb er even wat in geKNIPt anders werd het zo?n lang stuk tekst):

"The? harp-player on the ?Blues Before Sunrise?session was playing an octave harp. This would be a harp where, by blowing or drawing into one hole, you get a note and also the same note an octave higher?..KNIP?..
The harp player on the session uses such an octave harp for the entirety of ?Crawling Kingsnake?, except for the closing lick?.KNIP?
The octave harp also makes a brief appearance on ?Mean Mistreater??.KNIP?In the middle of the last line of the verse (?Well you know you had the nerve to tell me?) the harp-player comes in with the octave harp. You?ll notice that when he first comes in, the harp player does not seem to have completely found his bearingson the octave harp and plays a few notes that don?t seem to fit with the key in which he?s playing. And indeed very soon afterward in the song, the harp-player abandons the octave-harp for something more conventional? KNIP
The octave harp on this session is the only use of such a harp that I?m familiar with in blues music?

NB het gaat hier over de Blues Before Sunrise? sessies van januari 1959.

Misschien een rare afwijking, maar dat vind ik nou interessante wetenswaardigheden. Je moet er even moeite voor doen, maar dan heb je ook een feitje waar je op menig bluesharmonica-feestje de blits mee kunt maken!? ;D

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari, 2006, 20:22:22 »
Yeah ! ;D

Offline Andre de Vente

• Newbie
  • *
  • Speel de blues met hart en ziel!!
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart, 2006, 12:53:19 »
Hoi Jervis,
Volgens mij speelt Sonny Boy Williamson II (ik bedoel "Willie" Rice Miller) op het album "KEEP IT TO OURSELVES" in een geheel akoestische? setting toch op een goedkope Tremelo-harp. Verbeter mij aub als dit niet het geval is?? :D
ANDRE

Offline Andre de Vente

• Newbie
  • *
  • Speel de blues met hart en ziel!!
« Reactie #13 Gepost op: 06 maart, 2006, 13:14:32 »
Hoi Jervis,
Ik weet inmiddels dat Sonny Boy Williamson II (ik bedoel "Willie" Rice Miller) op het album "KEEP IT TO OURSELVES" op een "Echo Vamper" speelt!! Dat is toch een tremelo harp???? ???
ANDRE

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart, 2006, 14:31:58 »
Ik kan mij niet herinneren dat ik SBII op dat album tremolo harp heb horen spelen..... welk nummer zou dat dan zijn?

Een Echo Vamper is volgens mij een voorloper van de Marine Band 364, en geen tremolo maar gewoon een grote bluesharp.