Auteur Topic: Tongue block + octaaf problemen  (gelezen 1109 keer)

Offline _ZlaTanskY_

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Tongue block + octaaf problemen
« Gepost op: 01 februari, 2011, 19:03:05 »
Hallo,
Ik speel nu ongeveer een jaar mondharmonica, en heb het geleerd via lip pursing. Nu wil ik leren spelen via tongue blocken en heb er moeite mee, vooral bij de drawnoten en bij het sneller willen spelen.
De blaasnoten gaan deftig, zuiver, maar als ik dan de drawnoten speel, lukt het niet altijd.
Mijn probleem:
Ofwel wordt mijn mond kleiner zodat de noot minder luid erdoor komt
Ofwel blijft mijn mond hangen bij het verschuiven van de harmonica, hoewel ik de harmonica en mijn lippen vochtig maak. Hierdoor kan ik niet snel spelen
Benden lukt bijna niet, alleen de 2' en de 3', dieper geraak ik niet.

Hierdoor heb ik ook problemen met octaven te pakken.
De blaasoctaven gaan weer iets beter dan de drawoctaven, alleen om het feit dat, als ik draw, hoe rustig ook, mijn mond of tong verschuift. Als ik bvb 2-5-octaaf speel, al blazend, en overschakel naar draw 2-5 octaaf, hoor ik grotendeels alleen de 5 draw, en kleine flarden van de 2 draw.

Any tips?

Bedankt!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Tuuteretuut
Re: Tongue block + octaaf problemen
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari, 2011, 22:18:50 »
hanteer een "light touch", m.a.w. laat je tong ontspannen tegen de kam rusten. Niet drukken en de tong ontspannen, daardoor kun je makkelijk de kam van de harmonica langs je tong slepen.

Bij de draw notes is het zaak om je tong plat te laten liggen. Als je bijna geen geluid krijgt bij tongblokken is het veelal je tong die opgekrult in je mond ligt. Door de tongblok niet ontspannen uit te voeren kan het gebeuren dat je tong opgekruld in je mond ligt en je niet genoeg lucht door je mondholte laat stromen. Je wil een goed open kanaal handhaven binnen in je mond. Denk aan gapen, en denk als het ware "laag". Daardoor laat je je tong zakken en kan het riet makkelijk in beweging gebracht worden.

Bij TB-benden gebruik je meer verschillende gedeeltes van je tong. Je gebruikt je voorkant voor de eerste beweging van de 2 en 3 draw, je krult de voorkant van je tong wat naar voren. Bij de verdere bends van deze rietjes gebruik je eerst het midden van je tong dat je omlaag laat zakken, daarna laat je je tong helemaal omlaag zakken achterin je keel.  Voor de bends op de 4,5 en 6 draw gebruik je weer de voorkant van je tong. Beetje absctract en lastig in een paar zinnen uit te leggen, hopelijk heb je er toch wat aan.

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari, 2011, 23:03:52 »
Ik heb er wat aan. Niet dat ik nu TB ga spelen maar de de eerste zuivere 2draw TB op een A harp is een feit. Thanx  :thumps:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline _ZlaTanskY_

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart, 2011, 19:42:37 »
Tongblocken en octaven (blazen) lukken mij deftig, maar de zuig-octaven lukken mij niet :S zou niet weten waarom