Auteur Topic: Toch maar weer een vraag over de verschrikkenlijke 2 draw  (gelezen 1280 keer)

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
Toch maar weer een vraag over de verschrikkenlijke 2 draw
« Gepost op: 28 februari, 2011, 22:52:51 »
Na 2 weken het geluid van een stoomtrein te hebben gemaakt krijg ik het nu eindelijk voor elkaar een zuivere en juiste toon uit mijn 2 draw te krijgen echter: In vergelijking met de andere draws moet ik op de 2 draw (overigens ook op mijn 1 draw maar die gebruik ik nagenoeg nooit) meer kracht gebruiken (op een Hohner Proharp MS en op een Steven Tyler Signiature harp allebij). Ligt dit aan mij en is er iets niet goed in mijn techniek of is dit normaal?

Alvast bedankt voor de imput!!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re: Toch maar weer een vraag over de verschrikkenlijke 2 draw
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari, 2011, 23:04:18 »
Ben er geen expert in, maar ik denk wel dat het 'normaal' kan zijn. Tenzij je écht heel veel kracht moet zetten, dan zou het aan de afstelling van de mh kunnen liggen. Nog eens: geen expert, maar ik hoop dat je er wat aan hebt  ;)

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari, 2011, 23:08:18 »
Nee het is zeker niet dat ik voor mijn gevoel overdreven veel kracht moet zetten alleen vanaf de 2 draw gaat het eigenlijk automatisch zuiver terwijl bij 1 en 2 draw het iets minder natuurlijk gaat. Maar thanx want jou reactie geeft me het idee dat ik eindelijk op de goede weg zit. Overigens ga ik er voor het gemak maar vanuit dat het normaal is dat als ik een d harp pak de 2 draw veel makkelijker gaat als op een A harp.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart, 2011, 00:07:02 »
Het feit dat ik "MS" lees doet mijn tenen al een beetje krullen... Het "Modular System" van Hohner was verre van ideaal. Dus waarschijnlijk is je harp niet optimaal afgesteld. Tel daarbij op dat je techniek ook nog niet optimaal is, dan heb je een "double negative". Door je techniek te verbeteren kun je best leuk spelen op die harp. Maar door je techniek te verbeteren EN een optimaal afgestelde harp aan te schaffen kom je een heel eind verder natuurlijk...

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart, 2011, 00:10:16 »
Dan een kleine topic change: wat is nu een goede mondharmonica want ik heb nu alle soorten en maten Hohners in huis gehad en nu krijg ik steeds vaker te horen dat Hohner eigenlijk niet zo goed is als gezegd wordt.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart, 2011, 00:18:39 »
Da's geheel persoonlijk , kies er gewoon 1 uit en de volgende keer kies je een andere enz. enz. op die manier kom je er achter welke harp voor jou goed is .
Iedereen heeft een andere voorkeur dus iedereen adviseerd een andere , mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Seydel 1847 Béta maar er zijn talloze keuzes .
Er is al héééél veel over geschreven en gediscussiëerd over dit onderwerp, zoek het maar eens op .

Tipje : probeer eerst eens een Suzuki Bluesmaster  ;)

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart, 2011, 00:23:05 »
Thanx, ga ik zeker doen. Probleem is dat een mondharmonica op zich niets kost maar dat ik ondertussen toch voor een klein kapitaal vergaart heb. Moet ik wel zeggen dat bevoorbeeld de xb40 van Hohner me dan wel weer bevielen maar damn ... die kosten een godsvermogen dus dat gaan we maar niet doen als beginnende Noob met een obsessie voor de mondharmonica. Maar een Suzuki Bluesmaster kan er nog wel bij :)

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart, 2011, 09:59:17 »
Ik ben ook begonnen met Suzuki Bluesmasters. Inmiddels heb ik nagenoeg alle merken en modellen geprobeerd en dus ook een klein vermogen uitgegeven aan harpjes die nu in de vitrine liggen. En waar speel ik op.... juist ja, Suzuki Bluesmasters :--)

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • The bluesharp is the mother of the band.
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart, 2011, 15:08:08 »
Meningen kunnen verschillen, maar als je een Hohner neemt, neem dan één uit de Classic-series.

Deze zijn:

Marine Band Classic(kam kan wel opzwellen en hij is genageld ipv geschroefd, maar speelt naar mijn mening goed!)
Marine Band Deluxe
Marine Band Crossover(top!)
Marine band Special 20 (vrij goed!)
Marine Band Golden Melody (veel loof over, maar ik vind hem minder goed, kan ook dat ik een maandagmodelletje heb)

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart, 2011, 13:51:13 »
Ok, misschien ben ik hardleers en ik heb me een Suziki Bluesmaster aangeschaft en had nog steeds het zelfde probleem. Dus balend weer oefenen met mijn neus in de lucht en dan heb ik een zuivere 2 draw. Handig is dit niet en doet daarbij redelijk pijn aan je nek na een tijdje dus dit kan niet de bedoeling zijn. Nou zag ik ergens op internet de tip: Adem in door je neus als je de 2 draw doet en wis en waarachtig ... het lijkt erop dat dat de gouden tip is. Waarschijnlijk staat die tip hier al zon 500x op het forum maar wilde die toch even delen voor de beginnende noobs zoals ik dat dat echt helpt.

[sarcastische mode on] Goh, wie had verwacht dat het aan mijn techniek lag en niet aan mijn mondharmonica .... [sarcastische mode off]

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart, 2011, 16:58:56 »
Inademen door je neus is iets wat je helemáál niet zou moeten doen!
Ik weet niet wie die tip heeft verkondigd maar het is juist iets wat je wil vermijden.

Het probleem zit bij jou duidelijk vooral in de aan en afvoer van de luchtstroom.
Je neusklep sluit niet helemaal en daarom stroomt er tegelijk lucht door je neus en je keelholte naar binnen en buiten.
Dat zorgt ervoor dat je 2-draw (die één van de meest buigzame rietjes is) niet genoeg luchtstroom krijgt om te trillen, en dan komt er dus ook niks uit. Denk bij het inademen aan gapen. Wanneer je gaapt zakt je tong naar beneden en gaat je neusklep ook dicht. Denk "laag". Dat zorgt voor een open keelholte en een dichte neusklep. Hierdoor heb je een mooie constante luchtstroom en zal je 2-draw beter klinken. Het kan ook zijn dat je teveel spanning op je lippen zet en je de opening van je mond dichtknijpt.

Probeer te ontspannen. Hoe harder je gaat "trekken" hoe minder makkelijk het gaat.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart, 2011, 17:33:14 »
Precies , STOP :stop: niet door de neus in ademen !!! Man wat heb ik er lang over gedaan om dat ŕf te leren , pffff
Ik moest ook naar boven kijken om een goede toon te krijgen , niet omdat ie anders geen geluid maakte maar omdat ik anders constant bendde ...
Zet desnoods een knijper op je neus en leer ontspannen te ademen door je harpje !!

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart, 2011, 17:37:15 »
Hehe, en ik moet juist heel erg mijn best doen door mijn neus te ademen tijdens het spelen. Gaan we dat maar niet meer doen. Back to the drawingboard zeggen ze dan geloof ik.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart, 2011, 18:29:19 »
ontspannen en je mond/keelholte goed open is het belangrijkst, maar.....een knijper op je neus ??
ik adem regelmatig bewust/onbewust door mn neus in of uit en heb daar nooit een probleem mee.
probeer maar 'ns een treinritme te spelen met een knijper op je neus...

Offline HarpNovice

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart, 2011, 19:41:17 »
Toch maar tijd voor een leraar denk ik. Overigens met een treinritme adem ik ook door mijn neus gedeeltelijk en doe ik dat niet hou ik dat niet vol.