Auteur Topic: Spelen met je harp, 45 graden gekanteld  (gelezen 12290 keer)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Spelen met je harp, 45 graden gekanteld
« Reactie #15 Gepost op: 17 april, 2007, 13:16:09 »
beneden en boven zijn een beetje afhankelijk waarvandaan je het bekijkt.
Als je de gaatjes omhoog houdt heb je de harmonica omhoog gekanteld, als je de achterkant van de harmonica (waar de naam van de fabrikant op de kam staat) naar beneden houdt heb je hem omlaag gekanteld.

Maa als je vanuit jezelf kijkt, dan kan je het ook precies andersom benoemen. altijd lastig.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #16 Gepost op: 08 juni, 2007, 01:15:08 »
Er is een Zwitser geloof ik, of een Duitser die altijd alles speelt met zijn harmonica verticaal. Raar gezicht hoor en je neus zit ook altijd in de weg. Kan wel, maar ik raar altijde een beetje de weg kwijt op de harmonica als ik het probeer.

Offline mady

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #17 Gepost op: 27 april, 2008, 17:05:34 »

Simpel andwoord: de achterkand van je tong laten zakken.
Dit is 5 min oefenen en daarna heb je het wel door.
succes ;)

geweldig! het lukt! Super bedankt voor deze tip. Ik kreeg ook geen enkel fatsoenlijk geluid uit 2draw zonder mijn neus dicht te knijpen!!!!!

Offline Carl Comfort

• Sr. Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #18 Gepost op: 27 april, 2008, 19:03:53 »
Deze thread is al behoorlijk gedateerd, maar ik wil nog wel iets kwijt...ik vind/vond die term lip blocking altijd zo verwarrend en dat kantelen ook. Weet je wel, hoe veel graden...wat is boven onder links rechts achter voor. Dat lipblocken klinkt ook als iets heel erg intensiefs of zo.

Ik hoop dat het niet al te smerig klinkt wat ik nu zeg; Maar ik heb nooit echt probelemen wat toon betreft gehad (behalve tongblocked benden dat is niet mis)
en ik denk dat komt door de tip van Gussow e.a.: probeer zoveel mogelijk van de harp in je mond te hebben terwijl je nog wel een noot kan spelen.

Als je daarmee een beetje gaat vogelen en de meest ideale postie vind. blokkeert je onderlip automatisch de naastgelegen gaatjes en speel je met de harp een tikkie gekanteld. En je toon wordt dikker als je je kaal laat zakken.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #19 Gepost op: 28 april, 2008, 00:36:13 »
Dat van je neus dichtknijpen; leer jezelf aan NIET gelijktijdig door je neus mee-te-ademen onder het spelen. Dit zal je toon veel krachtiger maken.

Je kan het eenvoudig controleren, door onder het spelen te voelen of er geen lucht uit je neus  komt. Dit voel je o.a. op je wijsvinger die vlak onder je neus zit wanneer je de harmonica hebt ge-cupped.

Hans

Als je het "gecontroleerd" kunt doen, hoeft het toch geen probleem te zijn? Soms ontkom ik er niet aan omdat ik met een tekort, dan wel overschot, aan lucht in mijn longen zit. Dan kun je via je neus de boel een beetje bijregelen. Maar dat doe ik dan ook alleen als het echt nodig is. Of is dat ook al fout?

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • SwampBluesTed
« Reactie #20 Gepost op: 28 april, 2008, 09:44:55 »
Nee, constant mee-neusademen doe ik ook niet. Slechts in noodgevallen komt m'n neus in zicht. :P

Er is een Zwitser geloof ik, of een Duitser die altijd alles speelt met zijn harmonica verticaal. Raar gezicht hoor en je neus zit ook altijd in de weg. Kan wel, maar ik raar altijde een beetje de weg kwijt op de harmonica als ik het probeer.

Mijn opa speelde ook wel eens zo, op een chromaat. Maar dan gewoon omdat hij dat leuk vond, denk ik, niet omdat dat zo makkkelijk speelt. 8)

N.B. Goh, wat ben ik toch een dumb ass; Ik bedenk me ineens dat ik die mondharmonica van hem ge?rfd heb! Vanmiddag meteen maar eens thuis op zolder kijken... ::)

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #21 Gepost op: 28 april, 2008, 18:55:34 »
Jep, ik heb dear old Sonny Boy dat ook eens op youtube zien doen

http://youtube.com/watch?v=e2jOaYkPvug
(met dank aan Marijn!  ;D)

Machtig!! Doet hij dat dan getongblokt?
Thijs

Offline Ro

• Full Member
  • Keep it in your mouth!
« Reactie #22 Gepost op: 29 april, 2008, 01:54:19 »
Het vetste filmpje dat ik ooit gezien heb!
dank je wel thijz!
roderik

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #23 Gepost op: 29 april, 2008, 02:00:24 »
Het vetste filmpje dat ik ooit gezien heb!
dank je wel thijz!
roderik
Goed is 'tie h?? En ik blijf altijd verbaasd staan van de handen van die vent, bij ons noemen ze dat kolenschoppen!

Offline Ro

• Full Member
  • Keep it in your mouth!
« Reactie #24 Gepost op: 29 april, 2008, 02:01:37 »
ja, die handen zijn echt ongeloofelijk!

Offline Ro

• Full Member
  • Keep it in your mouth!
« Reactie #25 Gepost op: 29 april, 2008, 02:11:18 »
ik wou dat mijn tandarts mij whiskey gaf!

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #26 Gepost op: 29 april, 2008, 02:12:16 »
Niet alleen z'n handen ook.......z'n tanden! Hij had me een partij rotte tanden in z'n mond! Is ook goed zichtbaar op de "American Folk and Blues" DVD. Hij zal er niet veel pijn aan gehad hebben, want hij verdoofde zichzelf regelmatig met Whiskey!? ;D

Hans
Dat zal best wel ja. Zag ook op youtube het filmpje van SBW met Muddy Waters die samen "Got My Mojo Working" deden, en ik kan me vergissen maar volgens mij zat 'ie daar ook aardig lam te toeteren. Overigens is de man straalbezopen nog 1000x beter als ik, maar daar hebben we het maar niet over.... ;)

Offline Gibson

• Jr. Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus, 2008, 19:45:45 »
wat ik na heel dit topic door te lezen nog altijd niet weet, is of het hier nu om 45 graden naar boven of onder gekanteld gaat ?!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus, 2008, 20:02:12 »
Achterkant 45 graden omhoog,

Het gaat erom dat de luchtstroom via het gootje in het midden van je onderlip de harmonica in/uit gaat.
Tevens speel je met het 'natte' deel van je lip, je krult je onderlip als het ware om.

Als je de harp zo diep in je mond hebt dat je drie gaatjes speelt, krul je vervolgens je lip om (pruillip) en kantel je de harp. Als het goed is speel je dan 1 gaatje.

Even oefenen als het niet meteen lukt !

Voordeel: doordat je harmonica dieper in je mond zit dan bij 'puckering' klinkt je toon voller.
De mondholte fungeert als klankkast.

Bij 'puckering' ftewel getuitte lippen heb je de harmonica tegen je lippen en bijna niet in de mond met als gevolg een dunnere, iele toon.

Greetz Arnoud

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • SwampBluesTed
« Reactie #29 Gepost op: 29 augustus, 2008, 08:59:32 »
wat ik na heel dit topic door te lezen nog altijd niet weet, is of het hier nu om 45 graden naar boven of onder gekanteld gaat ?!

Ik heb voor de duidelijkheid even een plaatje voor je in elkaar geflanst. :D