Auteur Topic: Aanschaf (waar op forum)  (gelezen 1307 keer)

Offline Nacra

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Aanschaf (waar op forum)
« Gepost op: 27 december, 2005, 10:24:40 »
Hey,

Ik heb voor mijn verjaardag een bluesharp in G gekregen, maar ik kan ze nog omruilen. Ik weet dat er ergens op het forum iets moet staan welke toonsoorten het beste zijn om te beginnen, maar ik vind het niet direct en ik zit in de examens...

Ik denk er dus aan om eventueel mijn bluesharp om te ruilen in een andere toonsoort, ik speel niet samen met andere mensen, mar zou wel met cd's willen samenspelen. Mijn vraag is nu welke toonsoort het beste is (en antwoord alsjblieft niet met 'het staat al op het forum', of zeg dan tenminste waar op het forum het antwoord al staat aub)

Bedankt

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Maarten

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
Re: Aanschaf (waar op forum)
« Reactie #1 Gepost op: 27 december, 2005, 12:01:03 »
Ik nam toch altijd 10 minuten pauze na elk uur studeren en op 10 minuten vindt je het wel  ;D

Maar kom, hier is ie: http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=407.0

Trouwens, je zult merken dat G een veelgebruikte toonsoort is, dus omruilen hoeft niet per s

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei, 2006, 19:05:08 »
Ik heb eens nagekeken bij de muziek die ik heb,en de meestvoorkomende toon bij mij is F dus Bb harp , en dan E dus A harp en op mijn G harp speel ik bijna nooit. Maar stel die vraag aan iemand anders en daar is het misschien helemaal anders.

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei, 2006, 19:25:00 »
Het hangt er uiteraard vanaf naar welke artiesten en welke muziek je graag luistert. De toonsoorten G A Bb C D en F worden veel gebruikt in traditionele blues (bv Sonny Boy Williamson II). Moderne spelers gaan vaak meer experimenteren met andere posities (bv Charlie Musselwhite) of met andere tunings (bv Lee Oskar) of met exotische sleutels. In zo'n geval zul je uiteraard nog andere harmonica's moeten bezitten. Maar het blijft een feit dat veel gitaristen ongelofelijk graag in E en A spelen, waardoor harpjes in A en D sowieso solide keuzes blijven. En lesboeken gebruiken bijna uitsluitend de C.