Auteur Topic: Sting - Fields of Gold – Harmonica chromatique  (gelezen 1006 keer)

Offline ziharmo

• Full Member
  • Geslacht: Man

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline jomosoft

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: Sting - Fields of Gold – Harmonica chromatique
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei, 2011, 01:48:20 »
Te gek, die zocht ik net  :applaus:
Wel heb ik nog wat vraagjes als beginnend harp speler. Ik had al uitgevogeld dat de song in D gespeeld moet worden en zoals volgens mij ook hier op een mondharmonica in de key A. Noem je dit dan ook de 2e positie en waarom zeg je dat E de crossharp van A is en niet D ?

Offline bluesbehaviour

• Newbie
  • *
  • treat your Harp like a lady!
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei, 2011, 08:51:40 »
Paul tu es vraiment Génial  :thumps:
 :Jam:
Mercy

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni, 2011, 00:39:29 »
Hey John ,

ik weet niks van chromaten maar het verhaaltje crossharp heb je verkeerd begrepen .

Als een nummer in E gespeeld wordt op een A harmonica dan is dat 2e positie ( crossharp )

Als een nummer in D gespeeld wordt op een A harmonica dan is dat 12e positie ( dus geen crossharp )

Als een nummer in A gespeeld wordt op een D harmonica dan is dat 2e positie ( crossharp )

Je had met het A en D stuk de rollen omgedraaid.

Léke  8)

Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline jomosoft

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni, 2011, 00:59:55 »
Dus mijn boek klopt niet ?
Citaat
If you know the key of the harp and the key of the tune, and you want
to know what position that is, follow these steps:
1. Start at either the key of the harp or the key you’re playing in (it
doesn’t matter which one).
2. Count the shortest distance from one to the other. (It doesn’t
matter if it’s clockwise or counterclockwise, as long as it’s the
shortest way.)
voor de duidelijkheid: het gaat hier over de kwintencirkel.
John.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni, 2011, 01:14:49 »
Op de Kwintencirkel zitten de D, A, E  ook langs elkaar , het gaat erom of je vanuit het muziekstuk telt of vanuit de toonsoort van je harmonica.

Bijvoorbeeld :

Als je op de kwintencirkel kijkt dan zie je dat rechts van de A een E staat , d.w.z. als je een A harp in 2e positie bespeeld dat je dan in E speelt .
1e positie is in dit voorbeeld A , een stap naar rechts is een E da's dus 2e pos. ( je speelt op een A harp een liedje in E )nog een stap naar rechts is een B , da's de 3e positie op je A harp ( je speelt dus op een A harp een liedje in B) enz.

Vanuit het liedje bekeken is dit dus andersom als een liedje in A staat dan pak je een A harp voor 1e positie , een stapje naar links is een D , dus staat het liedje in A en jij wilt 2e positie spelen dan gebruik je dus een D harp , wil je een liedje in A spelen maar dan in 3e positie ga je nog een stapje naar links en dat is dus de G ( dan speel je met een G harp een liedje in A )

Volg je het nog ?

Als het kwartje valt stelt die kwintencirkel niks voor , bij mij duurde het even voor ie viel ....

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline jomosoft

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni, 2011, 01:44:42 »
Ja ik volg het nog  ???
Maar wat nu als je de key van de MH weet en de key van het liedje en je wilt weten in welke positie je dan aan het spelen bent  ? In mijn citaat zegt men dat je dan de kortste weg linksom of rechtsom moet nemen. In dit geval is de key van de MH A, van het liedje D, dus dacht ik dat is ook 2e positie. Moet de regel dan zijn : in de richting van de klok tellen (dan is D dus de 12e positie) ?

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni, 2011, 08:43:10 »
Je boek is dus fout .

In een notendop komt het hier op neer, ( er zijn vast wel weer uitzonderingen met kruizen en mollen , maar goed , in een notendop dus ) :

Tel je van je harp naar het muziekstuk dan is het rechtsom.
Tel je van je muziekstuk naar je harp dan is het linksom.

Wat heb je anders aan het begrip 2e positie ? ( of 3e , 4e , enz, )  :geenidee:

Maar het is niet vreemd dat er fouten staan in een boek , ik ben ook fouten tegen gekomen in Peter Gelling's Bluesharmonica boek en in dat van Tom Ball over Little & Big Walter , al waren dat tab fouten .

En ook ik kan het fout hebben , maar daar hebben we o.a. Tinus en Ben en ieder die zich aangesproken voelt voor , om dat weer te verbeteren  ;D
Zo leren we allemaal bij  :thumps:

Léke  8)

Offline jomosoft

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni, 2011, 13:13:53 »
Oke, ik snap het  :icdans:
Bedankt voor je responses Léke !!
gr,
John.