Auteur Topic: 2de 3de 4de 5de positie  (gelezen 370 keer)

Offline -Michel-

• Hero Member
  • Geslacht: Man
2de 3de 4de 5de positie
« Gepost op: 03 juni, 2011, 01:12:47 »
hallo allemaal

hoe zit het nou precies met die positie's???????
Heb zelf vroeger keyboard gespeeld (dus ik kon een beetje noten lezen ) nu lees ik geen noot meer.
Ben nu een paar maanden bezig met dit mooie kleine instrumentje en heb er al een paar zelfs (lee oskar c, seydel 1847 Lc, seydel session steel beta1 a, en een beta2 Le)
ik speel dus vooral op de seydels die ik heb maar altijd in 1ste positie, omdat ik bekende liedjes na speel. 
bla bla bla. mijn vraag is wie kan mij uitleggen wat crossharp is en 3de 4de 5de enz positie is????
is  2de positie net als ik vroeger deed met keyboard spelen bijvoorbeeld c is de noot maar je pakt e erbij als zamenspel zeg maar, dus c en e tegelijk spelen dan klinkt het harmonisch???
kan iemand het nog volgen???
en ja ik heb al eigenlijk veel te veel hm's voor een beginneling
ben er wel over uit dat seydel m'n merk is en dus eigenlijk een normale c te kopen van seydel en dan weer opnieuw beginnen met de tips die ik van jullie krijg

groeten m
mzzl

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re: 2de 3de 4de 5de positie
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni, 2011, 10:13:31 »
Posities verwijzen gewoon naar de toonsoort waarin je speelt in relatie met de toonsoort harp waarop je speelt. Google eens kwintencirkel voor je verder gaat met lezen.

Stel je begint bovenaan, in de C toonsoort. Als je met een C speelt speel je gewoon eerste positie, als je een kwint hoger gaat, een stap naar rechts dus ga je in 2de positie spelen, ga je nog een stap verder speel je in 3de positie enz.

Stel je speelt op een G. Als je dan in D speelt speel je dus in 2de positie, en als je in A speelt speel je 3de positie. Je gaat dus telkens een kwint hoger.

Wat is nu het doel hiervan?
Door de ligging van de noten is het makkelijk om een bluesy effect te krijgen dmv bends in 2de positie. In principe kan je wel in alle toonsoorten spelen door bends en overbends. Alleen krijg je dan niet altijd het bluesy effect en is het ook niet even makkelijk.