Auteur Topic: Feedback op E-book "I have a dream"  (gelezen 4582 keer)

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
Re: Feedback op E-book "I have a dream"
« Reactie #75 Gepost op: 12 oktober, 2011, 16:58:47 »
2 van de 6 is percentueel gezien best veel.

Ik hoop na Valkenswaard weer nieuwe inspiratie opgedaan te hebben  ;)
Aan iedereen in Valkenswaard:
alles wat je doet en nalaat kan en zal je terugvinden in de nog te verschijnen afleveringen :Lachen: :Lachen:
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #76 Gepost op: 12 oktober, 2011, 17:00:28 »
Ehhh...... :-[ :-X

Lé  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Otto

• Sr. Member
  • www.cherrybomb.nl
    • www.cherrybomb.nl
« Reactie #77 Gepost op: 12 oktober, 2011, 19:58:03 »

Hallo wat moet ik nu dan doen op mn werk..?
Werken  :geenidee:
Rock & roll is the only religion I found that never lets you down. (Lemmy 1983)

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #78 Gepost op: 12 oktober, 2011, 21:52:21 »
Oke Misslimepop, ik heb de helft van je verhaal nu gelezen. Ik lees nooit fictie, verhalen schrijven doe ik ook nooit, maar ik heb wel wat tips denk ik. En wat dingen die me, gewoon als lezer opvallen. First of all: ik vond het leuk te lezen maar ik heb wel wat ongezouten kritiek, dus houd je vast..
Ik denk dat het verhaal op twee punten sterk verbetert kan worden. Dat is diepgang/levendigheid van de personages en meer gebruik maken van (uitgebreidere) dialogen.

Je wordt als lezer nogal abrupt in het verhaal gegooid. Op zich is dat ok, het geeft goed de hectiek weer waar het hoofdpersonage zich in bevindt, maar het is moeilijk bij te houden voor de lezer allemaal. Dat komt vooral door de gigantische hoeveelheid personages die over je uitgestort worden. In 1 a4tje heb ik kennisgemaakt met Nico, Adri, Henk, de Amerikaanse gast, Ferry, zoon van ‘t personage…dat is teveel terwijl ik nog bijna niks over Tess zelf weet. Dit tempo van karakter introductie wordt er ook niet minder op in het vervolg.

Maar belangrijker: Ik weet eigenlijk alleen hun naam en dat ze ergens mee bezig zijn. Wat voor personen zijn het? Ik bedoel karakter, leeftijd, achtergrond, wat hebben ze meegemaakt, etc. Hoe staan ze in relatie tot Tess. Dit doe je ook al wel, maar meer terloops en gaandeweg. Maar al zou je slechts één persoon hebben geďntroduceerd (naast het hoofdpersonage) in het eerste stuk, met iets meer achtergrond, dan houd je de lezer veel beter vast. Die persoon is dan echt ‘iemand’ aan het worden in het hoofd van de lezer en dan wordt je benieuwd hoe het verder gaat met die persoon en het hoofdpersonage. Nu krijgt dat in je verhaal nog te weinig kans, omdat er steeds weer een nieuw persoon wordt genoemd en weer..

Ohja en dat is punt twee: een goede manier om je karakter gestalte te geven is door dialogen. Die zitten er al in, maar dat kan veel uitvoeriger. Een halve pagina of zo. Dialogen schrijven is een hele kunst, je kan er op google van alles over vinden. Maar een dialoog (vind ik pers) veel leuker om te lezen en spreekt sneller tot de verbeelding dan dat er heel veel dingen gebeuren.

Misschien doe je dit al wel, maar ik zou eens wat schrijftips voor fictie lezen. Ik heb bijv. wel eens gehoord dat veel schrijvers beginnen met het bedenken van de karakters dan de setting en het verhaal en dat het plot bedenken. Ik ben nog niet zover..maar ik denk dat ‘the badguy’ ook een goed/geloofwaardig motief moet hebben. Intriges, problemen tussen karakters, belangenverstrengelingen, gewetensbezwaren zijn ook altijd ‘leuk’. Ik lees dus geen fictie, maar ik kijk wel graag series.

Dit waren zo wat dingen waar ik aan moest denken. Hopelijk til je niet te zwaar aan m’n ‘kritiek’, je kan zeker goed schrijven en echt een sfeer neerzetten. De gedachten die er door de hoofden speelt, vind ik ook erg goed. Het gaat voor mij alleen allemaal te snel, het is teveel info in korte tijd. Ik denk dat het verhaal beter wordt als je meer de tijd neemt.

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #79 Gepost op: 12 oktober, 2011, 22:01:52 »
De plot moet het trouwens zijn, maar dit terzijde

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #80 Gepost op: 12 oktober, 2011, 22:43:20 »
Hmmm Carl knows his shit.

Ok Trudy is dan wel geen Nicci of French en ook geen Clive Barker maar vind het best een leesbaar geheel.
En alle achtergronden van de personages ken ik wel een beetje want iedereen hier heeft op de een of andere manier een rol  :laugh: :laugh:

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #81 Gepost op: 12 oktober, 2011, 22:52:14 »
Goede feedback Carl  :thumps:

Ik lees het verhaal denk ik wel iets anders omdat ik weet wie de karakters zijn , dat zijn namelijk forumleden met een andere naam , dan weet je over wie ze schrijft en wat hun achtergrond is ( voor zover bekend op dit forum ) , ook weet je het motief van de dader ( als je weet wie dat is ) .

Ik snap dat als je de karakters niet kent dat het dan anders leest dus , positief kritisch is de juiste benaming  :applaus: of zoals Jeff zegt : Hmmm Carl knows his shit .  :laugh:

Lando  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #82 Gepost op: 12 oktober, 2011, 23:37:18 »
@ Léke en Skinny Bones Hahha nou of ik m’n shit ken…geen van de auteurs die je noemt ken ik.. Ik heb nog zoveel in te halen en fictie-lezen staat niet bovenaan. Je zal er vast meer inlezen, maar ik nam echt ff het blinde lezers perspectief aan.

Als je even de tijd hebt naar een stukje hilarische serie (dialoog wise) te kijken kan ik je dit aanraden:

http://www.youtube.com/user/babyblue8five#p/search/0/WYIo0BFeTQU

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
« Reactie #83 Gepost op: 13 oktober, 2011, 11:09:30 »
Even reageren, kzit een beetje krap in de tijd.

Carl, ik ben heel blij met je input! Daar zocht ik nou juist naar en daarom heb ik ook dit feedback topic geopend.
Bedankt man.

Ik krijg ook meteen weer zin om er aan verder te gaan. Maar dat zal beslist pas NA Valkenswaard gaan.

Léke en Ray zeiden het al, al die namen zijn aliassen voor bestaande forumleden en familie- en vrienden.
Iedereen die een rol heeft in het boek, begrijpt inderdaad vrij snel wie wie is en ik denk eerlijk gezegd dat het voor hen het leukste leest.

Oeh, ik ga aan de slag ermee hoor. Nogmaals bedankt voor je goed gebrachte kritiek, ik heb er beslist wat aan!

:D
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #84 Gepost op: 21 oktober, 2011, 08:02:21 »
@ Léke en Skinny Bones Hahha nou of ik m’n shit ken…geen van de auteurs die je noemt ken ik.. Ik heb nog zoveel in te halen en fictie-lezen staat niet bovenaan. Je zal er vast meer inlezen, maar ik nam echt ff het blinde lezers perspectief aan.

Als je even de tijd hebt naar een stukje hilarische serie (dialoog wise) te kijken kan ik je dit aanraden:

http://www.youtube.com/user/babyblue8five#p/search/0/WYIo0BFeTQU
Foei toch! Ga subiet deze lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Books_of_Blood
Hoort bij de opvoeding wat mij betreft.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 24 november, 2011, 21:21:33 »
Nu ben ik een aardsoptimist, ga altijd van het goede uit en geloof in goede aflopen .........

Maar als er in het houten vakantiehuisje niet een goede voorraad eenvoudig te consumeren levensmiddelen ligt, begin ik toch het ergste te vrezen voor Tess .....
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
    • Facebook
« Reactie #86 Gepost op: 25 november, 2011, 10:24:44 »
Ik hoop het ook........... :D
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
    • Facebook
« Reactie #87 Gepost op: 11 maart, 2012, 17:20:04 »
en.....ze is weer begonnen!

Het mooie weer werkt stimulerend. Vanmiddag liep ik in het bos, waar Tess zo ongeveer gevangen zit en dacht, ach, het wordt tijd!

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 11 maart, 2012, 19:13:04 »
en.....ze is weer begonnen!

En daarmee ook de "wie-is-wie" contest weer!!!!

Eh... Ff denken .....
Jeff .... Dat moet Kim zijn!

:laugh:

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #89 Gepost op: 12 maart, 2012, 02:12:45 »
Jeff heeft een Botte bijl........... Hoe typerend  :laugh: :laugh:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley