Tinus heeft eigenlijk al wel de juiste modellen aangegeven. Wat ik nog wil toevoegen is dat manji harmonica's out of the box een ramp zijn. Misschien overdrijf ik, maar mijn ervaring is dat de manji's van heel wisselende kwaliteit zijn qua afstelling.
In essentie een fantastische harmonica, maar zo uit de doos moet er meestal nog een hoop aan gebeuren.
Ik kan zelf gelukkig mijn harmonica's afstellen, maar het is wel jammer dat er vaak zoveel werk verricht moet worden aan een manji.
Een out of the box special 20 is qua afstelling vaak veel beter dan een niet getweakte Manji, en de special 20 is dan de helft goedkoper.
Enniewee, van de lijst waarmee Tinus op de proppen kwam kan je gewoon een willekeurige keuze maken.
Aangezien je nog niet zoveel ervaring hebt met verschillende modellen kan je er gewoon er eentje kiezen en kijken hoe je dat vind spelen. Er is geen beste keuze, het hangt af van jouw voorkeuren en die ontwikkel je door te experimenteren met verschillende modellen en merken.
Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen;"Laat je niks wijsmaken, ook niet door mij." Je eigen oordeel is het belangrijkste.