Auteur Topic: benden en hoe  (gelezen 701 keer)

Offline willemhagenbeek

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks !
benden en hoe
« Gepost op: 02 januari, 2006, 20:01:30 »
Als ik de onderstaande site aanklik en ik selecteer in het linker kader "bending notes" en daarna selecteer ik "suck bend one"  dan begint hij met het zuigen van een d? (c harp) en eindigt met de toon c die je normaal verkrijgt door op dit gaatje te blazen. Schkelt hij halverwege ook over op blazen of zuigt hij hem "gewoon" van d naar c ? Zelf krijg ik de d maar een stukje omlaag .
Bedankt alvast en nog de beste wensen.
Willem

http://www.harmonica-lessons.co.uk/

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Maarten

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
Re: benden en hoe
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari, 2006, 14:40:12 »
Waarschijnlijk krijgt die persoon de noot net niet op c. En ik ben vrij zeker dat hij halverwege niet overschakelt op blazen, want dat zou je zeker horen. Om te weten hoever je een noot naar beneden kan buigen, kan je ??n gulden regel hanteren: je haalt de andere noot in het gat net niet. Dat is ook niet nodig. Waar je wel op moet letten, is dat je de noot niet tot dat punt buigt, want dan klinkt hij een beetje vals. Je moet leren om je noten netjes op de juiste toonhoogte te buigen. Een voorbeeldje is mss duidelijker. Laten we weer gaatje 1 nemen. De blaasnoot is daar een C, de zuignoot een D. Deze laatste kan je buigen tot alles wat maar tussen d en c hangt (maar net niet c, de bend blijft op ongeveer een kwartnoot hangen), de bedoeling is echter dat je een mooie, zuivere noot leert spelen en die noot in dat gat is Db (ook C# genoemd). Moeilijker wordt het met de gaatjes 2 en 3. Bij die gaatjes is het namelijk mogelijk om tot meerdere noten te buigen, want er zitten ook meer noten tussen de blaasnoot en de zuignoot. 2 kan je buigen van een G naar een F# en een F, terwijl je 3 zelfs kan buigen van B naar Bb naar A naar Ab. De moeilijkheid is dan ook dat je al deze tussennoten zuiver moet leren spelen.
Dit is echter voer voor gevorderden. Concentreer je in het begin vooral op zuivere bends op de gaten 1, 4 en 6 en wanhoop niet als je ze niet perfect zuiver krijgt, want zoiets hangt niet alleen af van de juiste frequentie, maar ook van de tuning van de harp en van je eigen gevoel.