Auteur Topic: vraagjes over verschillende harmonicas  (gelezen 2364 keer)

Offline Swiske

• Newbie
  • *
  • I'm on a highway to blues!
vraagjes over verschillende harmonicas
« Gepost op: 21 juli, 2011, 11:37:26 »
Hallo! :)
Ik ben nieuw op dit forum en heb er al heel veel goede info uit kunnen halen! Keep the good work up :Jam:! Ik heb wat vraagjes over verschillende mondharmonicas. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden.

Ik speel nu 3 maanden mh en ik heb een hohner marine band in C. Ik heb op het forum gelezen dat dit niet echt een goede mh is, klopt dit?  :geenidee: Ik zou graag mij een 2e aanschaffen, een betere. Maar als ik een 2e zou kope, zou ik dan in C blijven of een A of G nemen?

En ik heb eens zitten rond zoeken over verschillende mhs en heb er wat vraagjes over. Is de Hohner Special 20 Classic beter dan de marine band, want ze kosten evenveel. En hoe zit het met de Hohner Marine Band de Luxe, want deze kost meer dan de andere 2, is deze zijn prijs waard of is het rommel? (Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

Nu ik heb veel goede commentaar gelezen over de Seydel 1847, maar deze is nog duurder dan de Hohners, is deze zijn prijs waard? En merk je het verschil in kwaliteit? Want ik wil zeker zijn dat als ik hem koop, het een goede aankoop is. En de Suzuki Bluemaster kost evenveel als de Marine Band, maar is blijkbaar beter, klopt dit? En welke Suzukis zijn nog aan te raden?

Sorry  :-[ voor de vele lastige vragen, ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel en welke mh aan te raden is, want ik zou graag een stapje verder gaan in het harmonica spelen. Alvast bedankt!

PS: Het lijkt juist alsof mijn Marine Band opzwelt in het midden. Is het normaal dat er dingen uit steken? Hindert dit de kwaliteit?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
Re: vraagjes over verschillende harmonicas
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli, 2011, 12:35:23 »
Hele volksstammen zweren bij de Marine Band.
Geluid moet door houten kam erg mooi zijn.
Nadeel heb je zelf al aangegeven: zwellen door vocht. Reden voor velen om deze niet te nemen danwel een customized versie te nemen waarbij de kam afgelakt wordt.

Marine Band de Luxe wordt al geleverd met gesealde/gelakte kam om het zwellen tegen te gaan. Goede keus.

Special 20: kunstof kam: geen zwellen. prima harp. Klank wellicht iets minder dan bij een houten kam.
Spelen ook hele volksstammen op. Ik heb een A en ben er tevreden mee. Komen er nog 2 bij.

Seydel: in zijn algemeenheid hoger aangeschreven dan Hohner.
Blues Session vind ik vergelijkbaar met Special 20. (heb er 1 van).
1847 is een top model. Betaal je dan ook voor. Is het nodig??? Nee. Zou je het doen??? Als je het geld ervoor over hebt, waarom niet.
Voor mijzelf vind ik ze te duur.
Er is nu een mooi tussen alternatief: de Session Steel. Ook met stalen reeds. Heb er net 1 binnen gekregen. Moet alleen nog ruim 2 weken wachten voordat ik er ioets over kan zeggen (heeft iets met verjaardag te maken :))

Suzuki en andere merken: kan ik niets over zeggen, maar sommigen zweren erbij.
Ga er van uit dat alles van een vergelijkbare prijsklasse (vanaf pakweg 25 euro) min of meer vergelijkbaar is in kwaliteit.

Als 2e harp: Tenzij de Marine band C je helemaal tegen staat, zou ik een andere toonsoort nemen.
A is dan een goede keus in het blues segment.

Succes en veel plezier met het spelen.

To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli, 2011, 12:42:21 »
PS: Het lijkt juist alsof mijn Marine Band opzwelt in het midden. Is het normaal dat er dingen uit steken? Hindert dit de kwaliteit?

Hey Swiske,

Dat opzwellen van de kam is precies waarom veel mensen niet dol zijn op de marine band. Smaken verschillen en er zijn dan ook veel mensen die juist dol zijn op de marine band. de Hohner special 20 is onder andere door de kunststof kam veel betrouwbaarder dan de marine band en volgens mij een veel betere harmonica, vooral voor beginners. De Seydel 1847 is het geld meer dan waard en ja je merkt het verschil in kwaliteit. Kijk ook eens naar de session steel: minder duur maar met dezelfde hoge kwaliteit stemtongen. Suzuki maken ook hele goeie harmonicas.

Mijn advies is de special 20, niet duur en van hoge kwaliteit. Daardoor kan je een aantal verschillende toonsoorten aanschaffen voor dezelfde prijs als een dure seydel. Later als je compleet verslaafd bent aan het harmonica spelen ga je vanzelf astronomische bedragen uitgeven aan veel te dure harmonicas.

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli, 2011, 12:51:21 »
welkom......hmms zie t als het kopen van een auto..... ieder heeft zijn eigen voorkeuren... gewoon rondneuzen hier...
special 20 een beetje de polo (goede middenklasser) onder auto's volgens mij, en vele anderen... Seydel is porche maja vind je het echt zo leuk om auto te rijden en/of heb je het geld .... jammer dat je harmonica's niet uit kan proberen  :dasniks:

en mijn ervaring is .. alles onder de 25 euro is niet echt super.... hohner sp 20, suzuki bluesmaster, harpmaster bushman mooie middenklassers....en afhankelijk waar je kijkt tussen 26 en 35 euro... O0

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli, 2011, 13:23:32 »
Wat zijn we het allemaal toch eens met elkaar  :D
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli, 2011, 13:27:06 »
hallo Swiske,
Ik zou gaan voor de session steel (oranje kam) beta1 in de key A
beta1 is dus nagekeken en helemaal correct afgesteld door Ben bouwman voor ik dacht 10 euro extra en merk dan het verschil maar eens met je andere m.h
heb zelf 3x sessionsteel en 2x 1847
mzzl

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli, 2011, 13:29:52 »
sja waarom zou ik na een aantal hope 10 en big rivers gekocht te hebben (wilde goedkoop m'n oude sp 20's vervangen) iemand anders ook die 'fout" laten maken  :icdans: 

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli, 2011, 13:31:03 »
Hallo! :)
..............
Ik speel nu 3 maanden mh en ik heb een hohner marine band in C. Ik heb op het forum gelezen dat dit niet echt een goede mh is, klopt dit?  :geenidee: Ik zou graag mij een 2e aanschaffen, een betere. Maar als ik een 2e zou kope, zou ik dan in C blijven of een A of G nemen?
.................

Hallo Swiske,

Allereerst welkom hier en veel plezier met je mh.
Een Hohner Marine Band in C is gewoon een heel goede mh. Heel veel van de beste en beroemdste bluesharpspelers uit de VS hebben het spelen er op geleerd en spe(e)l(d)en er hun hele carriere (nog steeds) op.
Er zijn een hele hoop andere modellen, merken, types, toonsoorten, stemmingen, etc.  Of ze "beter" zijn dan die je hebt ligt aan een heleboel verschillende factoren en is dikwijls ook erg afhankelijk van je eigen vorkeuren.
Je kunt ze allemaal proberen, kopen, aanpassen enz. Dat gaat je een hoop tijd en geld kosten en het is maar de vraag of je "de allerbeste" ooit zult vinden. Veel beginners verliezen zich in het zoeken naar de beste mh om maar zo snel mogelijk goed te kunnen spelen. Zo werkt het helaas niet helemaal. Er is helaas geen afkortingsroute, je zult tijd en moeite moeten investeren om het te leren en daarbij zul je de eventuele probleempjes van een bepaald merk/type mh moeten leren overwinnen.  (een ander merk/type heeft weer andere probleempjes en dat houdt dus nooit op  :Lachen:)

Mijn advies (voor wat hetwaard is  ;)): je hebt al een goeie mh en leer daar eerst eens goed op spelen.
Neem je tijd (b.v. minimaal een jaar van geregeld oefenen/spelen) om je zere lippen, gaatje 2 en 3 en/of 8 die niet willen, ademnood, droge mond, geen zin, etc. -dingen waar iedereen in het begin in meer of mindere mate mee wordt geconfronteerd- te overwinnen (het gaat écht over!  ;D). Na een jaartje of zo zul je ook weten wat je wel of niet aan een mh wilt en kun je een betere keuze maken. Het belangrijkste (lijkt mij) dat je plezier hebt en houdt in het mh-spelen. Je hóéft geen Sonny Boy III
te worden en je zult het zéker niet worden alléén omdat je de allerbeste mh hebt gekocht.  :bedroefd:

En als je er van houdt om niet te spelen maar om naar een mooie mh te kijken, dan kun je natuurlijk altijd alle mooie aanschaffen en een grote verzameling aanleggen. Ook leuk en er zijn hier op het forum vast een heleboel leden die er inmiddels -op hún zoektocht naar de ideale mh- een heleboel ongebruikte in de kast hebben liggen.  :laugh: (geintje, medeleden, want ik heb er ook al een paar over.... :P)

In ieder geval suck6 gewenst met deze geweldige hobby!
Grtjs, Bob'ke

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli, 2011, 14:58:03 »
Blues Session vind ik vergelijkbaar met Special 20. (heb er 1 van).

Hier wil ik toch even tegenin gaan Mathieu, ik heb namelijk zelf ook een paar van die Blues Sessions en die zijn zeker NIET vergelijkbaar met Special 20's. Die Sessions zijn allemaal zo lek als een mandje! En de Hohner Special 20 (en ook de Suzuki Bluesmaster) vind ik juist geweldig!!

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli, 2011, 15:12:52 »
Hier wil ik toch even tegenin gaan Mathieu, ik heb namelijk zelf ook een paar van die Blues Sessions en die zijn zeker NIET vergelijkbaar met Special 20's. Die Sessions zijn allemaal zo lek als een mandje! En de Hohner Special 20 (en ook de Suzuki Bluesmaster) vind ik juist geweldig!!

Grtz, Marijn.

Ik wil dat meteen van je aannemen :)
Als relatieve beginner haal ik dit soort verschillen er nog niet/onvoldoende uit.

Consensus is inmiddels wel dat in de prijsvriendelijke range een Special 20 hoe dan ook een goede keus is.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli, 2011, 15:34:44 »
Aanvullend: Ook de speelstijl en of gezichtsbeharing  kan nog van invloed zijn op de harpkeuze:

Zo heb ik ook een (standaard) Hohner Anniversary Edition. Daarvan steken de messing reedplaten iets uit.
Vind ik met tongblokking toch minder.
Ook daarvoor zit je met een SP20 goed.

Spelers met baarden en snorren kiezen nog wel eens voor doorlopende dekplaten (Seydel, Suzuki).

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli, 2011, 16:17:15 »
Spelers met baarden en snorren kiezen nog wel eens voor doorlopende dekplaten (Seydel, Suzuki).

Zelfs met Bluesmaster had ik daar problemen mee en heb een jaar of 5 geleden mijn snor er maar afgehaald. Mijn vrouw keek wel ff raar op, want die had mij in 28 jaar nog niet zonder snor gezien LOL.

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli, 2011, 16:23:34 »
Zelfs met Bluesmaster had ik daar problemen mee en heb een jaar of 5 geleden mijn snor er maar afgehaald. Mijn vrouw keek wel ff raar op, want die had mij in 28 jaar nog niet zonder snor gezien LOL.

Grtz, Marijn.
Is in elk geval niet ten koste van je huwelijk gegaan  :). Nog gefeliciteerd met jullie jubileum!

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli, 2011, 16:30:22 »
We beginnen het al oneens te worden , hahahaha !
Anders werd er nog maar één merk en type gemaakt en verkocht !

Stellingen waar ìk het dan niet mee eens ben ....

kunstof kam , Klank wellicht iets minder dan bij een houten kam.

Alsjeblieft niet weer deze nutteloze discussie ...

Een Hohner Marine Band in C is gewoon een heel goede mh. Heel veel van de beste en beroemdste bluesharpspelers uit de VS hebben het spelen er op geleerd en spe(e)l(d)en er hun hele carriere (nog steeds) op.

De Marineband is géén "heel goede mh " , dat is al heel lang achterhaald .
De "grote" jongens spelen op gecustomizede Marinebands en of andere merken en niet op een prul van 2 tientjes zonder dat er aan gewerkt is , (een Bonamassa en consorten spelen ook niet op een gitaar van de Bart Smit ...)

Die Sessions zijn allemaal zo lek als een mandje! En de Hohner Special 20 vind ik juist geweldig!!

Sessions kùnnen zo lek zijn als een mandje , mijn C en mijn Bes zijn juist hartstikke goed daar speel ik al 3 jaar op , mijn Session in LD is wel kei lek .
Mijn Special 20 in A daarintegen is de meest lekke harmonica die ik ooit had ....

Mijn favoriet is en blijft de 1847 Beta .

Wat leren we hier uit ?

Iedereen heeft een andere mening en een andere ervaring , jij dus ook Swiske !

Veel suck6 en vooral veel plezier in je zoektocht naar jouw persoonlijke beste harmonica !!

Léke  8)

O ja , ehhh Welkom ! ;)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli, 2011, 17:45:57 »
Alsjeblieft niet weer deze nutteloze discussie ...

Ja inderdaad, iedereen weet dat zowel hout als plastic een slecht geluid geeft. Alleen een metalen kam geeft een echt goed geluid.