Hallo! 
..............
Ik speel nu 3 maanden mh en ik heb een hohner marine band in C. Ik heb op het forum gelezen dat dit niet echt een goede mh is, klopt dit?
Ik zou graag mij een 2e aanschaffen, een betere. Maar als ik een 2e zou kope, zou ik dan in C blijven of een A of G nemen?
.................
Hallo Swiske,
Allereerst welkom hier en veel plezier met je mh.
Een Hohner Marine Band in C is gewoon een heel goede mh. Heel veel van de beste en beroemdste bluesharpspelers uit de VS hebben het spelen er op geleerd en spe(e)l(d)en er hun hele carriere (nog steeds) op.
Er zijn een hele hoop andere modellen, merken, types, toonsoorten, stemmingen, etc. Of ze "beter" zijn dan die je hebt ligt aan een heleboel verschillende factoren en is dikwijls ook erg afhankelijk van je eigen vorkeuren.
Je kunt ze allemaal proberen, kopen, aanpassen enz. Dat gaat je een hoop tijd en geld kosten en het is maar de vraag of je "de allerbeste" ooit zult vinden. Veel beginners verliezen zich in het zoeken naar de beste mh om maar zo snel mogelijk goed te kunnen spelen. Zo werkt het helaas niet helemaal. Er is helaas geen afkortingsroute, je zult tijd en moeite moeten investeren om het te leren en daarbij zul je de eventuele probleempjes van een bepaald merk/type mh moeten leren overwinnen. (een ander merk/type heeft weer andere probleempjes en dat houdt dus nooit op

)
Mijn advies (voor wat hetwaard is

): je hebt al een goeie mh en leer daar eerst eens goed op spelen.
Neem je tijd (b.v. minimaal een jaar van geregeld oefenen/spelen) om je zere lippen, gaatje 2 en 3 en/of 8 die niet willen, ademnood, droge mond, geen zin, etc. -dingen waar iedereen in het begin in meer of mindere mate mee wordt geconfronteerd- te overwinnen (het gaat écht over!

). Na een jaartje of zo zul je ook weten wat je wel of niet aan een mh wilt en kun je een betere keuze maken. Het belangrijkste (lijkt mij) dat je plezier hebt en houdt in het mh-spelen. Je hóéft geen Sonny Boy III
te worden en je zult het zéker niet worden alléén omdat je de allerbeste mh hebt gekocht.

En als je er van houdt om niet te spelen maar om naar een mooie mh te kijken, dan kun je natuurlijk altijd alle mooie aanschaffen en een grote verzameling aanleggen. Ook leuk en er zijn hier op het forum vast een heleboel leden die er inmiddels -op hún zoektocht naar de ideale mh- een heleboel ongebruikte in de kast hebben liggen.

(geintje, medeleden, want ik heb er ook al een paar over....

)
In ieder geval suck6 gewenst met deze geweldige hobby!
Grtjs, Bob'ke