Kim wilson speelt op Filisko harps... met dubbeldikke stemplaten ( 2 identieke stemplaten op elkaar gelijmd ).
Adam Gussow speelt op zelf afgestelde Marine Bands.... hij zei erbij dat er redelijk vaak een " maandag" model tussen zat . Hij stelt ze zelf af. En hij verbruikt er aardig wat... :-))
De oude garde speelde in hoofdzaak op Marine Bands omdat er niet veel anders te koop was. Wel waren er heel veel Hohner mh's met een andere naam te koop maar dat waren bijna altijd bluesharps en Marine bands met een ander deksel.
Ik vermoed wel dat ook deze oude garde iets anders/beters zou hebben geprobeerd als dat op dat moment te koop zou zijn geweest.
James Cotton is erg blij dat hij Seydel 1847 kan gebruiken , geen hout dat uitzet, stemtongen die langer op stemming blijven, geen roestplekjes op de deksels etc.
Charlie Musselwhite deelt zijn mening , Robin van Roon lijkt ook bij de club te horen (

) .
MAAR... als je lekker speelt op een Marine Band moet je dat toch echt blijven doen.
Ik speel graag op mijn beta-harps omdat deze perfect bij mijn idee over klank/afstelling aansluiten ..en tja, ik was natuurlijk nauw bij de ontwikkeling van de 1847 betrokken dus ik ken alle ins en outs.
In de lagere prijsklasse ( rond 25 euro) is de Special 20 erg goed.
In de middenklasse lijkt de Session Steel de overhand te nemen..ik verkoop er steeds meer.
In de hogere/topklasse is de 1847 een topper. In deze prijsklasse ( vanaf 75 euro) kun je de 1847 alleen maar vergelijken met duurdere custom harps.
Gelukkig heeft iedereen een eigen voorkeur/smaak/budget en dat moet ook zo blijven.
Ik heb voor mijn beta-harps enige kleine veranderingen in de afstelling gemaakt ( met name bij model 3) en dat pakt heel goed uit.
Ik wil proberen bij de volgende Harmonica heavens een paar test beta-harps te bouwen zodat iedereen die wil deze kan proberen. Uiteraard neem ik ontsmettingsvloeistof mee

Ben Bouman