Auteur Topic: vraagjes over verschillende harmonicas  (gelezen 2364 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re: vraagjes over verschillende harmonicas
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli, 2011, 17:52:34 »
Ja inderdaad, iedereen weet dat zowel hout als plastic een slecht geluid geeft. Alleen een metalen kam geeft een echt goed geluid.

Wat een onzin, iedereen weet dat de kleur van de kam het verschil maakt! De blauwe plastic kam van de blue midnight (of zoiets) klinkt veel bluesier dan een normale zwarte special 20 kam!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli, 2011, 17:54:01 »
 :Lachen:

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #17 Gepost op: 21 juli, 2011, 18:11:20 »
Wat een onzin, iedereen weet dat de kleur van de kam het verschil maakt! De blauwe plastic kam van de blue midnight (of zoiets) klinkt veel bluesier dan een normale zwarte special 20 kam!

Ben ik het dus weer niet mee eens.
Moet je het verschil eens horen tussen degenen die bier gedronken hebben of Spa gedronken hebben of uiensoep hebben gegeten of naar de Griek zijn geweest of een vegetarische maaltijd hebben genuttigd.
De adem maakt het verschil!!  :Lachen:
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli, 2011, 21:12:27 »
nou als ze heel veel uiensoep hebben gegeten maakt de geur ook wel een danig onderscheid!

Offline Swiske

• Newbie
  • *
  • I'm on a highway to blues!
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli, 2011, 10:29:06 »
Bedankt voor alle reacties en hulp!!!! Ik heb er veel uit gehaald!!  :applaus: :)

Offline -Michel-

• Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli, 2011, 11:20:49 »
Ja inderdaad, iedereen weet dat zowel hout als plastic een slecht geluid geeft. Alleen een metalen kam geeft een echt goed geluid.

hahahahahaha :icdans: :icdans: :icdans:
mzzl

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli, 2011, 14:10:02 »
We beginnen het al oneens te worden , hahahaha !
Anders werd er nog maar één merk en type gemaakt en verkocht !

Stellingen waar ìk het dan niet mee eens ben ....

De Marineband is géén "heel goede mh " , dat is al heel lang achterhaald .
De "grote" jongens spelen op gecustomizede Marinebands en of andere merken en niet op een prul van 2 tientjes zonder dat er aan gewerkt is , (een Bonamassa en consorten spelen ook niet op een gitaar van de Bart Smit ...)

Léke  8)

@ Léke,
Sonny Boy Williams I en II en Howling Wolf kunnen we het helaas niet meer vragen.... Kim Wilson en Bruce Willis nog wel. Ook Ronnie Shellist en Adam Gussow zijn zo een paar namen om te noemen.
Als deze zijn begonen en/of nog spelen) op zo'n "een prul van 2 tientjes" dan is mijn mening dat zo'n prul zeker "heel goed" genoeg is voor iemand die beginner/gevorderde is.  Als zoals je zelf zegt: "De "grote" jongens spelen op gecustomizede Marinebands" dan moet de basis wel erg goed zijn om er überhaupt de tijd/geld in te steken om deze te customizen...
Dat er inmiddels in deze tijd veel geavanceerdere/betere (én duurdere) modellen te krijgen zijn is alleen maar een plus voor de huidige mh-speler. Maar als de bovengenoemden er zo'n resultaat mee
bereik(t)en, dan denk ik dat je als beginner/gevorderde er zeker een hele goeie (basis) aan hebt. Daarnaast is b.v. de Hohner Special 20 (Marineband... ;)) een doorontwikkeling van de Marineband en eigenlijk een fabrieksmatige customizing -om je voor te zijn...even de customizing van de kam qua materiaal daargelaten-...  ;D 
Ja, de bovengenoemde virtuozen zullen er zeker aan gewerkt (laten) hebben. Maar die hadden/hebben dan ook een niveau waarbij ze die optimalisatie ook ten volle konden/weten te benutten.
Een Bonamassa zal denk ik óók op een gitaar van Bart S. nog iets leuks kunnen laten horen. Een Marineband als instrument op dat kwaliteitsniveau typeren vind ik niet reëel.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar dáárom denk ik dat als  je al een Hohner Marineband hebt, dat je dan als beginner/gevorderde een heel goeie mondharmonica hebt om veel plezier aan deze hobby te beleven en goed te kunnen leren spelen. Als het niet lukt ligt het dan zeker niet aan je mh.  :thumps:

Grtjs, Bob'ke

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli, 2011, 14:45:03 »
"grote jongens .... bovengenoemde virtuozen"en "Bruce Willis": gaat dat samen??
Volgens mij kan er nu een oude thread weer tot leven worden geroepen  :Lachen:

Elke harp in een zelfde prijsklasse heeft zo zijn specifieke voor- en nadelen.
Er zullen maar weinig (of geen) harpjes in de 25-30 Euri klasse zijn, die het geld niet waard zijn.
En ja, ook bij harpjes heb je de beruchte "maandagochtend" productieruns en heb je pech als je er daar eentje van geleverd krijgt.
(te ondervangen door de harpjes eerst door Ron of Ben laten controleren/customizen).
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli, 2011, 22:37:09 »
Bonamassa zal denk ik óók op een gitaar van Bart S. nog iets leuks kunnen laten horen.

Als het niet lukt ligt het dan zeker niet aan je mh.  :thumps:

Tuurlijk kan een Bonamassa op een Bart S. gitaar lekker spelen , ik heb Ben B. ook geweldig horen spelen op een Happy Harp en een Fisherprice versterker , maar ...

Een ander vergelijkingkje :

Als jij op je achterwiel wilt leren fietsen en je moet het leren op een fiets met een slag in het achterwiel ... uiteindelijk gaat het lukken maar waarschijnlijk geef je het eerder op , als je op een geschikte fiets moet leren wheelieën en je beheerst het op een gegeven moment , dan kun je het op een oude verotte fiets ook !

Sonny Boy Williams I en II en Howling Wolf kunnen we het helaas niet meer vragen.... Kim Wilson en Bruce Willis nog wel. Ook Ronnie Shellist en Adam Gussow zijn zo een paar namen om te noemen.

Adam Gussow en Kim Wilson kùnnen we het niet alleen vragen , ik hèb het hen gevraagd , ze spelen dus allebei niet op een standaard Marineband !

Point of story :
Iedereen mag van mij een Marineband bespelen , geen probleem , maar ik ben van mening dat je deze harmonica niet als "heel goed " moet gaan bestempelen .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Boyen

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: 22 juli, 2011, 23:07:43 »
Adam Gussow en Kim Wilson kùnnen we het niet alleen vragen , ik hèb het hen gevraagd , ze spelen dus allebei niet op een standaard Marineband !
Weet vrij zeker dat hij in een paar van z'n filmpjes zei dat hij toch de standaard Marine Band speelt, misschien niet als z'n on-stage harp, maar hij gebruikt ze wel en masse.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #25 Gepost op: 22 juli, 2011, 23:31:13 »
Kim wilson speelt op Filisko harps...  met dubbeldikke stemplaten ( 2 identieke stemplaten op elkaar gelijmd ).

Adam Gussow speelt op zelf afgestelde Marine Bands.... hij zei erbij dat er redelijk vaak een " maandag" model tussen zat . Hij stelt ze zelf af. En hij verbruikt er aardig wat...  :-))

De oude garde speelde in hoofdzaak op Marine Bands omdat er niet veel anders te koop was. Wel waren er heel veel Hohner mh's met een andere naam te koop maar dat waren bijna altijd bluesharps en Marine bands met een ander deksel.

Ik vermoed wel dat ook deze oude garde iets anders/beters zou hebben geprobeerd als dat op dat moment te koop zou zijn geweest.
James Cotton is erg blij dat hij Seydel 1847 kan gebruiken , geen hout dat uitzet, stemtongen die langer op stemming blijven, geen roestplekjes op de deksels etc.
Charlie Musselwhite deelt zijn mening , Robin van Roon lijkt ook bij de club te horen (  >:D ) .
MAAR... als je lekker speelt op een Marine Band moet je dat toch echt blijven doen.

Ik speel graag op mijn beta-harps omdat deze perfect bij mijn idee over klank/afstelling aansluiten ..en tja, ik was natuurlijk nauw bij de ontwikkeling van de 1847 betrokken dus ik ken alle ins en outs.

In de lagere prijsklasse ( rond 25 euro) is de Special 20 erg goed.
In de middenklasse lijkt de Session Steel de overhand te nemen..ik verkoop er steeds meer.
In de hogere/topklasse is de 1847 een topper. In deze prijsklasse ( vanaf 75 euro) kun je de 1847 alleen maar vergelijken met duurdere custom harps.

Gelukkig heeft iedereen een eigen voorkeur/smaak/budget en dat moet ook zo blijven.

Ik heb voor mijn beta-harps enige kleine veranderingen in de afstelling gemaakt ( met name bij model 3) en dat pakt heel goed uit.
Ik wil proberen bij de volgende Harmonica heavens een paar test beta-harps te bouwen zodat iedereen die wil deze kan proberen. Uiteraard neem ik ontsmettingsvloeistof mee   >:D

Ben Bouman

Offline Frans.

• Full Member
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli, 2011, 12:50:23 »
We zullen het eens uitproberen.
Het is sowieso een mooi gebaar om de verschillen eens te horen en te kunnen vergelijken.
Tot de 27 ste 
Frans

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
« Reactie #27 Gepost op: 10 augustus, 2011, 12:01:07 »
Haha, Robin van Roon jongen, wordt je toch in één zin met Charlie Musselwhite genoemd door Ben! Al staat er dan een duiveltje achter.
Wel balen dat ik niet kan de 27e deze maand. Hopelijk doet Ben dit dus in de septemberheaven....
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/