Auteur Topic: Ultrasoon schoonmaken?  (gelezen 1613 keer)

Offline Harpharker

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Hooked on harp
Ultrasoon schoonmaken?
« Gepost op: 24 juli, 2011, 14:47:35 »
Ivm  de goudprijs, die nu op recordhoogte is :thumps:, bleef deze week "beim Aldi" een Ultrasoonapparaat aan mijn vingers plakken....

Ik wil àl  mijn goudstaven, losgeblazen kronen èn gouden piercings,  schoon en ontsmet  inleveren bij de opkoper, om  de gevangen dollars en euries vervolgens rap  om te zetten  in uitbreiding van mijn verzamelinkje  blues harps, daar zit veel mèèr muziek in immers.

Ding kostte 25 € bij onze Duitse vrienden  dus voor je het weet  mik je het in je winkelkar met veel wilde schoonmaakplannen er om heen.
Waar het me vooral om ging/ gaat, want zo dik zit ik helaas niet in 't  goud :-\, is om te kijken of je je MH's zo misschien beter,grondiger, makkelijker schoon zou kunnen maken dan met een wattenstaaf met drank, borstel of bruistablet....  :geenidee:

Maar dè grote vraag in deze , ultrasoon, wat zou het doen met de reeds???  Kwalijke gevolgen?
Ik heb alle  schoonmaaktopics net nagepluisd maar over ultrasoon kom je niks tegen,  dus ervaring is er blijkbaar ( nog) niet.

Ik heb 2 uit de naad getrokken Hering's 1923 en  nog 2 "Pruls" op mijn groeiend Bluesharp-kerkhof liggen :'(, ze  missen alle 4 enkele  essentiële tonen, dat zou aan vuil kunnen liggen of aan grof draw-misbruik in het begin van hun carriére in mijn handen.
Daar wil ik eens  mee experimenteren, maar voordat ze ten onder gaan aan de hoogfrequente trillingen van zo'n ultrasoon bad  wilde ik even  wat gedachten van jullie er over horen.

Vòòr de tewaterlating schroef ik ze wel uit elkaar trouwens; "hout en vocht....wordt 'n gedrocht" zei onze wijze vader zaliger altijd, en die kon 't weten want was een héle goeie schilder, de houten kammen gaan dus niet ultrasoon ten onder in  't bad.

Met dank voor reactie en ideëen,

Groet,  Harpharker.

Echt Bluesweer nu trouwens, oefenweer.......op 24 juli caramba!!! :dasniks:

Hooked on harp

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline -Michel-

• Hero Member
Re: Ultrasoon schoonmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli, 2011, 16:11:27 »
Ik zou het eens proberen en het ons gelijk laten weten

Denk zelf dat het wel moet gaan
mzzl

Offline Frans.

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli, 2011, 17:29:53 »
Hallo Harpharker.
Ik heb ervaring met het ultra schoon maken.
In mijn werk heb ik te maken met ultrasoon schoonmaken en heb natuurlijk ook eens geprobeerd wat de uitwerking op mijn harpjes daarvan is.
Ik heb mijn suzuki bluesmaster +/-  15 min. in het ultrasoon app. gelegd en het werkt wel.
Er komt veel los maar oxidatie blijft vast zitten dat moet er vanaf geschrobt worden.
Dus etensware speeksel en meer van dat spul komt los maar oxidatie moet je echter handmatig verwijderen.
Frans

Offline Harpharker

• Newbie
  • *
  • Hooked on harp
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli, 2011, 19:51:30 »
Oké Frans,bedankt,

Roest ( dat krijgen ze van rust ........)heb ik er nog niet opgeblazen..., ik ga er deze week 'ns 2  :Jam: inmikken, wordt vervolgd!

Zit  ook nog te denken om er spiritus in te doen ipv water, wat denk je daarvan? 
Ontvet, lost op,  èn alcohol corrodeert niet, zodoende.

Alleen een beetje vreemde "clochard nasmaak" :Clown: bij het opnieuw inblazen natuurlijk in 't begin........maar ja , vast daaraan gewend als ik nog 's ooit onder de brug eindig met slechts 'n paar harpjes om in 't schamel dagelijks bestaan te voorzien..... :laugh:

Groet, Harpharker

Hooked on harp

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli, 2011, 20:56:44 »
Met ultrasoon schoonmake is niet echt iets nieuws . Er zijn nog spelers die het gebruiken. Ik ben net ook aan het rondkijken om een ultrasoon toestelletje aan te schaffen en ga het zeker doen .Met mondharmonikas met plastieken kam kan je het zeker doen.Anderen moet je de reed platen er even af halen. Steven Troch van fried Bourbon gebruikt ook zo een toestelletje. En is er tevreden over .
Luc

Offline luc

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli, 2011, 21:18:17 »
Ik ben net over zo een toestelletje bezig met mijn vrouw en die zegt nu dat ze er eentje had maar aan haar moeder gegeven heeft omdat zij dat toch niet gebruikt. Man man man ...

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli, 2011, 22:15:43 »
Ik werk al meer dan 10 jaar zeer intensief aan mondh's en heb van alles geprobeerd. Een ultrasoon apparaat hielp niets bij mij, met of zonder toevoeging van bijv. spiritus .
Het beste is momenteel voor mij de ontkalker die Leke aangeraden heeft. Je moet dan leren hoe je er mee omgaat. Maar met beleid, voorzichtig borstelen met een klein, ultrafijn staalborsteltje doet wonderen.

Dit doe ik alleen met ontzettend smerige harpjes en eigenlijk zou ik dat niet moeten doen. Maar voor zeer goede klanten maak ik wel eens een uitzondering.

Mijn eigen harpjes maak ik zelden schoon want de stalen stemtongen nemen veel minder vuil aan dan messing stemtongen. Als ze na een jaar of zo iets minder goed spelen dan overweeg ik om ze schoon te maken en dat stel ik dan zelfs nog ( te) lang uit. :angel:

Ben Bouman

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli, 2011, 22:17:37 »
uhm ontkalken,  is azijn dan niet een veiligere oplossing ?   of werkt dat niet afdoende  ???

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli, 2011, 23:10:13 »
Nee azijn voldoet niet Maarten , die ontkalker waar Ben het over heeft is speciaal voor de levensmiddelensector en is daar ook op getest en gekeurd .
Let wel , zoals Ben zegt , het is enigszins een bijtend product en ik gebruik het ook alleen als het écht nodig is ( zoals hier : http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,5405.msg32788.html#msg32788 ) , ik reinig eens per maand / 2 maanden met bruistabletten en eens per jaar schroef ik ze open en als het nodig is dan gebruik ik het ook .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli, 2011, 00:02:44 »
Ik maak die van mij nooit (meer) schoon! Toen ik pas begon een aantal jaar geleden was ik daar ook erg mee bezig, bruistabletten enz.. Nu doe ik het nooit! Als een reed vastzit haal ik er een tandenstoker langs, doet ie het weer. Ik heb wel eens gehoord van iemand die een van mijn harpjes probeerde "die smaakt naar sigarettenrook"... duhh! Waarschijnlijk smaken ze allemaal naar 4 pakken zware shag per week! (ik heb er geen last van).

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli, 2011, 11:37:12 »
Ik maak ook nooit harpjes schoon....
Hooguit even een droog doekje langs de binnenkant vd deksels als ik 'm open heb om te stemmen ofzo...
Als de harp veel plaksels in de holes heeft dan ga ik met een tandenstoker ff langs de hoekjes...

Offline toets03

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !!!!! number 5
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli, 2011, 15:31:49 »
hallo,

met mijn nog prille ervaring zou ik toch denken dat je met een oude niet al te harde tandenborstel een heel eind moet komen!!!!

jeroen

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli, 2011, 16:06:28 »
Ik maak mijn harpjes nooit schoon.
Ik schroef ze ook alleen maar open als er een reed vaak blokkeert.

Het beste is om iedere keer voor het spelen je tanden te poetsen, maar dat is natuurlijk geen doen!
Maar als je een beetje uitkijkt en je begint niet telkens te spelen met een waffel vol met koekies of pinda's (of een combinatie daarvan), dan ken ut lang an...dunkt me.
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl

Offline Harpharker

• Newbie
  • *
  • Hooked on harp
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli, 2011, 22:39:06 »
Bedankt voor de kijk op de zaak.

Uit de reacties blijkt , om met Clint Eastwood te spreken, dat "Dirty Harpie" nog simpelweg het beste lijkt!
Dat is de algemene opinie, weinig poetsen, vooral veel blazen en als er al wat hapert.... alleen aan het mankerende riet wat pulken.

Afijn  ik heb 't ding nu toch dus ; The proof of the pudding....
Ik heb ze alle 4 uit elkaar gehaald, vervuiling was er eigenlijk nauwelijks, bleek toen ze volledig open op de operatietafel lagen.
Apparaat met pure spiritus gevuld, blusdeken paraat.....  want  geen idee of er ook warmte of damp zou ontstaan, het huis wilde ik wel graag overeind houden!
Vervolgens een minuutje of 4, allen afzonderlijk, sonoor laten trillen.
Vloeistof werd niet meer dan  lauwwarm, geen brandgevaar, wel er bij gebleven natuurlijk!

Helaas , niks van de vermiste tonen is opnieuw tot leven gekomen, en de wonderbaarlijke reiniging die Léke op foto's laat zien, (met zijn magische vloeistof  knap je je schoonmoeder volgens mij zelfs nog héél strak op), die viel me ook al niet ten deel!

Alles wel schoon , maar  niet zeer duidelijk te zien "voor "en "na". Maar ja ze hadden ook niet die vervuilingsgraad die  Léke hier liet zien:

http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,5405.msg32788.html#msg32788

De "Pruls" blijven in zalige rust op het harmonicakerkhof, aan de Herings ga ik, als ik veel tijd heb nog maar eens wat prutsen,aan de haperende reeds. Ik heb ze denk ik gewoon onkundig naar de filistijnen gedrawd, te  lomp gehesen op gat 4 wellicht.

Geen spiritus nasmaak geproefd.

Nog een ontdekking bij demontage; die Hering kammen zitten heel erg zuinig in de lak, echt alleen aan de buitenkant, binnen gewoon blank hout.
Brazilianen zijn de Zeeuwen van Zuid- Amerika blijkbaar, geen cent te veel, en wat ze er opsmeren, kan ik me van het begin nog goed herinneren, dat mag hier volgens mij al 50 jaar niet meer..., een soort bittere bitak smaak waar je jezelf echt doorheen moet bijten.

Tot slot ; "Dirty Harpie" da's geen gekke nickname bedacht ik me net , misschien mooi ter vervanging van "F*ckface", mocht je dit topic bij toeval lezen ; ik doe hem hierbij graag aan je kado FF !

Hooked on harp

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli, 2011, 09:45:32 »
Na veel en lang zoeken ben ik achter het euvel gekomen waardoor de toon soms zonder verklaarbare reden slecht klinkt. (veelal de goedkopere harpjes)

Namelijk ONDER het Riet, de plaats waar de klinknagel het Riet aan de plaat vast zet, vaak net een onzichtbaar klein stofje of andere ongerechtigheid tussen het Riet en de plaat.

Oplossing voor mij is: Natmaken met listerine, alcohol oid het Riet voorzichtig optillen en met een spuitbus perslucht schoonblazen.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley