Bedankt voor de kijk op de zaak.
Uit de reacties blijkt , om met Clint Eastwood te spreken, dat "Dirty Harpie" nog simpelweg het beste lijkt!
Dat is de algemene opinie, weinig poetsen, vooral veel blazen en als er al wat hapert.... alleen aan het mankerende riet wat pulken.
Afijn ik heb 't ding nu toch dus ; The proof of the pudding....
Ik heb ze alle 4 uit elkaar gehaald, vervuiling was er eigenlijk nauwelijks, bleek toen ze volledig open op de operatietafel lagen.
Apparaat met pure spiritus gevuld, blusdeken paraat..... want geen idee of er ook warmte of damp zou ontstaan, het huis wilde ik wel graag overeind houden!
Vervolgens een minuutje of 4, allen afzonderlijk, sonoor laten trillen.
Vloeistof werd niet meer dan lauwwarm, geen brandgevaar, wel er bij gebleven natuurlijk!
Helaas , niks van de vermiste tonen is opnieuw tot leven gekomen, en de wonderbaarlijke reiniging die Léke op foto's laat zien, (met zijn magische vloeistof knap je je schoonmoeder volgens mij zelfs nog héél strak op), die viel me ook al niet ten deel!
Alles wel schoon , maar niet zeer duidelijk te zien "voor "en "na". Maar ja ze hadden ook niet die vervuilingsgraad die Léke hier liet zien:
http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php/topic,5405.msg32788.html#msg32788 De "Pruls" blijven in zalige rust op het harmonicakerkhof, aan de Herings ga ik, als ik veel tijd heb nog maar eens wat prutsen,aan de haperende reeds. Ik heb ze denk ik gewoon onkundig naar de filistijnen gedrawd, te lomp gehesen op gat 4 wellicht.
Geen spiritus nasmaak geproefd.
Nog een ontdekking bij demontage; die Hering kammen zitten heel erg zuinig in de lak, echt alleen aan de buitenkant, binnen gewoon blank hout.
Brazilianen zijn de Zeeuwen van Zuid- Amerika blijkbaar, geen cent te veel, en wat ze er opsmeren, kan ik me van het begin nog goed herinneren, dat mag hier volgens mij al 50 jaar niet meer..., een soort bittere bitak smaak waar je jezelf echt doorheen moet bijten.
Tot slot ; "Dirty Harpie" da's geen gekke nickname bedacht ik me net , misschien mooi ter vervanging van "F*ckface", mocht je dit topic bij toeval lezen ; ik doe hem hierbij graag aan je kado FF !