Ha Lé,
Waar moet je op letten? Dat is een moeilijke vraag...
Ik zal proberen hier een andwoord op te verzinnen.
Minder = meer in bluesharp-land, daarmee wil ik zeggen: de vetste harp amp zijn meestal kleinere versterkers zonder al teveel poespas zoals reverb meerdere kanalen enz.
Solid state vs buizenversterkerEen buizenversterker klinkt over het algemeen meer "levend" en warmer dan een solidstate (transistor) versterker. Dit heeft te maken met de manier dat een buis of transistor opbreekt of overstuurd.
Solid state versterkers worden over het algemeen afgedaan als "kil en gevoelloos"
Eindbuisconfiguraties en vermogenDe ranges liggen ongeveer op de volgende wattages m.b.t. eindbuisconfiguarties:
5W - 1x 6V6 of 1x EL84
15W - 2x 6V6 of 2x EL84
25W - 2x 6L6/5881 in cathode bias
40-50W - 2x 6L6/5881 in fixed bias
Wanneer je echt goed en hard met een band mee wil spelen val je vooral in de laatste 2 categorieën. Een 15W amp kan ik sommige situaties ook, maar mijn ervaring leert dat bij een redelijk luidruchtige band deze configuratie het net niet haalt.
Dit geldt overigens niet voor dezelfde amp in gitaarsetup! Een 15W versterker met een gitaar KLINKT harder dan een 15W versterker met harp, maar het vermogen is gelijk.
Dit heeft niets met de versterker te maken, maar met de aanwezige frequenties in het gitaar vs harp geluid.
Speakers:In de laatste range kom je meestal combos tegen in:
2x 10"
4x 10"
1x 12"
4x 8"
Of een combinatie van bovenstaande (zie je niet al te vaak)
AlgemeenEr zijn genoeg vintage amps via ebay of marktplaats te vinden welke aan deze configuraties voldoen voor een leuke prijs.
De gok is dan altijd wat je uiteindelijk krijgt!
Ik heb hier `ebay amps´ gehad welke helemaal 100% in orderwaren, maar ook amps welke helemaal moesten worden gereviseerd..
Dat kan dan zoms duur uitvallen.
modsWanneer je een gitaarversterker koopt is deze gebouwd naar gitaar specs. Het modificeren van een buizen gitaaramp laat een versterker veel beter omgaan met de microfoon, tone en feedback.
Hiermee kun je over het algemeen de versterker harder zetten omdat de feedback minder wordt, harder scheuren enz. enz. Lees voor een voorbeeld van zo'n mod maar eens de Fender Bassman mod welke ik op mijn website heb staan:
http://foxamps.com/index2.php?onderdeel=Producten&pagid=Producten&taal=nl&id=32Dit is echt een verschil van dag en nacht.
Deze mod voer ik overigens ook (gedeeltelijk) uit op
bijna alle andere versterkers!
Hopelijk kun je wat met deze info!
Natuurlijk roept deze post meer vragen op: stel ze maar en ik zal ze proberen te antwoorden!
Cya,
Marc