Auteur Topic: Waar op letten bij de aanschaf van een versterker  (gelezen 2804 keer)

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Waar op letten bij de aanschaf van een versterker
« Gepost op: 28 juli, 2011, 13:36:43 »
Hey allen ,

het is zover , ik ben toe aan een forse versterker , ik ben aangenomen in een band en heb dus vermogen nodig .

Ik heb een Pignose en een 40 Watt transistorversterker met 10 inch speaker , voor mijn eerste "optredentje" had ik een VHT Power6 lampenbak te leen ( prachtig geluid overigens ).
Over de PA is dit geen probleem , maar bijv. in de repetitieruimte van mijn nieuwe band is er ( nog ) geen PA , daar moet ik concureren met herriemakers  ;D

Waar moet ik nu op letten ?
Klank is persoonlijk dat snap ik maar POWER ?

Wat ik begrepen heb tot nu toe is dat een 60 Watt buizenversterker soms meer volume geeft dan een 100 Watt buizenversterker  ???

Dus :

Welk merk speakers heeft de voorkeur ( moet dit Jensen of Alnico zijn of is Fender of Cellestion ook goed ) , hoe groot moet de speaker zijn , is 4x 10 inch beter dan 1x 15 of 2x 12 inch ?

Welk merk / type versterker absoluut niet kopen ?

Is er een groot verschil met bijv. de Fender twin en de Fender twin reverb of de Hyperamp van Seydel en de Hyperamp Rev .

Waarom zijn Marshall's en Peavey's zoveel goedkoper , zijn die niet goed ?

Er zijn zoveel verschillende Fender Bassmans , zijn die allemaal goed ? Ik zie ze van een jaar oud 100 Watt voor 350,-  , oude van 50 Watt voor 700,- en de bekenste ( die tweeduitvoering ) zitten op 1300,- tot 3000,- ?

Is het idd beter om een basversterker te kopen dan een gitaarversterker ?

Het liefst wil ik een Fox of een Marble , die zijn super maar op dit moment boven mijn budget .

Graag zoveel mogelijk info , wel juiste info geen "ik denk" info , daar is de aanschafprijs te hoog voor .

Ik denk dat er veel mensen met deze vragen zitten , dus heren versterkerbouwers en ervaringsdeskundigen , HELP A.U.B. !!

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
Re: Waar op letten bij de aanschaf van een versterker
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli, 2011, 14:34:20 »
Hoi Lé,  overleg eens met mister FOX...  ik had een harley benton ga-5 buizenversterkertje en hij heeft er iets supermoois (mooi en hard) van gemaakt met een paar kleine ingrepen... buurt wordt nu al knettergek... en dan staat ie op 1/4 omdat ik geen feedback killer /volumecontrol  op mic heb...
dit is meer als voorbeeld bedoeld... (van de andere kant als een band zich wat aanpast is deze versterker goed voor oefenen imo)

moraal:  overleg met Marc watvoor "goedkope" basis je nodig hebt en laat hem er mee stoeien  :Jam:

Offline leendert

• Full Member
  • Het is nooit te laat om ergens aan te beginnen
    • ARTWARE ILLUSTRATIES
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli, 2011, 20:07:19 »
Beetje off topic, maar kun je wat meer vertellen over die mods van die Benton GA 5?
Thanks!

Leen

Offline leendert

• Full Member
    • ARTWARE ILLUSTRATIES

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli, 2011, 02:38:16 »
Hey Leen hoe is het met die buizenbak van marktplaats afgelopen ?

Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline leendert

• Full Member
    • ARTWARE ILLUSTRATIES
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli, 2011, 14:50:15 »
He Le,

Die heb ik niet gekocht. Leuk dat je dat nog weet trouwens...:)
Werd te duur .. volgens reacties op dit forum ook te veel vermogen ( Ahoy opmerking :) en ik ben geen elektronica - hobbyist.

grtzz Leen

Offline -peter-

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus, 2011, 20:35:06 »
Hey Léke,

jammer dat je hier niet meer reactie over krijgt, want er zijn er idd meerdere die over dit onderwerp nog steeds in het duister tasten.

grt Peter

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus, 2011, 05:54:38 »
Waarom niet gewoon een versterker met een heeeele berg aan opties?
Dan kan je een eigen geluid creeren.

Ga eerst eens na voor jezelf HOE jij wilt klinken op het podium en of dat ook nodig is in de studio.
Kijk dan pas naar power.
Zet die jankende gitarist wat zachter voor dat straks alle bandleden met 200watt amp's op 5m2 tegen elkander op staan blazen :o

Qua sound zeg ik:
Jason R. klinkt apart, mijn geluid is het niet maar hij legt wel iets op tafel wat uniek is en opvalt.
Brandon B. is meer mijn kopje thee redelijk apart maar hij komt ook goed weg met zn geluid.

Natuurlijk Boutique,Fox, Harpgear, Marble, Fender bassman classic etc. Allemaal absurd duur voor wat je nu eigenlijk krijgt voor die centen en allemaal met een prima sound.

Maar is het echt nodig in de studio ? Ik vraag het me af

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Voske

• Sr. Member
  • What ya'll fuzzin'about, Blues is my middle name
    • Fox Amps
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus, 2011, 08:16:30 »
Citaat
http://www.ebay.co.uk/itm/Alnicomagnet-Blues-Harp-Mod-Kit-Harley-Benton-GA5-GA5H-/360254752346?pt=UK_MusicalInstr_Amplifiers_RL&hash=item53e0db465a
Is het dit mod pakketje?

grtzz Leen

Hoi Leen,

Nee dat mod pakketje heb ik niet gebruikt, ik heb mijn eigen mods gebruikt.
Ik principe heeft deze amp niet veel nodig om wat beter voor harp te klinken.

Ik heb de hele EQ print eruit gesloopt en vervangen door een goede treble cut configuratie, daarnaast de ingangsimpedantie verhoogt naar 5.6MOhm voor vintage kristal mics.
De voorversterkerbuis is een JJ 12AT7 en de eindversterkerbuis is een NOS EL84.
Dit klonk al een heel stuk beter dan de stock configuratie!

Evt. andere mods die je nog zou kunnen doen is het laten zakken van de B+ maar ik vond dat voor deze kleine amp niet echt nodig.
Ook zou je alle koppelcondensatoren kunnen vervangen naar 0.1uF om wat meer bas door te laten....
Deze laatste aanpassingen heb ik niet meer gedaan, maar kunnen nog een positief effect met zich meebrengen!

Cya,
Marc
www.foxamps.com      Dutch hand build harp amplifiers

Offline Voske

• Sr. Member
  • What ya'll fuzzin'about, Blues is my middle name
    • Fox Amps
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus, 2011, 08:44:28 »
Ha Lé,

Waar moet je op letten? Dat is een moeilijke vraag...
Ik zal proberen hier een andwoord op te verzinnen.

Minder = meer in bluesharp-land, daarmee wil ik zeggen: de vetste harp amp zijn meestal kleinere versterkers zonder al teveel poespas zoals reverb meerdere kanalen enz.

Solid state vs buizenversterker
Een buizenversterker klinkt over het algemeen meer "levend" en warmer dan een solidstate (transistor) versterker. Dit heeft te maken met de manier dat een buis of transistor opbreekt of overstuurd.
Solid state versterkers worden over het algemeen afgedaan als "kil en gevoelloos"

Eindbuisconfiguraties en vermogen
De ranges liggen ongeveer op de volgende wattages m.b.t. eindbuisconfiguarties:
5W - 1x 6V6 of  1x EL84
15W - 2x 6V6 of 2x EL84
25W - 2x 6L6/5881 in cathode bias
40-50W - 2x 6L6/5881 in fixed bias

Wanneer je echt goed en hard met een band mee wil spelen val je vooral in de laatste 2 categorieën. Een 15W amp kan ik sommige situaties ook, maar mijn ervaring leert dat bij een redelijk luidruchtige band deze configuratie het net niet haalt.
Dit geldt overigens niet voor dezelfde amp in gitaarsetup! Een 15W versterker met een gitaar KLINKT harder dan een 15W versterker met harp, maar het vermogen is gelijk.
Dit heeft niets met de versterker te maken, maar met de aanwezige frequenties in het gitaar vs harp geluid.

Speakers:
In de laatste range kom je meestal combos tegen in:

2x 10"
4x 10"
1x 12"
4x 8"

Of een combinatie van bovenstaande (zie je niet al te vaak)

Algemeen
Er zijn genoeg vintage amps via ebay of marktplaats te vinden welke aan deze configuraties voldoen voor een leuke prijs.
De gok is dan altijd wat je uiteindelijk krijgt!

Ik heb hier `ebay amps´ gehad welke helemaal 100% in orderwaren, maar ook amps welke helemaal moesten worden gereviseerd..
Dat kan dan zoms duur uitvallen.

mods
Wanneer je een gitaarversterker koopt is deze gebouwd naar gitaar specs. Het modificeren van een buizen gitaaramp laat een versterker veel beter omgaan met de microfoon, tone en feedback.
Hiermee kun je over het algemeen de versterker harder zetten omdat de feedback minder wordt, harder scheuren enz. enz. Lees voor een voorbeeld van zo'n mod maar eens de Fender Bassman mod welke ik op mijn website heb staan:
http://foxamps.com/index2.php?onderdeel=Producten&pagid=Producten&taal=nl&id=32
Dit is echt een verschil van dag en nacht.

Deze mod voer ik overigens ook (gedeeltelijk) uit op bijna alle andere versterkers!

Hopelijk kun je wat met deze info!
Natuurlijk roept deze post meer vragen op: stel ze maar en ik zal ze proberen te antwoorden!

Cya,
Marc
www.foxamps.com      Dutch hand build harp amplifiers

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus, 2011, 11:02:04 »
Waarom niet verschillende amp + mics gewoon uitproberen tot je degene hebt gevonden die JIJ top vind klinken ??

Bedenk voor jezelf hoe je wilt klinken .....jaren 50 sound ? acoustisch ? electronisch ala J Ricci ?etc etc....

Wat Marc zegt:
"Minder = meer in bluesharp-land, daarmee wil ik zeggen: de vetste harp amp zijn meestal kleinere versterkers zonder al teveel poespas zoals reverb meerdere kanalen enz."
Vind ik een hele goede  :thumps:

Je kunt beter een los pedaal kopen met bv Delay of reverb als je een effect wilt.
Ik heb een Marble Max gehad met welgeteld twee knoppen een een paar buizen, en nu een Marble Bluesonic met Tone, volume, en Contour...thats it !

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus, 2011, 12:26:09 »
Bedenk voor jezelf hoe je wilt klinken .....jaren 50 sound ? acoustisch ? electronisch ala J Ricci ?etc etc....

PLAGIAAT :P

Maar Arnout je hebt idd gelijk.
Het is leuk al dat dure spul maar heb je het ook echt nodig.

Wat Voske zegt klopt absoluut en natuurlijk ook een beetje in het eigen straatje. :P
Door het land scheuren op zoek naar een knappe vintage versterker kost tijd geduld en een beetje Diesel.
Maar het kan je soms een hoop stuivers besparen.
Buiten dat het ook gewoon fun en leerzaam is is om diverse modellen te testen

Of je knalt natuurlijk bij Voske 1800 op tafel en je hebt iets wat zeker werkt.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus, 2011, 13:46:03 »
plagiaat.......je hebt gelijk, ik had niet alles goed gelezen,
sorry Re ;)

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus, 2011, 17:27:03 »

Over de PA is dit geen probleem , maar bijv. in de repetitieruimte van mijn nieuwe band is er ( nog ) geen PA , daar moet ik concureren met herriemakers  ;D

Probeer eerst je collega's er eens van te overtuigen dat in een repetitiehok van 60 m^3 spelen een heel ander verhaal is dan in een zaal, kroeg van meer dan 500 m^3...

...Ja maar dan krijg ik mijn "sound" niet!!!!...         Exact!, dus moet een gitarist ook een kleiner versterkertje hebben om te repeteren en kleine optredens mee te doen ipv overal z'n Fender Twin, Bassman of Marshall naar binnen te rollen.

En Marc kan van poep goud maken!!!!!!
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)

Offline Aart

• Hero Member
  • www.mighty-ya-ya.com
    • The Mighty Ya-Ya
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus, 2011, 17:38:05 »
He Le,

Die heb ik niet gekocht. Leuk dat je dat nog weet trouwens...:)
Werd te duur .. volgens reacties op dit forum ook te veel vermogen ( Ahoy opmerking :) en ik ben geen elektronica - hobbyist.

grtzz Leen

Oh? Voor hoeveel is 'ie weg gegaan dan? Heb er eigenlijk niet op geboden omdat ik jou niet in het vaarwater wou zitten. Leek mij een perfect knutsel-object.
... I am no guitar-player. I am what ya' call a manipulator of instruments... (Dick Dale)