Auteur Topic: Benden op gaatje 3  (gelezen 4653 keer)

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
Re: Benden op gaatje 3
« Reactie #30 Gepost op: 08 september, 2011, 19:50:47 »
 nonono en nou lukt het niet meer  nonono nonono nonono nonono ???
Ik haat techniek.

Nou ja, my moment of triumph is gone.  :-\
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #31 Gepost op: 08 september, 2011, 19:55:17 »
de bend niet of de mic niet.... soms heb ik de bend iedere keer raak en dan ben ik hem weer kwijt.... komen veel dingen bij kijken...Ben noemde het mooi "het is een coördinatie van een heleboel spieren en het is belangrijk dat je het heel vaak doet zodat het een automatisme wordt"..ikzelf merk dat de bend het lekker doet op mijn harpmaster maar op ander harps wat lastiger (in C) in A pak ik hem zó maja is weer iets andere stand van alles ..... o o waar zijn we aan begonnen  :Clown: :angel: O0

Offline Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Gewoon Opnieuw Beginnen
    • Facebook
« Reactie #32 Gepost op: 08 september, 2011, 19:58:32 »
De bend. Ja, op mijn A gaat tie veel beter.
Tis de C.

Nou, toch bijna tijd voor koffie. En House vanavond.  :icdans:
Ik ga nog even een paar leuke dingen toeteren en benden is voor vandaag genoeg!
Bluesharp Challenge 2012 op 20 oktober in het Beauforthuis. Dat wil je niet missen!
http://www.facebook.com/#!/events/394525373933619/

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #33 Gepost op: 08 september, 2011, 20:20:04 »
Ik ben met hetzelfde *fijne* verschijnsel bezig, maar dan met tongblok.
Zowel bij de 3 als de 2 krijg ik de bend niet diep genoeg (tot halverwege tussen 2' en 2'' en tot iets onder de 3'').
Voor 3''' en 2'' zou het achterste deel van de tong nodig zijn (als bij een *uh* of *oh* klank).
Echter, met de voorkant van de tong op de harp, kan ik met de achterkant van de tong niet zoveel meer doen ( ik kom tot *oe*).
Heeft iemand aanwijzingen hoe met TB zo diep te komen?
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Tubukulutus

• Jr. Member
  • **
  • Fake it till you make it
« Reactie #34 Gepost op: 08 september, 2011, 21:07:32 »
Heb je al geprobeerd om je onderkaak zover mogelijk te laten zakken om de bend dieper te maken? En ademhalen vanuit je middenrif.

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #35 Gepost op: 08 september, 2011, 21:09:45 »
Ik ben met hetzelfde *fijne* verschijnsel bezig, maar dan met tongblok.
Zowel bij de 3 als de 2 krijg ik de bend niet diep genoeg (tot halverwege tussen 2' en 2'' en tot iets onder de 3'').
Voor 3''' en 2'' zou het achterste deel van de tong nodig zijn (als bij een *uh* of *oh* klank).
Echter, met de voorkant van de tong op de harp, kan ik met de achterkant van de tong niet zoveel meer doen ( ik kom tot *oe*).
Heeft iemand aanwijzingen hoe met TB zo diep te komen?

Eigenlijk heb je de tong helemaal niet nodig om te benden. Het kan ook door de stand van je stottenhoofd te veranderen, zoals je een lage toon zingt. Het is moeilijk uit te leggen, ik weet niet hoe anderen benden met tongblok maar zo doe ik het. Het belangrijkste is de harp stevig tegen je mond en tong te drukken zodat het goed is afgesloten (geen valse lucht).

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #36 Gepost op: 08 september, 2011, 21:13:32 »
Dat is niet waar. Je gebruikt wel degelijk je tong. Je keel heeft er niks mee te maken.

Het lijkt misschien dat je je keel gebruikt, maar wellicht gebruik je omringende spieren van je tong om de achterkant van je tong te laten zakken.
Dan lijkt het alsof je je strottehoofd gebruikt, maar het is in feite je tong die je achter in je keel laat zakken.

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #37 Gepost op: 08 september, 2011, 21:30:32 »
Dat is niet waar. Je gebruikt wel degelijk je tong. Je keel heeft er niks mee te maken.

Het lijkt misschien dat je je keel gebruikt, maar wellicht gebruik je omringende spieren van je tong om de achterkant van je tong te laten zakken.
Dan lijkt het alsof je je strottehoofd gebruikt, maar het is in feite je tong die je achter in je keel laat zakken.

Ik weet het niet, and I don't care eigenlijk. Benden kan op veel manieren, en m'n tong gebruik ik vrijwel weinig om te benden. En het is wel iets anders als wat ik zei want mn ademsappel gaat een onwijs eind omhoog ipv naar beneden zoals het zingen van een noot. Maar ik kan m'n tong helemaal stil houden, als ik wil.

Mijn punt denken iets met je tong te 'hoeven doen', is niet nodig om diep te benden getongblokt. Tenminste zoals ik het ervaar, integendeel het zit dieper (voor mij).

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #38 Gepost op: 08 september, 2011, 21:35:47 »
Ik weet het niet, and I don't care eigenlijk. Benden kan op veel manieren, en m'n tong gebruik ik vrijwel weinig om te benden. En het is wel iets anders als wat ik zei want mn ademsappel gaat een onwijs eind omhoog ipv naar beneden zoals het zingen van een noot. Maar ik kan m'n tong helemaal stil houden, als ik wil.

Mijn punt denken iets met je tong te 'hoeven doen', is niet nodig om diep te benden getongblokt. Tenminste zoals ik het ervaar, integendeel het zit dieper (voor mij).

trouwens ik zit het nu intensief te proberen he..maar over de achterkant van m'n tong heb ik geen controle, die stand beinvloed ik van uit mn keel, misschien gaat het daarom.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #39 Gepost op: 08 september, 2011, 21:38:03 »
Ik denk dat Joost gelijk heeft, ik speel ook alles getongblokt en ik gebruik inderdaad hoofdzakelijk de achterkant van m'n tong.
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #40 Gepost op: 08 september, 2011, 21:39:47 »
Wanneer je tongblok bent maak je een golfbeweging met je tong.

Voor de bends op de 3 draw maak je eerst gebruik van het voorste gedeelte van je tong.
Deze krult voor in de mond omhoog.
Daarna volgt de krulling van je tong de curve van je gehemelte.

De tweede halve stap bevindt zich dan meer op het midden van je tong 
De laatste halve stap bevindt zich in het gebied waar je tong zich geheel naar achteren krult.

Bij deze beweging horen er geen spanningen te zitten op de omringende spieren.
Wanneer dat wel het geval is bemoeilijk je de bend en heeft dat ook invloed op je toon.

Carl pakt waarschijnlijk deze laatste stap door ook spieren in de keel te gebruiken om de tong te laten bewegen. Hierdoor denkt hij dat hij zijn keel gebruikt. Maar uiteindelijk doet je tong het.

Het is beter om proberen alleen de spieren in de tong te gebruiken.
Hierdoor zal het benden soepeler en makkelijker gaan.

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #41 Gepost op: 08 september, 2011, 21:43:06 »
UHMM  Weet niet hoe ver de tong in de keel bij mensen vastzit... heb in een ver verleden nogal wat varkenstongen "uitgesneden" en die zaten flink ver in de keel vast...en als je alleen je tong beweegt kun je het tot aan je adamsappel voelen.... O0

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #42 Gepost op: 08 september, 2011, 21:49:00 »
Laat het aan Maarten over om van deze discussie een SLACHTING te maken  :laugh: :laugh:

Maar hij heeft wel gelijk ziek dat ik dat gewoon ook weet (vraag niet hoe) nonono

Benden doe je met je tong zij het diep in je keel soms

Het aanzetten van een bend kan met de voorkant van je tong

Alleen idd niet als je tongblokt.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Orff

• Super Hero
  • *
  • on te road again
« Reactie #43 Gepost op: 08 september, 2011, 21:52:26 »
Laat het aan Maarten over om van deze discussie een SLACHTING te maken  :laugh: :laugh:

Maar hij heeft wel gelijk ziek dat ik dat gewoon ook weet (vraag niet hoe) nonono

Dré wel eens je vinger in je keel gestoken misschien  >:D..ken heel diep als de nood hoog is..hehe ... :Lachen: :laugh: :Lachen:

Offline Carl Comfort

• Hero Member
  • Boogie Chillen!
« Reactie #44 Gepost op: 08 september, 2011, 22:10:17 »
Golfbeweging? ik snap wat je bedoelt maar het is niet noodzakelijk. Het draait toch allemaal om de hoek van de airflow veranderen..daar is idd tong positie belangrijk voor maar hoe jij het achterste eind van je tong (met je tong) beweegt weet ik niet.

Kijk met een U block kan ik ook een 2 draw benden, dat moet ik het toch echt anders doen als TB, hoe krijg ik dat dan voor elkaar? Probeer het eens.

Benden kan op veel manieren.