Beste allemaal,
ik dacht dat het wel eens tijd werd om (na 12 jaar gitaarspelen) een ander instrument erbij te nemen.
En dat is natuurlijk de mondharmonica. Enige nadeel is, dat ik er zo weinig van weet, en op het internet is
alles "het beste" vandaar dat ik hulp inroep via dit forum!
't eerste dat mij opviel is dat ze vaak per 12 verkocht worden... probleem is , dat ik een reis ga maken volgend jaar
maar niet 12 van die dingen mee wil sjouwen
welke toonhoogte kan je het beste nemen (klinkt het mooiste)?
Hohner leek mij wel een mooi merk, het lieftst heb ik er een waar ook hout in zit (bewerking).
Maar welk model/merk gaat nou het langste mee (in iedergeval zeker een jaar) voordat er iets vervangen moet worden?
Ik hoef natuurlijk geen collectersitem of het crème de la crème, gewoon een mooi instrument voor on the go 
Ik hoop dat iemand mij hierbij een beetje kan helpen, bedankt!
laurens
Welkom!
Hout en lang meegaan:
* Seydel 1847 Classic. De roestvrij stalen platen van Seydel zouden tot 5 keer langer meegaan dan de gebruikelijke koper/messing platen.
* Ook goed: Hohner Marine Band de Luxe. (Behandeld hout, gaat zwelling tegen, dit itt de gewone Marine Band)
Geen hout, goed en prijsvriendelijk: Hohner Special 20
Geen hout, maar wel stalen platen: Seydel Session Steel.
Hoe dan ook: ga minimaal in de 25-30 Euro klasse zitten.
Toonsoort: Zoveel mensen, zoveel meningen.
Echter: om te beginnen wordt vaak een C genomen.
Blues gebruikt vaak een A.
En voor jou mede afhankelijk in welke toonsoorten jij je gitaar speelt (en in welke positie jij de harp wilt gaan spelen).
Niet ongebruikelijke volgorde van aanschaf: C, A, G, D en dan Bb/F.
Wil je een jaartje leren (uit een boek) dan volstaat 1 toonsoort.
Wil je meespelen met videocursussen, CD's, met youtubes of met bands etc. Dan ben je afhankelijk van het materiaal dat je voorgeschoteld krijgt en heb je meerdere toonsoorten nodig.
Voor winkels: zie de posts van RON en Ben Bouman op dit forum voor de links naar hun shops.
Succes en plezier!