Auteur Topic: Welke soort mondharmonica is de beste koop (klank, duurzaamheid, toonhoogte)  (gelezen 2921 keer)

Offline laurensjulian

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Beste allemaal,

ik dacht dat het wel eens tijd werd om (na 12 jaar gitaarspelen) een ander instrument erbij te nemen.
En dat is natuurlijk de mondharmonica. Enige nadeel is, dat ik er zo weinig van weet, en op het internet is
alles "het beste" vandaar dat ik hulp inroep via dit forum!
't eerste dat mij opviel is dat ze vaak per 12 verkocht worden... probleem is , dat ik een reis ga maken volgend jaar
maar niet 12 van die dingen mee wil sjouwen ;)  welke toonhoogte kan je het beste nemen (klinkt het mooiste)?
Hohner leek mij wel een mooi merk, het lieftst heb ik er een waar ook hout in zit (bewerking).
Maar welk model/merk gaat nou het langste mee (in iedergeval zeker een jaar) voordat er iets vervangen moet worden?
Ik hoef natuurlijk geen collectersitem of het crème de la crème, gewoon een mooi instrument voor on the go ;)
Ik hoop dat iemand mij hierbij een beetje kan helpen, bedankt!

laurens

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Tuuteretuut
Re: Welke soort mondharmonica is de beste koop (klank, duurzaamheid, toonhoogte)
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus, 2011, 15:17:46 »
geen belcanto kopen. Hohner Special 20 of Suzuki Bluesmaster zijn goede instappers.
Voor de ruimere portomonnee zijn er de Suzuki Manji, Seydel 1847 en Hohner Marineband Crossover.

C en A zijn musthaves. Nog uit te breiden met de G,Bes en D.

Online Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
Re: Welke soort mondharmonica is de beste koop (klank, duurzaamheid, toonhoogte)
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus, 2011, 15:37:46 »
Beste allemaal,

ik dacht dat het wel eens tijd werd om (na 12 jaar gitaarspelen) een ander instrument erbij te nemen.
En dat is natuurlijk de mondharmonica. Enige nadeel is, dat ik er zo weinig van weet, en op het internet is
alles "het beste" vandaar dat ik hulp inroep via dit forum!
't eerste dat mij opviel is dat ze vaak per 12 verkocht worden... probleem is , dat ik een reis ga maken volgend jaar
maar niet 12 van die dingen mee wil sjouwen ;)  welke toonhoogte kan je het beste nemen (klinkt het mooiste)?
Hohner leek mij wel een mooi merk, het lieftst heb ik er een waar ook hout in zit (bewerking).
Maar welk model/merk gaat nou het langste mee (in iedergeval zeker een jaar) voordat er iets vervangen moet worden?
Ik hoef natuurlijk geen collectersitem of het crème de la crème, gewoon een mooi instrument voor on the go ;)
Ik hoop dat iemand mij hierbij een beetje kan helpen, bedankt!

laurens
Welkom!

Hout en lang meegaan:
* Seydel 1847 Classic. De roestvrij stalen platen van Seydel zouden tot 5 keer langer meegaan dan de gebruikelijke koper/messing platen.
* Ook goed: Hohner Marine Band de Luxe. (Behandeld hout, gaat zwelling tegen, dit itt de gewone Marine Band)

Geen hout, goed en prijsvriendelijk: Hohner Special 20
Geen hout, maar wel stalen platen: Seydel Session Steel.

Hoe dan ook: ga minimaal in de 25-30 Euro klasse zitten.

Toonsoort: Zoveel mensen, zoveel meningen.
Echter: om te beginnen wordt vaak een C genomen.
Blues gebruikt vaak een A.
En voor jou mede afhankelijk in welke toonsoorten jij je gitaar speelt (en in welke positie jij de harp wilt gaan spelen).

Niet ongebruikelijke volgorde van aanschaf: C, A, G, D en dan Bb/F.
Wil je een jaartje leren (uit een boek) dan volstaat 1 toonsoort.
Wil je meespelen met videocursussen, CD's, met youtubes of met bands etc. Dan ben je afhankelijk van het materiaal dat je voorgeschoteld krijgt en heb je meerdere toonsoorten nodig.

Voor winkels: zie de posts van RON en Ben Bouman op dit forum voor de links naar hun shops.

Succes en plezier!
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus, 2011, 16:07:31 »
Uitstekend antwoord, Mathieu. Niks meer aan toe te voegen.
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |
www.commonblackbirdblues.nl

Offline Freddy Pantalony

• Sr. Member
  • Geef ons heden ons dagelijks brood+1 Whiskey
    • Harmonica Friends
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus, 2011, 16:59:42 »
Nog aan toe te voegen de Lee Oskar Major Diatonic :thumps:
Voor een redelijke prijs een goede bluesharp en verkrijgbaar in veel stemmingen.
http://www.leeoskar.com/home.html
Nieuw Blog ''Harmonica Friends''>>>http://harmonicafriends.blogspot.com/

Offline Ray "Skinny Bones Bradley"

• Super Hero
  • *
  • Repetitio est mater studiorum.
    • ZOEKT en gij zult VINDEN !!
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus, 2011, 18:36:36 »
Een Lee Oscar is een liefhebbers harmonica zelfde als een Seydell 1847 classic.

Minpunten Lee Oscar
De L.O. heeft wat dikkere coverplaten bij het mondstuk en je voelt met je lippen de cijfertjes tijdens het spelen.
ook wil bij de L.O. de 2 draw niet echt lekker meekomen

Pluspunt van de L.O. is het geluid mooi vol en warm

Minpunten seydell 1847 classic
De 1847 heeft aan de kam wat verdikkingen zitten waar je met je lippen overheen hobbelt tijdens het spelen.
De een vind het een absolute pre de ander kan er niet mee omgaan.

Pluspunten 1847
practisch onverwoestbaar (zie boven)

Ik zou beginnen bij de 30 a 35 euro harpjes en mijzelf niet meteen een custom harmonica laten aanpraten..

Zie deze video van iemand die wel een beetje begrijpt waar hij het over heeft.

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
Mijn houding hangt volledig af van wie jij bent..

S.B. Bradley

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus, 2011, 19:07:04 »
Zie deze video van iemand die wel een beetje begrijpt waar hij het over heeft.

Hahaa, op 'n ouwe fiets moeje 't leren!  :thumps: :thumps:

Way to go Adam, Marine Bands still rule!

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Freddy Pantalony

• Sr. Member
    • Harmonica Friends
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus, 2011, 19:16:46 »
Hoi Harlemblues,
Ik denk dat ieder merk een liefhebber heeft.
De nieuwe coverplaten zijn iets dunner en de cijfertjes zijn nu minder diep ingeslagen.
Ik heb de dikte van de coverplaten aan het mondstuk gemeten.
Lees Oskar;B 17,75mm. A 19,30mm, LF 17,80mm G 18,00mm.
Suzuki Bluesmaster Bb; 17,10mm.
Hohner Special 20; 18,35mm
Seydel Silver C;19,10mm
Seydel Session Steel; 20,15mm
Zoals je ziet zit er inderdaad verschil van dikte in en is de Session de dikste, en de Suzuki het dunst dat is een verschil van 3 mm dat merk je duidelijk met spelen.
Het geluid van LO vindt ik persoonlijk ook het mooiste tenminste voor de soort muziek wat ik speel.
Tja het is ook een kwestie van smaak.

• Super Hero
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus, 2011, 00:10:28 »
over het geluid heb ik helemaal niets te klagen
dat vind ik mooi en warm
het volume blijft wat achter
en die 2 draw blijft drama met een secure bend.

maar ieder zijn ding
ik ben erg tevreden over de manji (niet voor accoorden)
waar er ook veel mensen zijn die zo'n ding niet te bespelen vinden.

Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.

S.B. Bradley

Offline Freddy Pantalony

• Sr. Member
    • Harmonica Friends
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus, 2011, 15:45:44 »
Citaat uit het bericht van Harlemblues;
Minpunten Lee Oscar
.............. en je voelt met je lippen de cijfertjes tijdens het spelen.

Dat is ook bedoeling want zodoende kan je tijdens het spelen LIPLEZEN zodat je niet in het verkeerde gaatje zit te blazen/zuigen :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

• Super Hero
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus, 2011, 17:34:36 »
f*k je hebt gelijk
ga dr morgen een halen  :geenidee:

S.B. Bradley

Offline laurensjulian

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus, 2011, 19:40:02 »
Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik heb naar allen gekeken, (ook op youtube) en ik zit nogsteeds een beetje te twijfelen.
De hohner marineband deluxe leek mij beter dan de gewone (kan hem tenminste schoonmaken ook, in die ander zitten inslagpennen) hij heeft
ook afgeronde blaasgangen (als je dit zo noemt) . Verder zit ik ook nog te denken aan de special 20...
Het nadeel is alleen dat het maar 10 "blaasgangen" heeft, maar andere met meerdere vind ik minder mooi...
Maargoed, al die eisen , als het niet lukt koop ik ze alle twee wel.
In iedergeval super bedankt voor de enthausiaste reacties!

Offline toets03

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !!!!! number 5
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus, 2011, 20:27:12 »
Hallo laurensjulian

Ik ben ongeveer twee maand geleden met de bluesharp begonnen, ik heb al wel wat muzikale ervaring, keyboard en trombone. In een lade vond ik nog een oude licht defecte hohner bluesharp. Om toch eens te ontdekken of het bluesharp spelen echt iets voor me is kocht ik een hohner silverstar 7,50. Al is t een laag geprijsde mh, het speelt zeker niet slecht. En omdat ik vind dat een hobby wel iets mag kosten besloot ik er nog een bluesharp te kopen. Niet de duurste direct eerst maar eens kijken , kijken lezen vragen stellen en toen maar eens een gokje gewaagd. Ik kocht een Suzuki pro aster in C. Om ook eens te ervaren hoe een andere toonsoort speelt kocht ik ook een Suzuki easyrider in G. Wat een feest, om daar op te jengelen!!!! Persoonlijk ben ik er al achter dat ik de voorkeur voor een Mh in G heb. De promaster is me eigenlijk iets te schel. Ik speel geen blues maar nummers die ik ook op mijn keyboard speel, van pop tot klassiek. Ik speel alleen dus de toonsoort maakt dan niet uit. Mijn volgende mh zal wel een Suzuki promaster in G zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen, het blijft eerst proberen zoeken, en mogelijk eens de net niet " juiste" mh te kopen.

Ik heb veel rond gekeken op dit forum en ontdekt dat er veel " wijsheid " zit !!!!  Het leuke is dat deze wijsheid graag met anderen- en ook newbies - als jij en ik gedeeld word.

Groet vanuit een regenachtig salland

Jeroen

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus, 2011, 20:32:50 »
De hohner marineband deluxe leek mij beter ...
Verder zit ik ook nog te denken aan de special 20...
Het nadeel is alleen dat het maar 10 "blaasgangen" heeft, maar andere met meerdere vind ik minder mooi...
Maargoed, al die eisen , als het niet lukt koop ik ze alle twee wel.

Ik begrijp je nadeel niet, de harpen die je noemt
hebben beiden evenveel blaasgangen, of gaten,
namelijk 10, en ze hebben allebei 20 rieten. Het
bespelen ervan is precies hetzelfde, er worden
slechts andere materialen voor het bouwen gebruikt.

Vrijwel alle berichten hier gaan over dit type mond-
harmonica. Of heb je het over harmonica's zoals
de Hohner Marine Band 364 of tremolomodellen?

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Freddy Pantalony

• Sr. Member
    • Harmonica Friends
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus, 2011, 20:46:03 »
Het worden er vanzelf altijd meer zo heb ik vandaag van de winkelier een nieuwe Hering Vintage gekregen omdat ik met de voorgaande 3 Hering's pech heb gehad.
De kam is bewerkt met 3 laklagen om vocht tegen te gaan en hij heeft hem nagekeken en afgesteld, wat een prachtig geluid en een mooie cellected item ik ben er helemaal vrolijk van.
Ergens jammer dat het niet vanaf fabriek word gedaan en garantie van Hering dat kan je vergeten die reageren niet eens op een mail.
Nu maar afwachten hoelang deze het blijft doen :geenidee:, ik zal jullie op de hoogte houden 8).